Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio

Gestart door C.B. dinsdag 29 december 2015, 00:30:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Ik zou graag binnenkort (waarschijnlijk vlak na het nieuwe jaar ergens , want dan is de drukke periode wel voorbij) mijn verslag en vorderingen willen plaatsen van mijn modelbaan in aanbouw.
Begonnen in 2009 en helemaal nog niet afgewerkt. Momenteel ben ik volop bezig met het station Taverne Torricella , terwijl het goederenstation Lugano Vedeggio nog in de ontwerpfase zit.
Het is de bedoeling , nadat ik eerst een korte inleiding heb gegeven van wat er allemaal nu al gebeurd is (het ontstaan - ontwerp - plannen , ... ) , voornamelijk verder wil gaan met wat nog komen moet.

Om toch al een klein ideetje te geven , zijn er hier al enkele foto's van de situatie daar.





Dit zijn foto's van het station zelf.
De foto's van het naburig goederenstation Lugano Vedeggio volgen later.

Edit op 17/01/2016.
De modelbaanfoto's die hier eerst stonden , zijn nu geïntegreerd in het verslag van deze topic. 





Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hoed af Claudio. Ik volg je al een poosje op het MSM forum. Fraaie baan met oog voor detail. :thumbup:

Met groet,
Ben.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio:
Knap werk dat je daar ons voorschoteld,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Een indrukwekkende baan met een indrukwekkende sleep cargo op de eerste foto. Ben benieuwd naar de afwerking van de baan. Tot nu toe ziet alles er prachtig uit. Ik hoop dat je niet teveel last heb van de bovenleiding bij het aanbrengen van de scenery.

Groeten,
Herman
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Geweldige baan Claudio, dit ga ik graag volgen  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Prachtige baan Claudio, de notificatie staat op aan, dit wil ik graag volgen.  :arrow: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hallo Claudio,
Ik zet jouw topic maar bij mijn voorkeur en zal dat automatisch blijven volgen. Hoedje af wat er tot nu is neergezet. Het is een geweldige prestatie van jou. Dat beloofd wat in het nieuwe jaar! :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dank je allen , vermits het bij mij  zo realistisch mogelijk moet uitzien , duurt het soms wel wat langer voor ik nieuwe foto's kan plaatsen , vanwege de bouw.
Herman , met die bovenleiding valt het wel mee , al is het steeds wel oppassen geblazen.
Het gedeelte aan de perrons (nog in volle bouw) , is daarom nog niet voorzien van bovenleiding.

Het enigste wat er nu al echt af is , zijn de sporen en de seininrichting. :)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Welkom op het forum Claudio,

Mooie foto's die je hier laat zien. Ik ben ook zeker benieuwd naar je verdere vorderingen.

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
 :) Dat ziet er indrukwekkend uit. En die tunnel in de muur is ook intrigerend, want wat komt er na de muur?
Maar ik wacht het af, je zal het vast wel allemaal laten zien. O:-D

Dirk-Jan
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Meld me ook aan om dit te volgen is zeer fraai mooi om te zien en te volgen :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hi Claudio,

Heel mooi en ik ga je ook volgen.

groet
Harald
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Een gebied waar ik al 30 jaar kom. Mijn aandacht heb je ;)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dag Claudio.

Welkom op het 3rail forum! Vooralsnog laat je hier prachtige foto's zien  :thumbup: :thumbup:
De topictitel had mij getriggerd: ik ben jouw topic op Modelspoormagazine.be
al eens tegengekomen en dat dan ook met veel aandacht doorgenomen! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hallo Claudio.

Ook wij voegen ons in het rijtje.Zou je nog wat fotos willen plaatsen van je begroening bij de rails?We zijn ook benieuwd welke verf - methode je gebruikt hebt om de rails te kleuren.Dat ziet er heel mooi uit  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hallo Claudio,

Het rijtje van volgers wordt weer wat langer,
Indrukwekkend wat je tot nu hebt laten zien in je draadje. :thumbup:
Ben zeer benieuwd naar het vervolg, dus ga je zeker volgen.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Welkom op dit forum, ik volgde je al op MSM forum. Daar ben ik ook te weten gekomen dat je een dorpsgenoot van me bent.

