Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

meerkosten digitaal

Gestart door Jan Verloop zaterdag 01 augustus 2015, 10:37:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
meerkosten digitaal
Lid sinds: 2014

offline
meerkosten digitaal
Ik ben begonnen met het ontwerpen van een modelbaan van K-rails als opvolger van mijn oude Märklinbaan met M rails. Ik sta nu voor de vraag of ik de ouderwetse besturing en locs wil handhaven of zal overgaan op digitaal. Belangrijk daarbij zijn uiteraard de kosten.
Voor wat betreft de grootte van de baan, ik verwacht dat op mijn nieuwe baan 5 treinen zullen rijden met blokbeveiliging en 2 rangeer locs.

Kan iemand mij een globale indicatie geven van de meerkosten als ik overstap op digitaal? Wat de locs moeten kosten kan ik wel uit een catalogus halen.  Het gaat mij dan vooral om zaken als  boosters, central station enz., want ik heb geen idee wat ik allemaal nodig heb.

Tips zijn uiteraard ook van harte welkom!
Re: meerkosten digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: meerkosten digitaal
Hoi Jan,

Ik begrijp dat je nu nog een aantal loc hebt die analoog zijn, deze kun je ombouwen naar digitaal, houd er rekening mee dat je dan per loc ongeveer 50 euro verder bent.

Om je wissels te schakelen heb je decoders nodig een betaalbare oplossing zijn de decoders van rosoft, deze kosten uit mijn hoofd 25 euro en hiermee kun je 4 wissels aansturen.
De wissel zelf heeft natuurlijk een elektrische aandrijving nodig, deze kosten zo,n 15 euro.

Dan de centrale, die zijn er in vele soorten wil je de baan volledig besturen viade pc?
Of zelf aan de knoppen draaien,
Bij een pc gestuurde baan heb je terugmelders nodig, ook hier heeft rosoft printen voor, 16 ingangen voor rond de 25 euro.

Over het algemeen vallen de kosten wel mee bij een niet te grote baan, ik zou zelf kiezen voor C rails, deze is het meest betrouwbaar bij digitaal rijden.

Ik hoop je zo een klein beetje op weg geholpen te hebben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: meerkosten digitaal
Hoi jan,

De overstap naar digitaal is wel wat duurder, maar ik neem aan dat de nieuwe baan niet voor kerst klaar hoef te zijn. Je kunt gemakkelijk in fase je baan digitaliseren om de extra kosten te verspreiden over een bepaalde periode. De eerste stap is eigenlijk de duurste en dat is de aanschaf van een centrale, tenzij je niet via de computer wilt gaan rijden. Maar even vanuitgaande dat je volledig computer gestuurd wilt gaan rijden zul je een keuze moeten gaan maken met welke centrale je wilt gaan rijden. Wbt de overige dig. componenten heeft Peter al benoemd. Die kosten die hij benoemd zijn afgerond naar boven  :D.

Misschien is het wijs om even tot 26 september te wachten en je eigen aan te melder voor de iTrain fanclubdag. Leo (Leeeke) en ik staan daar dan met een cc-schnitte demobaan. Als je met dit systeem gaat rijden is het makkelijk om in stappen je baan te digitaliseren en zo de extra kosten te verspreiden.
Re: meerkosten digitaal
Dankjewel Peter! Ik wil 'zelf aan de knoppen draaien" maar mijn zoon, die mee gaat bouwen, zal een alternatief met besturing via de p.c. leuker vinden.

Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: meerkosten digitaal
Hoi Jan,

Allereerst begin je bij de centrale die je wilt gebruiken, want er moet wel een systeem zijn die je lok's aansturen.
Hier is veel keuze in, en natuurlijk heb je ook een persoonlijke keuze/smaak, dus ik zou gewoon eerst goed rondkijken bij werkende systemen.

Je zei dat je aan het ontwerpen bent geslagen, maar heb je ook al K-rails liggen dan?
Ook hier geld een persoonlijks smaak net zo hard, en zelf heb ik ook ooit een baan ermee gebouwd.
Waar je bij de C-rails het gemak hebt van het aan elkaar klikken, heb je bij de K-rails meer aandachtspuntjes.

