Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361

Gestart door Northlander dinsdag 01 december 2015, 17:18:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
een vraag: is het normaal dat je een klein schokje krijgt bij het aanraken van de massa, bvb railstaven bij het gebruik van de set 60653?
Ik meet een wisselspanning van ongeveer 50v tussen aarde en de massa van de uitgang transfo. Stroom is niet meetbaar.
kan ik een andere, veilige transfo gebruiken op de 60653?

mvg,

Alain
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361

Hoi Alain,

Lijkt me niet gezond, normaal en veilig, wat ik daar lees  :(
Moet ergens iets goed fout zitten, maar wat weet ik ook niet.
Moet met hulp hier wel komen komen lijkt me !

Succes en grtz Tony
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Hoi Alain,

Die 50v die je meet kan te maken hebben met het onbelast meten, maar daar weten andere waarschijnlijk meer over te zeggen.
Wat het schokje betreft, zelf heb ik niet de trafo die jij gebruikt (zelfbouw) maar voel ook (afhankelijk van hoe droog mijn huid is, bij droge huid juist geen schok) ook wel eens een klein schokje als ik mijn hand op de rails leg. Heb me hier nog nooit zorgen over gemaakt.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Als de massa-uitgang van de trafo niet aan aarde hangt, heb je m.i. een zwevend circuit t.o.v. aarde. Je moet dan ook niet naar aarde meten, maar de + van de trafo als referentie gebruiken.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
ja Vince, maar het schokje is wel tussen massa en aarde he, als je met je voeten op de grond staat voel je het toch goed.
Is een sinterklaas geschenk voor mijn kleinzoon, 6 jaar oud, ik betrouw het toch niet.
na wat googlen zie ik dat het een schakelende voeding betreft, en ja, wat is de + en de - bij een wisselspanning?





Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Wat is bij jou massa en aarde ?
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
massa, zoals eerder vermeld, de railstaven, mastjes van lampen, seinen,
aarde: aarding stopcontact, ik durf niet met mijn blote voeten op de vloer staan, schokje is reeds goed voelbaar met schoenen aan
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Zo moet je niet meten...
zie reactie #3
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Ik zou deze trafo niet aan mijn kleinzoon durven geven😔

Gr, Ad
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Hallo Alain,

Even terug komend op mijn commentaar, 50v is wel erg hoog. (ook onbelast)

En ik lees dat jij een schok voelt met contact met de vloer, dat is bij mij niet het geval.
Ik voel af en toe iets in mijn hand tussen de puko's  en de railstaaf.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
In een zwevend circuit kun je altijd rare spanningen meten, als je verkeerd meet. Iedereen roept altijd "meten is weten", maar vergeet ook het volgende niet "weet wat je meet".
Welke spanning kun je ergens verwachten als je tussen 2 punten in het circuit gaat meten. Ik ben het tijdens mijn werk als praktijkopleider al vaak genoeg tegen gekomen, dat mijn leerling op Auto-V maar gewoon gaat meten in een zwevend circuit t.o.v. aarde met als gevolg dat hij een onveilige spanning meet, waardoor hij volgens de procedure het werk moet stil leggen. Zover laat ik het dan niet komen, door de leerling op z'n meetfout te wijzen.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Knoop de massa aan aarde, nooit meer schokjes.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Hanzi, dit laatste is niet mogelijk, het betreft ook geen vaste baan, de 'transfo' is ook niet geaard, toch bedankt voor de raad,
het betreft dus wel degelijk een schakelende voeding, dus geen transfo en geen wisselspanning.
Kan ik hier een DC niet-schakelende voeding gebruiken? DC18v, 36 watt.
Iemand ervaring hiermee?
Ik betrouw dat ding helemaal niet meer....

