Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Digitaal CS2

Gestart door reneels donderdag 26 november 2015, 11:26:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaal CS2
Lid sinds: 2015

offline
Digitaal CS2
Samen met mijn vader en broer heb ik een grote analoge baan gehad in het verleden. Ik heb nu alles geërfd en na 30 jaar van zolder gehaald. Vervolgens heb ik veel locomotieven omgebouwd naar digitaal en een CS2 gekocht. Ik ben echter erg teleurgesteld in de wijze waarop Marklin de ondersteuning geeft. Als je niets vermoedend in het digitale wereldje stapt is er praktisch niet uit te komen. met mijn locomotieven kan ik rijden. maar ik wil graag met terugmelders werken, seinen, en allerlei andere "digitale" trucjes. Maar nergens kan ik een "dumbo proof"  beschrijving vinden. Alles gaat uit van een bepaalde kennis en niets begint aan de basis en een stap voor stap uitleg. Wie heeft de oplossing? Wie kan mij verwijzen naar een hele basale uitleg van hoe het e.e.a. op te bouwen, waarin zaken eenvoudig worden uitgelegd, stap voor stap. Ik ben ook graag bereid om naar iemand toe te gaan (die met CS2 werkt en die het mij kan laten zien en het mij wil uitleggen hoe ik het een en ander moet aansluiten en programmeren. (ik woon in Haarlem, afstand is geen bezwaar)
Ik heb er heel veel zin in nu ik eindelijk tijd en gelegenheid heb om mijn oude hobby weer op te pakken. Het kan toch geen "rocket science zijn"

Hoor graag van een van jullie

Rene
Re: Digitaal CS2
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digitaal CS2
René,

Op de nl Marklin website staat bij de downloads een pdf van een boek over het digitale systeem.
Wil ik je ook vanaf hier doorsturen. Maar dan moet je je mailadres even per PB naar me sturen.

Overigens mag je ook langskomen maar ik bezit geen Marklin centrale.

Mvg Robin
Re: Digitaal CS2
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digitaal CS2
Hi Robin,

bedankt, ik heb daar gekeken, en ken het, maar het ontbreekt aan de praktische invulling van het gebruik. Maar ik zal het nog een keer nakijken.

Ik wacht nog even een paar reacties af, maar anders wil ik graag een keer gebruik maken van je aanbod, in welke plaats woon je?

Rene
Re: Digitaal CS2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Digitaal CS2
Beste Rene,
hoewel dit wiki-artikel en dit wiki-artikel je niet alle informatie zal geven, helpt het je misschien wel een stukje op weg.

Verder raad ik je aan een boekj te kopen over digitale besturing.
Marklin heeft er zelf een uitgebracht onder de titel "Beginnen met digitaal". Dit ging nog uit van de oude centrale 6020/6021, maar de principes zijn nog steeds toepasbaar.
Verder kun je via www.vgbahn.de of via de boekhandel Van Stockum in Den Haag ook nog wel aan verschillende publicaties komen, waaronder het Märklin Magazine. Ik denk voor jou aan bijvoorbeeld dit boek "Profiwissen - Digitale Modellbahn"

Bestellen kun je gewoon online. Betalen via Ideal of creditcard.

Verder zou je geholpen kunnen worden door de mannen van Hobby in Praktijk in Werkendam.
Een paar forumleden is hier ook actief.

John
Re: Digitaal CS2
Spoorman
gast

Re: Digitaal CS2
Citaat van: reneels op donderdag 26 november 2015, 11:26:41

Wie kan mij verwijzen naar een hele basale uitleg van hoe het e.e.a. op te bouwen, waarin zaken eenvoudig worden uitgelegd, stap voor stap.


De encyclopedie van de buren: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_baanbesturing

Bij Robin ben je aan het goede adres. En stel vooral vragen als je iets niet weet.

Met groet, Ben.
Re: Digitaal CS2
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digitaal CS2
Citaat van: reneels op donderdag 26 november 2015, 15:05:23
Hi Robin,

bedankt, ik heb daar gekeken, en ken het, maar het ontbreekt aan de praktische invulling van het gebruik. Maar ik zal het nog een keer nakijken.

Ik wacht nog even een paar reacties af, maar anders wil ik graag een keer gebruik maken van je aanbod, in welke plaats woon je?

Rene

Alphen à/d Rijn.
Ik had je vanmiddag ook nog een PB,tje gestuurd.
Praktische invulling vind je vooral bij mensen thuis. In een gesprek bladert het boek automatisch naar het juiste hoofdstuk.

Mvg Robin
Re: Digitaal CS2
Freak
gast

Re: Digitaal CS2
Misschien staat hier ook e.e.a. wat interessant voor je is (Bij Wat is).

http://users.belgacom.net/marklin.belgische.producten/modeltreinacademie.html


Mvg,
Peter
Re: Digitaal CS2
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digitaal CS2
Beste John,
Bedankt voor je info, ga het boekje kopen en heb intussen een mail verstuurd naar het adres in werkendam
Bedankt
Rene
Re: Digitaal CS2
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digitaal CS2
Ben en peter, jullie ook bedankt voor je input, ga ik mee aan de slag
Met vr gr
Rene
Re: Digitaal CS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitaal CS2
Beste Rene,

Het is inderdaad geen "rocket-science", maar net als met bijna alles wat de mens gaat doen in zijn leven (zoals lopen), moet je bij het begin beginnen, dus leg een simpel ovaal, sluit het CS aan en begin te rijden en ontdek (leer) alles wat je met het CS en de Lok kunt doen.

Leg daarna een inhaalspoortje er bij en ga verder met ontdekken (leren), bouw daarna de baan verder uit en ontdek (leer).

Dan komt er een moment dat je bij een collega kunt gaan kijken, want je snapt dan de basisprincipes en dus snap je wat deze deskundige collega je vertelt.

Naar Werkendam kun je elke vrijdag en zaterdag heen gaan, ze staan ook, meestal met twee demobanen in Houten, dus ook op 12 december.

Groet, Anne W
Re: Digitaal CS2
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digitaal CS2
Hi Anne,
Dat heb ik dus al gedaan en wil nu verder. Het rondje " om de kerk " ken ik nu, dus een stapje hoger. Maar bedankt voor je reactie
Met vr gr

Rene
Re: Digitaal CS2
Lid sinds: 2012

offline
Re: Digitaal CS2
Hallo, op de site Märklin.de staat als ik me niet vergis bij downloads een recente artikelenserie over het gebruik van de cs2, die bovendien regelmatig wordt uitgebreid.
Re: Digitaal CS2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Digitaal CS2
Zowel in Nederland als Duitsland worden seminars gegeven over het werken met de CS2.
Bij winkeliers en Märklin zelf.
Ook bij hobby clubs, bijv. Hobby in Praktijk in Werkendam, kun je kijken hoe het een en ander werkt.

Groeten,
Ton.
Re: Digitaal CS2
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digitaal CS2
Ik zit als het goed is vanaf morgen tot vrijdag in hoofddorp, kan wel eens langskomen om wat uit te leggen en te bespreken, stuur maar een PB als je interesse hebt.
Re: Digitaal CS2
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digitaal CS2
Dat is erg aardig, helaas lukt mij dit niet omdat ik deze week heel veel weg ben.
Werk jij zelf met CS2?. Ik wil met alle plezier dan een andere keer naar je toe komen.
Re: Digitaal CS2
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digitaal CS2
Ik heb zelf geen CS2. Ik woon in Limburg maar ben voor werk veel in Hoofddorp, rond de 12e weer een week, als het dan uitkomt kan ik altijd even langskomen.