Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig

Gestart door herms vrijdag 29 januari 2016, 21:53:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
ik ben van plan een analoge treinbaan op te bouwen met relais etc. Voor de verbinding van baan naar centrale zoek ik een stuk telefoonkabel van 50- tot 100-aderig. Wie heeft nog zoiets liggen?
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Ik begrijp uw vraag en heb zelf ook wel eens wat geprobeerd met telefoonkabel maar ik ben er snel weer van
terug gekomen. Telefoonkabel geeft niet alleen hopeloos veel werk om uit elkaar te rafelen maar de draad is,
althans van de kabel die ik had, veel te stug omdat het slechts een ader bevat en betrekkelijk snel kapot gaat.
Het gewone draad dat in de treintjeswereld wordt gebruikt bevat veel dunne koperaders en is soepel.

Ik zou het niet snel nog eens proberen.

Frans
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Ik snap je reactie en ben het er mee eens. Ik gebruik de telefoonkabel voor de verbinding. Dan sluit ik die aan op een soldeerstrip bij bijvoorbeeld een wisselstraat en ga dan verder met het soepele draad. Dat scheelt vele meters soepel draad.
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Dag Herms.
Er zijn wel kabels (telefoon?) die uit meeraderige soepele kabels bestaan.
Ik heb ooit eens een stuk van 20 m gekregen van mijn schoonzoon die elektriciën is om te zien of ik hiermee iets kon.

Zal deze opzoeken en nog even hier de gegevens doorgeven.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Beste Herms.
Ik zie net dat het hier 2 verschillende kabels betreft, 1 grondkabel met honderden geïsoleerde 1-aderige kabeltjes en 1 rubberen kabel met aarde mantel met hierin 5 x 4 meer-aderige soepele kabeltjes.
Nummer is V26824 B167-V3-4

Het lijkt mij dat de laatste uitstekend bruikbaar is voor dit doel.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Kun je niet beter een flatcable gebruiken?
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Je moet eens langsgaan bij grote bouwprojecten. Vaak, als ze de telefoonkabels aanleggen, hebben ze stukken over van soms wel 50 meter. Die gebruiken ze toch niet meer en wordt gewoon weggegooid. Zo kwam ik aan een hele zooi.

Overigens gebruik ik ze niet als een geheel. heb de kabels uit elkaar gehaald en gebruik de vier kleuren, voornamelijk voor spanning op de baan, die overigens meervoudig is uitgevoerd. Omdat deze delen niet bewegen, zal breuk niet zo snel voorkomen. Wissels doe ik wel met flexibel, die zijn mij te belangrijk.  ;)
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Vroeger heb ik ooit stage gelopen bij een bedrijf dat dit soort kabels gebruikte. Ik heb wat afval mee mogen nemen, maar net niet genoeg. Ik mis een stuk van 8 meter, 100-aderig. Of 16 meter, 50-aderig. Flatcable is redelijk duur vind ik, zeker in de bredere soorten.
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Dag Albert Jan, ik kan het type kabel niet terug vinden op www. Heb jij een link?
Groet, Herms
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Is dit iets ? Klikkerdeklik
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig

Dank voor de link  :thumbup:
Alleszins zeer redelijke prijs
lijkt me zeer mooi te verwerken
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Kan je voor niks van me krijgen
Als je wilt met LSA stroken om makkelijk te lassen

De kabel met 4 kleuren (Norm88, zoek maar es) is niet fijn solderen, je moet kort solderen anders trekt de aderisolatie terug, het wordt ook bijna nooit mooi als je er geen ervaring mee hebt. Dat is dan de kabel met rood blauw oranje witte aders. Ik heb het wel, tot 800 aders ofzo. da's 200X1X4X0,5+6X0,8
Makkelijker verwerkbaar is norm 76 kabel. da's een kabel met aderpaartjes wit rood, wit blauw wit geel wit groen en wit zwart, enz, niet te verwarren met UTP. Die is mooi verwerkbaar en makkelijker solderen.

Ik heb ook wel kabel met soepele aders, als je die sloopt heb je mooie en veel kleuren... ITT deed veel met rose, turqoise, lichtgroen...

Een LSA strook kan 10 aderparen verbinden, daar heb ik ook nog rekjes voor waarin je die stroken kan klikken om vast te bevestigen. Geen gesoldeer en altijd mooi aangesloten.

.

nou laat maar horen
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
dat klinkt uitstekend. De lengte die ik zoek is 7 meter, en dan 50x2 aders. LSA-stroken? Ik ken ze niet, maar het ziet er uitstekend uit. Duur?
Solderen gaat lukken, ik heb al eens iets vergelijkbaars gesoldeerd.
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
neejoh.
niet als ze bij mij vandaan komen.
7 mtr. 100 aders dus?

