Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)

Gestart door Opari63 zondag 28 juni 2015, 18:14:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
dag sporenlegers, graszaaiers, boomkwekers, huizenbouwers, analoog en digitaal freaks :-)

na weer enkele tijd van mindere gezondheid, toch maar weer nieuwe poging en baantje hertekent, en vraag hier een beetje info/idee of dit een goed ontwerp is!
(zij die mijn intro begin 2015 hebben gelezen weten welke problemen een mens kan hebben !)
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54141.msg943577#msg943577

maar goed bij deze dus mijn ontwerpje dat ik heb trachten te maken in Scarm, normaal leg ik zonder plan de rails, maar om hier wat info te kunnen vergaren toch maar geprobeerd te klungelen in dit progje

dus hier mijn plan

en


*zie net dat er op niveau 1 aan station enkele sporen rood zijn ingekleurd dit is niet de bedoeling daar, en hoop dat het geen vertekend beeld geeft over de aansluiting onder-boven!

Ik blijf dus volledig analoog rijden
rij zowel goederen als personen, ik laat de trein zelf de wissels en seinen bedienen, omdat ik mij graag met rangeren laden/lossen bezig hou terwijl de rest zijn toertjes doet :-)
heb gemerkt dat met dit idee/plan de goederen treinen ook via de stations hoofdsporen rijden en zullen stoppen, of maakt dat niet uit?
heb geen nood aan schaduwstation, laat voorlopig maar 8 treintjes hun gang gaan.

laat jullie hobby fantasie de vrije loop zou ik zeggen :-)

Rigo

Re: Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
Opa,

Dat ziet er wel een mooi en leuk plan uit, zelf ben ik niet thuis in het maken van plans. maar er zijn genoeg forum leden die je zeker willen en kunnen helpen.


Groeten


Peter
Re: Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
Peter,

dank voor de reactie, volg ook al tijdje jouw "garage" hobby :-) knap projectje, alleen is de scenery niet mijn ding om te doen, heb daar spijtig genoeg geen voeling mee, als ik zie wat velen hier in elkaar knutselen, het lijkt net echt te zijn.
ik ben er nog niet helemaal uit of mijn plan wel goed zal zijn, gezien ik graag rangeer lijkt er nu te weinig ruimte over voor opslagplaats en kraantjes voor laden en lossen weg te krijgen.

Rigo
Re: Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
Rigo

Naar mijn mening ziet je plan er wel goed uit.
Ook een mooie grote baan met veel rij mogelijkheden.
Re: Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
Hoi Rigo,

Je geeft zelf ook al aan iets te weinig ruimte te hebben voor rangeer bewegingen e.d.
Wat ik zelf nog zou veranderen aan je plan, is het volgende:
- Maak bij station dubbelspoor nog enkele sporen extra, zodat (goederen)treinen door kunnen rijden als er al een trein in het station staat;
- Maak bij station enkelspoor nog een kopspoortje;
- Maak bij dorpje onder ook een kopspoortje, zodat je kunt pendelen van dorpje, via station dubbelspoor, naar station enkelspoor.

En misschien nog wat extra kopspoortjes bij station dubbelspoor om materiaal zichtbaar te parkeren (mini lok remise).

Ik ben er even vanuit gegaan dat niveau 0 niet zichtbaar is...

Groeten,
Ton.
Re: Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
Jørg,
inderdaad groot, maar blijf toch problemen hebben met rangeermogelijkheden, het deel 2m50 ligt tegen de muur aan, moet daar dus opletten met bereikbaarheid, rest van de baan kan ik volledig rondom lopen, weet echt nog niet of ik het plan zo wel zou leggen

Ton,

Inderdaad zal onderaan enkel het deel station met dorpje zichtbaar zijn, beneden bij station zit ik wel met plaatsprobleem om daar nog uitwijksporen te leggen denk ik, mijn probleem is ook een beetje dat ik minder zicht heb hoe en waar rekening te houden met scenery.

groet
Rigo
Re: Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
Rigo

Je kan de bereikbaarheid altijd oplossen door ofwel met een open raamstructuur te werken of één of meerdere uitneembare luiken te maken.
Re: Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
Jørg,

dank voor het meedenken, maar gezien mijn ziekte (botkanker "Kahler" ) is het niet zo evident kruipkunstjes te doen :-)
en waar een luik is kunnen er ook geen sporen enzo liggen, ik heb een rolwagentje gemaakt enkel om bedrading onder de baan te doen voor de rest wil ik toekomstgericht zeker alles van boven uit kunnen bereiken.

Groet
Rigo.
Re: Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
Citaat van: Opari63 op dinsdag 30 juni 2015, 11:45:27
dank voor het meedenken, maar gezien mijn ziekte (botkanker "Kahler" ) is het niet zo evident kruipkunstjes te doen :-)

Als je niet goed kan kruipen, zou ik helemaal voor een compleet ander plan gaan. Baan op een mooie hoogte zetten. Lekker "rondrijden" en in "modules" zodat je de modulebakken op de zijkant kan zetten en zo aan de bedrading kan werken. Rondrijden hoeft niet te betekenen dat je alleen een cirkel hebt :) Je kan met een U ook mooi rondrijden en modulebakken ;) :)

Citaat van: Opari63 op dinsdag 30 juni 2015, 11:45:27
en waar een luik is kunnen er ook geen sporen enzo liggen, ik heb een rolwagentje gemaakt enkel om bedrading onder de baan te doen voor de rest wil ik toekomstgericht zeker alles van boven uit kunnen bereiken.

