Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC

Gestart door molly w woensdag 05 augustus 2015, 16:58:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Al heel lang heb ik een Märklin-Hamo motorpost liggen (art. 8309) voor 2rail gelijkstroom. Ik heb het plan opgevat om die om te bouwen naar 3rail wisselstroom (analoog). Dat moet niet zo moeilijk zijn, dacht ik. Kwestie van verwisselen van wielcontacten door een sleper, en de twee diodes door een Uhlenbrock rijrichtingschakelaar (55700). Ik heb ook nog wel het klassieke rijrichtingrelais liggen, maar dat van Uhlenbrock vond ik eleganter.
Dat is allemaal gelukt en hij rijdt nu rondjes op Mrails met wisselstroom, dat gaat prima. Maar de frontverlichting, dat stelt me voor raadsels. Deze bestaat uit minuscule LEDjes, twee rode en drie gele (A-opstelling). Ik denk dat de rode in tegengestelde richting staan t.o.v. de gele. Want in het gelijkstroombedrijf branden aan de ene zijde gele koplampen en aan de andere zijde rode sluitlichten of omgekeerd. De LEDs worden gevoed door twee draadjes, één voor de aanvoer, de ander voor de retourstroom. Rode én gele LEDs zijn beide aangesloten op een draad. Dus niet voor de gele een draad en voor de rode  een andere en voor de retourleiding een derde draad.
Maar hoe zit dat nou in het wisselstroom bedrijf? Geeft de Uhlenbrock gelijkspanning af of wisselspanning? En als het gelijkspanning is, is de stroomrichting in de ene stand omgepoold t.o.v. de andere?
Als eerste heb ik een alternatief printje gemaakt, met een aftakking van de draden die naar de veldspoel gaan. In de ene aftakking een diode en een weerstand, in de andere een diode tegengesteld en een weerstand. Resultaat: nop. Geen enkel frontlicht brandt.
Daarna de diodes verwijderd, want testen met een losse LED lijkt uit te wijzen dat "uit" de Uhlenbrock gelijkstroom komt. Resultaat: aan een zijde branden zowel de gele als de rode LEDs, aan de andere zijde - als de motorpost de andere kant op rijdt - niets. Zou er dan toch een wisselspanning op de LEDs staan??
Het gekke is dat - wanneer ik de motorpost op gelijkstroom laat rijden - ook aan de ene zijde alle LEDs branden en aan de andere zijde niets.
Wie kan een oplossing geven voor dit raadsel?

En niet meteen roepen: ga toch digitaal! Misschien doe ik dat wel eens een keer, maar niet nu. Nu wil ik deze uitdaging aangaan en het raadsel opgelost krijgen.
Gebruik van de rijrichtingschakelaar voor gelijkstroomloc's van Uhlenbrock is geen oplossing, want er is geen permanent magneet. En vermoedelijk blijft het lichtprobleem hetzelfde.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Hallo molly w,

Het volgende schema zal je waarschijnlijk verder kunnen helpen. Let op of de soldeerbruggen open of dicht moeten zijn.

Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Mooi schema, Dick!

Molly W,
Er zijn dus 3 manieren om de printen aan te sluiten. Di ivm het compatible verlichtingsprint van de mP.
Pool je de plus en min alleen om, dan blijft het oorspronkelijke printje met de soldeerbruggen voor Hamo de juiste.

Marklin gebruikt voor de mP uit de 33xx serie een "electronisch relais" waarbij de oranje de MIN is, en de gele en grijze de PLUS!

Bij digitaal bedrijf (36xx en 37xxx) is dit andersom, waardoor de print dan moet worden aangepast. Dan is oranje de PLUS en geel en grijs afkomstig van de decoder, de MIN.

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Die schemaatjes zijn misschien handig, maar ik zit nog met vragen.
Ik huiver om aan de led-printjes te solderen of de slijpen, ben bang ze te verwoesten. (smeltend plastic bijvoorbeeld)

Bovendien vraag ik me af of er niet nog diodes in de stroomkring moeten worden opgenomen.
In mijn Hamo-model zitten er per kant maar twee draden naar de led-printjes, geen drie zoals in het schema dat Dick leverde. (Dat is er trouwens een met een decoder aansluiting, niet een van een analoge wisselstroomaansluiting). Dus om aan beide zijden een licht te laten branden, moeten de aanvoerdraden samen worden aangesloten op een van de uitgangen van Uhlenbrock. Omdat het wisselstroom is, is een diode nodig, anders brandt alles tegelijk. Voor de omgekeerde rijrichting geldt hetzelfde. Ik heb zitten experimenteren met diode zus en diode zo, maar ik kom er niet uit.

Of moet ik een derde draad aanleggen, en zo ja, dan heb ik een schema nodig. Of is het simpel een kwestie van led-printjes aanpassen?
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Het eenvoudigste is het schema van conventioneel 33xx aan te houden en een derde draad aan te leggen naar de ledprint. Middelste contact is min, de 2 buitenste contacten zijn plus, zoals loc1200 (Marcel) al aangaf. De ledprint verwoest je niet zo snel als je een goede soldeerbout gebruikt. Met een Dremel met kleine doorslijpschijf kan je snel een nauwkeurig werken zonder smeltend plastic. Heb je geen doorslijpschijf dan rest je de moeizame weg van doorkrassen van de ongewenste doorverbindingen.

