Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vingeroefeningen nieuw baanontwerp

Gestart door Jowa1969 dinsdag 29 september 2015, 11:07:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Afgelopen dagen best veel gelezen op het forum en zag dat er ook een gratis railprogramma is dat makkelijk in gebruik is.
Dus SCARM gedownload en op m'n laptop geïnstalleerd en aan de slag gegaan om een baan te maken.
Eerst wat oefenbaantjes in M gemaakt om te kijken hoe alles werkt en nu m'n eerst echt baan.
Ik heb gekozen voor een berglandschap met daarin een behoorlijk groot station, welk schuin op de baan komt te liggen.

Bij het station komen wat rangeersporen en een locomotiefdepot.
Aan de andere kant van het station liggen de sporen voor het buurtspoor en een aftakking naar een fabriek.
Het buurtspoor gaat via een kleine spiraal omhoog en eindigd op een klein stationnetje met plek voor een accu betriebwagen en een goederentreintje.

Vanuit het station gaat het links en rechts dubbelsporig omlaag richting de schaduw stations.
Deze zijn beide hetzelfde qua opzet, de ene ligt op laag 0 en de ander op laag 1.

Als rails gebruik ik M-rails en wel van de 5100/5200 en 3800/3900 series.
Vooral de radius van de 3800/3900 vind ik persoonlijk veel mooier dan de 5100/5200 serie.
De 5100 heb ik bijna nergens gebruikt, alleen in de spiraal van het buurtspoort.
Bijna alle in het zicht liggende bochten zijn 3800/3900. In de schaduw stations maak ik gebruik van 520x bochten.
Verder geen bochtwissels, vind ik niet prettig rijden.

Mogelijk komen er nog extra wissels op de doorgaan route bij het station.

Hieronder de exports uit SCARM van de layouts van de verschillende lagen (L0,L1,L2,L3) en een snapshot van de 3D opzet zonder landschap, dat laatste ziet er bij mij niet uit in SCARM.

Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Hallo,

Mooi baanplan met M-rails, ook leuk met die grote bogen van die oude serie M-rails 3800/3900  8o :)

Ben benieuwd hoe dit gaat worden, als fervent m-rails rijder.

Gr Einte
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Ziet er mooi uit.
Ik hoop alleen dat je voldoende hoogte kunt winnen in de klimspiraal met 5100 bochten.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Gezien dat de 5100's niet geven wat ik wilde, vervangen door 5200's.
Ook bezig geweest met de wissels bij het station en het aantal benodigde 3800/3900's verminderd door alle bochten uit het zicht te vervangen door 5200's.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Leuk baanplan als ik zo snel ff met de mobiel kijk. Ik vraag me alleen wel af of de afstand tussen het stuk dubbelspoor rechtsonderin voldoende is om twee lange rijtuigen elkaar te laten passeren. Geldt eigenlijk voor een deel van het traject aldaar.

Is het een bewuste keuze dat je van de linkerkant van het station wel helemaal kan overlopen naar alle sporen en aan de rechterzijde niet?

Groeten,
Herman
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Hallo Herman,

Ik was zelf nog niet helemal te vreden met het banenplan en werken in een tekenpakket als SCARM geeft je heerlijk de vrijheid om zaken te veranderen  :)
De basis blijft hetzelfde, een groot station schuin over de baan, nu echter extra kruisingen toegevoegd, aantal benodigde 3900/3800 bochten welk niet zichtbaar zijn vervangen door 5200's en gewerkt aan de schaduwstations. De toegang daartoe ga ik mogelijk nog met klim spiralen doen. Ben ik nog niet uit.

Ik heb nu vier hoofdlagen:
- laag 0: schaduwstation 1
- laag 1: schaduwstation 2
- laag 2: hoofdbaan, met rangeerterrein en stoomdepot
- laag 3: zijbaan voor pendeltrein, voor de accubetrieb trein en wat rangeerwerk

Groeten,

Joost
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Hierbij ook de SCARM file, kunnen anderen live zien waar ik mee bezig ben.
Komende maanden de baan verder af ontwerpen, vooral de schaduwstations hebben nog wat werk nog, en de zolder uit gaan ruimen  :)

O ja, de laatste locomotief aanwinsten  :D:
3096       BR86      Analoog
3310.2    BR012   Analoog
3518       BR18.4   Digital   Lopi4
30321.10   BR81      Digital   Delta   2x
33922    BR41      Digital   Delta
37184   BR18.4   Digital   FX

