Op Beneluxspoor is het onderwerp al een paar keer behandeld. Even
hier beginnen.
Ik heb er een paar dozijn gedigitaliseerd, ook drierail. Flesichmann heeft voor de drierailversie een sleper (klik je onder één van de binnenste draaistellen, dat kan dus ook in de motorbak) en wielstellen voor de loopdraaistellen. Het motordraaistel is geloof ik identiek.
Ik heb hier trouwens nog een geïsoleerd motorschild en twee drierailwielstellen liggen, zag ik net.
Van de Beneluxspoor upload.
Je moet:
1. De diodes verwijderen. Dat zijn dunne schijfjes die onder de koperen lippen links op de print zitten. Lippen een beetje los wurmen en de schijfjes verwijderen.
2. De printsporen op een paar plaatsen doorslijpen. In ieder geval het printspoor naar de lippen en het printspoor naar het schroefje. Dat schroefje is elektrisch verbonden met de lampjes. Die onderbreking is op de foto weer overbrugd, omdat in dat exemplaar een DCC-decoder zit en de lampjes dus aan massa kunnen liggen.
3. Motorschild vervangen.
De motoraansluitingen van de decoder sluit je dan aan op het motorschild, de verlichtingsdraden direct op de koperen lippen en de retourdraad van de verlichting bij het schroefje. Ik heb de motordraden via dat extra printje op de decoder aangesloten. Op die manier is het eenvoudiger om het motordraaistel te verwijderen indien dat nog eens nodig is.
In de andere bak moet je 1 en 2 ook uitvoeren en dan kan je bijvoorbeeld een functiedecoder aansluiten. Doe ik zelf ook altijd. Het stekkertje gebruik ik dan voor de stroomdoorgifte. Extra massa is ook bij drierail nooit weg.
Eeeh, verdere vragen lees ik wel.