Zelf heb ik de omgekeerde weg een keer afgelegd. Heb voor iemand een wisselstroomkap aangepast voor een Hamo model (kapwissel). Solderen en doorslijpen ging prima. Heb wel eerst een hele tijd moeten puzzelen en kwam er niet uit , totdat ik via via het schema kreeg.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Fijn dit te horen.
Refererend aan de inbreng van Marcel, in mijn geval is de bruine draad de MIN/massa/chassis van de mP?
Elk LED-printje krijgt dus een bruine (-), een gele (+) en een grijze (+) draad. Contact 1 = de gele lampen? en Contact 3 = rode lampen? Ik heb nl. geen bedradingsschema conventioneel 33xx, vandaar de vraag.
Voor rijrichting 1 gebruik ik dan een gele draad naar front A en een grijze draad naar front B, voor rijricht 2 (ongekeerde richting dus) grijs naar A en geel naar B. Extra diodes in de stroomkring zijn dus niet nodig. Klopt???

Een soldeerbout van 40W is dat te zwaar / te heet??

Gisteren kreeg ik nog een heel ander idee waardoor ik de mP zowel op wisselstroom als gelijkstroom kan gebruiken: inbouwen van een decoder/Lokpilot. Mijn ervaring met een Roco NS2400 voor wisselstroom (heeft een Lokpilot) is dat ie het ook doet op gelijkstroom en van richting verandert wanneer je ompoolt.
Als ik nu de mP voorzie van zo'n decoder, kan ik hem inzetten in drie (vier?) omgevingen: Märklin digitaal, Märklin analoog en 2rail gelijkstroom analoog en ?ook 2rail digitaal. Voor 2rail hoef ik dan alleen de sleper te vervangen door het contact aan de wielen van Hamo, dan kan ie ook uit de voeten op een 2rail DC analoge (of digitale?) baan.
En misschien moet ik dan ook de motor ombouwen: 5-polig anker en permanentmagneet.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: molly w op vrijdag 07 augustus 2015, 12:44:26
Als ik nu de mP voorzie van zo'n decoder, kan ik hem inzetten in drie (vier?) omgevingen: Märklin digitaal, Märklin analoog en 2rail gelijkstroom analoog en ?ook 2rail digitaal. Voor 2rail hoef ik dan alleen de sleper te vervangen door het contact aan de wielen van Hamo, dan kan ie ook uit de voeten op een 2rail DC analoge (of digitale?) baan.
En misschien moet ik dan ook de motor ombouwen: 5-polig anker en permanentmagneet.
Voor de Lokpilot 4 is dat wel aan te raden om er een gelijkstroom motor van te maken.
Want je kunt met de veldwikkelingen niet uit de weg.
Alleen die 2 rail-3 rail constructie..........is dat handig?
grt Piet.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Je kan inderdaad een lokpilot 54610 gebruiken, samen met het 3-polige anker en een Hamo-permanentmagneet.
Als het iets meer mag kosten, dan kan je kiezen voor een 5-polige motor van Märklin.

Maar als jouw Hamo-motorpost een echte Hamo-versie was/is, dan kan je de motor nemen zoals die is.
Want in een Hamo-loc zit al een gelijkstroommotor, met permanent magneet i.p.v. een veldspoel.

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
CiteerMaar als jouw Hamo-motorpost een echte Hamo-versie was/is, dan kan je de motor nemen zoals die is.
Want in een Hamo-loc zit al een gelijkstroommotor, met permanent magneet i.p.v. een veldspoel.

Mis! Marcel
in die van mij zit wel degelijk een veldspoel. Kijk maar naar de blauwe en groene draadjes op de foto.
Daarom leek het me zo gemakkelijk hem terug te bouwen naar een "echte" Märklin.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
CiteerAlleen die 2 rail-3 rail constructie..........is dat handig?

Niet zozeer voor mezelf alleen. Maar ik ben lid van een club die oa. een digitale Märklinbaan heeft, een analoge Märklinbaan (in aanbouw) en een 2railDC analoge baan. Kan ik hem overal inzetten, al naar gelang ik zin heb. Daarom dus.
En daarbij ... "brede inzetbaarheid" is een pre.  :D
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Marcel,
Heb je nog iets te melden n.a.v. mijn vragen over draadjes en aansluitingen volgens conventioneel??
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: molly w op woensdag 05 augustus 2015, 16:58:33
om ... bouwen naar 3rail wisselstroom (analoog). Dat moet niet zo moeilijk zijn, dacht ik. Kwestie van verwisselen van wielcontacten door een sleper, en de twee diodes door een Uhlenbrock rijrichtingschakelaar (55700).
(...)
Dat is allemaal gelukt en hij rijdt nu rondjes op Mrails met wisselstroom, dat gaat prima. Maar de frontverlichting, dat stelt me voor raadsels.

Ik begrijp er allemaal heel weinig van.
Want er staan (voor mij) telkens teveel overwegingen samen in een bericht.

Je hebt een 2-rail lok. Die wil je laten rijden op 2-rail en op 3-rail, en zowel op een analoge als op een digitale baan.
Je kernprobleem is de frontverlichting die niet brandt op 3-rail AC analoog, maar hij rijdt wel, en hij poolt ook om.