Dit heb ik nog gevonden over deze voeding: http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_66361#Werking
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
T kan op zich weinig kwaad hoor. Zoals anderen ook al schreven is je treinbaan een zwevend net tov aarde, en dan kan de spanning tov aarde oplopen. Als je 50V meet dan is de - bijvoorbeeld 50V en de + 68V je trein rijdt netjes op de 18V verschil die er op je rails staat.
Het schokje dat je krijgt is naar ik aanneem eenmalig, dus als je de rails vast blijft houden voel je een kort schokje an daarna niet meer (?). Op het moment dat jij het schokje krijgt breng je het zwevende net van je rails naar aardpotentiaal, als het daar eenmaal is loopt er geen stroom meer door je heen en voel je dus ook niks meer. Als je de rails los hebt kan er na enige tijd wel weer een potentiaalverschil (spanningsverschil) ontstaan en krijg je opnieuw een schokje.
OF, krijg je continu stroom door je heen (kan t me eigenlijk niet voorstellen) maar dan lijkt me echt iets mis.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Zou het geen ontlading van statische elektriciteit kunnen zijn, welke vloerbedekking ligt er en welke schoenen draag je, door de wrijving van bepaalde kuststoffen tegenover elkaar wek je statische elektriciteit op en op het moment dat je iets metaal aanraakt voel je de ontlading als een klein schokje, komt in de winter meer voor dan in de zomer omdat de relatieve luchtvochtigheid lager is dan in de zomer, door de kou kan de lucht minder vocht bevatten dan wanneer de lucht warmer is.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Kan weinig kwaad, gewoon wat meer haargel gebruiken.....



Met groet,
Ben.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Hanzi op dinsdag 01 december 2015, 22:57:47
Knoop de massa aan aarde, nooit meer schokjes.
Daar gaan we weer...
Weet hier dan echt niemand dat dit wettelijk verboden is?
Speelgoed en bij uitbreiding alles dat dubbel geïsoleerd is mag nooit met de aarding verbonden worden omdat de kans dat er iets mis gaat via de aarding vele malen groter is dan dat er iets mis gaat via de dubbele isolatie.
En voor wie het niet gelooft, kijk er de talloze wetteksten eens op na of vraag het eens aan een vakman die zijn stiel kent...
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Met 50 volt wissel is er nog steeds niks aan de hand,dit word gezien als een veilige spanning! Maar wat is spanning als er iets op de rails staat wat stroom verbruikt? Heb zelf het idee dat dit iets is wat word veroorzaakt door de mobile station! En de meter die je gebruikt zal waarschijnlijk geen professionele zijn! Waar door je iets meet wat word veroorzaakt door het digitale signaal wat er overheen word gestuurt!
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: FredMa op woensdag 02 december 2015, 09:12:05
Citaat van: Hanzi op dinsdag 01 december 2015, 22:57:47
Knoop de massa aan aarde, nooit meer schokjes.
Daar gaan we weer...
Weet hier dan echt niemand dat dit wettelijk verboden is?
Speelgoed en bij uitbreiding alles dat dubbel geïsoleerd is mag nooit met de aarding verbonden worden omdat de kans dat er iets mis gaat via de aarding vele malen groter is dan dat er iets mis gaat via de dubbele isolatie.
En voor wie het niet gelooft, kijk er de talloze wetteksten eens op na of vraag het eens aan een vakman die zijn stiel kent...
Leuke discussie, allereerst: ik ben een vakman die zijn stiel kent.
Ik ken de regels maar ik kan ook nog logisch nadenken.
En inderdaad, normaliter hoef/moet je dubbelgeïsoleerd materiaal niet met aarde verbinden.
Maar aan de andere kant, als je iedere keer een tik krijgt omdat het potentaal van het zwevende net na de schakelende voeding oploopt tov aarde dan vind ik dat je dit rustig mag doorverbinden.
Als we namelijk het door jou genoemde gevaar dat er iets mis gaat met de aarding als werkelijk groot gevaar gaan zien dan zou je dus ook geen verwarmingsradiator, waterleiding, wasmachine, douchebak etc. moeten aanraken ;)
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Je bent dan een vakman die de regels niet kent en zeker niet snapt want het is echt wettelijk verboden en met reden. Ik verzin niks, een paar minuten googlen en je bent weer mee...
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
leg dan voor de leek eens uit wat het probleem dan is de massakant van de voeding toch aan de aarde te knopen?
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
denk dat het probleem zit bij die "schakelende" voeding, er zit in het toestel GEEN transformator, dus GEEN scheiding van het net, het elektriciteitsnet moet ergens toch door die schakelende voeding zijn weg zoeken naar bvb massa/aarde, of heb ik dat verkeerd voor?
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Het aansluiten van dubbel geissoleerde delen , is zelfs wettelijk verboden.
En mag dus nimmer  een verbinding zijn tussen het geissoleerde en aarde.