Geert
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Welkom. Leuke foto's!

Succes
Groeten,
Roel
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Harald en Alex , in het nieuwe jaar zal ik alles wat verder toelichten.
Ik ga eerst beginnen met een kleine inleiding samen met wat foto's , en zo snel mogelijk naar de actuele stand van zaken gaan.
Tof dat er hier ook zitten van het MSM forum. ;)
En nogmaals dank aan jullie voor de hartelijk ontvangst hier.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Ah leuk om te zien. Weer een zwitsers/italiaans stukje scenery. Daar zijn we fan van!
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hallo Claudio,

Welkom hier op het forum, je bent een top baan aan het bouwen.
Dat er nog vele updates mogen volgen,

Groeten Johan
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dat ziet er werkelijk magnifiek uit. Complimenten :thumbup: !!!


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Mooi  :thumbup: , deze ga ik volgen!
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,

Dat ziet er prachtig uit!!

Heb je misschien ook een overzichtsfoto/plaatje/plan/tekening? Voor de beeldvorming ;)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Citaat van: BR221_BR212 op woensdag 30 december 2015, 19:33:12
Heb je misschien ook een overzichtsfoto/plaatje/plan/tekening? Voor de beeldvorming ;)
Dat komt nog ;)
Citaat van: C.B. op dinsdag 29 december 2015, 00:30:53
Het is de bedoeling , nadat ik eerst een korte inleiding heb gegeven van wat er allemaal nu al gebeurd is (het ontstaan - ontwerp - plannen , ... ) , voornamelijk verder wil gaan met wat nog komen moet.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Even extra tijd  :biggrin:, op verzoek een kleine 1ste inleiding van de baan.

Dit project gaat dus over het station Taverne Torricella op de Gotthardspoorbaan gedeelte : "Bellinzona  <-> Lugano /Chiasso".
en de afsplitsing naar het goederenstation "Lugano Vedeggio".
Deze beide liggen in het Ceneri-gebergte in het Italiaans sprekende kanton Ticino te Zwitserland.



Taverne Torricella is een halteplaats op de Gotthard lijn tussen Bellinzona en Lugano, en ligt in een industriegebied.
Hier ligt ook een aftakking (enkelsporig) naar het goederenstation Lugano-Vedeggio.
Het station valt enkel op door zijn modern gebouw (niet zichtbaar op deze foto) , dat trouwens voor mijn baan nog wordt nagemaakt. (afbeelding van het station zelf volgt nog ergens)
De plannen heb ik door verschillende problemen door de zolder en de oriëntatie ervan, moeten hertekenen zodat het helaas niet meer overeenkomt met het origineel.

Het eerste gedeelte gaat over de bouw van het station Taverne Torricella , en vervolgens gaat het over de bouw van het goederenstation Lugano Vedeggio.

Het ontwerp is slechts een schets , dus niet met de juiste afmetingen.
De zolder heeft 2 kamers ter beschikking ; in de eerste kamer bevindt zich dus het station Taverne Torricella dat via een doorgang door de muur ,
naar de andere kamer gaat , en aangesloten wordt met het goederenstation Lugano Vedeggio.
Elk gedeelte heeft een eigen niet zichtbare schaduwstation dat een niveau lager ligt.
Nou ja , dat van Taverne Torricella is in feitelijk niks anders , dan enkele wachtsporen die er extra liggen. (dit noemen we schaduwstation 1).
Dat van Lugano Vedeggio wordt wel de parkeerrruimte voor verschillende treinen zeg maar (dit wordt schaduwsation 2).

Stations Taverne Torricella en Lugano Vedeggio liggen op niveau +1, de beide schaduwstations op niveau 0.