Dus heb je er een sleper onder zitten, die je er weer af haalt als hij op een 2-rail baan moet rijden.

Dus heb je een schakelaartje (handmatig of elektronisch) zitten op de aanvoerdraden naar de decoder (om te kunnen kiezen 2-rail of 3-rail).

En nu zoek je naar het derde draadje (op de decoder) om daar een schakelaar op te zetten (handmatig of elektronisch) om te kunnen kiezen hoe de frontverlichting aangestuurd wordt als de lok analoog respectievelijk digitaal rijdt ?

Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
CiteerDus heb je een schakelaartje (handmatig of elektronisch) zitten op de aanvoerdraden naar de decoder (om te kunnen kiezen 2-rail of 3-rail).

En nu zoek je naar het derde draadje (op de decoder) om daar een schakelaar op te zetten (handmatig of elektronisch) om te kunnen kiezen hoe de frontverlichting aangestuurd wordt als de lok analoog respectievelijk digitaal rijdt ?

Jan, op dit punt ben je inderdaad het spoor bijster geraakt. Mag ik je helpen door een en ander op een rijtje te zette.

  • Wisselen tussen 2rail of 3rail is erg eenvoudig: verruil ik de sleper door de stroomafnemer die tegen de wielen drukt: dan is ie een 2railer. En zet ik de sleper terug, dan is ie weer 3railer. Daar is geen derde draadje voor nodig. Sleper of wielcontact zijn beide aangesloten op hetzelfde draadje dat naar - om het simpel te houden - naar de motor gaat.
  • Probleem is de frontverlichting. Die brandt niet of niet correct na de ombouw. Daarvoor blijkt een derde draad nodig te zijn vanaf de rijrichtingschakelaar naar de frontverlichting.
    Ziehier het derde draadje waarvan je dacht dat ik daar naar op zoek was.  :)
  • Bovendien moet er nog wat worden aangepast aan de frontverlichting zelf, op de LED-printjes. Schema's hiervoor zijn aangedragen door andere forumleden. Zie eerder in deze gedachtenwisseling.
  • De motor is uitgerust met een veldspoel - zoals alle klassieke Märklinmodellen die hebben. Dat maakt zo'n lok ongevoelig voor ompolen van gelijkstroom in een gelijkstroombedrijf - logisch, want het zijn wisselstroommotortjes. De rijrichting wordt veranderd door een rijrichtingschaklaar (relais dan wel electronisch) die wordt aangestuurd door een puls. Ompolen van gelijkstroom, daar reageert de rijrichtingschakelaar niet op, ook niet een electronische zoals van Uhlenbrock.
  • Een decoder of lokpilot echter reageert wél op ompolen in een gelijkstroombedrijf, alsook op een omschakelpuls in een analoog wisselstroombedrijf, naast het omschakelen natuurlijk in een digitaal bedrijf. Dat biedt kansen voor een brede inzetbaarheid. Hier ga ik misschien op een later moment werk van maken, maar krijg er al wel zin in.
  • Digitaliseren betekent dat de huidige veldspoel vervangen dient te worden door een permanentmagneet.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
CiteerJe kan inderdaad een lokpilot 54610 gebruiken, samen met het 3-polige anker en een Hamo-permanentmagneet.

Ik heb eens in de webshop van AnW (http://www.anw-modeltreinen.nl/) gekeken, en daar staan nog veel méér typen decoders onder het kopje Lokpilot: DCC, M4(MFX), Multiprotocol. Daarnaast kom ik ook systemen tegen als Delta en Koploper. Ik ben op treinengebied een digibeet, het duizelt me dan ook, maar ik vermoed dat 'multiprotocol' betekent dat deze decoder verschillende 'talen" kan verstaan, zoals DCC, MM, SX. De genoemde Lokpilot 54610 staat onder andere in het rijtje van Multiprotocol, maar er staan er nog veel meer. Het enige verschil behalve het typenummer is de grootte en het soort stekker. Wie kan me wegwijs maken in dit landschap?? En wat is voor mij het handigst? Zie hieronder: wat wil ik ermee?

Zo'n NEM stekker, is dat nodig? Of is het vooral handig als je een keer een andere decoder wilt inbouwen?

Thuis heb ik niets aan inregelapparatuur. Als ik een decoder heb ingebouwd in mijn mP, doet die het dan meteen op een analoge baan?? Of moet ik hem eerst ergens (laten) inprogrammeren?

Wat wil ik met mijn mP?

  • voor en achteruit rijden
  • cruise control: snelheid aanhouden op hellende trajecten
  • frontlichten wisselen met rijrichting
  • breed inzetbaar: moet het doen in verschillende omgevingen: analoog AC, digitaal 3rail, analoog 2rail DC, eventueel digitaal 2rail.
    (voor 2rail omgeving hoef ik alleen de sleper te vervangen door een wielcontact)
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Tja, een paar zaken wil ik wel belichten......

