Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wisseldecoder marklin6083/k83

Gestart door appie maandag 03 augustus 2015, 15:51:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisseldecoder marklin6083/k83
Lid sinds: 2008

nog niet uitgespeeld

offline
wisseldecoder marklin6083/k83
beste  mensen  wie kan  mij  vertellen  wat voor spanning  er  uit  gaat naar de wissels  en is  dat    0,5amp

decoder  k83  sluit ik aan op de  6021. 
ik probeer  nieuwe  wisselaandrijvingen uit  met de decoders  die  ik heb liggen  k83.

ik weet dat er een weerstand  in de gele draad gesoldeerd moet worden  en een diode  voor de gelijkrichting,maar als er al gelijk spanning uit de decoder komt  dan is dat waarschijnlijk  niet nodig. 

dit is voor  mij  geheel  nieuw  dus  complete onzin.

graag  een reactive..  groetjes  van  albert  schuling
Re: wisseldecoder marklin6083/k83
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: wisseldecoder marklin6083/k83
ga mss eens snuffelen in de WIKI.Daar staat massa's info voor je.
Re: wisseldecoder marklin6083/k83
Spanning ongeveer 20V gelijkspanning, en de stroom is afhankelijk van de verbruiker. De k83 zelf kan max 1,5A aan stroom leveren per uitgang.
Weerstanden en diodes zijn niet nodig, geen idee waar je die wijsheid vandaan hebt.

Groetjes
Re: wisseldecoder marklin6083/k83
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wisseldecoder marklin6083/k83
Beste Albert,

De Märklin K83 is een gewone digitale magneet artikel decoder voor Motorola, adres instelbaar met dipschakelaars en hij gebruikt de digitale spanning om de "krachtstroom" voor de magneten van de wisselaandrijving te leveren, dus geen "hulpspanning" zoals de meeste huidige decoders.

Het is al een lang bestaand product, je kunt wel zeggen dat alle "bugs" er uit zijn....

Groet, Anne W
Re: wisseldecoder marklin6083/k83
Lid sinds: 2008

nog niet uitgespeeld

offline
Re: wisseldecoder marklin6083/k83
oke, ik wil de k83 gaan gebruiken voor bediening  van  een glockner wisselaandrijving,die  werkt met gelijkspanning

misschien zijn er meer mensen die deze  wisselaandrijvingen gebruiken  in plaats van die ramp dingen van marklin.


groetjes  van appie
Re: wisseldecoder marklin6083/k83
Appie,

Geen enkel probleem het relais hetzelfde aansluiten als een wisselaandrijving, eigenlijk maak je er dan technisch een k84 van de decoder.
Vergeet het hele gelijkstroomverhaal nu maar, de decoder zelf maakt van de digitale spanning een gelijkspanning.

Groetjes
Re: wisseldecoder marklin6083/k83
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wisseldecoder marklin6083/k83
Beste Albert,

Ik rij al een jaar of twintig op Märklin K, gebruik de standaard wisselaandrijvingen met een onklaar gemaakte eindafschakeling (zijn dan geen ramp dingen meer) en hoofdzakelijk Edits zelfbouw wisseldecoders.

Inderdaad de decoders maken een gelijkspanning voor de aandrijvingen, ook decoders die een hulpspanning gebruiken maken er een gelijkspanning van.

Groet, Anne W
Re: wisseldecoder marklin6083/k83
Lid sinds: 2008

nog niet uitgespeeld

offline
Re: wisseldecoder marklin6083/k83
alle  dank voor jullie  reactie, bij mij ging het op een gegeven moment toch fout  ondanks dat de eindschakeling was overbrugd.
ik heb te weinig  verstand  van electronica  om dit probleem te begrijpen en zelf op te lossen,dus moet ik alles  vragen en leren te begrijpen.
het lijkt allemaal  zo simpel,maar in de praktijk kom je toch  steeds voor  verrassingen  te staan.

nogmaals  dank  allemaal.

groetjes  van  albert  schuling.