Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)

Gestart door jaco1988 dinsdag 22 september 2015, 19:22:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
Hier ben ik dan Jaco en 26 jaaruit scherpenzeel (gld). Werkende in de bouw als timmerman en als hobby onder anderen mijn modelspoorbaan.
Ik ben begonnen met het maken van mijn baan bestaande uit piko rail in H0 schaal en met een Duits thema. Ben ondertussen bezig met het maken van de treintafel en heb ook al het een en ander aan rails uitgelegd voor een baanplan dus daar ben ik wel over uit. Maar omdat ik mijn baan ook digitaal wil maken om ook via de pc te kunnen gaan rijden tzt kan ik wel wat hulp gebruiken. Ik heb inmiddels het begin al binnen. Een multimaus van roco en twee digitale treinen en hoe nu verder?
Ik heb al best wat gelezen maar wil toch graag advies hoe ik nu verder moet. Ik hoor het graag.

Groet Jaco
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)

Welkom op het forum, Jaco !

Misschien handig om wat plannen en foto's te laten zien  ;)
Dat praat en denkt makkelijker mee.

Grtz Tony
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
He Tony

Foto's komen zeker ik zal binnenkort maken. Een baanplan heb ik niet egt gemaakt. Mijn baanontwerp is meer ontstaan door het uitleggen van de rails op een tijdelijke ondergrond en ben zo spelenderwijs tot een plannetje gekomen.

Groet Jaco
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
Jaco

Hartelijk welkom op het boeiende en leerrijke forum.
Hier is genoeg kennis aanwezig om de meeste van je vragen te kunnen antwoorden.
Veel plezier met de treintjes hobby.
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
Jorg ook bedankt voor de reactie ik ben benieuwd. Ik kan die hulp wel  gebruiken denk ik.

Groet Jaco
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
Ik ben ondertussen al wel zoveel wijzer dat ik met een s88 Xspressnet en mijn Roco multimaus zou kunnen rijden via de pc met  een besturingsprogramma zoals itrain of koploper. Maar wat moet ik alemaal daarvoor voorbereiden bij het beginnen van een baan?

Groet Jaco
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
Jaco

Welke rails ga je gebruiken?
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
Ik heb piko-A rail wat ik gebruik voor mijn baan.

groet jaco
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
Hoi,

Citaat van: jaco1988 op dinsdag 22 september 2015, 22:51:18
Maar wat moet ik alemaal daarvoor voorbereiden bij het beginnen van een baan?

Niet veel :) Zoals aangegeven in deze post Mijn modelsporbaan uit fantasie valt er niet veel dingen over te zeggen. Het is geen 3rail waarbij je bij sommige railsoorten de trukendoos (lees: Knippen, spoorstaaf isoleren, enz...) moet opentrekken om blokken en secties te maken. Gewoon een isolatie-lasje gebruiken om een electrische scheiding te maken en draadjes solderen voor de stroomvoorziening ;)  Nog even een citaat uit een eerdere post:

Citaat van: RonaldK op donderdag 27 augustus 2015, 06:48:00
Heelveel extra valt er niet uit te leggen.  ;) Als je al aan het uitleggen bent, mag je ook weer dat deel aanpassen. Voor het rijden met de computer zal je blokken en secties moeten maken in je baan. Deze blokken en secties moeten elektrisch gescheiden zijn. Die verbind je met de bezetmelders. Kijk ook eens in mijn bouwdraadje, druk op het wereldbolletje, daar kan je wel het een en ander vinden bij het leggen van de rails.

Eventueel als aanvulling: De handleiding van Koploper of ITrain geeft aan hoe het programma de baan in blokken verdeeld wil hebben. Dus waar je blokken en secties mag maken. Of je nu Itrain, Koploper, RocRail of een ander programma gaat gebruiken, ze hebben bijna allemaal dezelfde indeling voor blokken en secties. Ik heb mijn baan dus ook "voorbereid" op het rijden met de PC (koploper). In mijn bouwdraadje zie je dat ik de baan voornamelijk met de Roco-multimaus regel maar ook met koploper bestuur: Poggendam: Rijden met Koloper.

Groet Ronald.
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
He Ronald bedankt voor de info.
Die geïsoleerde raillasjes kan dat ook nog op een andere manier?

Groetjes Jaco
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
Ja, dat kan... Gewoon de rail doorzagen ;) Dan heb je ook een elektrische scheiding gemaakt. Het nadeel daarvan is dat je een heel goed zaagje moet hebben, zoals een roco-zaagje of een dunne zaagblad in je dremel.

Groet Ronald.
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
Diamant slijpschijf in de dremel werkt nóg beter. :idea:
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
Haha komt goed daar ga ik dan maar mee aan de gang. ik zal binnekort een schets maken van mijn baan en de blok indeling.

Groet jaco
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
Even een vraagje tussendoor.  Is er mischien iemand uit omgeving scherpenzeel (gld) hier op het forum. Het lijkt me wel fijn om eens te zien hoe het digtaal rijden werkt. En ook kwa elektronica etc lijkt me fijn als dat kan.

Jaco
Re: Mijn modelspoorbaan met een duits sweertje(voor advies en tips bij het bouwen)
Hallo Jaco.
Allereerst nog van harte welkom op ons gezellige forum.
Ik had het voorstellen gemist omdat het in een ander topic staat.

Zelf woon ik in Nijkerk en kan je wel het e.e.a. laten zien en vertellen over digitaal rijden.
Ik stuur je wel even een P(ersoonlijk) B(ericht).

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.