1. Een originele Märklinmotor is geen wisselspannings-ding en heet officieel All-strom motor, die werkt dus ook gewoon op gelijk- en wisselspanning.
2. De keuze van een ESU lokpilot is volgens mij een prima zaak; ik heb er zelf momenteel meer dan 50 stuks (ESU 54610).
    Ik heb niet zo´n goede ervaring met diverse andere decoders, soms tot beroerde ervaringen aan toe.
3. De nem-stekker is inderdaad ideaal; je kan een decoder compleet laten en binnen een paar seconden uit de lok halen.
    Ik gebruik hiervoor spul wat ik heb liggen: ic-voetjes en een stukje experimenteer-printplaat. Je kan ook losse strips kopen.
4. Wil je meer toeters en bellen, dan heb je dezelfde decoders ook met andere stekkers en meer aansluitingen.
5. De verlichting: zit die niet zo geschakeld dat je plus en min moet verwisselen om de andere kleur ¨aan¨ te krijgen ?
    Bij de Lokpilot heb je inderdaad 3 draden nodig. Die zogenaamde ¨handigheidjes¨ met maar 2 draden passen hier niet bij.
6. Leds sluit je niet aan op wisselspanning, d.w.z. de reverse-spanning mag maar maximaal 5 Volt bedragen ! Anti-parallel schakelen kan wel.

Ik heb nog wel een paar plaatjes: connectoren, in 3053 lok en een aansluitschema voor de Lokpilot.

Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Hallo Huub,

Dank voor schema. Vraag: Waar is D1 en ?potentiometer? voor?
En die los getekende L9?

Als weerstanden zitten er nu twee van 1000 ohm in de Hamo-mP. Die kan ik toch als R1 en R2 gebruiken. Elders zag ik 470 ohm voorbijkomen.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Ik heet dan wel geen Huub, maar in zijn schema zie ik een aantal voorbeelden wat je aan de uitgangen van een
decoder kunt hangen. Een potentiometer is daar echter niet bij.

Achtereenvolgens zie je op de uitgangen

Wit ( frontverlichting )      :   één LED met voorschakelweerstand
Geel ( achterverlichting )  :   een lampje
Groen ( AUX1)                  :   3 leds in serie met voorschakelweerstand
Paars  (AUX2)                  :    een relais met blusdiode D1 ( die spanningspieken van het relais opvangt )       

De los getekende led L9 is slechts een voorbeeld om aan te geven waar kathode en anode zich bevinden.

De weerstanden worden berekend afhankelijk van wat je aan de uitgang hangt en hoe sterk/zwak het moet branden.
Daarvan zijn voldoende voorbeelden en rekentools op het internet te vinden.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Tjonge Fonzo, daar hoef ik helemaal niets meer aan toe te voegen; je verhaal is perfect  :important:  :)
Het is mij inmiddels ook wel duidelijk dat ik gedachtensprongen maak en niet-technici voor raadsels stel  :?
Maar schroom niet om na te vragen !


Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Aha, dat rechthoekje met schuine streep is dus een relais, ik dacht even aan een pot.meter, maar dan is het een schuin pijltje door het weerstand-symbool.
Waarvoor er een relais in het schema is opgenomen, begrijp ik niet helemaal. Want waarvoor zou er een nog een relais zitten in een digitale loc.? Tenzij misschien voor telex-koppeling, een rookgenerator of binnenverlichting met lampjes. Of staat ie er in getekend  alleen om aan te geven wat de aansluitmogelijkheden van de decoder zijn?
Ik neem aan dat de diverse uitgangen van de decoder (eigenlijk retour-ingangen want alles komt vanaf de PLUS vandaan) hun eigen mogelijkheden en grenzen hebben. Ofwel dat je zo'n relais niet zomaar aan de groene (AUX 1) of witte draad kunt aansluiten. Ik las tenminste ergens dat een decoder niet het vermogen voor een binnenverlichting kan ophoesten.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: molly w op vrijdag 14 augustus 2015, 16:22:15
Waarvoor er een relais in het schema is opgenomen, begrijp ik niet helemaal. Want waarvoor zou er een nog een relais zitten in een digitale loc.? Tenzij misschien voor telex-koppeling, een rookgenerator of binnenverlichting met lampjes.
Inderdaad voor dat soort zaken, maar je zou ook de rijspanning via een stroomvoerende koppeling naar de 'aanhang' kunnen brengen en dan zo de rijtuig verlichting schakelen.
Wel de doorgegeven spanning gelijkrichten, anders knipperen de leds hevig.
Het voordeel is dat de decoder dan niet de energoe hoeft te leveren.

grt Piet.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Ik vond nog een beschrijving van mijn tekeningetje:

Beschrijving behorende bij de tekening lopi4.jpeg van Huub, betreffende decoders.

Uitsluitend de condensator die aan beide motoraansluitingen zit, blijft zitten.
Alle andere condensatoren moeten weg gehaald worden.
De motoraansluitingen zitten op het motorschild en niet op het motorhuis !
Hier zit vaak de locmassa-aansluiting aan om verbinding te maken met de railstaven.
Locmassa is hier het zelfde als baanmassa.

ZWART en ROOD zijn de voedingsaansluitingen van de decoder. ROOD is in principe bedoeld voor de sleperaansluiting en ZWART zit aan de baanmassa, de wielen dus en meestal ook het chassis van een trein of loc. Samen met de volgende twee draden (GRIJS en ORANJE) kan je dus in principe al rijden !