De gevoeligheid beleeft ook iedereen anders.
Begin is bij het begin , 50 volt op een voeding die 18 volt zou moeten geven is duidelijk niet helemaal correct.
Er mag best een afwijking aanwezig zijn , maar niet bijna 3 x zoveel.
Kun je ook nog meten wat de voeding aan spanning geeft als hij belast word door bv bij een rijdende loc?

Ook ik krijg regelmatig een op donder wat ik minder prettig vind.
Maar ik heb ook wat katten die me af en toe is met een bezoek komen vereren......die lopen gewoon over het spoor heen zonder dat zij iets voelen.
Bij mij is dat duidelijk anders......vroeger kon ik met gemak 220/230v vast pakken , maar dat gaat me tegenwoordig slecht af. En ik heb wat opdonders vroeger gehad.....(vandaar mijn wilde haren) gelukkig zijn de veiligheidseisen nu een stuk strenger.

Mvg: Alex
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
In een geschakelde voeding wordt de 230V spanning aan de primaire zijde eerst ontstoord en gelijk gericht.
Dan wordt deze DC spanning in mootjes gehakt door een MOSFET die door een hoogfrequente (40 á 50 kHz) klok wordt aangestuurd.
Het dan onstane blokgolf signaal wordt door een kleine transformator gestuurd en omgezet naar een een lagere spanning aan de secundaire zijde.
Eventuele terugkoppeling vindt plaats via een opto coupler.
De hoogfrequente laagspanning wordt aan de secundaire zijde weer gelijk gericht en gestibiliseerd.
Er is dus altijd een galvanische scheiding (trafo en optocoupler) aanwezig tussen primaire (230Volt) en secundaire zijde (18 Volt).

Het meten in AC mode aan de secundaire zijde dien je onder belasting te doen, anders meet je waarschijnlijk zwevende spanningen.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: robbie103 op woensdag 02 december 2015, 11:16:04
Wat ik er zo van zie is de wet dat je een dubbel-geisoleerd _apparaat_ niet aan aarde mag leggen, maar hoe zit dat met datgene wat er _uit_ een apparaat komt, in dit geval dus een fase van een wisselspanning ?
Is geen wisselspanning maar gelijkspanning.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Kappa op woensdag 02 december 2015, 12:33:20
In een geschakelde voeding wordt de 230V spanning aan de primaire zijde eerst ontstoord en gelijk gericht.
Dan wordt deze DC spanning in mootjes gehakt door een MOSFET die door een hoogfrequente (40 á 50 kHz) klok wordt aangestuurd.
Het dan onstane blokgolf signaal wordt door een kleine transformator gestuurd en omgezet naar een een lagere spanning aan de secundaire zijde.
Eventuele terugkoppeling vindt plaats via een opto coupler.
De hoogfrequente laagspanning wordt aan de secundaire zijde weer gelijk gericht en gestibiliseerd.
Er is dus altijd een galvanische scheiding (trafo en optocoupler) aanwezig tussen primaire (230Volt) en secundaire zijde (18 Volt).

Het meten in AC mode aan de secundaire zijde dien je onder belasting te doen, anders meet je waarschijnlijk zwevende spanningen.
Bedankt voor deze verhelderende uitleg. De spanning waar we het hier over hebben is overigens tussen de - en aarde.
Technisch gezien kan je de rail dus gewoon met aarde verbinden om de zwevende spanning te polariseren.
Wettelijk mag dit officieel niet, maar deze wet is op grond van een ander uitgangspunt ontstaan.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
En waarom zou je dat dan wel willen doen ?  :?
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Hanzi op woensdag 02 december 2015, 12:37:12
Wettelijk mag dit officieel niet, maar deze wet is op grond van een ander uitgangspunt ontstaan.
Waar slaat dit nu op?
Wetten gewoon toepassen lijkt mij het verstandigst en als je van deze materie niks begrijpt, zelfs al noem je jezelf een vakman, is het beter hierover geen adviezen te geven.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
@ Fred
Misschien is het helder je niet alleen achter wetten te verschuilen, maar om gewoon op te schrijven waarom je massa niet aan aarde moet koppelen.  Dan wordt het duidelijk voor ons. Verder kun je ook aangeven hoe professioneel jij bent in deze materie en waarom wij jou wel moeten geloven en Hanzi niet
Verder schiet je er denk ik niet zoveel mee op om andere mensen te betichten van wat ze wel allemaal wel dan niet zijn of kunnen. Vooral niet als je hun achtergrond niet kent en de jouwe niet blootgeeft