2 kanten LSA stroken? of helemaal geen?
Solderen is best een heidens karwei en een LSA verdelertje met 100 aders is 15 bij 15 centimeter en in 5 minuten afgemonteerd
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Hoi Robberd,
ik ga voor 2 x 50 en dan zonder LSA. Ik ga lekker solderen. ;-)
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Ligt hier in huis



Laamaar weten hoe het bij jou komt
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Dag,
ziet er goed uit. Wat is je prijs per meter?
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Niks
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
het zou mooi zijn als ik 4 stukken had van 6 meter. Zou het dan in een doosje passen?
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
kan het ergens volgende week wel brengen.
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
ik stel voor dat ik het volgende week vrijdag rond 16.00 bij je kom halen. Is dat een idee?
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Ik werk flexibele tijden, kan het wel zo regelen dat als ik er niet mocht zijn dat het in de kartoncontainer ligt
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Ik heb het maar even bij je door de bus gedaan
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Hoi Roberd, ik kreeg de voordeur bijna niet open door een enorm leuke verrassing! Schitterend, ik ben er erg blij mee. Maar de tegencompensatie had ik binnengehaald wegens vorst, die kon je dus niet te pakken krijgen. Wanneer kom je weer langs Arnhem? Of zal ik het bij je thuis komen brengen, ergens in mei als ik weer in Berkel Rodenrijs ben?
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Ik rij zo ontzettend vaak langs omdat ik vaak in het Rurgebiet bezig ben, Volgende week bijna de hele week in Dortmund, het komt wel goed, Laat effe weten of het genoeg is
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Dag Roberd, dit weekend ben ik bezig gegaan met je kabel. Ik heb er 3 stukken uit kunnen halen van voldoende lengte. Hopelijk zal dit genoeg zijn om alles aan te sluiten. Over een jaar of twee zal dat wel duidelijk worden als alles aangesloten zou moeten zijn. Voor de komende tijd is dit absoluut genoeg. De kabel was ook goed te solderen. Ik heb weer een plastic tas met inhoud in het keldergat naast de voordeur opgehangen, dus als je zin hebt, dan kun je die er zo uithalen. De hele tas is voor jou! En bedankt dus.
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Zie ik het nou goed dat je dat bord in de woonkamer hebt hangen???
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Dat zou wel heel erg ... zijn. Nee, het is de slaapkamer boven aan de voorkant. Kinderen zijn de deur uit, dus ik heb nu de ruimte.
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Als ik dan de Versnapering uit de kelderkast trek, zal ik dan toch nog maar een meter of 15 extra door de bus douwen, volgens mij wilde je 4 verbindingen maken toch?

Voor de werking maakt het niet uit, maar de volgorde is eigenlijk blauw - oranje - groen - bruin - grijs, voorafgegaan door de hoofdkleur wit, rood, zwart, geel, violet

1 Wit Blauw
2 Wit Oranje
3 Wit Groen
4 Wit Bruin
5 Wit Grijs
6 Rood Blauw
7Rood Oranje
8 Rood Groen
9 Rood Bruin
10 Rood Grijs
11 Zwart Blauw
12 Zwart Oranje
13 Zwart Groen
14 Zwart Bruin
15 Zwart Grijs
16 Geel Blauw
17 Geel Oranje
18 Geel Groen
19 Geel Bruin
20 Geel Grijs
21Violet Blauw
22 Violet Oranje
23 Violet Groen
24 Violet Bruin
25 Violet Grijs

zegmaar
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
 @citaat

Roberd bedankt voor deze info. :thumbup:
Nooit te oud om te leren. :idea:
Is er een norm voor deze kleurcodes :help:
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
google eens op Kleurencode VVT kabels.Meer dan info genoeg en zelfs kaartjes met de kleurcodes
Re: gezocht telefoonkabel 50 tot 100-aderig
dat van VVT is niet helemaal waar, VVT heeft als hoofdkleur Wit, Rood Zwart Geel en gaat dan verder met combinatiekleuren dit is cat III en die telt tot 25 aderparen met hoofdkleur wit, rood, zwart geel, violet, dan gaan ze weer met wit blauw beginnen, zoals ik al in een eerdere post zei maat toch weer tegengesproken wordt. Vanaf dat moment ga je met schillen werken, je begint met de binnenste schil en gaat met de telrichting mee tot de violet/grijze aderpaar, daarna begin je weer met wit blauw. De schil kan best op zijn bij groen zwart, dan begint de volgende schil bij groen bruin en niet weer bij wit blauw. het is dus CATIII volgens ISO 11801

in dit geval is er geen verschil tussen rotterdamse en amsterdamse telling: Rood over wit naar blauw of Rood over Blauw naar de rest :)