GRIJS en ORANJE zijn de twee motoraansluitdraden. Die sluit je dus (alleen) aan op de motor.
Of ze goed zitten, zie je in het volgende stukje tekst:

WIT en GEEL zijn de verlichtingsaansluitingen voor respectievelijk VOOR- en ACHTERZIJDE van de trein of loc. De verlichting wordt automatisch omgeschakeld en brandt alleen in de rijrichting.
Is dat precies anders om dan verwissel je de draden GRIJS en ORANJE met elkaar.

De BLAUWE draad is een gemeenschappelijke aansluiting, door ESU en ook MäRKLIN retourdraad genoemd, maar LET OP: dit is geen nul of min maar de PLUS-aansluiting.

Hier stinkt bijna iedereen in !

Het is volgens mij helemaal geen retourdraad maar de voeding of leverancier van positieve spanning.

S1 t/m S4 zijn geen echte schakelaars maar een elektronische variant er van. Dit is alleen voor de duidelijkheid zo getekend.

De onderzijde van de schakelaars, die daar allemaal aan elkaar zitten, is de massa van de decoder.
Dit is NIET het zelfde als het punt BAANMASSA of LOCMASSA !
Deze decodermassa is niet naar buiten uitgevoerd via de 8-polige stekker !

De 4 schakeluitgangen kunnen bijvoorbeeld als volgt gebruikt worden:
Een LED met serieweerstand
Een lampje
Een relais met blusdiode over de relaisspoel - ter beveiliging van de decoderuitgang.
Een serieschakeling van 3 LED´s

De totale maximum stroom van de vier aansluitingen bedraagt 500 mA.
Een enkele aansluiting mag tot 250 mA belast worden.
Doe je dat bij twee aansluitingen, dan is er voor de resterende twee geen stroom meer beschikbaar.

Normale LED´s kennen een maximum stroom van 20 mA. Minder mag natuurlijk ook !
Bij slechts één LED is de minimum weerstand 1 kiloOhm oftewel 1000 Ohm.
Liever nemen we dan toch 1k5 (1500 Ohm) en kijk of er licht genoeg uit komt.
Bij meerdere LED´s in serie moet je de spanningswaarde van alle LED´s op tellen en dit van de spanning op de blauwe draad af te trekken. Je kan dan een bijpassende weestandswaarde berekenen.
De spanning op de blauwe draad ligt vaak rond de 18 á 19Volt, maar varieert met de aangeboden spanning op de rails.

De langste draad bij een normale LED is de plus, ook wel ANODE genaamd.
De spanning hier op moet dus hoger zijn dan op de korte draad om de LED te laten branden.
Deze spanning ligt meestal tussen de 1,5 Volt en 3,5 Volt, afhankelijk van o.a. de lichtkleur van de LED. Willen we een LED correct aansluiten, dan moet je uitgaan van een hogere spanning en dan een passende weerstand in serie met de LED zetten.
Heb je de LED verkeerd om aangesloten, dan brandt ie natuurlijk niet.
Sterker nog: hij gaat ook nog eens (vroeg of laat) kapot als de de spanning boven de 5 Volt is !
Een LED is wel een diode, maar is niet voor die functie gemaakt en dient dus ook niet zo gebruikt te worden. Probeer dus niet de ¨handige jongen¨ uit te hangen.....

Dit dokument kan fouten bevatten en er wordt geen enkele aanspraak geaccepteerd bij schades door gebruik er van.
Iedereen mag het plaatje met deze beschrijving er bij vrij copiëeren en gebruiken, maar niet veranderen.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Intussen ben ik aan de slag gegaan met de ombouw. Motor aangepast met een ombouwset van Märklin. ESU Lokpilot 65410 er in, de printplaatjes van de frontverlichting aangepast zoals boven aangegeven.
Motorpost rijdt analoog op wisselstroom maar hapert af en toe. Dan staat ie plotseling stil, met name op één bepaalde wissel. Zou vuile rails kunnen zijn.

Maar toch klopt er iets niet. Alleen als hij "vooruit" rijdt, branden aan de voorzijde de gele lampjes. De rode sluitlichten aan de achterzijde doen het niet. Als ik schakel, lichten de frontlichten feller op, net zoals bij een klassieke Märklinloc. De andere kant oprijdend doet geen enkel lampje het. Wat is er loos?

Klopt het dat als ik regelaar van de trafo een beetje open draai de decoder even moet "nadenken" voordat de vaart er in komt?
Ik ken dat niet van mijn Roco 2400, die komt meteen op snelheid.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Dat was gisteren, vandaag geplaatst.
Zonet verder gegaan met onderzoek. Ik heb de printplaatjes getest of ik ze op de juiste manier heb aangepast. Van een gelijkstroomtrafo de plusaansluiting aangesloten op het middelste contact (2), met een krokodillenbekje. Aan de minaansluiting van de trafo een draad met een weerstand tegen dan contact 1 - de rode lampjes branden - en dan contact 3 - de gele lampjes branden. Prima.
Vervolgens het andere printje. De rode lampjes branden maar de gele niet. Met een loep bekijk ik het printje, blijkt er een miniem contactje te bestaan waar het niet hoort. Met een mesje weggekrast. En ja hoor, alles doet het zoals het hoort.