@Hanzi
Op welke grond is die wet dan ontstaan en waarom zouden we daar vanaf moeten wijken in deze situatie?
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Je vraagt mij om iets uit te legen aan leken dat zelfs door sommige vakmensen niet begrepen wordt, dat kan niet in een paar lijnen.
Waarom zou je aan mij twijfelen, 't staat gewoon in de wet wat ik zeg.
Alex is ook een vakman en die zegt net hetzelfde.
En ter info: ik heb nog les gegeven aan vakmensen in deze materie...
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Ad, toch nog een vraagje bij je uitleg: ben je 100% zeker dat enkel die "kleine transformator" die 2 A kan leveren, zonder gebruik te maken van een netscheiding? Ik zie toch een aantal schema's passeren waarbij er toch telkens een reele verbinding is met het net naar de laagspanning, al of niet over een weerstand,

mvg,

Alain
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Heel simpel, het staat in de wet omdat het nodig is.
En om dat hier nu helemaal te gaan uitleggen in een klimaat waar men zelfs de wet in twijfel trekt daar heb ik echt geen zin in.
Zoals reeds gezegd, google een paar minuten en je zult er zoveel over vinden of zelf meer dan je lief is.
Waarom moet alles dat al talloze keren is uitgelegd en is opgeschreven nu steeds opnieuw uitgelegd worden op dit forum? Is iets opzoeken dan zo moeilijk?
En wat is er nu zo erg om gewoon de wet toe te passen die opgesteld is om onbevoegden te beschermen tegen zichzelf?
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Volgens de wet mag de weerstand naar aarde maximaal iets van 8 Ohm zijn geloof ik (hij is sowieso nooit 0 Ohm).  Bij een sluiting in je installatie is de spanning op aarde (de aardeaansluiting in je wandcontactdoos) dus niet 0V maar I x R, dus afhankelijk van de kortsluitstroom.  Vandaar de wet.

Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lees vooral het stukje over dubbel geïsoleerd.
Dat is dus je boormachine als het goed is en heel veel huishoudelijke apparaten.
Hier valt ook je voeding onder ...te herkennen aan een vierkant symbooltje.

Ga je hier toch iets naar aarde brengen , speel je letterlijk met vuur.

Mvg: Alex
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Op een of andere manier doet FredMa mij aan iemand denken....... ;)

Maar je hebt gelijk Fred. :thumbup:

Met groet,
Ben.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Northlander op woensdag 02 december 2015, 13:39:46
Ad, toch nog een vraagje bij je uitleg: ben je 100% zeker dat enkel die "kleine transformator" die 2 A kan leveren, zonder gebruik te maken van een netscheiding? Ik zie toch een aantal schema's passeren waarbij er toch telkens een reele verbinding is met het net naar de laagspanning, al of niet over een weerstand,

mvg,

Alain

Alle schakelende voedingen hebben (verplicht) een galvanische scheiding van het lichtnet, anders is het levensgevaarlijk om de uitgang aan te raken.
De trafootjes zijn fors kleiner omdat de toegepaste schakelfrequentie vele malen hoger ligt dan 50 Herz.

grv Huub
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Op wat Huub schrijft, een schema.




Mvg,
Peter
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Northlander op woensdag 02 december 2015, 13:39:46
Ad, toch nog een vraagje bij je uitleg: ben je 100% zeker dat enkel die "kleine transformator" die 2 A kan leveren, zonder gebruik te maken van een netscheiding? Ik zie toch een aantal schema's passeren waarbij er toch telkens een reele verbinding is met het net naar de laagspanning, al of niet over een weerstand,
Alain, eigenlijk is het hele idee achter de geschakelde voeding om van die dikke zware trafo af te zijn en voedingen compacter en lichter te kunnen maken.
Door de spanningsfrequentie omhoog te schroeven, kan de trafo een stuk kleiner worden gemaakt.
Maar om de vereiste stromen te leveren moeten de diameter van de windingen aan de secundaire zijde nog wel dik genoeg zijn.
Wel zijn de ouderwetse transformatoren betrouwbaarder dan geschakelde voedingen.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
thanks Ad, bij ons gebruiken ze schakelende voedingen o.a. om de 'rimpel' / 50Hz te vermijden,
mvg,

