Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal

Gestart door kiezel maandag 01 oktober 2007, 12:02:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
De afgelopen week ben ik bezig geweest met het digitaal maken van mijn motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028.

Hierbij had ik de volgende overwegingen:
a) Motorrijtuig en stuurstandrijtuig moeten hetzelfde adres krijgen
b) Front- en sluitseinen motorrijtuig wisselend met de rijrichting
c) Binnenverlichting motorrijtuig (schakelbaar)
d) Front- en sluitseinen stuurstandrijtuig moeten meewisselen met het motorrijtuig
e) Binnenverlichting stuurstandrijtuig apart schakelbaar
f) Stuurstandrijtuig moet losgekoppeld kunnen worden van motorrijtuig
g) Stuurstandrijtuig moet aan beide kanten van het motorrijtuig kunnen hangen

Vanwege punt f) wilde ik niet werken met de 'eenvoudige doch briljante' methode die M* zelf heeft bedacht, namelijk een kabeltje van motorrijtuig naar stuurstandrijtuig om het witte frontsein te schakelen. Op die manier realiseerde M* heel goedkoop een wisselende verlichting van de stuurstand: het rode lampje brandde altijd, het witte alleen als die spanning kreeg van het motorrijtuig, waarbij het rode licht werd 'overstemd'.

Geen kabeltje dus, dan maar een functiedecoder voor de stuurstand. Door deze op hetzelfde adres te zetten kan de verlichting automatisch meewisselen met het motorrijtuig.

Nu krijg ik echter een probleem: vanwege punt g) weet ik niet vooraf of in de stuurstand bij 'vooruit' de witte of de rode verlichting moet branden. Dat ligt er immers maar net aan in welke richting het motorrijtuig staat. Ik heb dit opgelost door een dubbelpolig omschakelrelais in het stuurstandrijtuig op te nemen, waarmee ik 'rood' en 'wit' kan omruilen, waarbij het wisselen toch automatisch blijft gaan bij verandering van de rijrichting van het motorrijtuig.

Ik verdeel mijn knutselwerk hieronder even over twee posts: eerst het motorrijtuig, dan het stuurstandrijtuig.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
Haaaaaa de 3028 en de 4028, die heb ik ook.. Helaas wel in delta (omgebouwd door een shop).. Die moet ook nog een keer digitaal!

Maaruhhh heeft iemand toevallig nog de doosjes van een 3028 en 4028 over? Die zoek ik al een geruime tijd erbij... Die heb ik niet erbij nl! (Nu ik dit topic zag, moest ik er weer aan denken hihi)
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
DEEL 1: Motorrijtuig 3028

Dit is 'm dan, het motorrijtuig vóór de operatie. Er is plek genoeg aangezien het originele schakelrelais verwijderd wordt. Ik blijf dit trouwens een geweldig relais vinden, met zo'n nokkenasje dat zowel de rijrichting als de verlichting omschakelt.



De motor houd ik origineel. Alleen het relais hoeft er dus uit, en in plaats daarvan zet ik een goedkope maar doeltreffende decoder: de LD-W-11 van TAMS. Deze is makkelijk te programmeren (max snelheid, optrek en afremvertraging) maar heeft maar één functie-uitgang, namelijk voor de verlichting, wisselend met de rijrichting.
Omdat ik ook de binnenverlichting wil kunnen in- en uitschakelen moet deze op deze zelfde functie-uitgang. Maar dan wel onafhankelijk van de rijrichting natuurlijk. Hiervoor heb ik twee diodes nodig in de toevoer naar de binnenverlichting. De front- en sluitseinen blijven dan afhankelijk van de rijrichting, terwijl de binnenverlichting altijd brandt. Let erop dat de retourleiding 'plus' is, dus de diodes zitten met de minkant aan de beide aansluitingen voor de voor- en achteruitverlichting.
Voor het overzicht staan in het plaatje alleen de betreffende aansluitingen van de decoder:



Na verwijderen van het oorspronkelijke relais kunnen alle draadjes aan de decoder worden gesoldeerd. Om de lampjes knippervrij te krijgen, kunnen deze niet aan de chassis-massa blijven zitten. Ik heb de oorspronkelijke lampjes daarom vervangen door kleinere (30mA) lampjes met vaste (geïsoleerde) draden. Na het nodige solderen ziet het er zo uit (behalve de diodes rechtsonder zie je ook een elko (donkerblauw) die het rijgedrag verbetert bij slecht railcontact):