1 van de BR81's gaat op de baan van m'n dochtertje, treintjes vind ze leuk, zit in de familie  ;)
De twee BR18.4's mogen de Rheingold gaan trekken.
De 3518 mag dat pas gaan doen als de baan digitaal is.
De aansturing van seinen, blokken en wissels hou ik analoog. 
Wel nog even checken hoe de ontkoppelrails werken in een digitale baan.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Ieder voordeel heeft z'n nadeel om JC maar eens te citeren.
Baanontwerpsoftware is echt heerlijk, maar het vreet wel tijd, want het kan altijd anders  :)

Door het vervangen van de drieweg wissels met engelse wissels aan de rechterkant van het station ontstaan meer rijmogelijkheden.
Rechts onderaan ook de afstand gecontroleerd en deze is meer dan 5,5 cm. Er wordt gebruik gemaakt van R4/R3 bogen in M-rails.

Verder aan de stationskant één spoor van de buurtspoor verwijderd, geeft meer ruimte voor het station.
Het buurtspoort zelf gaat nu via een klimspiraal een stuk hoger, i.p.v. 10 cm boven L2 nu 20 cm bij L2.
De klimpercentages zitten overal onder de 3 graden, behalve in het buurtspoor, deze komt uit op 3 graden max.

De draaischijf met locloods heb ik gedraaid.
Door het plaatsen van de engelse wissels moest ik het spoor rechts verlengen en kwam er plaats voor het verplaatsen van de locloods.
De inhoud ervan is nu zichtbaar van de stuurplek.

Ik hou het nu op het plaatje van alleen het zichtbare gedeelte en één in 3D, anders loopt dit topic wel erg vol met probeersels  :D
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
De sporen in groen zijn de doorlopende sporen.
De sporen in paars is het buurtspoor.
De sporen in blauw is het rangeer deel, nog niet helemaal te vreden mee.
De sporen in bruin is het locdepot.

Verder vandaag de BR18427 opgehaald, echt een pracht van een loc.
Hierbij een foto op www.marklinfan.net:



Ik zal binnenkort eens foto's zetten van m'n locs.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Er voor gekozen om de draaischijf en ringloods niet te doen.
Hoe mooi ik het ook vind, neemt veel ruimte in beslag en beperkt me in de mogelijkheden om meer te doen met de beschikbare ruimte.

Ik heb nu een keerlus aangelegd met daarbinnen de BW bestaande uit een viersporige locloods en sporen voor water, ontslakken, kolen laden, zand laden, etc.

Aan de linkerkant mooie ruimte voor het goederen station met een doorlopende rail richting een fabriek.
Verder aan de keerlus nog twee rangeersporen aangebracht voor aansluiting naar een fabriek of overslagloods.

De keerlus met BW en rangeergedeelte is nu bijna een aparte baan geworden. Geeft veel mogelijkheden om naast het rondrijden van het materieel bezig te zijn met rangeren en de BW.

Verder een MS 60653 voor weinig gekocht, kunnen tien locs in, is de komende tijd wel voldoende.  :)

Hieronder de nieuwe opzet en de SCARM railplan.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Hoi,

Wellicht kun je i.p.v. de draaischijf een Schiebebühne (weet ff niet de NL naam) plaatsen.
Die neemt minder ruimte in en kun je ook veel locs aan kwijt.
Ben je meteen van je 3wegwissel af.

Groeten,
Ton.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Op zich een goed idee.
Eens kijken wat die tweede hands doen.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
De rolbrug ingevoegd in het ontwerp, maar ik ga dan toch het stukje BW missen.
Het wordt behoorlijk recht-toe-recht-aan ervan.

De meeste locs zullen toch met wagons rond rijden en "slapen" in de schaduwstations.
Een locloods voor vier is voldoende met daarnaast wat sporen voor de BW.

Plaatje bijgevoegd van ontwerp met rolbrug.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Als je na de kruiswissel in de bocht een wissel legt, dan kun je vandaar de rolbrug op.
Kun je aan beide zijden van de rolbrug opstelsporen/loodsen kwijt.
Of buiten werkplaatsen, of diesel tankstation, of...

Groeten,
Ton.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Door het forum lezend ook weer ideeën opgedaan en deze verwerkt in een aangepast plan.
Ik was niet erg tevreden over de voorzijde en vooral omdat de trein snel de tunnel ingaat aan beide kanten van het station.
Rechts heb ik nu een andere opzet gemaakt van de wisselstraat en ik heb nu een paradebaan kunnen maken aan de voorkant.
Ook de baan smaller gemaakt, was wel erg breed. Daardoor wel wat extra lengte nodig  :)
De schaduwstations zijn opnieuw ontworpen. Deze liggen nu boven elkaar met 15 cm verschil in hoogte.
Nevenbaan is verdwenen, bracht m.i. niet veel extra.

