Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuw soldeerstation, maar welke ??

Gestart door Neo donderdag 01 oktober 2015, 15:51:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Dag allemaal,

Helaas geeft mijn Yihua 898D+ hete luchtstation een error 5E (of SE) en ik denk dus dat het is afgelopen. De bout wordt niet meer warm en de hete luchtblazer functioneert niet meer. Ik heb dus een nieuwe nodig. Ik weet dat deze vraag (Zie onderwerp) al wat keren voorbij is gekomen, heb deze allemaal gelezen, maar ik stel hem hier nog maar eens omdat het zoeken is naar een speld in een hooiberg. Wat ik zo lees op de diverse fora is dat iedereen zweert bij een Weller. (niet de rode) Ook Ersa komt er goed vanaf. Koop je er een van deze twee merken dat zit je goed heb ik het idee. Maar de prijzen liegen er niet om. Zeker niet als je bij Weller voor een hete luchtstation gaat...Nou had ik het idee om eens naar een JBC te zoeken, ik las zo hier en daar dat dit ook niet verkeerd was en ik kwam de JBC CF-2D Solder Feed Station tegen (derde van boven) Het apparaat heeft een afrolbare soldeertoevoer en het lijkt vrij handig. Heeft iemand ervaring met dit apparaat of het merk JBC ? 
Voor mijn krimpkousjes koop ik wel een losse hete luchtblazer die zijn niet zo duur.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet,

Gijs
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Error S-E is een Sensor Error.  Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Hallo Gijs,

De 5E/SE error staat ervoor dat het station geen aangesloten soldeerbout herkend. Je zou kunnen kijken of d'r een kabelbreuk is, wil nogwel eens voorkomen.
Verder gebruik ik zelf een weller, je zou 2de hands kunnen kijken (wel de blauwe), zolang de trafo niet stuk is vallen ze eventueel nog te repareren.
Met JBC geen ervaring. Afrolbare soldeertoevoer lijkt me echter niet prettig werken. En voor die prijs heb je ook een nieuwe weller (zonder helelucht dan).

Gr, John
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Hey Gijs,

ik heb zelf sinds een paar weken de JBC CD-2SD, de 'normale' uitvoering met micro soldeerstiften. De rede dat ik hier als arme student zoveel geld aan uit heb gegeven is omdat ik als hobby veel SMD soldeer, ik ze al vier jaar lang gebruik via mijn opleiding en het gewoonweg hele goede soldeerbouten zijn.
Het grote voordeel van deze JBC bouten is de snelle opstarttijd, binnen 1 a 2 seconden zitten ze op de 350 graden, de punten zijn eenvoudig te verwisselen en na vier jaar intensief gebruikt te worden op een hogeschool, en dan nog steeds functioneren... Zegt ook wel iets over de kwaliteit.
Tussendoor zijn er natuurlijk wel stiften vervangen, maar bijvoorbeeld ook de bout zelf kan makkelijk vervangen worden. Zo is het ook mogelijk om meerdere type bouten op het 'basis station' aan te sluiten (een micro en een normale bout, afhankelijk van wat je nodig hebt).

Kort gezegd: Ik zweer bij deze soldeerbouten. Er zullen vast andere meningen zijn, maar beter dan dit heb ik ze nog niet gezien.

Daarbij ben ik ook erg tevreden over de service van Printtec. Al met al zou ik zeggen: Doen!

gr Jesper
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Dag allemaal,

Dank voor de reacties.
@Erik : Logisch inderdaad die Sensor error(SE), maar helaas ik kan daar niet veel mee. Ik heb de kabels nagekeken maar heb geen breuken ontdekt (doorgemeten)
@John : Nee, dat afrolbare vond ik bij nader inzien ook niet zo handig temeer omdat ik na achterklap met Printtec hoorde ,dat de rolfunctie slechts voor 1 dikte van het soldeer geschikt was. De Weller vind ik gewoon te duur ( Je betaalt ook zeker een deel van de hoge prijs voor de naam), maar wel een steengoed station dat hoor je overal.
@Jesper: Met jouw verhaal was ik blij verrast. Ik heb 40 jaar zelf lesgegeven en weet zo ongeveer wel hoe belangrijk duurzaamheid is als er door de jeugd mee moet worden gewerkt :) Ik heb Printtec benaderd en mag deze week ook nog even bij hen komen kijken naar het station...dan weet je tenminste een beetje wat je koopt. :)

Groet,

Gijs
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Hallo Gijs,

Ik heb zelf geen WELLER (te prijzig zoals je zelf ook stelt) en ook geen YBC. Maar een VELLEMAN VTSSC40N Je kunt er nog 4 verschillende keramische stiften voor kopen.