De decoder kan in het midden van het frame worden gezet en zakt dan ietsje in de bodem. Daar zit namelijk een uitsparing zodat het grote M* relais daar netjes verzonken in paste. Het valt dan in de onderplaat die er onder wordt geschroefd als de kap er weer op zit.
De decoder mag natuurlijk geen contact maken met andere metalen delen, dus er is wat tape nodig.
En dan is het zover, we kunnen testen! En ja hoor, het werkt precies zoals de bedoeling was (da's toch altijd wel weer fijn!):



Nu de kap er weer op. Omdat het lampje van de binnenverlichting oorspronkelijk wel erg fel naar buiten scheen door de raampjes van de middelste deuren heen, heb ik die raampjes voorzien van een crème stukje papier, zodat het lampje een beetje wordt afgeschermd. Het blijft een eenpuntsverlichting, maar de lichtgeleider doet toch heel aardig zijn werk moet ik zeggen:



KLAAR!

Dik tevreden, perfect in orde! Nou ja, perfect, er moest nog even een nieuwe sleper onder want de oude veerde niet meer goed. En er blijven natuurlijk altijd wensen over, zoals het apart kunnen schakelen van de binnenverlichting (gaat nu met de front- en sluitseinen mee) en het kunnen uitschakelen van de front/sluitseinen aan één kant bij gekoppeld stuurstandrijtuig. Maar ja, dan had ik meer functie-uitgangen nodig gehad.

En twee van die functie-uitgangen heb ik trouwens nodig voor het stuurstandrijtuig, zie hieronder...
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
DEEL 2: Stuurstandrijtuig 4028

Tweede onderdeel van dit project is het stuurstandrijtuig. Wat het makkelijker maakt, is dat hier slechts aan één kant front- en sluitseinen zitten (de andere kant zit gewoon dichtgeplastict) en dat behalve deze front- en sluitseinen alleen de binnenverlichting geschakeld hoeft te worden.
Dus een simpele functiedecoder als de FD-4 van TAMS komt een heel eind. Deze heeft op F0 wisselende verlichting met de rijrichting, en daarnaast nog een F1 en F2.

Zoals helemaal bovenaan beschreven, is het nog niet zo simpel als het op het eerste gezicht lijkt. Als ik de functiedecoder op hetzelfde adres programmeer als de decoder in het motorrijtuig, kan ik weliswaar de verlichting van de stuurstand automatisch mee laten schakelen, maar wat als ik het motorrijtuig omdraai? Dan brandt in de stuurstand ineens vooraan de sluitseinverlichting (en andersom natuurlijk).

De oplossing die ik hiervoor heb gekozen is het plaatsen van een dubbelpolig relais ("2xUm"). Deze laat ik schakelen door de functie-uitgang F1. Het volgende schemaatje maakt dit duidelijk (ook hier worden weer alleen de betreffende decoderaansluitingen weergegeven):



Getoond wordt het relais in 'rust'. De verliching voor vóóruit zit aan pin 'A' van het relais. In russtand loopt de stroom naar pin 'B'. Deze is tevens verbonden met pin 'F' (kruiselings). Hierop zit dan de rode lamp aangesloten; immers als het motorrijtuig vooruit rijdt, ga ik er even vanuit dat in de standaard situatie het stuurstandrijtuig erachter hangt dus rode sluitseinen moet voeren. Als het motorrijtuig van richting verandert, schakelt de functiedecoder mee, dus krijgt pin 'D' via 'verlichting achteruit' stroom. Deze is standaard gekoppeld aan pin 'E' (en 'C') waarop de witte lamp zit.

Tot zover de standaard situatie. Nu zet ik het motorrijtuig 'verkeerd om'. Door nu het relais te bekrachtigen via functie F1, wordt pin 'A' verbonden aan pin 'C'. Pin 'D' wordt verbonden aan pin 'F' (het plaatje geeft dit niet helemaal duidelijk weer). De lampen zitten nu plotseling andersom verbonden aan de verlichtingsuitgangen van de decoder, dus het klopt weer met het motorrijtuig!