Zoals de middenleider contacten die goed moeten zitten, en niet verbogen mogen zijn.
Ook als je niks wilt knippen aan de rails en de gebruikelijke isolatie van de middenleider wilt toepassen, moet je goed letten op de goede positie als je dan weer wilt koppelen.

Een draad aan de rails solderen is mogelijk, maar dan wel met een goede soldeerbout/station, en ook daar voorzichtigheid geboden.
Want je mag de rails niet te warm stoken, anders laten je bielzen los :(

Wat je dan nog eventueel meer nodig hebt zijn locdecoders, die je zelf of kan laten inbouwen, bij het laten doen zijn er kosten aan verbonden.
Als je er dan bijvoorbeeld twee of drie hebt laten ombouwen, en je inmiddels een centrale hebt, dan kan je in ieder geval rijden met je lok's als de rails er dan ook ligt.

Zowel je centrale als je decoders spreken een taal die vast staat in een protocol, en die heb je in MFX, DCC, en het oude en nieuwe Motorola.
Wil je daarna ook nog je wissels via decoders bedienen, dan zijn er ook zat verschillende aanbieders die deze hebben.

Mensen denken altijd meteen aan boosters bij een digitale baan, maar kijk nu eens wat je laat rijden en schakelen.
Je zet niet alles in 1 keer om en ook niet elke lok rijdt tegelijk, met functies aan en verlichting in de rijtuigen.
Dus eerst de centrale toepassen, en mocht die niet toereikend meer zijn, dan kun je altijd nog aan een booster denken ;)

Als je de baan aan het bouwen bent, en van verschillende voedingssecties voorziet, die als je die niet nodig hebt gewoon doorverbindt met elkaar.
Indien nodig haal je ze los en laat je een booster die sectie voeden.

Met software je baan besturen is een andere stap in het digitale gebeuren, en komen de terugmelders om de hoek kijken.
Maar of je die stap ook wilt nemen, hangt sterk af van de behoefte erna, die de doorslag kan geven.

Weet niet of je Houten Digitaal kent?
Daar zou ik je aanraden deze te bezoeken als je in de gelegenheid bent.
Ergens in december is dat en ben de datum even kwijt :oops:
En daar zijn ook vele aanbieders te zien met hun spullen, en kunnen je ook nog van info voorzien :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0



Re: meerkosten digitaal
Dankjewel Barry, ik ga in overleg met mijn zoon over die 26 september.
Re: meerkosten digitaal
Ook bedankt Hans! Ik heb inderdaad een partij K-rails liggen, uit de tijd dat ik van M afgestapt ben, zo,n 20 jaar geleden.
Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: meerkosten digitaal
Citaat van: Jan Verloop op zaterdag 01 augustus 2015, 11:38:23
Dankjewel Barry, ik ga in overleg met mijn zoon over die 26 september.
Ik weet niet waar je woont, maar anders ben jij bij mij ook welkom om het cc-schnitte systeem te bekijken. Vergat te zeggen dat er bij HIP natuurlijk ook vele andere systemen te bewonderen zijn.
Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re: meerkosten digitaal
Hoi Jan,

Je kunt er ook voor kiezen om gefaseerd digitaal rijden in te voeren.
Wissels en seinen kun je ook nog prima analoog bedienen wanneer de locs digitaal rijden.
Kun je de kosten wat meer spreiden.
Een wisseldecoder (k83/m83) kun je achteraf vrij gemakkelijk nog eronder plaatsen.
Computergestuurd rijden is dan nog even niet mogelijk, maar dat kan je later altijd nog doen.

Groeten,
Ton.
Re: meerkosten digitaal
Bedankt voor je uitnodiging Barry, Etten-Leur is pakweg 100 km. van Noordwijk ZH. Daar moet ik even over nadenken.
Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: meerkosten digitaal
Dag Jan,

Er zijn al een heleboel adviezen gegeven en ze zijn allemaal goed.
Ik rijd zelf nu (nog) op een testbaan met Koploper en een Intellibox.
Zelf ben ik ook in etappes omgeschakeld van analoog naar digitaal en ik ga tussen nu en een jaar upgraden naar en een grotere baan (mijn kinderen zijn het huis uit) en een nieuwe digitale centrale met booster(s).