Nu een printje klemmen aan de kop van de motorpost. De motorpost rust aan de motorzijde op een klosje zodat de wielen in de lucht hangen. Dan rijdt ie niet weg als ik er spanning op zet. Een krokodillenbek aan de sleper en de andere ergens aan het chassis. Regelaar opendraaien, de motor draait een alle lampjes, rode en gele branden tegelijk. Dat klopt niet.

Helaas schenk ik geen aandacht aan het feit dat de decoder ergens boven het chassis zweeft. Pets, hoor ik en de motor stopt. Wat is er aan de hand? Draai nogmaals de regelaar open, de motor zwijgt, er kringelt rook uit de decoder. Shit! Opgeblazen. Hoe kan dat?
Niet de trafo. Dat was een gelijkstroomtrafo, dus geen overspanningspuls. Wat wel? Als ik goed kijk zie ik ineens dat de contactjes van de stekker van de decoder open en bloot zijn. Ik denk dat een van die contacten het chassis heeft geraakt en toen ... pats kortsluiting of zo. Zo'n 30 euro naar de knoppen.

Maar goed, ik weet nu nog niet waarom alle lampjes tegelijk brandden. Ik heb gisteren nog de spanning op de witte en de gele draad gemeten (eigenlijk: het spanningsverschil,tussen de blauwe en de witte resp. de gele draad). Op beide stond ong 7V (de trafo stond een klein beetje open). Eigenlijk klopt dat niet. Op de ene zou 0V en op de andere 7V moeten staan.
Of heb ik het verkeerd? want de witte en gele draad zijn eigenlijk retourleidingen. En de lampjes zijn niet aangesloten (zitten in de kap en die ligt eraf) Ik snap het niet helemaal
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Wit en geel (ESU-kleuren) zijn negatief. De blauwe is de positieve.

Van ESU => Märklin verzamelprint. (benodigde voorschakelweerstanden zitten op onderzijde)
Blauw op Oranje (zogenaamde electronische massa)
Wit op Grijs (frontseinen cabine 1)
Geel op Geel (frontseinen cabine 2)

Gr. Mars
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
wat ik niet snap hier is waarom ga je zelf een decoder stekkerprintje maken als er gewoon een goed alternatieve is van zowel marklin als esu de mtc21 drager print deze past op de plek van het omschakelrelais of electronische omschakelprint!
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: loc1200 op vrijdag 25 september 2015, 16:25:59
Wit en geel (ESU-kleuren) zijn negatief. De blauwe is de positieve.

Van ESU => Märklin verzamelprint. (benodigde voorschakelweerstanden zitten op onderzijde)
Blauw op Oranje (zogenaamde electronische massa)
Wit op Grijs (frontseinen cabine 1)
Geel op Geel (frontseinen cabine 2)

Gr. Mars
Allemaal zo gedaan. Zie reactie/bijdrage van Brund55 op 5 augustus. Maar toch werkt het niet zoals het zou moeten.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 25 september 2015, 19:21:00
wat ik niet snap hier is waarom ga je zelf een decoder stekkerprintje maken als er gewoon een goed alternatieve is van zowel marklin als esu de mtc21 drager print deze past op de plek van het omschakelrelais of electronische omschakelprint!
Ik heb niks geknutseld, ik heb een kant en klare contrastekker gebruikt. Het is echter het stekkertje van ESU dan aan de achterkant blootliggende soldeerpunten heeft waar de draden van de decoder zijn vastgemaakt. Die moet ik de volgende keer bedekken met bijv. isolatietape. En vastleggen, niet los laten liggen, om te voorkomen dat ongewenste contacten worden gemaakt.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: molly w op vrijdag 25 september 2015, 20:54:39
Citaat van: loc1200 op vrijdag 25 september 2015, 16:25:59
Wit en geel (ESU-kleuren) zijn negatief. De blauwe is de positieve.
Van ESU => Märklin verzamelprint. (benodigde voorschakelweerstanden zitten op onderzijde)
Blauw op Oranje (zogenaamde electronische massa)
Wit op Grijs (frontseinen cabine 1)
Geel op Geel (frontseinen cabine 2)
Gr. Mars
Allemaal zo gedaan. Zie reactie/bijdrage van Brund55 op 5 augustus. Maar toch werkt het niet zoals het zou moeten.

Een (onzichtbaar) foutje is zo gemaakt... 
Ik zit ook wel eens te klooien.

Je kan je printen van de front-/sluitseinen losnemen met een led-tester controleren.
Daar kan ook een ongewenste soldeerverbinding zitten.

Gr. Mars
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Afgelopen week al een keer gedaan. De led-tester van mijn multimeter gaf telkens een 1 aan. Ofwel: geen doorgang. rarara.
Want als ik mijzelf mag citeren:
Citaat van: molly w op vrijdag 25 september 2015, 15:44:32
Ik heb de printplaatjes getest of ik ze op de juiste manier heb aangepast. Van een gelijkstroomtrafo de plusaansluiting aangesloten op het middelste contact (2), met een krokodillenbekje. Aan de minaansluiting van de trafo een draad met een weerstand tegen dan contact 1 - de rode lampjes branden - en dan contact 3 - de gele lampjes branden. Prima.
Vervolgens het andere printje. De rode lampjes branden maar de gele niet. Met een loep bekijk ik het printje, blijkt er een miniem contactje te bestaan waar het niet hoort. Met een mesje weggekrast. En ja hoor, alles doet het zoals het hoort.
In afwachting van een nieuwe bestelde decoder wil ik het centrale printplaatje van Märklin nakijken op minieme verbindinkjes.
Spanning zetten op de blauwe draad en om beurten de gele cq witte draad retour naar de trafo. Kijken wat de frontlichten doen. Zo nagaan of daar ergens foutjes zitten. Dat kan nu, nu er toch geen decoder aan hangt die invloed kan hebben.