Hier zie je het zichtbare gedeelte met name het station zelf.
Echter zijn er enkele aansluitsporen voor de industrie weggelaten, vanwege plaatsgebrek.
De sporen links op het schema (die gaan verdwijnen in een tunnel) op de modelbaan , is ook niet conform de werkelijkheid.
Rechts beneden zie je een wisselverbinding maar die komt in de andere kamer , want op deze plaats is nu de brug geplaatst als verbinding tussen beide kamers.
Zie foto bovenaan in de eerste post.



Op de foto hierboven zie je dat de sporen richting Bellinzona in werkelijk een S bocht maken met verder nog vele aansluitingen naar de industrie ,
maar door het plaatsgebrek en andere oriëntatie van de zolderruimte , zijn deze aansluitsporen bij mij niet voorzien in de plannen,
en is de situatie zo op de modelbaantreintafel ; dat hier de hoofdlijn een bocht naar rechts maakt (richting niveau 0 naar het schaduwstation 1) en
verdwijnt in de ?Molinero? tunnel, die in werkelijkheid ongeveer 4 km verder , in de richting van Bellinzona ligt.



Hierboven zie je de schets van het eerste schaduwstation 1  dat dus enkel dient om enkele treinen in de wachtrij te plaatsen ,
en er ook voor zorgt dat de treinen kunnen terugkomen via het andere spoor (normaal linksrijdend) als ze "boven" komen in het station.
Let wel , bij mij kunnen alle treinen op beide sporen doorwisselen , en dit voor elke richting.



Ziehier de opbouw van het houten kader dat uit 2 gedeeltes bestaat.
Op dit kader komt het schaduwstation (niveau 0) en wordt er verder gebouwd naar het station op niveau 1 ; zo'n +/- 16 cm hoger.



Zo , tot een volgende met een verder vervolg van deze beknopte inleiding.


Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio:
Beloofd een mooie baan te worden, ga zeker je topic blijven volgen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,

ziet er een prachtbaan uit.
Ik kijk al uit naar het verslag.

groeten

Wim
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
 :) Dat ziet er goed uit. En wel apart om door de muur heen te moeten met de baan, dat zien we hier niet veel.
Dat geeft het geheel weer een nieuwe dimensie, want ja, gaat het wel goed daar aan de andere kant van de muur? :D
Ik neem aan dat je dat (lelijke) rode gebouw niet gaat nabouwen?

Dirk-Jan
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dirk-Jan

Vermits dit inderdaad door 2 ruimtes gaat , en ik de enige ben die alles bedient , is automatisering een must voor een veilig treinverloop. Dus normaal komt alles goed.
Tja dat gebouw , een schoonheidsprijs gaat het inderdaad niet krijgen , maar wordt wel conform de werkelijkheid nagebouwd.



Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Nou je moet maar zo denken als je met dat gebouw er nog steeds een mooi geheel van kan maken dan zit het zeker goed  :D Was de ontwerper kleurenblind of zo?  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hallo Claudio,

Welkom op het forum en dat ik ook jou ga volgen is een zekerheid. :)

Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van jou baan, uiteraard om er zelf wat van op te steken. ;)

En de beste wensen voor 2016.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hoi Claudio, ik zie dat hier iets moois groeit en ga het volgen. Een gezond en spoorzaam 2016 gewenst!
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Nogmaals dank aan allen , en ook voor de beste 2016 wensen , voor jullie trouwens ook.

@ Harald & Alex: er zijn nu wel meerdere gebouwen met dat roze kleurtje in deze regio , ....  ;)

Ik ga even verder met het vervolg van de inleiding.

Na de bouw van het houten geraamte is eindelijk dan het echte werk begonnen.
Met name het leggen van de eerste rails.



Ik gebruik de sporen van Tillig , die zien het meest natuurgetrouw uit , vooral ook bij de wissels waarvan de wisseltongen uit 1 geheel
bestaan (zoals toegepast bij de SBB) ; in plaats van wisseltongen met een scharnierpunt , zoals andere modelspoorfabrikanten dit leveren.