Zeer goede ervaringen mee en met een beetje surfen kom je er nieuw voor een leuk prijsje aan.

Kousjes laten krimpen heb je al oplossing voor gevonden.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Dag Henk,

Bedankt voor je reactie. Van Velleman heb ik behalve positieve ook wat negatieve reactie gehoord/gelezen op de diverse fora. Dat bedoel ik nu met het door de bomen het bos niet meer zien;)
Ik heb even op jouw link geklikt en eens rondgeneusd hier en daar en ik moet zeggen dat het station er mooi uitziet en zeker niet duur is, al vind ik de bout een beetje te lomp. Ik heb een uitnodiging gekregen van Printtec in Geldermalsen om morgen naar de JBC te komen kijken. Ik meld me nog wel, wanneer de zoektocht is afgelopen, om te vertellen wat het geworden is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Graag gedaan Gijs, we lezen wel wat je keus is geworden.

En inderdaad is het zo dat je door alle adviezen heen het bos niet meer ziet.  Het is met alles zo: de één zweert bij dit en de ander bij dat.
Je zou binnen dit forum een testpanel moeten hebben voor vergelijkend warenonderzoek  >:-D >:-D

Gaat er om waar jij blij en gelukkig mee kunt zijn om plezierig te kunnen solderen!
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Voor wat het waard is; ik heb sinds een jaar een Weller WS81t soldeerstation.
Werkt echt geweldig  :thumbup:.
Tuurlijk, het ís een investering, maar als het goed is heb je er daarna járen plezier van.
En ik heb de mijne 2e-hands via Marktplaats gekocht, dat scheelt uiteraard ook flink in de prijs.
Wel een poos geduld voor moeten hebben tot er eindelijk een mooi, nauwelijks gebruikt exemplaar aangeboden werd, maar het wachten werd uiteindelijk beloond  O:-D.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Ik heb ook een Weller.
Mijn oude werkgever wilde deze weggooien (een hele tafel vol :-( ) Deze heb ik kunnen redden.
Fijn ding is dat.
gr. Dennis.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Heb al 30 jaar een digitaal soldeerstation van CONRAD, temp regelbaar, zeer tevreden over en zou geen ander willen.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
IK heb ook ooit een regelbaar soldeerstation bij Conrad gekocht. Was destijds ong ? 60,00 kwijt.
Heb het al jaren, werkt perfect voor wat ik ermee doe ( solderen aan decoders, rails en electronica componenten ).

Edit : linkje toegevoegd. Plaatje is nieuwe versie, ik heb de oude.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Ik gebruik het originele soldeerstation van Märklin. Heeft me nog niet in de steek gelaten. Met digitale instelling en aflezing.
Je kan ook nogsteeds de punten krijgen om ze te vervangen. Ik soldeer er zelf's smd's mee dus depunt is fijn genoeg.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Leuk is het dat verschillende forummers reageren op de oproep van Gijs. Je leest dan "van ik heb dit, of ik heb dat".

Maar een type, een linkje naar het product of nog mooier een foto ontbreekt steeds helaas.

Soldeerstation van CONRAD?? Ja die heb ik ook: merk VELLEMAN. Ook Weller is te koop bij CONRAD. Dus nogmaals: een plaatje erbij maakt het wat meer helder toch?
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Ik heb deze, en die bevalt zeer goed.

Ook is deze binnen een paar seconden op temperatuur.
En de prijs valt nog mee. En nieuwe lok is duurder >:-D

Groeten Sander
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Citaat van: Treinengek Junior op woensdag 07 oktober 2015, 20:47:04
Ik gebruik het originele soldeerstation van Märklin.
No-way! Origineel van Märklin of is het van een andere producent? :mrgreen: Hoeveel zou je meer betalen voor het merkje van Märklin...