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Ik bedoel in dit geval een led-tester, en geen multimeter in de diode-stand.

Met een ledtester kan je de leds dmv 2 lesse draden op je print controleren.

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
O, ik wist niet dat er speciale led-testers zijn.
Afijn, ik heb toch met de multimeter in de diode-stand de lichtjes stuk voor stuk doorgemeten. Van één printje doen alle ledjes het - zo gauw ik de pennen van de meter aan weerzijden tegen de led houd, lichten ze op. Ik heb ook, zoals hierboven aangekondigd, spanning gezet op de blauwe draad (gelijkstroom +7V) en de andere draad afwisselend op de witte en de gele. Van het printje waarbij alle ledje apart zijn doorgemeten en alle het deden, doen alle ledjes het: 2x rood op de witte draad en 3x geel op de gele draad. Van de andere print, licht één geel ledje niet op. Van dat printje doen de gele ledjes het niet, de rode wel, wanneer ik te werk ga zoals bij de andere met spanning op de blauwe draad etc. Ik denk dat er een ledje kapot is.
Dat hoeft geen ramp te zijn, als ik die zijde van de motorpost als "achterzijde" behandel. Anders moet ik zien of ik een nieuw printje op de kop kan tikken.
Andere optie is het kapotte ledje van de print af zien te krijgen en een nieuwe er op. Maar dat is mini mini priegelwerk als het überhaupt kan.

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Ik heb ze in voorraad, en repareer ze ook...

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
AHA  :)
Ik heb op internet gezocht. Bij Märklin kosten ze ong. ?25,= + verzendkosten. Wat reken jij voor een printsetje? En wat kost reparatie?

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
heb je de printbaan ook gecontroleerd er zou ook een breukje in kunnen zitten! waar ik op doelde met de MTC dragerprint is dat je dan geen stekker verbinding meer hebt maar alleen een print waar de decoder op kan! flyerman heeft hier zelfs een verbeterde variant op met voorschakelweerstanden erop in MTC21 en Plux22 heb zelf net een extra motorpost frame gekocht die ik helemaal glad maakt met alleen een MTC21 of Plux22 dragerprint!
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Ik heb eens gekeken naar die mtc, mtc21 en plux22. Ze zijn ingericht voor decoders met 21 aansluitingen. Verder zie ik er stekkerpennen op staan, maar ik zou niet weten wat ik daarmee moet. Mijn decoder esu 65410 heeft een stekker met 8 pennen plus een losse paarse draad. Als contrastekker heb een Tams nem652 stopcontact met aansluitdraden.
Is het jouw idee dat ik deze decoder op de mtc kan prikken? Ik zou denken, op de mtc zit een contrastekker. Of kijk ik verkeerd? Zo'n adapterprint scheelt wel dradenwirwar.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Als je die van ESU neemt, dan heb je ook gelijk 6 fysieke functies.
Dan kan je ook Duitse rangeerverlichting voeren, sluitseinen doven, en gekoppeld rijden met de juiste verlichting met een 2e motorpost.
Als je het boekje leest vindt je mogelijkheden genoeg.

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Ziezo, de nieuwe decoder zit op zijn plaats en de MP rijdt weer.

Omdat het een HAMO-model is, stokt de rit op een bepaalde wissel. Ik heb daarom - afgekeken van het wielcontact van HAMO - een wielcontact gemaakt die de geïsoleerde wielen electrisch verbindt met het chassis. Nu rijdt de MP gewoon door op dat wissel.

De frontseinen blijven me voor raadsel stellen.
Eén fontseinprintje is in reparatie, met de andere heb ik een en ander getest.
Ik heb het printje nogmaals getest of het goed was, door de het middelste contact aan te sluiten op een trafo en daarna, met voorgeschakelde weerstand, om beurten de andere contactjes aan te raken. (zie mijn reactie d.d. 25 sept.). Rechts => 2 rode leds branden; links => 3 gele leds branden. Prima toch.
Vervolgens printplaatje aan de kop op het chassis gezet en vervolgens hetzelfde gedaan via de verdeelprint. (ik had uit voorzorg de decoder even verwijderd) Ook dat gaat prima. (Voor info over de aansluitingen van de verdeelprint, zie bijlage)
Maar nu, bij rijden. Vooruit rijdend branden vooraan 3 gele frontseinen en achteraan 2 rode. Maar achteruit rijdend, branden ALLE frontseinen. Eerst gaan de rode branden, een seconde later ook de gele. Het lijkt wel of het aan de decoder ligt. Moet daar eerst iets aan worden ingesteld??? (NB. Thuis heb ik alleen analoog, digitaal is er op de modelbouwclub)
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Heeft ie dat verschijnsel met de verlichting ook digitaal?
Of alleen bij analoog bedrijf.

