Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wagons met oude relex koppelingen aan locs met moderne koppelingen hangen

Gestart door MarcRaad donderdag 01 oktober 2015, 16:20:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wagons met oude relex koppelingen aan locs met moderne koppelingen hangen
Nadat mijn M* modeltreinbaan vanwege een verhuizing zo'n jaar of 25 in de mottenballen gezeten heeft, ben ik bezig een nieuwe baan te bouwen. Nadat ik mijn oude locs gedigitaliseerd heb loopt dat allemaal weer als vanouds, maar loop ik met recent bijgekochte nieuwe locs tegen koppelingsproblemen aan. Oud en nieuw laat helaas frequent los.
Alhoewel ik verwacht had daarvoor op dit forum een oplossing te kunnen vinden, is dat helaas nog niet gelukt, want ik voel er niets voor te proberen al mijn oude ± 150 wagons van nieuwe koppelingen te voorzien (Als dat al mogelijk is.....).
Daar ik met goed afgestelde relex koppelingen nooit problemen heb ervaren en de nieuwe locs met NEM362 schachten zijn uitgerust, dacht ik het probleem op te kunnen lossen door daar de nieuwere M* relex beugelkoppelingen (artikel nummer 72060) in te monteren, maar de "haak" van deze koppelingen blijkt zo kort dat de koppelingen bij de geringste oneffenheid losschiet.
Nu heb ik op Internet koppelingen van andere merken gevonden, die zo te zien wel een langere "haak" hebben dan de M* koppelingen. Dat zijn de Fleischmann 6511 en de Roco 40243. Dat zijn dan wel geen relex koppelingen, maar een betrouwbare koppeling is me meer waard dan het voordeel van voor-ontkoppeling. (You can't always get what you want - Rolling stones 1969).
Heeft iemand hier ervaring mee of een ander idee om dit probleem op te lossen?
Re: Wagons met oude relex koppelingen aan locs met moderne koppelingen hangen
Hoi ook regelmatig last van.
soms is probleem opgelost door te experimenteren met de positie van de beugels van de koppelingen. Beugel wagon A boven en wagon B beneden. Laten ze los dan wagon A beneden en B boven. Meestal werkt dat wel. Succes Matje
Re: Wagons met oude relex koppelingen aan locs met moderne koppelingen hangen
Ik heb diverse wagons van Fleissmann, uitgerust met de F*kortkoppelingen. Enkele wagons heb ik aan één zijde met de F*beugel/haak koppeling uitgerust. Die koppelen probleemloos met de nieuwe M* kortkoppelingen èn de oude relex koppeligen.

Groeten,
Roel
Re: Wagons met oude relex koppelingen aan locs met moderne koppelingen hangen
Ik geef de voorkeur aan de Roco koppelingen, daar heb ik nooit problemen mee. Inderdaad willen de Marklin koppelingen moeilijk koppelen en ontkoppelen op momenten dat het niet moet.
Re: Wagons met oude relex koppelingen aan locs met moderne koppelingen hangen
Dank voor jullie info  :thumbup:
Ik ga binnenkort op de beurs maar eens op zoek naar enkele exemplaren van Fleischmann en van Roco, zodat ik met beide eens kan experimenteren  :idea:

Gr. Marc
Re: Wagons met oude relex koppelingen aan locs met moderne koppelingen hangen
Beste Marc,

Gelieve te willen onthouden dat Marklin er hogere bufferhoogtes op nahoud tov
de meeste andere merken ( behalve Piko)
Dwz dat wagons van andere merken niet overweg kunnen met bv de Marklin kort koppelingen.
In bogen krijg je ontsporingen door het haken onder de buffers.
De nieuwere kort koppelingen van Roco kun je wel koppelen met Marklin kort koppelingen.
De gewone beugelkoppelingen van ieder merk passen wel redelijk in elkaar.
Maar spontaan ontkoppelen gebeurd soms.
mvg

Olivier 77