Ik vond het niet fijn om "boven" mijn macht te werken met het aanleggen van de bedrading onder de baan. Ik zou nog een keer de boel overdenken en kijken of je naar een plan kan komen waarbij alles goed bereikbaar is en mogelijk: Op de juiste hoogte en met een bepaalde diepte zoals bijvoorbeeld max 1,20 bij 60cm (lengte x diepte) op een frame waarbij je ze zo af kan halen. Mijn baan staat op 1,25 hoog, de rails ligt op 1,33m hoog van de vloer op ikea stellingen. Werken aan de bedrading en wissels?: Gewoon lekker de modulebak op zijn zijkant zetten en aan de slag. Klaar en dan terugdraaien. Ook gemakkelijk bij het maken van scenery ;) :) Neem maar eens een kijkje in mijn draadje: Poggendam: Ronald's nieuwe project.

Succes met je ontwerp.

Groet Ronald.
Re: Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
Opa,

Als je niet graag kruip en buk werk doet, zal ik je zeker aanraden de baan helemaal los van de muur te maken. dan ben je verlost van bukken en kruipen onder de tafel, heb die fout ook gemaakt.
Re: Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
Ronald

dank voor het meedenken maar had al gedeelte van die tafel en is hoogte 90cm, begin dit jaar al eens proefje gelegd en nu baan terug afgebroken omdat ik op enkele plaatsen in de knoei kwam voor de later uitbouw, zat ook iets te smal en zou dan voor binnenbaan m-rails 5120(industriecirkel) moeten gebruiken, en volgens mij geen goed idee voor doorgaand verkeer waar je minder goed bij kan.

ga dus heel de handel nu  niet herbouwen naar module delen, ik hoop al deze tafel voor groot deel af te krijgen hier, want het is best mogelijk dat we in 2016 lange termijn in spanje zullen wonen(klimaat veel beter voor mijn pijn) en zou ginder wel een geheel nieuwe baan maken, en ga niet alles afbreken en mee verhuizen van hier naar ginder, maar heb nog honderden rails enzo. op voorraad dus kan al zeker beginnen ginder.

Peter,
Het is niet "graag" het is van niet goed meer kunnen :-) en vooruitzicht is niets beter dus !
tafel staat momenteel volledig vrij buiten gedeelte van 2m50, als ik daar ook achter moet kunnen hou ik wel beetje weinig plaat over.

Om onder tafel draadjes te doen heb ik lig wagentje gemaakt, als ik daar op lig en vooruit duw is het net 2pkaatje en bolt zacht :-)


groetjes
Rigo
Re: Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
Hallo Rigo,

Citaat van: Opari63 op woensdag 01 juli 2015, 17:26:43
dank voor het meedenken maar had al gedeelte van die tafel en is hoogte 90cm, begin dit jaar al eens proefje gelegd en nu baan terug afgebroken

Graag gedaan. Het mooie is dat de 90cm hoge tafel goed te gebruiken is als basis om je modules op te leggen. Een bak hoogte van 10 of 15cm en je zit op 100 - 105cm. Dan kan je er nog bij zitten en hoef je niet altijd te staan ;)

Citaat van: Opari63 op woensdag 01 juli 2015, 17:26:43
omdat ik op enkele plaatsen in de knoei kwam voor de later uitbouw, zat ook iets te smal en zou dan voor binnenbaan m-rails 5120(industriecirkel) moeten gebruiken, en volgens mij geen goed idee voor doorgaand verkeer waar je minder goed bij kan.

Een bocht kan je opdelen in verschillende graden. Mijn bochtbak heeft een straal van 480mm. En toch is het ding maar 40cm diep ;) Je zal een beetje out of de box moeten denken ;)

Citaat van: Opari63 op woensdag 01 juli 2015, 17:26:43
ga dus heel de handel nu  niet herbouwen naar module delen, ik hoop al deze tafel voor groot deel af te krijgen hier, want het is best mogelijk dat we in 2016 lange termijn in spanje zullen wonen(klimaat veel beter voor mijn pijn) en zou ginder wel een geheel nieuwe baan maken, en ga niet alles afbreken en mee verhuizen van hier naar ginder, maar heb nog honderden rails enzo. op voorraad dus kan al zeker beginnen ginder.

In ieder geval een vooruitzicht. Ik ben benieuwd. Het voordeel van modules is dat je ze mee kan verhuizen ;) :D Dan hoef je niets af te breken. Ander voordeel is wel dat je iets nieuws kan maken in Spanje  :D

Succes met de bouw!

Groet Ronald.
Re: Opa gaat opnieuw aan de slag (proberen)
Ronald,

Ga het idee module wel mee naar Spanje nemen(als Spanje kan doorgaan) ik spreek altijd met "als", dan kan ik ze later, mocht ik terug naar hier moeten komen, ze aan iemand wegschenken ginder, is altijd beter dan naar containerpark hé.

CiteerJe zal een beetje out of de box moeten denken ;)
Heb al moeite met "in the box" te denken dus er out, gaat rare gevolgen hebben  :-) :-)

CiteerHet voordeel van modules is dat je ze mee kan verhuizen ;)
dat begrijp ik maar ik doe geen verhuis naar Spanje,

:offtopic: als ik al mag/kan vertrekken is het toch niet definitief waarschijnlijk, dus laat alle spullen hier en de rest zien we ginder wel, voor de prijs die een verhuiswagen kost, kun je ginder wel een en ander kopen.

Groeten
Rigo.