Ik heb deze zomer een 3389 met een Lokpilot 4.0 en een 5* hoogvermogen set uitgerust.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56581.msg991768#msg991768
Als je mijn CV instellingen wilt zien, moet je me ff een PB geven.

grt Piet.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Schema is correct, behalve dat geel van ESU op geel van Märklin hoort.
Echter voor de werking maakt het niets uit.

Kijk nog wel even kritisch naar je andere print, of er geen verborgen tin resten in/op zitten, welke voor ongewenst contact zorgen.
want ik denk dat je het in een ongewenste verbinding moet zoeken.

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC

  • Geel op geel of geel op wit, ik heb dat laten afhangen van welke cabine voorop rijdt. En dat hangt weer af van het feit dat ik aan het draaistel van het motorstel een verkorte kortkoppeling heb gemaakt ipv van de nem-schacht. De motor zit dus achterop.
    En inderdaad, voor de werking maakt het niet uit.

  • Wat de frontseinprintjes betreft, zoals ik al beschreef: als ik contact 2 en 1 op de printjes aansluit, branden 3 gele leds; als ik contact 3 en 2 aansluit branden de 2 rode leds. Mijn boerenverstand zegt dan: die print is in orde.
    Ook heb ik nagegaan wat er gebeurt als ik ze aansluit via de Tams-contrastekker. Ook dat is OK: 3 gele (witte draad) respectievelijk 2 rode leds branden (gele draad). Die print is dus ook in orde.
    Blijft dus de vraag: waarom gaan ze dubbelbranden bij achteruit rijden wanneer de decoder is aangesloten?
En de leds lichten feller op bij schakelen. ik ken dat niet van mijn Roco NS2400.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: PietB op zondag 04 oktober 2015, 21:45:19
Heeft ie dat verschijnsel met de verlichting ook digitaal?
Of die dat digitaal heeft kan ik niet nagaan, ik heb geen digitale baan, zoals ik al aangaf; alleen op de club is er een.

Citaat van: PietB op zondag 04 oktober 2015, 21:45:19
Als je mijn CV instellingen wilt zien, moet je me ff een PB geven.
PB = privé bericht???
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: molly w op maandag 05 oktober 2015, 11:48:13
Citaat van: PietB op zondag 04 oktober 2015, 21:45:19
Als je mijn CV instellingen wilt zien, moet je me ff een PB geven.
PB = privé bericht???
Ja precies, een Prive Bericht.

Maar ja als je geen digitale baan tot je beschikking hebt heeft het opsturen van de CV's ook geen zin.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat je op de club kon experimenteren.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: PietB op maandag 05 oktober 2015, 15:07:16
Maar ja als je geen digitale baan tot je beschikking hebt heeft het opsturen van de CV's ook geen zin.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat je op de club kon experimenteren.
Nee, dat moet ik aan clubgenoten overlaten, ik heb daar zelf (nog) geen kaas van gegeten.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Nou dan zou ik op de club even de hulp van een van de expert inroepen.
Met de vraag of ze even kunnen kijken naar dat vreemde licht verschijnsel, of dat ook bij digitaal bedrijf te zien is.

grt Piet.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Ga ik doen.  :)
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: PietB op dinsdag 06 oktober 2015, 16:41:13
Nou dan zou ik op de club even de hulp van een van de expert inroepen.
Met de vraag of ze even kunnen kijken naar dat vreemde licht verschijnsel, of dat ook bij digitaal bedrijf te zien is.
grt Piet.

De expert  ( :D ) heeft geconstateerd dat het stukje tape, dat normaal de soldeerbruggen afschermt tegen ongewenst contact van de fosfor-bronzen contactlipjes van het onderstel, waren verwijderd; cq niet terug was geplakt. Hierdoor werden ongewenste verbindingen gemaakt. Dit gebeurd alleen als de print in de kap is geplaatst omdat er dan andere krachten op de print komen, dan bij een printje los in de houder....

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Mooi resultaat dus, Marcel.
Geluk dat de het die contacten waren en dat niet de decoder de geest heeft gegeven.
Maar waarom het effect dan pas na enige tijd optreed........?

grt Piet.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Bij mij gebeurt het al als het printje los op op het onderstel is geplaatst, maar alleen bij "achteruit" rijden.
ter info: ik rijd analoog AC, er is maar één printje geplaatst want a) het andere is in reparatie en b) de puntjes van het chassis die de print moeten vasthouden, zijn afgebroken. Het gaat dus om een wat andere situatie dan loc1200 beschrijft.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Nog wat anders geprobeerd, nadat ik in de handleiding van ESU gekeken had of iets over in stond over de situatie dat alle frontseinen tegelijk branden. Daarin zag ik in fig. 4 getekend dat de frontseinen aangesloten zijn op het chassis ipv op de blauwe draad. Zie afbeelding.
Ik heb dus de blauwe draad losgemaakt en vervangen door een bruine dat aan het chassis vastzat.
Resultaat:
"Achteruit" toont aan de voorzijde 3 gele seinen, achteraan 2 rood. (kan ik niet goed zien omdat ik het printplaatje niet kan vastzetten - de pinnetjes zijn afgebroken)
"Vooruit": geen licht. Op de witte draad staat dus geen spanning.
Wat betekent dit?
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Ik zou bijna zeggen een bedradings fout in de loc.

grt Piet.