Doel is dat de baan met een open bouwstructuur wordt gemaakt, zodat ik vanonder ook bij de schaduwstations kan komen.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Ziet er goed uit zo.
Maar voor de gekozen oplossing heb je wel heel veel wissels nodig nu aan beide zijden van het station.

Verder valt me bij de draaischijf op dat je 2 omloopsporen hebt.
Ik zou van één van beide een kopspoortje maken om je kolenbunker te kunnen vullen.
En het kopspoortje wat er nu tussen ligt, aansluiten naar de draaischijf.
Dan kun je twee stomers tegelijk verzorgen.

Groeten,
Ton.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Hoi Joost, dat is een mooi baanplan geworden waar alles wel zo'n beetje inzit.  :thumbup: Succes met de bouw ervan.  ;)
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Hoi Joost,
Ziet er compleet uit, maar zijn er nu 2 schaduwstations die exact boven elkaar liggen?
Anders heb ik nog 2 uiteinden die nergens op aansluiten.

De dubbele wisselstraat rechts is idd vrij uitgebreid, maar kan wel functioneel zijn, m.n. als je tegelijkertijd een trein wilt binnen laten en een andere wil laten vertrekken. Als je dat nooit zou willen kun je hier besparen.

Met de wissels links zie ik geen bijzonderheden, die zijn allemaal volgens mij nodig.

groet, Gertjan
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Ik heb twee schaduwstations boven elkaar. De eerste op 0 cm en de tweede op 15 cm. Deze zijn exact gelijk.

Toch nog een keer naar de rechter wisselstraat gekeken en begonnen met uitdunnen.
Uiteindelijk uitgekomen op een hozetrager, wat ik eerst al had.  :)
Vanwege het onderste perron op lengte te willen houden, een driewegwissel geplaatst. Deze heb ik ook nog liggen en goed werkend.
De bocht richting de brug kan ik nu gelijk mooi opvullen met 3900/3800 i.p.v. 5200.  :thumbup:

Ik heb één van de doodlopende spoortjes in het stations gedeelte weggehaald, scheelt nog kruiswissels en maakt met ontwerp wat rustiger.

Het depot heb ik nu iets aangepast:
-  kopspoortje omgezet naar aansluiting op draaischijf, er zijn nu twee verzorgingssporen.
-  er boven zijn nu twee kopspoortjes geplaatst voor de kolen-, zand- en slakkenwagons.
-  het omloopspoor is het onderste geworden daar zit ook de werkplaats aan vast.
-  het verkleinen van de bocht aan het begin van het depot, een 5201 door een 5202, geeft het voordeel dat de draaischijf bovenaan meer ruimte krijgt voor opstelsporen.
-  de invulling kan verder tijdens de bouw nog veranderen.


Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
O ja, er zit 3,5 cm tussen de 3800 en de 3900 in de bocht beneden. Dat is met deze radius voldoende.  :thumbup:
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Hoi Joost,

Ziet er inderdaad nu wat rustiger uit met de nieuwe wisselstraten.
Enige wat je nu niet kunt is als je het station vanuit rechts binnenkomt, rechtstreeks naar de onderstaande 2 sporen van het station.
Maar daar zou ik geen probleem van maken.
Beetje rangeren rond het station is ook leuk.

De sporen rond de draaischijf zien er nu in deze versie ook fraai uit.
Leuk dat je wat met m'n tips hebt gedaan ;)

Groeten,
Ton.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Die bereikbaarheid zou je op kunnen lossen door rechts voor de wisselstraat nog 2 meegebogen wissels te plaatsen. Nadeel is dat je gehele bocht dan anders komt te liggen. Maar volgens mij kun je van de afstand van 129 mm wel weer terug naar de 77.4 (ergens in die geometrieplaatjes staat hoe je die afstanden terug kunt brengen, dacht ik).

groet, Gertjan
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Bedankt voor de reacties.

Ik ga rechts geen bocht wissels inleggen. Ik vind de grote straal van de 3800/3900 serie juist erg mooi.
De bereikbaarheid is prima zo.

Toch nog wat gesleuteld aan de noordkant, aan het spoor naar het depot en het depot zelf.
Ik heb het blauwe spoor boven weggehaald en het depot iets anders gelegd.
Zo hou ik meer ruimte over achter het station en dus plek voor scenery.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Nog iets gesleuteld aan het plan.
Van de sporen rechts vanuit het station heb ik de brug verlengt. Dit geeft meer zicht op het parade spoort.
Voordeel is dat ik onder de brug een bos kan neerzetten en dan een aftakking aan het parade spoor kan maken richting een houtzagerij.