Als je interesse hebt kun je (met je zoon) altijd een keer langskomen, ik woon in Hoofddorp, en dan kan ik je uitgebreid uitleggen wat ik tot nu toe gedaan heb en wat mijn beweegredenen zijn geweest. Die zijn niet zaligmakend maar kunnen jou wel op weg helpen.
Als je mijn testbaan werkend wil zien zou ik niet te lang wachten.

Sowieso lijkt het mij verstandig dat je je aanmeld voor de Itrain fanclubdag bij Hobby in Praktijk en Houten digitaal moet je ook zeker doen.

Henk
Re: meerkosten digitaal
Goed, iedereen gaat hier meestal vanuit dat je het meest uitgebreide moet nemen dat er is, namelijk een central station  1 of 2 en dan alles gaan digitaliseren. 

Zelf zou ik beginnen met een mobile station 2 (ms2) en dan een lok ombouwen, een losse decoder kost  25 tot 30 euro (esu). Inbouwen zal iets van 50 euro kosten als je het laat doen. Een complete set ms2 zal iets van 60 tot 100 euro kosten. Je kan ook een startset kopen met een ms2 en een digitale lok, dan kan je meteen digitaal rijden zonder ombouwen. Een versterker heb je nog niet nodig en kan je later altijd nog gaan gebruiken.

Wil je later de baan verder digitaliseren dan kan je je wissels voorzien of aansluiten op een wisseldecoder. Dan schakel je ze via de ms2. Een goede wisseldecoder heb je al voor 25 tot 30 euro.

Wil je het helemaal spannend maken dan ga je de boel aansluiten op de computer.  Dan mag je aan de gang met bezetmelders om de computer te laten weten waar een lok zich op de baan aanwezig is. Een bezetmelder kost iets van 30 tot 40 euro voor 16 meldpunten. Dan kan je niet zomaar verder met de ms2. Dan zal je een andere centrale of een extra print moeten aanschaffen.  Dat zal je tussen de 100 en 500 euro kosten afhankelijk van hoe gek je het gaat maken.

Begin dus eerst simpel. Ga later eens aan de gang met dure centrales en dergelijke. Je zal niet de eerste zijn die na een paar maand de boel in de verkoop gooit omdat ze het niet goed werkend krijgen.

Succes

Groeten Ronald.

Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2007

offline
Re: meerkosten digitaal
En bovenstaand advies van Ronald, vind ik het beste van allemaal.
Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: meerkosten digitaal
Citaat van: henkv op zondag 02 augustus 2015, 13:55:42
En bovenstaand advies van Ronald, vind ik het beste van allemaal.
Mee eens!!
Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: meerkosten digitaal
Hallo Brietdijk,

ik ben ook overgehaald om eens te kijken naar het digitaal en per pc te besturen treinbaan.

ik heb een grote baan van 6 x 6 meter op zolder met een leuk schaduwstation.

ik bestuurde het met een digitale centrale en dat was alles wat ik had
de wissels stuurde ik met de bekende blauwe kastjes
ik heb m en c rails

toen ze mij vertelden om over te stappen op digitaal verklaarde ik degene voor gek omdat het een vermogen zou kosten in mijn ogen

ik heb daarna samen met verschillende mensen het verhaal bekeken en besloten om het langzaam aan in gedeelte te gaan doen

en op deze manier kon ik langzaam sparen voor hetgeen ik nodig had
ik heb eerst de bovenbaan met beetmelders gedaan zodat ik daar een rondje kon rijden langzaam aan de wissels die ik zo tegenkwam van een voor een gedigitaliseerd met viesmann decoders (voor 4 wissels)

op deze manier ben ik steeds een stukje verder gegaan en op dit moment kan ik rondrijden op mijn hele baan
alleen moeten nog vele wissels van decoder of aandrijving worden voorzien

maar ik kan rondrijden en op plekken waar de wisseld nog iet voorzien zijn van decoders en/of aandrijvingen doe ik deze nog met de hand

dus op deze manier kan je het heel langzaam aan doen en hoeft echt niet alles in een keer gedaan te worden

voor vragen mag je altijd contact opnemen

gr Ed
Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: meerkosten digitaal
Hi Jan,