Ik heb ook een diode in het schema getekend; ik weet niet of deze per se noodzakelijk is maar deze fungeert als blusdiode. Ik heb hem wel gemonteerd maar ik vermoed dat hij niet heel erg nodig is (in bekrachtigde toestand trekt het relais slechts 6mA stroom).


Volgende stap: Hoe krijg ik de decoder en het relais netjes weggemoffeld in het rijtuig? De decoder is redelijk klein en het relais is - voor een relais dan - niet zo gek groot maar er is dan ook maar heeeel weinig ruimte:



Ik heb erover gedacht om het relais in het toilet te stoppen maar daar had ik toch net te weinig ruimte... Een oplossing zou zijn om een stuk uit de metalen bodem van het rijtuig weg te halen, zodat het geheel verzonken weggewerkt kan worden net zoals in het motorrijtuig. Ik vond hier iemand die die methode heeft gebruikt. Maar dat durfde ik toch niet aan!

Als we dan toch met hak- en breekwerk moeten beginnen zaag ik liever een klein stukje weg uit het interieur, en wel een stukje dat je van buitenaf niet eens kunt zien: het middelste deel uit de afbeelding hierboven (in het rode vierkant). Op deze manier krijg ik een apart interieur voor vóórin en een apart deel voor achterin. Nu kan ik relais + decoder precies kwijt:



We gaan weer solderen! Het is nog een heel gepriegel maar uiteindelijk heb ik alles vast zitten. De decoder plak ik met dubbelzijdig tape op het relais, en dat zit op zijn beurt weer op de wagenbodem vastgeplakt. Je ziet hier ook de (rode) blusdiode tussen de bovenste pootjes van het relais. Deze diode komt uit een oude TV :)



Tijd om te testen... Altijd weer spannend! Hij moest het gewoon doen, want ik had alles nog gecontroleerd en echt geen fout gemaakt...

Maar je raadt het al, (digitale) stroom op de rails en er gebeurt van alles wat niet moet gebeuren. Het relais begint heen en weer te klepperen en ik zie geen lichtjes branden... Snel de stroom eraf, gelukkig nog geen rook (noch zwarte noch witte).

Nog een keer proberen, goede adres kiezen en function, F1 en F2 schakelen. Wat blijkt: alles functioneert op zich wel maar het knippert als een dolle! De lichtjes maar dus ook het relais. Toch een massaprobleem...?

Nog even alle verbindingen nagelopen en ja hoor, ik had alle verbruikers toch stiekem aan de wagenmassa hangen in plaats van de decodermassa / retourleiding. Ja dan is het niet zo gek dat alles gaat knipperen. Die fout snel weer ongedaan gemaakt en nogmaals getest. Hoera! Hij doet het! Zelfs met binnenverlichting, na het inschakelen van functie F2:



Rijrichting omschakelen OF functie F1 gebruiken voor het verwisselen van 'rood' en 'wit':



Net als bij het motorrijtuig heb ik de raampjes van de middelste deuren met crèmekleurig papier beplakt, zodat het lampje van de binnenverlichting niet direct naar buiten kan schijnen.
Verder nog een nieuwe sleper eronder gezet, ook hier was de oude alle veerkracht verloren. Al met al heb ik met superlage kosten toch weer een mooie digitale combinatie!
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
Nog even een kleine aanvulling: om op de Mobile Station ongeveer de juiste functies + icoontjes te krijgen heb ik gebruik gemaakt van de V188 uit 37203 van de lok databank. Deze heeft namelijk ook verlichting op F1 en F2, zodat ik daar mooi lamp-icoontjes krijg:



De foto is een beetje wazig, maar ik heb linksboven een lampjesicoontje (wisselen van rood en wit op stuurstand) en rechtsonder (inschakelen binnenverlichting in stuurstandrijtuig).
Verder het 'gewone' lampje voor het inschakelen van de front- en sluitseinen (waarbij de binnenverlichting van het motorrijtuig gelijk mee schakelt).

Op de MS heet hij hier 'RAILBUS' omdat 'MOTORRIJTUIG' niet paste op het scherm, en we in de vakantie bij de ZLSM zijn geweest; mijn zoon van 8 en ik noemen nu het motorrijtuig dus ook gewoon maar 'railbus'. Klinkt beter (vind ik) dan 'accumulatorenrijtuig' zoals hij ooit in de M* catalogus stond...

