Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ns traxx 186

Gestart door jes dinsdag 23 juni 2015, 17:28:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ns traxx 186
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ns traxx 186
Bij mij is de Traxx deze week ook binnengerold. En dankzij Conrad-aanbieding én Trix met een compleet stammetje IC-rijtuigen.

Ze moeten nog wel even in de vitrine, maar op 7 november zullen ze hun eerste rit maken op de M-Track-bijeenkomst in Huize Winterdijk in Gouda.

John
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: ns traxx 186
 :thumbup:
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2015

Always moving

offline
Re: ns traxx 186
Recent de bestelde NS 186 009 (Märklin 36622) opgehaald en direct op mijn baan gezet.
De rijeigenschappen op M-rails vallen me tegen. Op een aantal wissels springt deze loc uit de rails, terwijl mijn andere hier geen problemen hebben. Heeft iemand soortgelijke ervaringen en wellicht een oplossing?   
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: ns traxx 186
Citaat van: panovabe op woensdag 28 oktober 2015, 12:10:39
Recent de bestelde NS 186 009 (Märklin 36622) opgehaald en direct op mijn baan gezet.
De rijeigenschappen op M-rails vallen me tegen. Op een aantal wissels springt deze loc uit de rails, terwijl mijn andere hier geen problemen hebben. Heeft iemand soortgelijke ervaringen en wellicht een oplossing?   
Da's balen he! :(
Ik rij ook op M-rails en had hetzelfde probleem met zijn Luxemburgse broertje, zie reactie #104 en #109.
Het ligt volgens mij toch echt aan de lagere wielflenzen van dit type loc, in combinatie met oude wat versleten M-wissels.
Ik heb 2 wissels wat aangepast en tot nu toe gaat t goed. Hopelijk is dit voor jou ook de oplossing! Succes :o)
Re: ns traxx 186
Seinwezen
gast

Re: ns traxx 186
Inmiddels de lok aangepast met de CS2.
En nu heeft de lok 4 adressen in motorola mode.

24,25,26 en 27.

Groeten Sander

Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 24 oktober 2015, 20:16:28
Met iTrain lukte dat ook niet om alle geluiden voor elkaar te krijgen zonder een 2e adres.
Dan zal het ook in koploper waarschijnlijk niet lukken.
Er zijn verschillende leden die het geprobeerd hebben vorige week.....maar helaas nog niet gelukt.
Vandaar dat hij nu bij Sander ligt.
Helaas dat volgens de eerdere belofte ook DCC aan te kunnen sturen (wat dus achteraf niet mogelijk blijkt) heb ik me er op verkeken.
Het is een mooie lok , die zeker als NL rijder niet mag ontbreken.
Maar heel dat MFX gedoe had voor mij niet gehoeven (rij met een IB) maar kan voor een ander weer juist makkelijker zijn.

Mvg: Alex
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ns traxx 186
Beste Sander,

Krijg je dan in Motorola modus ook sounds te horen op F9 en hoger?

Groet, Anne W
Re: ns traxx 186
Seinwezen
gast

Re: ns traxx 186
Jazeker .

Groeten Sander
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ns traxx 186
Beste Sander,

Heel mooi, in welk registers moet je de adressen 26 en 27 zetten, 25 (is lokadres+1) moet in register 75, maar die andere twee dan of kun je dat niet zien in het CS2?

Groet, Anne W
Re: ns traxx 186
Aliebengalie
gast

Re: ns traxx 186
Helemaal TOP Sander. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Die 4 adressen bij 1 loc had ik inderdaad zien staan bij loc eigenschappen in iTrain :thumbup:
Alleen het omzetten er naar lukt me voor geen meter.
Ging zelfs de poging maar niet doen hiervoor.
Ben blij dat het gelukt is.
Hoop dat me volgende Marklin loc met MFX wel met DCC is , zoals men beloofd had.

Mvg: Alex
Re: ns traxx 186
Spoorman
gast

Re: ns traxx 186
Goed werk Sander. :)
Re: ns traxx 186
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: ns traxx 186
Hé Alex,

Hoe heb jij dan vernomen dat deze loc DCC zou ondersteunen?
In de product omschrijving op de M site staat geen DCC vermeld.
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2008

offline
Re: ns traxx 186
Hoi Ad,

Dat heeft wel op de Märklin site gestaan, maar is eraf gehaald.

Groeten,
Ton.
Re: ns traxx 186
Aliebengalie
gast

Re: ns traxx 186
Nee , dat klopt helemaal.

Maar in de aankondiging dat hij binnen kort leverbaar zou zijn stond dat namelijk wel.
Ben gelukkig niet de enige die dat gelezen had...... :D
Maar helaas , het was even anders nu.

Het komt wel goed , maar geeft toch weer een gedoe , waar ik duidelijk niet op zat te wachten.
En moet hiervoor hulp vragen aan een CS gebruiker op de extra adressen aan te zetten.
Maar we gaan er zeker een filmpje van maken als ik hem binnen heb.

