Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

M wissels en seinen samen schakelen met een schakelrails

Gestart door RobG dinsdag 19 januari 2016, 08:50:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M wissels en seinen samen schakelen met een schakelrails
Hallo allemaal,

Kan ik verschillende seinen en wissels gelijktijdig laten schakelen door één schakelrails (M)?
Kan dat zonder kortsluiting te krijgen.

Voorbeeld: kan een trein een sein achter zich op rood zetten, sein daarvoor op groen en de wissel om met één schakelrails?

Rob
Re: M wissels en seinen samen schakelen met een schakelrails
Je loopt wel het risico dat je contactrail gaat inbranden, maar in theorie moet het kunnen.  Je zou er eventueel een relais tussen kunnen zetten, of meerdere schakelrails gebruiken.
Re: M wissels en seinen samen schakelen met een schakelrails
Ja dat kan. Bij voorkeur de sein- en wisselaandrijving voeden met externe trafo.
Wanneer de spoelen een extra zetje nodig hebben kun je dit toepassen ===> klik
Re: M wissels en seinen samen schakelen met een schakelrails
Heren bedankt,

Ik moet op 16 plaatsen gaan schakelen en dan is zo'n schakel versterker wel wat prijzig maar een oplossing. Ik dank dat ik dan toch maar meerde schakelrailzen ga inzetten zodat ze maximaal twee  dingen per rails aansturen om inbranden te voorkomen.

Bedankt voor jullie reacties.

Rob
Re: M wissels en seinen samen schakelen met een schakelrails
Rob,

Er zijn ook nog andere schakelversterkers uit het analoge tijdperk.
Door mij gebruikt en met één contact (rail of reed) worden maximaal 4 magneetartikelen geschakeld.
Ik heb daarmede mijn 10 sporig schaduwstation in m-rail aangestuurd: steeds twee wissels en twee relais (wel/geen baanstroom) per contact
Liggen nu ongebruikt in de kast. Mogen weg voor ? 10 per stuk exclusief verzendkosten.

Cees
Re: M wissels en seinen samen schakelen met een schakelrails
Hallo Cees,

Dan kan ik beter schakelrailzen extra kopen die zijn nog maar ? 3.50 per stuk en ik heb er dan 16 nodig dus dat scheelt me te veel. Maar wel bedankt voor je aanbod natuurlijk.
Ik ga dan tot maximaal 2 wissels of seinen per rails schakelen dan zou het moeten lukken aldus de reacties.
Ik ga dan twee maal een schakelrails achterelkaar leggen.

Rob