Zelf bevalt me deze set prima, al dan wel de oude lichtgrijze uitvoering :)
https://www.conrad.nl/nl/toolcraft-st-80d-digitaal-soldeerstation-80-w-150-tot-450-c-791788.html

Al moet ik toegeven, het budget bepaald. Soldeer je veel, en wat meer en andere dingen dan draadjes en locomotieven ombouwen is een fatsoenlijk soldeerstation vaak wel een must.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
@Wijbe

Wij hebben hem gekocht via-via tegen een zeer schappelijk prijsje. Voor dat logo'tje deden we het niet hoor.  8)
Ik zou meer voor Weller en waarempel, ik lees net op internet dat deze eigenlijk afkomstig is van de firma Weller. Wist ik niet eens.

Maar ik doe er wel heel wat mee, print's solderen, treinen ombouwen, leds solderen. Degelijkheid is voor mij dus wel een must.

Foto zegt meer dan 1000 woorden:
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Dag allemaal,

Dank voor alle adviezen en commentaar.

Woensdag naar de firma Printtec geweest in Geldermalsen, waar ik een uitgebreide voorlichting kreeg over de collectie van JBC. Er werd heel veel tijd gestoken in het een en ander. Tenslotte na een nachtje ehhh slapen besloten om deze aan te schaffen : JBC CD-2SD Micro Soldeerstation. Ik heb het apparaat hier in mijn werkruimte staan (inclusief een handig kniptangetje en een loepje met verlichting [gratis]) en ben dik tevreden met deze aankoop. De tijd zal leren of het station aan al mijn hooggespannen verwachtingen zal voldoen.
Mocht er ooit wat zijn zit de firma Printtec om de hoek, dus dat is in ieder geval heel handig.
China is iets verder weg :)

Voor het verwarmen van mijn krimpkousjes heb ik dit blazertje besteld.

Met vriendelijke groeten,

Gijs
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Hallo Gijs,

Fijn dat je weer een soldeerstation hebt.
Maar 1 ding snap ik niet, je zegt dat je een Weller te duur vond, maar je hebt nu een duurdere dan een Weller :S (Enigste wat ik kan bedenken is dat je nu 140W hebt)
Een WS81 heb je bij Conrad (niet altijd de goedkoopste) voor 300? (en dan heb je al een 80W station, 50W is nog goedkoper)

Maar als jij er blij mee bent, dan is dat het belangrijkst!

Mvg, John
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Deze was in de aanbieding B)

Groeten,
Ton.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Je hebt een goed gevoel bij de keuze die je hebt gemaakt Gijs.

Heel veel soldeerplezier en -gemak toegewenst.

Groeten,
Henk
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Hoi allemaal,

@ John ja, je hebt helemaal gelijk. Voor die prijs had ik ook een Weller kunnen kopen. Maar ja, niemand is zo veranderlijk dan een mens. Printtec verkoopt ook Weller, maar die zijn niet eens ter sprake geweest en hoorde ik daar ook, worden allang niet meer bij onze oosterburen gefabriceerd. Bovendien was ik zo onder de indruk van de prestaties van dit station, dat ik "om" was en besloot toch maar wat meer geld uit te geven..
@Henk, dank voor de goede wensen !

Draadje kan dicht, de teerling is geworpen :)

Groet aan allen en vooral aan hen die een bijdrage hebben geleverd.

Gijs



Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Ik wil dit topic weer eens wat naar boven halen.
Zelf wil ik nu ook een soldeerstation kopen.
Nu gebruik ik een "rechttoe rechtaan" Ersa 30Watt soldeerboutje met een puntsstift.
Ik soldeer daar ook SMD 1206 mee.
Maar ik denk dat het beter kan.
Goed, ga je zoeken en kom je dit topic tegen.
Gaarne reacties
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Ik heb al heel lang deze: https://www.conrad.nl/p/toolcraft-st-80d-soldeerstation-digitaal-80-w-150-tot-450-c-791788 en daar ben ik heel tevreden over en ik soldeer er alles mee.

Is zo te zien uit het assortiment maar het gaat om het idee. Meer als 8 - 9 euroteintjes zou ik er vandaag de dag niet voor uitgeven.
Anderen zweren bij een dure Weller, niks mis mee maar je betaalt deels voor de merknaam.

