Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Plaatsen ontkoppelrails

Gestart door Martijn1976 dinsdag 28 juli 2015, 21:10:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Plaatsen ontkoppelrails
Martijn1976
gast

Plaatsen ontkoppelrails
Beste forumgenoten,

Wie van jullie heeft er advies als het gaat om het plaatsen van ontkoppelrails in een ontwerp?

Groeten,
Martijn
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Hoi Martijn,

Dit hangt van veel factoren af. Wat is het doel van ontkoppelen  wil je daarna je loc omrijden, blijft ie staan en worden de wagons door een andere loc meegenomen. Wil je de wagons geduwd rangeren of getrokken.

Misschien is het een idee om je plan hier te laten zien. Op deze manier kunnen meer forumleden je helpen.

Gr. Dirk
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Martijn1976
gast

Re: Plaatsen ontkoppelrails
Hi Dirk,

Dank voor je reactie, ik wil graag kunnen rangeren in ieder station. Het ontwerp zul je herkennen :-), ik heb je aanpassingen gevolgd in wil dit nu gaan bouwen.

Groeten,
Martijn
Re: Plaatsen ontkoppelrails
He Martijn,

Ja zeker bekend plan:P. Als je wil kan ik eens voor je kijken waar ze het beste geplaatst kunnen worden. heb je toevallig al een idee van trein samenstellingen? misschien wat foto's van je huidige collectie:D

Gr. Dirk
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2008

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Let bij het plaatsen van ontkoppelrails op dat zowel lok als wagon op een recht stuk spoor staan.
Dan is de kans het grootst op succesvol ontkoppelen.

Groeten,
Ton.
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Ook te overwegen om geen ontkoppelrails te gebruiken, maar telex koppelingen in je locs in te bouwen. De ontkoppelrails zijn nu eenmaal niet de fraaiste items van een modelspoorbaan.

Groet,

Ronald
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2015

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Hoi Martijn,

waarom start je voor iedere vraag een apart topic. Ik vind het interessant om alle discussies over een baanplan, of de evolutie daarvan, in één draadje terug te lezen.


groet,

Hans
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Martijn1976
gast

Re: Plaatsen ontkoppelrails
Dag Dirk, en de rest,

Zie bijgevoegd een aantal foto's van de locs/treinen die ik nu heb rijden, ben pas net gestart :-)

Het is een BR216 met drie rijtuigen, een BR221 (V200) met drie Silberlingen en een goederentrein met 7 wagons en getrokken door een BR011 Stoomloc. Geen hele lange treinen dus nog.

Ik vind overigens de tip om met telex koppelingen te werken ook wel goed. Werkt dat goed? Heeft iemand daar ervaring mee en zijn ze moeilijk in te bouwen?

Ik heb overigens de engelse wissel vervangen voor 2 gebogenwissels omdat het achterste spoor een helling op moet en ik zoveel mogelijk lengte wil benutten.

Ik ben weer net een beetje bezig nu sinds 20 jaar en ben er erg blij mee! Wat een mooie hobby is het toch :-)

Groeten,
Martijn

Groeten,
Martijn
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Dag Martijn,

Ik zie toevallig je topic voorbij komen.
Ook ik ben benieuwd of je reacties krijgt op het inbouwen van telex-koppelingen.
De "nieuwe" telexkoppelingen vind ik persoonlijk niet heel erg mooi.

Een tijd geleden ben ik een topic begonnen over KLIK: ontkoppelaars
Het voordeel van deze ontkoppelaars vindt ik dat je ze overal op je baan kunt plaatsen en niet gebonden bent aan een stuk rails met ingebouwde ontkoppelaar.
En na inbouw zie je alleen een metalen plaatje.

Henk


Re: Plaatsen ontkoppelrails
Martijn1976
gast

Re: Plaatsen ontkoppelrails
Hi Henk,

Is die repa koppeling ook toepasbaar op c rails?

Groet
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Hoi Martijn,

Zeker nadat je zo kort bezig bent heb je al zeer fraai materieel rondrijden. Ziet er super uit.

Die Telex koppelingen zijn niet zo super moeilijk in te bouwen. Met de gastendag afgelopen november werd er een demo gegeven en dit is zeker een hele goede optie.
Als je er wat meer over wilt weten dan kun je het beste een keer in Werkendam langs gaan. Zij kunnen je zeer goed helpen. De laatste keer dat ík er was had Hans het erover dat die ook op die manier wilde gaan ontkoppelen i.p.v. het gebruiken van ontkoppelrails. Je kunt namelijk veel nauwkeuriger ontkoppelen en je hebt ook niet meer die lelijke ontkoppelrails in je baan wat ook nog eens niet erg realistisch aandoet.
De baan van Hans is de moeite waard om te gaan bekijken en dan als toetje ook nog eens die andere prachtige banen die er staan.
O ja dit nog, na 20 jaar weer de hobby oppakken is wel gevaarlijk, want het is nogal verslavend.

Groetjes,

Ronald
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Martijn1976
gast

Re: Plaatsen ontkoppelrails
Hi Ronald,

Dank voor je leuke reactie. Ik ga zeker eens naar Werkendam, hoe heet Hans nog meer?

