Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bezetmelding op marklin draaischijf 7286 werkt niet correct.

Gestart door Takatane woensdag 27 januari 2016, 08:21:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelding op marklin draaischijf 7286 werkt niet correct.
Beste medemodelspoorders.

Momenteel stuit ik op een bizar probleem bij de bezetmelding van de draaischijf van Marklin.
De draaischijf heeft 9 aansluitingen die allemaal zijn gescheiden van de massa van de draaischijf. Die 9 sporen hebben elk hun voeding, massa en bezetmelder.
De draaischijf is aangesloten via de decoder 7687 op een ECOS en voorzien van een aparte voeding (geen verlies van rijbaanspanning)
1 van de spoorstaven van de draaischijf is verbonden met een bezetmelder (rosoft). De decoder heeft voor elke spoorstaaf 1 uitgang zitten. Als je de spoorstaven doormeet zijn deze gescheiden.
De draaischijf is perfect te bedienen vanuit de ECOS, alle knoppen werken, en bij het ingeven van het spoornummer draait de draaischijf precies waar ze zijn moet.
Van alle 9 de toegangsporen naar de draaischijf de spoorstaven doorgemeten en deze zijn allemaal correct gescheiden.

Nu heb ik het volgende probleem met de bezetmelding:

Als de rijbaanspanning opstaat (locs rijden) is de draaischijf als bezet weergegeven, zelfs zonder loc op het spoor. Alle andere bezetmeldpunten werken correct van alle modules. Als ik op de stop knop duw van de ECOS dan gaat de bezetmelding van de draaischijf weg. wanneer er geen rijstroom op de baan staat werkt de bezetmelder van de draaischijf correct. Als ik zonder de rijbaanspanning een wagon over de draaischijf laat rijden komt de bezetmelder aan, haal ik hem van de draaischijf dan gaat de bezetmelder uit. Alle andere blokken werken zonder rijbaanspanning tevens correct.

Is er iemand onder jullie die weet hoe ik dit probleem kan oplossen? Heb gans het forum doorzocht, doch heb niks gevonden wat mij hierbij kan helpen.

Vriendelijke groeten,

Jan.


Re: Bezetmelding op marklin draaischijf 7286 werkt niet correct.
De spoorstaven van de brug zijn inderdaad electrisch van elkaar gescheiden echter worden wel doorverbonden met de aansluitende sporen. Je zult dus de lipjes weg moeten knippen anders kun je nooit een bezetmelding maken:

.
Bron: Sven Brandt

Met groet,
Ben.
Re: Bezetmelding op marklin draaischijf 7286 werkt niet correct.
Ben,

Dank voor de info, Ik heb de lipjes niet afgeknipt, maar het oprijstuk van de andere sporen gebruikt als isolatie. Ik sloop niet zo graag dingen. Als je de spoorstaven doormeet wanneer de draaischijf is ingebouwd dan geeft deze niet door, dus denk ik dat de spoorstaven zonder het knippen van de lipjes wel van elkaar gescheiden kunnen blijven. Verder in de baan komt de linker spoorstaaf immers nooit in contact met de rechter. Voor de draaischijf zijn alle spoorstaven van de sporen die aansluiten op de draaischijf immers gescheiden van de rest van de baan.

Wat vreemd is aan mijn probleem is dat de bezetmelding correct werkt als er geen rijstroom is, maar niet correct werkt als er stroom opkomt.

Re: Bezetmelding op marklin draaischijf 7286 werkt niet correct.
hoi Jan,

Het advies wat Ben geef heb ik destijds wel toegepast en de opstelsporen apart op de baanspanning aangesloten.
De bezetmelder werkt in mijn geval dan zoals het moet en als er geen lok op staat dan staat de bezetmelder ook uit.
Daarnaast is de eindstandmelder ook aangesloten en die gaat pas uit op het moment dat de draaischijf draait.
Mijn configuratie is nagenoeg hetzelfde als bij jou , een CS2 ipv ECOS, maar wel een LDT draaischijfdecoder en een LDT bezetdecoder.
Je zou ook de lipjes kunnen verbuigen zodat deze geen contact maken.


 
Re: Bezetmelding op marklin draaischijf 7286 werkt niet correct.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bezetmelding op marklin draaischijf 7286 werkt niet correct.
Hi Jan,

Ik heb die contacten er gewoon afgehaald.Daardoor draait de draaischijf een stuk soepeler en een stuk minder klikerdeklak.

groet
Harald
Re: Bezetmelding op marklin draaischijf 7286 werkt niet correct.
Conclusie na deze snelle input is, slopen de lipjes, niks dan voordeel eigenlijk.

Als ik ze terugstuur naar Marklin als zijnde overbodig, zou ik er dan wat geld voor terugkrijgen?

Ik zal dit weekend de lipjes eraf halen en jullie op de hoogte houden.

Dank voor alle reacties,

Jan.
Re: Bezetmelding op marklin draaischijf 7286 werkt niet correct.
Allen,

blijkbaar was de oplossing heel simpel. Ik heb de aansluiting van de massa en de terugmelder gewisseld en alles werkt nu perfect. Ik had, als je naar de decoder kijkt volgende volgorde van aansluiting: B, rode draad naar ecos, O, bruine draad naar ecos, O witte draad naar bezetmelder. nu is dat B rode draad naar ecos, O witte draad naar bezetmelder, O bruine draad naar ecos.

De lipjes zitten nog steeds onderaan de brug, de status van de draaischijf is vrij, en van zodra er een loc of wagon opkomt dan is deze bezet.