Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Stopspoel

Gestart door Kees van Veen woensdag 16 september 2015, 19:23:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stopspoel
Lid sinds: 2008

offline
Stopspoel
Hallo mensen,
heb lange tijd geleden twee stopspoelen, een aantal reedcontacten en twee VW-busjes bemachtigd.
Nu de modelspoorbaan min of meer gereed is wil ik de auto's laten rijden.
Stuur mijn treinen aan met Koploper, maar wilde het met de auto's een beetje eenvoudiger doen.
Dacht aanvankelijk om een verkeersmodule te kopen en dan die twee busjes tegen elkaar in laten rijden.
Zat nu plots te denken of dit niet eenvoudiger kan.
Ik heb een aantal functiedecoders (DR4018) onder de baan zitten waarvan ik nog een aantal adressen vrij heb.
Ik dacht gewoon in Koploper ergens een adres van deze DR4018 aan te sturen, die dan de stopspoel schakelt.
Is dit mogelijk ?
Hoe moet ik dan de stopspoel aansluiten op de decoder ?

Alvast bedankt voor de reacties, Kees van Veen
Re: Stopspoel
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Stopspoel
Deze spoelen werken op gelijkspanning. Wat ik zou doen is aan de decoder een relaistje hangen dat op zijn beurt de spoel schakelt. De spoel kan je gewoon aan de Marklin trafo's hangen als je eerst een gelijkrichter tussen die trafo en de spoel zet.

Veel succes!
Re: Stopspoel
Lid sinds: 2010

offline
Re: Stopspoel
Uit de decoder komt gelijkspanning.  Ongeveer 1 tot 1,5 volt lager dan de ingaande spanning. Je moet even weten hoeveel de spoel van de magneet verbruikt.  Dan weet je of je hem direct kan aansluiten op de decoder of dat je via een relais mag aansluiten.  In de handleiding van de decoder staat wel hoeveel A het ding kan verwerken.

Groeten Ronald.
Re: Stopspoel
Lid sinds: 2008

offline
Re: Stopspoel
Hallo mensen, ik heb ook even bij de fabrikant (Digikeijs) van de decoder geinformeerd.
Ik zou de decoder kunnen gebruiken, maar ik moet er dan voor zorgen dat deze door 14V gelijkspanning gevoed zou worden.
Die voeding lijkt me het probleem niet, kan zo voor een tientje een oude Fleischmann trafo op de marktplaats krijgen.
Maar ik heb nog een aantal vrije adressen op die DR4018 die ik zou willen gebruiken.
Ik gebruik het gedeeltelijk voor het aansturen van blokseinen en via programmering is het mogelijk om met 1 bepaald adres een
magneet-artikel te schakelen.
Maar is het mogelijk om dit te combineren, of zou ik een nieuwe decoder moeten hebben die ik met gelijkspanning aanstuur ?

Groeten....
Re: Stopspoel
Lid sinds: 2010

offline
Re: Stopspoel
Citaat van: Kees van Veen op maandag 21 september 2015, 17:00:16
Die voeding lijkt me het probleem niet, kan zo voor een tientje een oude Fleischmann trafo op de marktplaats krijgen.
Toch wel.... Hoeveel mA trekt de spoel van Faller? Kijk daar even naar.

Citaat van: Kees van Veen op maandag 21 september 2015, 17:00:16
Maar ik heb nog een aantal vrije adressen op die DR4018 die ik zou willen gebruiken.
Ik gebruik het gedeeltelijk voor het aansturen van blokseinen en via programmering is het mogelijk om met 1 bepaald adres een
magneet-artikel te schakelen.

Adressen? Of heb je een aantal aansluitpunten op de decoder over? Bij een aantal aansluitpunten over kan je deze gewoon gebruiken voor je faller stopspoel.

Citaat van: Kees van Veen op maandag 21 september 2015, 17:00:16
Maar is het mogelijk om dit te combineren, of zou ik een nieuwe decoder moeten hebben die ik met gelijkspanning aanstuur ?

Je kan het gewoon combineren. Geen probleem.  Wat ik al aangaf: uit de decoder zelf komt gelijkspanning. 1,5 volt lager dan de ingaande spanning. Dus bij 14 volt naar de decoder komt er iets van 12,5 - 13 volt op de spoel.

Groet Ronald.
Re: Stopspoel
Lid sinds: 2008

offline
Re: Stopspoel
OK, Ronald, bedankt, ga het proberen....
Re: Stopspoel
Lid sinds: 2008

offline
Re: Stopspoel
Hallo mensen,
een tijdje geen actie genomen op dit verhaal, maar deze week de draad weer opgepakt.
Had alle adressen weer in gebruik genomen, dus ik moest eerst weer een DR4018 bestellen.
Omdat ik op mijn industrieterrein de schoorstenen maar af en toe wilde laten roken, moest ik een extra
schakeldecoder hebben en toen meteen de stopspoelen meegetest.
Kon inderdaad gewoon gecombineerd worden. De schakeldecoder geconfigureerd met 18 schakeladressen en inderdaad
is verlichting, schoorstenen en stopspoel gewoon te combineren.
Kan nu twee busjes tegen elkaar in laten rijden op een smalle weg, door twee uitwijkstroken te maken met 1 stopspoel.
Ga nu de timer inzetten om te kijken hoe lang de busjes onderweg zijn, zodat ik in mijn treinprogramma Koploper de schakelmomenten
kan bepalen, om ze om de beurt te laten rijden.
Vond wel dat de stopspoel dicht bij de auto's moet komen (7 a 8 mm) voordat de auto echt stopt.
Betekent dat ik met een gatenzaag toch de 18mm bodemplaat moet doorboren om de stopspoel te plaatsen.
Hierboven ligt de weg van 3mm dikte, dus dat moet wel lukken.
Lijkt een mooie goedkope oplossing (alleen twee stopspoelen) om de auto's toch mooi en redelijk variabel over de baan te laten rijden.
Re: Stopspoel
Lid sinds: 2008

