Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Viessmann bremsmodul-geen geluid

Gestart door wimpie.1961.r dinsdag 01 september 2015, 22:36:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann bremsmodul-geen geluid
Beste medespoorders

ik bezit op mijn baan van marklin remmodules van viessmann
welnu de digitale loks rijden keurig ernaar toe en remmen mooi af tot de stopsectie en gaan weer verder als,
ze een seintje krijgen door achterop komende lok.
Maar sins vandaag heb ik de nieuwe v90 met lok sound dus fmx
deze lok rijd als ik te langzaam rijd stopt hij al in rem sectie en gaat hij nooit meer weg
rijd ik wat harder dan stopt hij wel in stop gedeelte maar floept alle geluid en verlichting uit
rara hoe kan dat
Re: Viessmann bremsmodul-geen geluid
Hoi Wimpie,

Als je je decoders goed hebt afgesteld, dan behoren je locs te stoppen in de afremsectie.
De stopsectie is een stroomloos deel waar je locs altijd zullen stoppen bij rood sein.
De stopsectie is een extra beveiliging om te voorkomen dat je locs door een rood sein rijden.
Dat licht en geluid uit gaan in de stopsectie is dus een teken dat je dat deel goed hebt aangesloten.

Werkt de mfx-loc niet goed bij de remmodules van Märklin of die van Viessmann?

Groeten,
Ton.
Re: Viessmann bremsmodul-geen geluid
hey ton dat klopt ze doen het ook goed bv de v80 van marklin laad in de stop sectie netjes zn licht aan
die nieuwe fmx lok v90 heb ik de rem laten instellen op stap 25 maar als ik iets te langzame snelheid heb remt hij al af in de remsectie,
en komt hij nooit meer van zn plaats.
rijd ik exact snel genoeg dan stopt hij wel in de stop sectie en gaat het geluid en licht uit de rem modul is van viessmann.
Re: Viessmann bremsmodul-geen geluid
Hoi Wimpie,

Hoe heb je het dan aangesloten? (Foto/tekening)
In de stopsectie behoren alle locfuncties te zijn uitgeschakeld.
Als bij jou dan de locfuncties het doen, dan heb je het niet goed aangesloten.

Groeten,
Ton.
Re: Viessmann bremsmodul-geen geluid
hey ton
nee het is wel goed aangesloten want die functies werken ook niet in stopsectie alleen de leds branden wel want die gebruiken mega weinig stroom
heb het nagevraagd bij keuterman en die zei dat een trein nooit mag stoppen in de rem sectie want dan komt hij niet meer weg als je het goed,
hebt aan gesloten en dat klopt bij mij ook.
want dit zijn de stappen { overgangs sectie-rem sectie- stop gedeelte hier hoort de trein netjes bijna stilte staan bij aankomen en dat doen ze perfect bij mij ze remmen in rem gedeelte zeer mooi af nu tot dat ze bijna stilstaan.
alleen klopt het dat bij viessmann de sond uit gaat in stopsectie want dat vraagt veel vermogen namelijk volgens hun.
grt wim
Re: Viessmann bremsmodul-geen geluid
hey medespoorders wie heeft er een goeie aansluit tekening van de viessmann remgenerator 5232 voor me hoe je dat ding,
op de juiste mannier aan moet sluiten zodat het geluid door gaat want dat doet hij wel bij mij maar bij groen sein wil de lok niet meer uit het rem gedeelte vertrekken
Re: Viessmann bremsmodul-geen geluid
Beste Wimpie,

Stukje uit de handleiding van de 5232
Citeer1. Eigenschappen
De remmodule 5232 van Viessmann is ontworpen voor het gebruik in een
Marklin-digital-Motorola systeem. Deze module zorgt ervoor dat treinen voor een
?gesloten? sein (rood) stoppen. De remsectie werkt als volgt: Wanneer een sein
?gesloten? is (rood), wordt de digitale spanning vervangen door een DC-spanning
waardoor de trein vertraagt totdat deze stil staat.
De elektronica in de module zorgt ervoor dat er geen kortsluiting ontstaat tussen
de DC spanning in de remzone en de digitale voeding van de andere zones,
wanneer een machinist deze zone binnen rijdt.

Daar staat dus dat de digitale spanning vervangen wordt door een gelijkspanning, m.a.w. de digitale boodschap gaat uit en de decoder staat op een tukje analoge baan. Zonder die digitale informatie zal de decoder zijn functies niet aansturen. Of in de decoder moet de mogelijkheid zitten dat hij wel zijn functies blijft voeren als hij op een analoge baan rijdt.
Maar dit heeft niets met het aansluiten van de rem module zelf te maken. Ik zou zeggen alles werkt zoals het moet en zoals het te verwachten is.
Je verwacht dus iets wat niet is en het werkt dus anders dan je hoopt.

Groetjes
Re: Viessmann bremsmodul-geen geluid
Wimpie,

Plaats eens een foto of tekening van hoe je het precies hebt aangesloten.
Ik vernoed toch dat het niet goed is aangesloten.

Groeten,
Ton.
Re: Viessmann bremsmodul-geen geluid
hey ton en sprinter
bedankt voor jullie raad ben eruit gekomen had een foute aansluiting onderaan de rails gemaakt bij de c rails met solderen daarom kwam er geen
stroom op de rails bij groen in rem sectie nu wel dus g de loks even afregelen want nu gaat het geluid en licht wel door als ze stoppen,
en zo hoort het ook ben te gehaast geweest met aansluiten lijk wel een amateur hahahaha  :thumbup:
Re: Viessmann bremsmodul-geen geluid
Hoi Wimpie,

Mooi dat het nu allemaal goed werkt.
Klein foutje kan de boel aardig in de war gooien.
Hebben de meeste van ons al eens meegemaakt.

Groeten,
Ton.