In de bochten (ook in het schaduwstation als proef) komt er verkanting in de bochten , en dit door een draadje van 1mm onder de buitenste rail van
de bocht te leggen.
Ook wordt langs de onderkant met draadjes elektrisch een extra verbinding gemaakt om eventueel contactverlies van de raillasjes te vermijden. 
Ook komt er later overal zijdelingse bescherming langs de buitenste sporen , zodat het risico vermeden wordt dat er materieel naar beneden valt bij eventuele ontsporingen , hier op bovenste foto is dat nog niet te zien.



Hier zie je al eens een beeld van de werkzaamheden van het schaduwstation 1 dat ligt onder "Taverne Torricella."

Als alle sporen liggen , kunnen we beginnen met de spanten te plaatsen voor het niveau 1.
Vermits ik toen nog niet wist hoe de heuvels , en het straatniveau moesten komen op het niveau 1 , zijn alle spanten even hoog gezaagd , en komen
de profielen voor de heuvels later erop. (wordt binnenkort wel duidelijk als ik verder ben met dit verhaal). :wink:



Hier zie je de eerst houten spanten geplaatst op het kader.



Als alle spanten zijn geplaatst , kan ik beginnen aan de helling van niveau 0 naar het niveau 1.



Dit komt dus van het schaduwstation 1 en gaat naar het niveau +1 , waar het station Taverne Torricella ligt.
De hellingsgraad is ongeveer 3% omgerekend. (Ik ga van 0cm naar 16cm op een afstand van 5,30m.)
Dit gaat nog juist , anders wordt het echt stijl.



Nogmaals een kijk op de helling.
Het profiel voor de tunnelingang is ook al uitgezaagd uit het hout.



De tunnelportalen van Noch zijn voor mij zeer natuur getrouw uitgevoerd , zonder dat het allemaal te plastiek
overkomt (is gemaakt van een soort hardschuim) en dit portaal komt het best overeen met de tunnels op de Gotthardbaan.

Daarom heb ik dit exemplaar aangeschaft in plaats van zelfbouw , en komt tegen het houten profiel dat hierboven
op de foto te zien is.



Ondertussen zijn de rails en wissels ook gelegd op de helling naar het niveau +1.



Ook heb ik toen al wat geëxperimenteerd met de bovenleiding-masten naar SBB voorbeeld , maar was niet tevreden.
en ziet daar wat betreft de bovenleiding er helemaal anders uit.
(foto volgt in een volgende reeks van deze inleiding.)

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,
Bedankt voor deze prachtige en duidelijke update; er zijn al weer behoorlijke vorderingen gemaakt!  :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,

Zeer fraaie baan. Leuk dat je het naar waarheidsgetrouw na bouwt. Het idee om de baan door een wand te laten lopen is ook gaaf. Ga het zeker verder volgen!
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio:
Zeer mooie duidelijk aangebrachte update, :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ja en een valbeveiliging plaatsen is echt wel nodig want je buitenste spoor ligt wel heel dicht tegen de rand.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
@ Gerard , ja hé  ;) gaat nogal goed voorruit....
@ Martijn , dank je ... ja die muur vond ik eerst hinderlijk , maar achteraf een zege want inderdaad een perfecte scheiding tussen beide stations.
@ Jorg : die valbeveiliging is ondertussen al lang opgelost.  :)

Volgende update van de inleiding:



Een kijkje op het totaal overzicht van enkele jaren terug.

Eerst kun je zien dat de valbeveiliging op het niveau 0 een feit is , ik moest nog eerst extra hout aan de bochten plaatsen , uiteraard ook in dezelfde vorm als de boog zelf.
Daarna werd de zijdelingse bescherming geplaatst , dit is niets anders dan een laagje kurk (binnen -> kant sporen) bevestigd aan karton , wat een voordeel heeft
dat ik het ook kan plooien voor de bochten , en stevig genoeg is als er toch eens een lok tegen knalt...)
Als dit achter de rug was , kon ik verder met de aanleg van het stationsgedeelte.
Vooral het juist leggen van wissels en hun respectievelijke motoren is karwei van enkele uren per wissel.
Ook de voorbereiding van de wissels (solderen van extra draadjes) is een tijdrovend karwei.



