Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin z wissel geen contact

Gestart door baureihe05 zaterdag 29 augustus 2015, 15:37:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin z wissel geen contact
Dag allen,

1 van mijn elektrische wissels geeft geen stroom op een bepaald railstuk (zie rode kader op foto). de kleinere lokjes lopen hier makkelijk op vast, en na uitvoerige testen is het zeker dat deze 2 railstukjes niet onder stroom staan, terwijl dit zeker het geval moet zijn.
Ik heb al opgemerkt dat er koperen stukjes lopen van de buitenste rails naar deze 2 binnenrails, maar na het verstevigen van het contact en zelfs eens te verbinden met aluminiumfolie krijg ik nog altijd deze 2 stukjes niet onder stroom

Heeft iemand anders dit probleem al eens voorgehad? Of heeft iemand ideeën?

groeten
Re: Märklin z wissel geen contact
Dag 05,
(een naam onder je bericht en meer info in je profiel is leuker, misschien woon je wel in de buurt)

Met Z-rail rij ik wel niet (K-rail) maar dat probleem kom je tegen als je de oorspronkelijke 3rail wissels ombouwd om ook 2rail materieel te laten rijden.
Op je foto zie je duidelijk de doorverbindingen van de doorgaande rails naar de wisseltongen.
Als daar geen contact tussen is, zoals blijkt, kan je proberen om een draad tussen de vaste wisseltong en de biels te frommelen.
En deze draden dan doorverbinden naar de aansluitingen voor de desbetreffende rails.

Zo heb ik het ook gedaan bij mijn (Engelse) wissels.
Een andere mogelijkheid is er waarschijnlijk niet.

Succes met proberen en repareren.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Märklin z wissel geen contact
 Hallo het inspuiten van die twee streepjes met contact spray of  evt wat kopervet lukt meestal wel Z spooris sterk gevoelig voor vervuiling ook van de raillassen Ruud
Re: Märklin z wissel geen contact
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin z wissel geen contact
Ik rij geen z maar wel 2-rail. Ik weet dus niet hoe M* z-wissels heeft geisoleerd.
Bij wissels van M* in M, C en K-versie zijn de twee binnenste sporen geisoleerd t.o.v. de twee buitenste sporen, en bij 3-rail is dat geen probleem. Bij 2-rail gebruik van die zelfde wissels wel.
Als ik ze niet in een keerlus gebruik, dan steek ik twee harde draadjes tussen biels en sporo, en verbindt ze door. Dat is contactueel beter dan lipjes aan de tongen.
Maar als ik een wissel wel in een keerlus-situatie toepas, dan doe ik dat niet, en soldeer draadjes aan de railsstukjes om via een (bistabiel) relais stroom aan de juiste stukjes te geven (plus of min, dus).

Hoe doet men dat in z-rails: keerlussen analoog aanleggen met zulke wissels ? Heeft M* daarvoor aparte wissels?
Re: Märklin z wissel geen contact
Jan,

Wat heeft dit nu weer met keerlussen te maken? Toch helemaal niets zou ik zo zeggen. Het z-wissel is gewoon een standaard 2 rail wissel, zoals die ook bij andere schalen in 2 rail worden gebruikt.

@BR05, meten is weten, gewoon kijken waar er geen contact meer is, en dan het probleem oplossen.

Groetjes