offline
Re: Stopspoel
Hallo weer,
even de laatste bevindingen nog rapporteren.
Had de DR4018 een voeding van 14V gegeven, maar ik dat geval reden de busjes er gewoon overheen.
Gelukkig had mijn trafo meerdere voltage uitgangen dus toen heb ik de 24V uitgang gebruikt om de stopspoel
krachtiger te maken. Op de andere uitgangen van de DR4018 zaten allemaal schoorstenen en die hadden er gelukkig
geen last van.
Zelfs toen bleven de busjes er over heen rijden (afstand minder dan 1 cm).
Opgelost door in de weg een gaatje te boren en twee kleine schroefjes op de stopspoel te leggen, waardoor afstand ongeveer 3mm werd.
Nu stoppen de busjes mooi.
Van het ene busje is recentelijk de accu vervangen en dat is nu sneller dan het andere. Ga nu ook maar dat andere busje een nieuwe accu
geven, want ik wil ze ongeveer even snel hebben.
Ik kan de stopspoelen alleen aansturen via het Koploper programma via het menu Speciale Acties (aansturen Functiedecoder).
De schakelmomenten ga ik afleiden van de plaats van een locomotief (via Logische Acties), maar dan moet de tijd dat een busje over een ronde
doet wel een beetje constant zijn. Busjes rijden tegen elkaar in over een enkelbaans weg en mogen elkaar dan uiteraard niet tegen komen.
terugkijk (via Logische Acties)
Re: Stopspoel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Stopspoel
Misschien een beetje off topic? Op dit punt ben ik een leek. En ik probeer het een beetje te volgen.

Die DR 4018.

Kan ik de DR4018 vergelijken met een OC32?
Ik bedoel hij mapt adressen aan functies, en die functies besturen van alles: lampjes, relais, servo's e.d. ?
Het verschil: de DR4018 hangt aan een digitale server, de OC32 hangt aan een PC?

In Koploper stuur je die DR4018 adressen aan via menu Speciale Acties (aansturen Functiedecoder), en dat doe je op basis van melders (via menu Logische Acties)? Werkt dat identiek zo voor trein, schoorstenen en auto's?

Uit je verhaal maak ik op dat de stopspoelen enerzijds stroomvreters zijn (t.o.v. de DR4018 voeding) en anderzijds maar een heel klein bereik hebben (enkele millimeters).
Re: Stopspoel
Lid sinds: 2008

offline
Re: Stopspoel
Hoi Jan,

ja, je hebt zo ongeveer wel gelijk.
Die DR4018 is een schakeldecoder die in aan een CS2-reloaded (dus Ecos) centrale gehangen heb.
In de centrale heb ik inderdaad adressen en functies aan elkaar gekoppeld.
Je kunt die DR4018 op verschillende manieren programmeren (via programmeer-rails op Ecos).
In dit laatste voorbeeld heb ik 'm geprogrammeerd op 16 schakelfuncties (aan/uit) aan te gaan sturen.
Je kunt er bv. ook 8 blokseinen of wissels mee aan gaan sturen.
Ik schakel er nu schoorstenen, lampen en de twee Faller stopplaatsen mee aan.
Voor het rijden met de busjes heb ik de schakelmomenten in Koploper aan een trein gekoppeld.
Als trein A van blok B-->C rijdt, dan schakel ik de magneet uit en gaat busje1 rijden.
Als trein A in blok C arriveert dan schakel in de magneet weer in, zodat busje1 na een rondje weer stopt.
Als trein A van blok D-->E rijdt dan doe ik hetzelfde voor busje2 dat aan de andere kant van het parcours staat.
Ik heb berekend dat een busje ongeveer twee minuten over een rondje doet.
Betekent dat trein A er minimaal 1 minuut over moet doen voordat ie van blok B naar blok D rijdt.
Busje 1 moet immers de helft van het parcours afgelegd hebben anders komt ie busje 2 tegen.
Dat trein A van blok B-->C rijdt, kun je in koploper opgeven als een Logische acties.
Het schakelen van de magneet kun je opgeven als een Speciale Actie.
Hier koppel je een Logische Actie aan een adres (van die DR4018).
In Koploper kun je bij de actie van de Functiedecoder alleen opgeven dat ie een wissel afbuigend of rechtdoor moet zetten,
maar in de praktijk komt dit overeen met het aan- of uitzetten van de magneet.
Voor dit Faller Car verhaal heb ik dus ook maar 2 van de 16 schakeladressen van die DR4018 gereserveerd.
Als dit verhaal nog niet duidelijk is mag je me ook mailen of bellen.

Groeten, Kees