Waar deze containertrein staat , komt ongeveer het station met bijhorende perron.
Dit perron komt tussen beide hoofdlijnen (tussen spoor 2 en 3).
Via de bocht gaan er 3 sporen (via de brug en doorgang door de muur) naar de andere kamer.



Een detail van de wisselstraat "uitrit station Taverne Torricella" , richting andere kamer zeg maar.
Het linkse spoor gaat dus naar het rangeerstation "Lugano Vedeggio" en de 2 andere sporen is de "Gotthard" hoofdlijn richting Lugano.
Deze 2 sporen gaan in de andere kamer naar het 2e schaduwstation.



2x SBB TRAXX Re 482 met de Schöni Shuttle.



Ik heb ook de eerste boordstenen (gemaakt van restjes hout) geplaatst voor het perron.
de onderdoorgang in het perron verder , bestaat niet meer , en is vervangen door een verbeterde versie (voor later , ;) )
Vermits de stations-sporen verder in een boog liggen , en bijgevolg ook het perron dat meegebogen moest worden , kan ik
via deze werkwijze uit het hout , een vrij mooie boog uitzagen.
En met het langste rijtuig (zo'n 31,6 cm lang) dat ik in mijn bezit heb , is dit het ideaal "test"rijtuig om te zien of deze nergens het perron "raakt".



De 1ste houten plaat voor het landschaps-profiel is bevestigd.

Let niet op de tunnel ingang , want ondertussen is daar heel veel verandert met wat betreft de bovenleidingspalen.
Maar dat is oor een andere keer.  :wink:

Misschien volgt straks nog een update ....  ;)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
De laatste update voor vandaag.











Als de sporen en wissels juist liggen, kan ik ook aan de ballast beginnen , en de rails een roestkleurtje geven.
Met een fijn penseeltje en Humbroll verf roest 113 worden de rails behandelt (altijd oppassen voor de bewegende delen van een wissel)
De ballast is een mix van Woodland medium bruin en grijs.
Let niet op de bovenleidingsmasten die er staan , want die zijn ondertussen opnieuw geplaatst door verbeterde versies.

Ook worden in de opstelsporen (spoor 1 en 4 in mijn geval) voorzien van ontkoppelplaatjes.

Ik had al geschreven in het eerste berichtje dat de linkerzijde van het station in de richting van Bellinzona , afwijkt van de werkelijkheid.
Niet dat ik dat zelf wil , maar plaatsgebrek en compromissen die je als modelbaanbouwer moet maken , zijn hier de oorzaak van.



Zo is de werkelijkheid in de richting van Bellinzona. Een S bocht beginnend naar links en een beetje verder ook diverse aansluitingen naar bedrijven.
Vervolgens gaat de hoofdlijn verder om na ongeveer 4 km de korte Molinero tunnel in te duiken.



Zo is het dus bij mij , onmiddellijk een bocht naar rechts direct de "Molinero" tunnel in.
Ook hier zijn de bedrijfsaansluitingen niet aanwezig door hetzelfde probleem , namelijk plaatsgebrek.
Voor de rest klopt het zaakje.



Zo ver stond ik na 4 jaren bouwtijd.
Een deel van de profielen voor de heuvels waren opgemeten , uitgezaagd en  geplaatst.
Nogmaals  ;) let niet op de bovenleidingsmasten.

Zo dat was het voor vandaag.  :cool:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio:
Prachtige baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:kan haast niet wachten op de volgende foto-update.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Erg mooie beelden van je baan. Knap dat je zoveel geduld kunt hebben met het bouwen. Daardoor wel prachtige details! Volg je graag met dit thema!
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
👍 Mijn complimenten voor je baan. Ik blijf je berichten met belangstelling volgen.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
De volgende update in deze reeks van de inleiding.
Het gaat nu even over de tunnelbouw en de bovenleiding.