Gr, Ben.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 29 oktober 2020, 20:00:03
Anderen zweren bij een dure Weller, niks mis mee maar je betaalt deels voor de merknaam.
Is de soldeerpunt keuze niet belangrijker dan de station-keuze?
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 29 oktober 2020, 20:00:03
Ik heb al heel lang deze: https://www.conrad.nl/p/toolcraft-st-80d-soldeerstation-digitaal-80-w-150-tot-450-c-791788 en daar ben ik heel tevreden over en ik soldeer er alles mee.

Is zo te zien uit het assortiment

Dan is er nog een heel goed alternatief. Heeft zich hier bewezen!  Märklin. What else?  :)

Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Van het een kom je op het ander:
In 2004! liep een topic met de normale uitvoering van het Märklin soldeerstation.
Daaruit bleek dat de naam €  20 waard is.
Nu zie ik deze bij Conrad: Rond €  75,--!

Volgens mij dezelfde, alleen een andere stekker en een C/F knop.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Citaat van: joske3 op donderdag 29 oktober 2020, 22:50:04
Volgens mij dezelfde

Als ik goed kijk, volgens mij niet dezelfde. Qua uiterlijk althans. Of de specificaties "dezelfde" zijn? Heb jij die vergeleken?

Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Conrad  weet van de prijzen !
Dat kan goedkoper maar wel in het zwart.
Spec's zijn hetzelfde als van het te dure M-station   

https://www.ebay.de/itm/Komerci-ZD-937-regelbare-digitale-Lotstation-Lotkolben-450-C-48W-ESD
Vijftig euri inclusief verzendkosten

En voor 10 euri meer een compleet pakket
https://www.ebay.de/itm/Regelbare-digitale-Lotstation-ZD-937KIT-Lotspitzen-Lotzinn-Entlotpumpe-3-Hand

Cees
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Je kan ook bij andere webshops kijken  ;) Bijvoorbeeld Reichelt.de / .nl dan zie je al een soldeer station voor een paar tientjes. Of Eijlander Ede Conrad is niet altijd de "goedkoopste".

Zelf nog een heel simpel soldeerstation. Die is nu een jaar of 13 oud. Ding valt nu wel een beetje uit elkaar. Relatief veel gebruikt. Of als sommige zeggen: Misbruikt  :)

Groet Ronald.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Citaat van: joske3 op donderdag 29 oktober 2020, 22:50:04
Volgens mij dezelfde, alleen een andere stekker en een C/F knop.
Het echte origineel is de ELV/Voltcraft LS 50. Bij ELV kan je nogsteeds onderdelen en punten kopen. :)
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
De Märklin en de ELV hebben nog een aarde aansluiting voor een polsbandje :important:
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 29 oktober 2020, 20:00:03
Ik heb al heel lang deze: https://www.conrad.nl/p/toolcraft-st-80d-soldeerstation-digitaal-80-w-150-tot-450-c-791788 en daar ben ik heel tevreden over en ik soldeer er alles mee.

Is zo te zien uit het assortiment maar het gaat om het idee. Meer als 8 - 9 euroteintjes zou ik er vandaag de dag niet voor uitgeven.
Anderen zweren bij een dure Weller, niks mis mee maar je betaalt deels voor de merknaam.

Gr, Ben.
Deze heb ik ook.
Echt een top ding
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Je betaald bij weller ersa enz niet voor de naam zoals sommige denken maar echt voor de kwaliteit deze bouten doen het na 30 jaar nog zelf na flinke mishandeling.
Weet dit uit eigen ervaring gebruik zelf voor mijn werk een elsa en mijn collega een weller beide meer dan 30 jaar oud ze zien er niet meer uit maar werken nog prima.
Ik heb prive al meerdere goedkope merken gehad continu is er iets mis mee draadbreuk in de bout solderingen van de print slecht.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Ik gebruik zelf een Vellemann LAB-1. Soldeerbout, multimeter en DC power-supply in een. Bevalt me prima.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Mooi ding ook!  :thumbup:
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Vandaag is deze in Portimão aangekomen.
Digitale Lötstation ZD-937 Lötkolben 48W 150-450°C regelbar LCD Anzeige weiß
Als extra 4 reserve spitsen
Via Ebay
Incl. verzendkosten € 65,--
Wel kijken of ik er een rood ledje op kan knutselen.
Voorlopig zit hij op dezelfde spanning als de lamp op de werkbank en de acculader, dus abusievelijk aan laten is nauwelijks mogelijk.


Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Citaat van: hmmglaser op maandag 07 december 2020, 10:06:38
Je betaald bij weller ersa enz niet voor de naam zoals sommige denken maar echt voor de kwaliteit deze bouten doen het na 30 jaar nog zelf na flinke mishandeling.
Weet dit uit eigen ervaring gebruik zelf voor mijn werk een elsa en mijn collega een weller beide meer dan 30 jaar oud ze zien er niet meer uit maar werken nog prima.

Dit klopt helemaal; ik heb hier nog steeds mijn Weller station uit 1978 en ook die heeft nog nooit gehaperd.

Wegens de ¨vooruitgang¨ heb ik mezelf een aantal jaren geleden ¨getrakteerd¨ op een mooie, nieuwe Weller (WSP80 + PU81).
De hoofdreden: daar passen Gull Wing soldeerpunten in !
Onmisbaar om bijv. QFP´s (en andere smd-componenten) mee te solderen; iets waar ik regelmatig op mijn werk mee bezig was.

Om componenten te desolderen heb ik ook een Weller de-soldeerstation, dat werkt veel beter dan litze of handpompjes.
Verder heb ik dan nog een Weller smd soldeerstation, zo eentje die hete lucht blaast.
Alles werkt al tientallen jaren zonder problemen en dan lees ik hier regelmatig over de problemen met defecte soldeerbouten en stations.....

Dat brengt me tot de laatste hobbel die genomen moet worden: de prijs...... Ja, dan haakt iedereen af. o.k. Zelf weten natuurlijk.
Maar een weller bout gaat normaal gesproken je leven lang mee (gezien de gemiddelde leeftijd op het forum :P) en bij correcte behandeling van de spullen.
en een exemplaar M* stoomlokomotief is echt wel duurder !
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Voor de minder bedeelden is er de Lidl ParkSide:

ParkSide soldeerstation
Een kritische bespreking

Die Lidl toch, telkens andere stations aanbieden ....(en nu online ook al weer uitverkocht)
Toch eens kijken hoe die ParkSide van mij ook weer heet
(bevalt me prima, overigens, maar ik ben weinig gewend)....
Ahh, teruggevonden (net iets anders dan in de Lidl soldeerbout link), en net iets ouder type, inmiddels. 
PLS 48 D2, regelbaar 100-500 graden, 48 watt, inclusief 2 soldeertips.
Kabellengte 270 cm - waarvan 180 cm stroomkabel naar het station.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
 @citaat

@ Jan Willem,
Lijken verschillende Lidl soldeerstations te zijn in de links die je stuurt,

@citaat @citaat @citaat

@ Jos,
Waarschijnlijk heeft je soldeerstation een "auto off"
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
@Jaap
Citeer....Waarschijnlijk heeft je soldeerstation een "auto off"...
Ik heb de manual doorgeplozen, maar  niets daarover gevonden.
Tevens dacht ik hoe zoiets gerealiseerd moet worden? Bewegingsmelder in de bout o.i.d?
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Soortgelijke bouten gaan na verloop van tijd op minimum temperatuur daarna op off
Hoe dat gebeurt weet ik niet, mogelijk geen opwarming nodig van de bout tijdens geen gebruik.
wie het weet mag het zeggen.
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw soldeerstation, maar welke ??
De oudste manier is met een thermistor of met een bimetaal.
Maar sinds de enorme vlucht in aantal een soorten sensors, ligt het een stuk minder simpel. 
Sinds weerstandsthermometer en thermokoppel zijn er nogal wat speldenprik grote diode-achtige toepassingen ontstaan.
Waarvan ik ook allemaal geen donder meer begrijp,
behalve dan dat ze goedkoop zijn en bruikbaar in een arduino omgeving.

Sinds ik bij toeval de wikipagina Omzetter, Transducer (in het Engels) tegen kwam, staat de deur op een kier.

Kennelijk kun je drie benaderingen volgen (gemixt):
1. thermo-sensor: als een bout een tijdje aan staat, wordt hij warmer, en dat relatief te warm worden (dat gaat vanzelf), genereert dan een afkoelingssignaal (auto-off)
2. timer-sensor: als toegestane boutopwarmtijd is verstreken, koel je 'm af
3. beweging-sensor: als de bout beweegt (verplaatst wordt), mag hij opwarmen, zo niet moet hij afkoelen