Alain
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Ja dat van die EU regegeving dat ken ik! omdat spoelen van relais te veel warmte creeerden werden deze aangepast met als gevolg vastbrandende contacten of niet inkomende contacten omdat het in/uitschakel kracht te zwak werd!
om even terug te komen op dubbel geisoleerd! als dit teken er op staat mag de behuizing niet geaard zijn,maar haal je dit teken er af dan moet de behuizing zelfs geaard worden!
dat met vuur spelen slaat dus nergens op!
regelgeving op zich leverd vaak ook weer problemen op!
wat wel echt gevaarlijk kan zijn is een zwevende aard! er zijn in het verleden mensen omgekomen toen ze de waterleiding die van koper was gingen vervagen door een plastic variant met name tijdens het doorzagen van de koperen leiding omdat die vroeger vaak als aardpunt werd gebruikt omdat dit goedkoper was en je had gelijk een hele lage waarde
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Nu komen de echt grote specialisten aan het woord...
Ik hou het hier voor bekeken, iets ernstig vertellen lukt hier dus echt niet  :(
Zou een moderator niet wat complete onzin willen verwijderen a.u.b.?
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
...en het wordt juist zo spannend... 8o B) :P :D
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
FredMa, fijn dat je het hier voor gezien houdt.
Alleen maar modder gooien, mensen beledigen en jezelf verschuilen achter de wet, zonder ook maar één gefundeerde reden hiervoor te willen (of kunnen?) geven. Je verwijst naar internet, ja daar kunnen we allemaal -al dan niet- correcte info vandaan halen, maar als je een normaal stel hersens hebt én kennis van de materie dan heb je internet helemaal niet nodig.

Sorry vraagsteller dat je topic in zoiets als dit uitmondt. Ik blijf bij mijn eerste tip, gewoon aarden die rails. Net als je radiator, badkuip, waterleiding, wasmachine, broodrooster en noem maar op.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Hanzi op woensdag 02 december 2015, 18:52:24

Ik blijf bij mijn eerste tip, gewoon aarden die rails.


Effe concreet Hans, hoe doe je dat? Ik heb een aard electrode in de meterkast beneden en mijn baantje staat op zolder.

Of moet ik mijn spoorstaaf verbinden met een aardlip van een randaarde wandcontactdoos?

Of.....?

Gr, Ben.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Als je geen last hebt van schokjes tgv een zwevend net, dan heb je geen reden om je rails te aarden.
Heb je dit wel dan zou je eens kunnen proberen of potentiaalvereffening (aarding) helpt.
Dat kan je inderdaad doen vanaf de aardlip van een wandcontactdoos.
Eventueel een 3 aderig snoer, de fase en nul naar je voeding en de aarddraad naar je rails.
Uiteraard op een deugdelijke manier uitvoeren waarmee je uitsluit dat er bv 230V op je rails komt te staan.
Vind je t eng om dit vanaf een wandcontactdoos te doen dan kan je de rails desnoods aansluiten op een radiator. Nee, niet allemaal beginnen te gillen dat je geen veiligheidsaarde van een radiator af mag halen want daarvan is hier helemaal geen sprake. Het gaat hier eigenlijk meer om potentiaalvereffening, als alles hetzelfde potentiaal heeft (= dezelfde spanning) zullen er geen vonkjes overspringen.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
En als er een probleem zou zijn met de trafo, en een eventuele lekspanning, dan was de aardlekschakelaar er toch allang uit gesprongen.
Weer een hoop geneuzel om helemaal niets.
Laat de chips en de cola maar in de kast meer dan deze reactie komt er niet.

Bye
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Hanzi op woensdag 02 december 2015, 19:12:47

Dat kan je inderdaad doen vanaf de aardlip van een wandcontactdoos.
Eventueel een 3 aderig snoer, de fase en nul naar je voeding en de aarddraad naar je rails.


Ik had al zo'n idee dat dit antwoord zou komen. Het geeft aan dat je eigenlijk maar een beetje in de ruimte praat en geen besef hebt wat je eigenlijk voorstelt.  ;)

Met groet,
Ben.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Ben, je hebt gelijk. Dit soort adviezen moeten eigenlijk meteen verwijderd worden.

Gr, Ad
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Amusant topic. Vooral omdat er zo zorgvuldig wordt gelezen wat anderen hebben geschreven.....