De tunnelwand is voorzien van een plooibare zelfklever van Busch , dit zijn fijne steentjes in reliëf ,en speciaal gemaakt voor een tunnel.
Ook kabelgoten mogen in een tunnel niet vergeten zijn. (rechts beneden).



Hier zie je al de bijna afgewerkte tunnelingang , hoe dit is gedaan zie hieronder in het verslagje.  :wink:

Maar eerst even nog het volgende over de bovenleiding:

Bij mij wordt er gereden met de smalle sleepstukken op de SBB stroomafnemers zoals in de werkelijkheid.
Dit betekent dat de rijdraad echt juist moet hangen , vooral bij wissels en bochten is dit precisiewerk (met het nodige gevloek erbij soms ...  :wink:)
Bijgevolg is de plaatsing van de afstand tussen de bovenleidingspaaltjes in functie van de scherpte van de bocht en de stroomafnemer , die dus  niet onder de draad mag wegglippen. (Ook bij de SBB zelf heb ik al gemerkt dat soms de palen nogal dicht achter elkaar staan.

Dan bij de rechte sporen zorg ik dan weer voor dat de afstand dan weer niet te lang is , om het bovendrukken van de bovenleidingsdraad te vermijden.  (zeker als je werkt met Profi draad van Sommerfeldt , en ook dat sommige stroomafnemers van Roco modellen een serieuze spankracht bezitten)

Maar eerst nu dus even de aandacht van hoe ik het in de tunnel de draad heb opgespannen.
(dit werk is trouwens eerst gedaan , alvorens de houten profielen voor de heuvels werden geplaatst.)

Ik werkte met messing profieltjes om de bovenleiding-draad  op te hangen in de tunnel en deze wordt verhoogd en opgespannen met behulp van veertjes..
Ook maak ik dankbaar gebruik van de NMBS dubbel-hanger artikel 507 Sommerfeldt om de draden op te hangen op de hoogte die je zelf kan bepalen door beide draagstangen van deze hanger in de gewenste hoogte te plooien.

Volgende foto's maken het wel duidelijk denk ik.



De zelfgemaakte bovenleiding met de NMBS hanger - deze portiek komt over de tunnel.



De 2e bovenleidingsmast voor in de tunnel is in de maak.
Let op de gekozen hoogte van de draagstangen door eenvoudig wat te plooien.

Ook even een kijk op mijn snelle schets van het verloop van de draden met de spaninrichting en wissel aan de tunnel.



De eerste mast is geplaatst over de tunnel.



De veertjes om het uiteinde van de verhoogde bovenleiding-draad op te spannen.



De veertjes doen wat ze moeten doen , en dat is de feitelijke rijdraad opspannen.
Het einde van de hulpdrager (bovenste draad van de bovenleiding) is niet vastgemaakt en wordt op zijn plaats gehouden dmv. een
gebogen haakje (gemaakt van overschot bovenleidingsdraad) en kan hierin vrij bewegen.

De eerste 2 delen van de bovenleiding (dus aan het veertje) zijn standaard draden van 0,7 mm.
Nadien gaat het over naar profi draad van 0,4 mm richting uitrit tunnel.

Nu heb ik (buiten de treinen natuurlijk) ook de details bekeken van de bovenleiding op de Gotthard en wat bleek : dat de ophanging van de bovenleidingsdraden (hanger en isolator) van een andere soort zijn ,  dan wat Sommerfeldt nu maakt in H0.

Sommerfeldt maakt de ophanging van een vorige generatie , die nu enkel nog gebruikt wordt in wijksporen en sommige aftakkingen.
Dat betekent voor mij dat ik de meeste hangers op de modeltreintafel ook kan gaan wijzigen , omdat het me toch een beetje stoort.
Daarom dat ik steeds hierboven schreef dat de bovenleiding opnieuw geplaatst ging worden.