Het station heb ik nu omhoog gebracht. Dit geeft een extra verdieping in het plan. De stad komt daardoor los van de sporen en locdepot.

Rechts toch nog een spoortje ingetekend om daar een steengroeve te maken of zo iets.
Ondertussen aardig wat 4624's en 4631's gekocht die daar kunnen staan (staan ook imposant achter een BR44 of een BR41  :))
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Indrukwekkend plan!
Het onderste gedeelte, is dat goederenoverslag oid? kon het niet 123 terugvinden.
Kleine tip: bij je 6e perronspoor (1ste paarse na de 5 groene) ligt rechts een rare kronkel in je spoor, om aan te sluiten op je wisselstraat.
Persoonlijk zou ik in spoor 5 dan een linkerwissel leggen en die laten aansluiten op spoor 6.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Ik vind het prachtig om te zien hoe een initieel plan van veel lussen, bochten en gekronkel (een beetje overdreven om het punt te illustreren) is omgevormd tot een veel rustiger beeld. Het is m.i. een mooier plan geworden.


Daniel
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Bedankt voor de complimenten.

Vanavond nog een keer naar het rangeerterrein gekeken en ook naar de rare kronkel.
Deze weg gehaald m.b.v. een 5137 wissel. De hoek daarvan is nl net zo groot als die van een 3800/3900 bocht (22,5 graad).
Ziet er weer wat cleaner uit.

Ook het rangeerterrein wat onderhanden genomen, twee sporen weggehaald en wat bedrijfsgebouwen geplaatst.

Aan het paradespoor een aftakking gemaakt voor richting een houtzagerij of zoiets.

Rechts boven aan het industriespoor een soort van steenfabriek geplaatst, geeft gelijk weer wat ik wil met die hoek.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Hoi Joost,


beetje bij beetje wordt t toch heel veel ;)
Blijf nog even zeuren:
- zou je bij spoor 5 en 6 niet rechtstreeks op je hösentrager kunnen aansluiten dmv kruiswissel extra?
- zou bij je sporen (die 3 naast elkaar) naar je bw die bocht om aan te sluiten op de schijf wat later leggen, en tussen de sporen een aansluiting overslaan,
zodat je bochten van 15 graden nodig hebt. Nu is het, dacht ik te zien, 7,5 graden en daarbij houd je wat minder rechte stukken over.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Voor de BW is dat een goed idee.
Ik moet dan wel een M-rail vast gaan solderen op een K-rail.
Kijken of ik dat kan vinden op het forum of via Google.
Snapshot gemaakt.

Rechts laat ik zo, mogelijk dat ik zelfs terug ga naar een eerdere situatie, want ik wil graag lange perrons hebben.
Doel is lange treinen te laten rijden.
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Vanavond na het naar bed brengen van de ukster, tijd genomen om de rechter hosentrager en het rangeergedeelte onder handen te nemen.
Het tweede spoor heb ik nu recht op de rechter hosentrager aangesloten.
Hierdoor werd het perron behoorlijk breed, dit gaf als voordeel dat ik nu een kopspoortje kan toevoegen voor een locaal spoortje.
Nu kan m'n BR515/815 na ombouw ook mooi aankomen op het station  :)

Het blauwe rangeerspoor laat ik nog wel via de driewegwissel weglopen, dat verstoort het verkeer op het station dan niet.
Wel een extra paar wissels gelegd, dan kunnen goederentreinen die van rechts het station inkomen wel gelijk door richting het rangeerterrein.

Links twee opstelsporen weggehaald, locs zullen rechtstreeks vanuit het depot komen.
Wel het opstelspoor van het rangeerterrein links verlengt, dan kunnen wat langere treinen binnen komen en weer worden verdeeld.
Ook vanaf links een extra engelse wissel gelegd, welk aansluit op het rangeerterrein.
Geeft meer rangeer mogelijkheden.

Plaatjes toegevoegd
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Vingeroefeningen nieuw baanontwerp
Tijd geen update gedaan.
De afgelopen periode wel aardig wat banen gemaakt in SCARM en, naast de aanschaf van rails en rollend materiaal, me verder ingelezen op het forum.

Vanwege wat uitdagingen met m'n rug, besloten om meer richting een smallere modulaire opbouw te gaan.
Als eerste wil ik een BW gaan bouwen, waar ik al m'n locs mooi op kwijt kan.
Deze kan dan altijd later aan worden gesloten op de rest van de baan.

Periode wordt II/III, maar materieel uit eind I en begin IV mag ook op de baan (o ja, en een stammetje jubileumwagons natuurlijk  :) )
Verder nog geen bovenleiding, ik beperk me op dit moment tot stoom en diesels.