Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

aansturen IB 650 met Itrain mislukt

Gestart door JWS dinsdag 24 november 2015, 21:22:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Goedenavond,
Ik probeer Itrain langzaam uit, doch krijg geen contact met mijn oude vertrouwde IB650. Na veel tijd de hopenlijk goede driver voor mijn windows 10 64 laptop gevonden (Prolific versie 3.2.0.0 van 31/7/2007. PC zegt com werkt en ook Itrain herkent com 3 of na wissel met de muis com 4, doch bij poging tot verbinden met IB krijg ik de foutmelding: Intellibox (P50X) input stream closed.
Bij  nazoeken staat protocol voor Itrain op  stopbits 2 terwijl IB syntax stopbits 1 geeft. Baud rate allebei op 9600. Wat doe ik fout??
Hulp graag.
Met groet,
Jan willem
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Hallo Jan Willem,

Zijn de instelingen van de PC hetzeklfde ?
Zie Apparatenbeheer, onder Poorten, (COM & LPT) Prolific USB-to-Serial Comm Port, Poortinstellingen.


Mvg,
Peter
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Ha Peter,
stopbits op PC stond 1, net als IB, Itrain staat op 2, kan ik niet veranderen. PC veranderen naar 2 heb ik gedaan, helpt niet.  Baudrate en de rest staan gelijk.  ???
Ik lees ook iets over chipset van de adapter. De adapter heb ik nog via Koploper site besteld, die werkte jaren gelden nog wel op XP en eerder, samen met koploper. Nu niet meer de juiste chipset??
groet,
Jan Willem
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Hallo Jan Willem,

IB instellingen 19200 Baud

Instellingen Itrain.
Com 3 Baudrate 19200 Baud (8 databits, 2 stopbits, Pariteit None, flow controlXon / X off).

Instellinggen Prolific.
Com 3 Poortinstellingen
19200 Baud (8 databits, Pariteit geen, 2 stopbits, Datatransportbesturing Xon / X off)


Mvg,
Peter
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Dit ligt aan de gebruikte USB to Serial adapter, gebruik er een tje met een FTDI-chipset, is ook wat Xander Berkhout adviseert en al je problemen zijn opgelost.
Dit heeft verder niets met de instellingen te maken, alleen met de driver die W10 niet accepteert.

Groetjes
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Wimke Ros,

Citaat van: Sprinter op woensdag 25 november 2015, 15:59:29
alleen met de driver die W10 niet accepteert.
Instellingen zijn van een Windows 10, driver werd door Windows 10 zelf geïnstalleerd geen CD nodig gehad.
Verder zijn alle instellingen opgesomd zoals ze hier ingesteld staan. En in jouw woorden te blijven het loopt als een trein, als een speer, als een tierelier enz.

http://www.prolific.com.tw/US/ShowProduct.aspx?p_id=225&pcid=41

- Driver can auto-download via Windows Update (Windows 7, 8, 8.1, 10)

Mvg,
Peter
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Anoniemke,

Vind het allemaal best.
Suc6 met je 3railforum feestje.
gvg
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Ingewikkeld! Bij mij zegt windows ook dat de adapter goed werkt, maar op de prolific site staat: Windows 8/8.1/10 are NOT supported in PL-2303HXA and PL-2303X EOL chip versions. En volgens mij (volgens de chipchecker dan) zit er zo'n chip in!

Overigens ben ik al wel zover dat ik de IB op stop en op go kan schakelen, zowel in koploper als in Itrain. Betekent dat dat de adapter 100% werkt?

Weet eigenlijk niet welke syntax ik in IB moet nemen: "alleen 6050" of "alleen IB" of "6050 en IB"  of Loconet? Dit zijn wel meer de koploper resp. Itrain vragen maar goed.......

met groet,
Jan Willem

Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Hallo Jan Willem.

Heb je een plaatje van de instellingen toegezonden.


Mvg,
Peter
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Dank Peter,
welke syntax in de IB heb je staan? P50x komt bij mij niet voor, alleen 6050 etc., zie mijn vorige bericht.
Zoals gezegd, ik heb een vd eerste IB's, zonder update naar 2.0 oid
groet,
Jan Willem
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Op 6050 en IB.

Groetjes
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Hallo Jan Willem,

Citaat van: JWS op donderdag 26 november 2015, 16:52:40
welke syntax in de IB heb je staan? P50x komt bij mij niet voor, alleen 6050 etc., zie mijn vorige bericht.
Staat ook in het plaatje wat je toegezonden was.


Mvg,
Peter
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Peter, ik zie alleen plaatje met Itrain instellingen.
IB staat nu op syntax 5060 en IB, 19200 etc.. Itrain volgens jouw opgave ook
Mededeling op PCscherm: Intellibox (P50X) input stream closed!


Ik zal vanavond weer gaan zoeken naar de instellingen waarmee ik gisteren GO en STOP kon sturen..........
gr.
Jan Willem

Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Jan Willem,

Doe je zelf nu een plezier en schaf je een andere USB to Serial adapter aan eentje op basis van FTDI.
Er is nu geen communicatie tussen de IB en de PC, of in ieder geval niet volledig.

Groetjes
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: aansturen IB 650 met Itrain mislukt
Citaat van: Sprinter op donderdag 26 november 2015, 20:25:06
Jan Willem,

Doe je zelf nu een plezier en schaf je een andere USB to Serial adapter aan eentje op basis van FTDI.
Er is nu geen communicatie tussen de IB en de PC, of in ieder geval niet volledig.

Groetjes

Ha Sprinter,
Na enig beraad naar je geluisterd, en er eentje besteld. Met een beetje hulp van daar (Wim Ros) zowel koploper als Itrain aan de communicatie gekregen. M'n oude IB 650 doet z'n best weer. Binnenkort een update voor hem en dan hoop ik er weer een paar jaar mee voort te kunnen. Dank voor je advies!
groet,
Jan Willem