Gelukkig kan ik nu uit de verschillende onderdelen van Sommerfeldt , de juiste hanger maken en ... ook is het niet al te moeilijk om de nieuwe hanger aan de bovenleidingsmast zelf te plaatsen.
Hierbij 2 foto's van bovenleidingsmast versie 2.0 en hopelijk de definitieve.



de 2 (halve) masten aan de tunnel zelf , hebben de "hangers" nog van een vorige generatie , en die laat ik nu wel staan omdat ik dit recent nog maar gewijzigd heb.



Op de voorgrond zie je de nieuwe mast met de gewijzigde ophanging en isolatoren , die nu van toepassing zijn.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hoi Claudio,

Mooi je bovenleiding bouwkunsten weer te zien! Zet me aan het denken over de enige tunnelingang die ik tot nu toe op mijn baan heb staan en hoe die te voorzien van een bovenleiding zoals jij hier hebt.

Een paar vragen:
- die veertjes, hoe sterk moeten die zijn? Waar heb je die vandaan?
- wat voor kabelgoten langs het spoor gebruik je? Van Erbert? Ik heb wat experimenten gedaan met zelf goten maken, maar nog niet een goede manier gevonden.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,
Heel mooie en scherpe foto's van jouw baan (tunnel). Goede beschrijving; hartelijk dank! Kan menigeen weer zijn voordeel mee doen, mag ik aannemen. Ben heel nieuwsgierig naar jouw antwoord op de vraag van Arjan over die 'veertjes'. Ik kan me zo voorstellen, dat er meerdere zijn die dit dan gaan toepassen. Op deze wijze kunnen we elkaar goed helpen.
Bedankt voor deze geweldige update! Kijk uit naar de volgende!  :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
 :) De constructie van de bovenleiding in de tunnel is een mooi en knap uitgedacht geheel.
Petje af. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
In wezen is het allemaal niet heel ingewikkeld, maar je moet het maar bedenken. :idea: (en maken)

Dirk-Jan

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,

Bedankt voor het fantastische verslag.  :thumbup:
Fijn dat je dat hier wil delen met de mede forum leden.

Bij het bekijken van je foto,s ontstond bij mij een vraag:
Welk materiaal heb je gebruikt, onder en tussen de rails.
Mijn eerste indruk is Polypress (geperste polyether "schuimplastic" vlokken) of op z'n Duits Verbundschaum.

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Zouden het veertjes uit een balpen kunnen zijn?

Harald & Alex
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio:
Weer een bijzonder goed gedokumenteerd verslag met de node prachtige beelden er bij,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Citaat van: ArjanM op zondag 03 januari 2016, 10:27:58
Een paar vragen:
- die veertjes, hoe sterk moeten die zijn? Waar heb je die vandaan?
- wat voor kabelgoten langs het spoor gebruik je? Van Erbert? Ik heb wat experimenten gedaan met zelf goten maken, maar nog niet een goede manier gevonden.

Ik heb veertjes genomen die afkomstig zijn uit (hoe zeggen jullie dat in NL) kogelpennen?
De kracht van de veertjes mogen uiteraard niet te zacht zijn , maar moet wel een sterkte bezitten om de bovenleidingsdraad op te spannen , zonder dat de stangen waarop deze draad bevestigd is , te ver terugplooien.
Dus gewoon op het gevoel af , je moet niet weten hoeveel kogelpennen ik uit elkaar heb gehaald , voor ik de juiste veer heb gevonden. Ik zou zeker niet voor al te groot gaan.

De kabelgoot in de tunnel is gemaakt van kleine strookjes hout die ik nog op overschot had.
Ik zet op de bovenkant een kleine zaagsnede met een dremelboortje , als imitatie van de boordstenen.
Daarna een verflaagje (betonkleur) en worden de verschillende strookjes met de bocht mee vastgelijmd.

De andere zichtbare kabelgoten zijn die van het merk Auhagen.