Als je door al dat digitale het digitale niet meer of niet meer duidelijk ziet kom dan eens langs om te kletsen bij een bakkie koffie. Misschien maakt dat de beslissing gemakkelijker en doe je de dingen direct goed en vergeet je niets.
Bij Hobby in Praktijk in Werkendam of bij mij in Utrecht.

groet
Harald
Re: meerkosten digitaal
Ik ga inderdaad nog een keertje buurten in Werkendam Harald. Ook al leuk omdat daar mijn roots schijnen te liggen :-) 

Wat ook klopt is dat ik me af en toe verbaas over het hele digitaal-gebeuren. Een Mobile-Station die een redelijke 110 euro kost bijvoorbeeld maarrrr waar je dan nog wel een schakelnetdeel van 50 euro en een aansluitbox van 70 euro bij nodig hebt en dan gaat het over 230 euro.  Zou dat echt niet simpeler en voordeliger kunnen?

Of een converter van 26 euro die van gelijkstroom wisselstroom kan maken. Die wordt gevoed met een schakelnetdeel van 50 euro die van wisselstroom gelijkstroom heeft gemaakt....   

Gelukkig heb ik op dit forum al wat mensen gesproken die me verder willen helpen. Ik heb al 2 afspraken staan en mogelijk kom ik ook graag bij jou nog op de koffie :-)  Ik ben benieuwd!
Re: meerkosten digitaal
230 erop voor een ms2? Ik zie zo op marktplaats voor 130 een complete set staan. En anders even op ebay. Vanuit Duitsland ook iets van 130 euro inclusief verzendkosten.

Groeten Ronald
Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: meerkosten digitaal
Uit een startset voor ?109,= ex verzenden op marktplaats.

Rob
Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re: meerkosten digitaal
Hoi Jan,

Pas op dat je niets overhaast aanschaft nu.
Laatste zaterdag deze maand is er in Houten weer de modelspoorbeurs.
Kijk dan eens op je gemak rond en vergelijk de prijzen eens bij de verschillende standhouders.
Dan heb je zeker een beter beeld van gangbare prijzen.
De door jou genoemde prijzen zijn wel erg hoog.

Groeten,
Ton.
Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2007

offline
Re: meerkosten digitaal
Citaat van: Jan Verloop op dinsdag 04 augustus 2015, 14:43:44
Ik ga inderdaad nog een keertje buurten in Werkendam Harald. Ook al leuk omdat daar mijn roots schijnen te liggen :-) 

Wat ook klopt is dat ik me af en toe verbaas over het hele digitaal-gebeuren. Een Mobile-Station die een redelijke 110 euro kost bijvoorbeeld maarrrr waar je dan nog wel een schakelnetdeel van 50 euro en een aansluitbox van 70 euro bij nodig hebt en dan gaat het over 230 euro.  Zou dat echt niet simpeler en voordeliger kunnen?

Ja, een instapper als de Mobile koop je niet deel voor deel voor de officiële prijzen. Je koopt een Mobileset in een startset of bij een handelaar die startsets uit elkaar haalt en de Mobilesets dan apart maar compleet verkoopt. Die Mobilesets vind je dan op beurzen of het internet en sommige winkels halen ook startsets uit elkaar. Let wel op dat je de laatste versie van de Mobile koopt. Veel mensen zijn zo voor weinig geld digitaal begonnen (in de tweerailwereld meestal met de Roco Multimaus) en een flink deel heeft nooit behoefte gehad aan iets uitgebreiders.
Re: meerkosten digitaal
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: meerkosten digitaal
Ik heb deze stap heel recent ook gemaakt. Van mijn oude Temsi-trafo over naar een MS2. Compleet gescoord op Marktplaats voor 80 euro. Dat zal vast nog wel goedkoper kunnen, maar het was in de buurt en ik wilde het "snel" hebben. Vervolgens was het voor mij een kwestie van 2 steekverbindingen aan de aansluitdraden maken (zit standaard een schoentje voor C-rails op waar je niets aan heb met M-rails). Aansluiten aan mijn testbaantje, digitale lok plaatsen, even aanmelden en gaan! Ik was dus voor 80 euro en de kosten van de lok klaar.