Nog even wat plaatjes in het donker:





Groetjes,
Kiezel
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
Citaat van: Sascha op maandag 01 oktober 2007, 12:04:31
Maaruhhh heeft iemand toevallig nog de doosjes van een 3028 en 4028 over? Die zoek ik al een geruime tijd erbij... Die heb ik niet erbij nl! (Nu ik dit topic zag, moest ik er weer aan denken hihi)

Ik heb alleen maar één doos... Mijn setje komt vanaf MP, en de verkoper had alleen een doos voor het motorrijtuig (waar overigens een stickertje op zat met 4028; het nummer van het stuurstandrijtuig :D, overigens handgeschreven).

:)
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
kan ook gewoon ETA 515 heten hoor . maar railbus is ook goed .
ETA = Elektro Triebwagen auf Accubetreibe
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
Hoi Kiezel,

Prachtig stukje ombouw werk  8) Dit is een mooi document om op de website te bewaren.

Ik mis even in het snel lezen een lijstje met onderdelen/decoder welke je gebruikt heb met (bestel)nummers. Nu het nog vers is, wil je dat alvast ergens voor je zelf noteren? De foto's zul je ook los nog een keer moeten mailen.

Ben je het er mee eens dat we er een website stukje van maken??? Uiteraard met jou naam er onder enzo.
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
<bloos>

Dank voor het compliment. Natuurlijk ben ik het daarmee eens!

Het lijstje met materialen die ik gebruikt heb, voor mezelf en voor jullie genoteerd :D

Voor het motorrijtuig 3028:
- 1 Locdecoder TAMS LD-W-11 (TAMS artikel-nr 22-01-079)
- 3 witte gloeilampjes met geïsoleerde draden (TAMS artikel-nr 24-05-810 = 5 stuks)
- 2 rode gloeilampjes met geïsoleerde draden (TAMS artikel-nr 24-05-813 = 5 stuks)
- 2 dioden (type onbekend)
- 1 elko 100uF/35V

Voor het stuurstandrijtuig 4028:
- 1 Functiedecoder TAMS FD-4 (TAMS artikel-nr 22-01-038)
- 1 Relais RY-24W-K ("2xUm") (Conrad artikel-nr 502879)
- 2 witte gloeilampjes met geïsoleerde draden (TAMS, zie hierboven)
- 1 rood gloeilampje met geïsoleerde draden (TAMS, zie hierboven)
- 1 diode (type onbekend)

En nog wat draadjes, dubbelzijdig tape etc.
De TAMS onderdelen heb ik bij een internet modeltreinwinkel gekocht (maar kweetniet of ik daar reclame voor mag maken hier? De FD-4 is trouwens ook bij Conrad te bestellen).

Als ik ergens foto's heen moet mailen: laat het maar weten!

Groetjes,
Kiezel
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
Lijstje nog even aangepast, was het relais vergeten :o
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
Super verslag Kiezel. 8)
dat van dat relais in de stuurstand is een hele mooie oplossing.
Geef je dan beide decoders hetzelfde adres?

Hoe rijdt hij met die LD-W-11 decoder en oude motor?
Zijn de rijeigenschappen niet als delta dan?

Ik zou kiezen voor een HV motor met bv een Kuhn T125, rijd super. :D

Veel plezier met je mooie Br515. :D
Re: Motorrijtuig 3028 + stuurstandrijtuig 4028 naar digitaal
Citaat van: Kappa op dinsdag 02 oktober 2007, 21:14:44
Geef je dan beide decoders hetzelfde adres?

Ja, locdecoder en functiedecoder op hetzelfde adres.

Citaat van: Kappa op dinsdag 02 oktober 2007, 21:14:44
Hoe rijdt hij met die LD-W-11 decoder en oude motor?
Zijn de rijeigenschappen niet als delta dan?
Ik zou kiezen voor een HV motor met bv een Kuhn T125, rijd super. :D

Of de rij-eigenschappen net als delta zijn zou ik niet kunnen zeggen want ik heb geen delta loks :o
Een supermotor wordt het niet natuurlijk maar het is wel al een verbetering t.o.v. analoog. Ik kan er prima mee leven! (en rijden)!
En het blijft lekker goedkoop en nog redelijk origineel ook nog :D

Bedankt en groetjes,
Kiezel