Ja ik heb gemerkt dat het verslavend is! Ik zat vorige week bij toeval in de Thalys van Parijs naar Rotterdam naast de voorzitter van de modelspoorvereniging Amsterdam. Ik heb werkelijk waar 3,5 uur non stop over de hobby zitten kletsen. Leuk!

Ik heb vandaag 2 van mijn neefjes (5 en 10) enthousiast gemaakt. Ik geloof ook heilig dat met het Central Station, de mogelijkheid tot verregaand digitaliseren, de hobby zeker ook weer jonge enthousiastelingen zal trekken! Wat is er in 20 jaar een hoop veranderd!

Groet, Martijn
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Martijn1976
gast

Re: Plaatsen ontkoppelrails
Hi Ronald,

Hans ??????  bedoel je denk ik? Zit hij ook op dit forum?

Groet,
Martijn

EDIT Fred, even een naam anoniem gemaakt, hier zijn PB's voor bedoeld, opletten graag!!
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
De baan van Hans staat op het forum onder de naam Krokodil.

Ik werk zelf met de CS2 en dat bevalt me prima. Ik heb nog wel het idee om het geheel aan te passen met I-train om alles vol automatisch te kunnen laten rijden.

Helaas is bij mij de afmeting van de baan niet zo groot dus dat geeft wel wat beperkingen, maar toch mag ik niet klagen want er zijn er natuurlijk genoeg die het met minder ruimte moeten doen. Als je meer over I-train wilt weten dan kun je in september naar Werkendam ze geven daar een speciale I-train dag.

Groet,

Ronald
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Martijn1976
gast

Re: Plaatsen ontkoppelrails
Dag Ronald,

Wat zijn de afmetingen van je baan?

Groet,
Martijn
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Als je op de link van mijn topic klikt dan zie je de tekening van mijn baan meteen op de eerste pagina

Groet,

Ronald
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Dag Martijn,

Jazeker zijn ze toepasbaar op C-rails.
Wat je doet is een gat boren naast de middenrail en daardoor de stift van de ontkoppelaar steken.
Op de stift komt een metalen plaatje.
Door de ontkoppelaar te activeren komt de stift en metalen plaatje omhoog.

Henk


Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Voordeel van een ontkoppelrail is dat je ook wagens onderling kunt ontkoppelen, lukt met Telex niet. ;)
Voordeel van Telex is weer dat het overal op je baan te gebruiken is en niet alleen op vaste plaatsen zoals met een ontkoppelrail. ;)
Met een doordachte combi van de 2 mogelijkheden is erg leuk rangeren mogelijk >:-D
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Mee eens Hans,

Ik begrijp ook niet waarom M* niet vaker loks, die in het grootbedrijf voor rangeerwerk bedoeld waren, niet met Telexkoppeling heeft uitgerust.
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Er zijn voldoende locs met telexkoppeling voorhanden.
denk aan bv:

DB (AG) 
Br 260/365 (3-assiger rangeerdieselloc) SNCB 80xx
Br 29*, Köff*.
Br 50*, 41, 86 (Stoomlocs)

En oa 3 Nohabs* van oa DSB, Structon en een privévervoerder.

(* => Kortkoppeling in NEM-schacht)

Gr. Marcel
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Het werd al eerder terecht door Hans aangegeven, ga voor een mix.
Een ontkoppelrails is in mijn ogen vooral bedoeld voor het samenstellen van een trein, wat over het algemeen op rangeerterreinen gebeurt.
Natuurlijk is dat in de modelbouw wereld niet 1:1 over te zetten, maar ga eens na, op welke plekken worden wagons onderling (los-) gekoppeld?
- bij een goederenloods
- bij een laad/losweg (al dan niet met aan het einde een op/afrit voor voertuigen)
- bij het post- en pakketvervoer
- op rangeerterreinen (huidig containervervoer bijv)

Wat mij hierbij opvalt is dat het voornamelijk goederenwagons betreft. Voor personenvervoer is (ont-)koppelen alleen het geval bij omlopen of bij een vervangende loc.
Die zou je dus makkelijk uit kunnen rusten met telexkoppelingen, aangezien de rest van de trein ongemoeid wordt gelaten.

Vervolgens plaats je dan een ontkoppelrail aan (wat mij betreft) het begin van enkele opstelsporen, waar je het zelf nodig acht. Doe een gedachten experiment en ga eens (virtueel) rijden, om dan op te merken op welke plekken je de samenstelling wil veranderen.

NB. dit is zomaar een plotselinge opwelling, wellicht kunnen anderen (uit ervaring) hierover een mening vormen...
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Citaat van: Hanzi op dinsdag 01 september 2015, 23:00:43
Voordeel van een ontkoppelrail is dat je ook wagens onderling kunt ontkoppelen, lukt met Telex niet. ;)
Voordeel van Telex is weer dat het overal op je baan te gebruiken is en niet alleen op vaste plaatsen zoals met een ontkoppelrail. ;)
Met een doordachte combi van de 2 mogelijkheden is erg leuk rangeren mogelijk >:-D

Hans er bestaat weldegelijk een ontkoppelsysteem dat ook de wagons kan ontkoppelen. Het is een digitaal systeem, zeer fraai maar alleen onbetaalbaar.

Groet,

Ronald
Re: Plaatsen ontkoppelrails
Ronald,

Bedoel je met dat systeem t4t?
Dat is inderdaad niet te betalen voorlopig.

Met vriendelijke groet,
Peter