Mvg: Alex
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: ns traxx 186
Gelukkig staat dat stukje over dcc ook nog in de neuheiten folder van 2015 welke hier nog te vinden is: http://www.marklin.nl/nieuws/nouveautes-2015/
En dan pagina 42 van de pdf (pagina 40 in de folder).
Re: ns traxx 186
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: ns traxx 186
Het staat inderdaad in de folder vermeld en ook bij de 36623.
Wel weer typisch dat dit geschreven staat, maar niet geleverd wordt.
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: ns traxx 186
Er staat op Marklin.nl een rectificatie...
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2007

offline
Re: ns traxx 186
Waarom zou DCC zijn verdwenen? Ik bedoel, voor de productiekosten maakt het toch geen bal uit.
Re: ns traxx 186
nobody
gast

Re: ns traxx 186
...Prinzipienreiter... ;)
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2010

offline
Re: ns traxx 186
Dit onderwerp was al uitgebreid besproken bij het uitkomen van de catalogus. De fout stond alleen in de Nederlandse versie in de andere talen stond het wel goed. De vermoedelijke oorzaak was het kopiëren van de tekst van een andere lok met DCC bij de vertaling naar het Nederlands.
Re: ns traxx 186
Tomm
gast

Re: ns traxx 186
Beste mensen,

Heeft iemand misschien de Piko Expert 186 met deze Marklin Hobby loc vergeleken? Ik zit eerlijk gezegd een beetje te twijfelen welke van de twee aan te schaffen. Chris van Groterdam was goed te spreken over de Piko versie maar helaas heeft hij de Marklin variant nog niet besproken.

Wellicht dat iemand beide locs heeft.

Groet,

Tom
Re: ns traxx 186
Aliebengalie
gast

Re: ns traxx 186
Ik heb de Marklin  Traxx , en bij Hobby In Praktijk hebben ze de Piko.
Helaas nog niet goed een vergelijking gemaakt , maar de verschillen zijn toch hier vaak beschreven in de meerdere draadjes die hier over lopen.
De Piko vind ik een prachtig model , en loopt ook met de standaard decoder goed genoeg.
Bij Hobby In Praktijk rijd hij met 4 rijtuigen al maanden zijn rondjes zonder problemen.
Alleen tov het Marklin model vind ik persoonlijk het geel te donker van de Piko , wat weer jammer is.
Dat is bij mijn Marklin het geel iets lichter wat ik mooier vind.
De Piko heeft geen geluid , en de Marklin MFX en geluid.....maar let op!!!
Het licht aan je centrale of je alles wel wil  en kunt gebruiken.....ik bezit een IB , en die heeft beperkingen.
Gelukkig is dit opgelost door de loc meerdere adressen toe te wijzen (4) , hierdoor kunnen alle geluids instellingen benut worden. Kwa rij ervaring (en nu komt ie.... :D) vind ik de Piko mooier rijden.
Dit kan misschien aan de instellingen liggen , maar de Piko vind ik mooier optrekken en afremmen.
De Marklin die heeft hier pas een uurtje of 5 gereden , dus de vergelijking is eigenlijk beetje oneerlijk.

Alleen tja als je een Marklin wil , moet je nu snel zijn , want ze zijn niet overal meer te koop begreep ik.
Of er straks weer geleverd gaat worden , kan ik je helaas niet vertellen.

Mvg: Alex
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2010

offline
Re: ns traxx 186
Hoi Alex

Het toekennen van meerdere adressen is mij niet duidelijk. (Ligt aan mij). Het tweede adres in register 75 (25 bij lokadres 24) kan ik volgen, maar heb nog niet kunnen lezen/ontdekken hoe het met de andere twee adressen zit.

Ik neem hierbij aan dat wanneer eenmaal de adressen zijn toegekent het software matig zowiezo aan te sturen is, ongeacht het gebruik van het type centrale. Of maak ik nu een denkfout?

groeten,

Marcel
Re: ns traxx 186
Aliebengalie
gast

Re: ns traxx 186
Nee Marcel , ik denk dat je het goed ziet.
Alleen er zijn meer mogelijkheden die ingesteld kunnen worden , en dan blijken 2 adressen niet genoeg.
Helaas kan ik niet precies zeggen welk geluid/instelling bij welk adres en F knop zit.
Heb de loc nog niet hier , die ligt op me te wachten na het adressen omzetten met een CS.
Ik rij met iTrain , en daar zijn totaal 4 adressen op 1 loc mogelijk....alleen tja die instellingen , dat is even een ander verhaal omdat te doen , en dat word moeilijk zonder CS.

Mvg: Alex
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2010

offline
Re: ns traxx 186
Hoi Alex

Bedankt voor deze opheldering.

Had al een beetje geproefd aan het lezen van het een en ander dat het (alleen) met de CS te realiseren is.....Maargoed, het kan wel dus.

groeten,

Marcel
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ns traxx 186
Beste Marcel,

Ik heb ook nog niet gelezen in welke registers je met behulp van de "6021 methode" het 3e en 4e adres moet zetten (als dat mogelijk is), wellicht dat onze goed onderlegen collega Peter/Freak ons daar mee kan helpen.

Beste Alex,

Hoe mooi een lok optrekt en afremt is een kwestie van het instellen van de optrek- en afremvertraging en de karakteristiek (lineair of hol) in de decoders en het aantal rijstappen in de centrale, bij het laatste zijn de gebruikers van de 6021 en de IB in het nadeel omdat die centrales alleen Motorola op 14 stappen kennen.

Groet, Anne W
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2010

offline
Re: ns traxx 186
Hoi Anne

Alles wat ik lees wat (zoek al een poosje) komt niet verder dan een tweede adres. Nu weet ik niet of deze mfx decoder heel anders is dan vorige exemplaren. Maargoed, sinds deze modelbespreking hoor ik pas wat over een derde en vierde adres. Is meer mijn onwetendheid.

Zou ook in de bijgevoegde handleiding moeten staan maar is net zo summier als die van mijn koploper. Heel basis verhaaltje eigenlijk.

Zoektocht gaat verder!!!!!

Marcel
Re: ns traxx 186
Seinwezen
gast

Re: ns traxx 186
Volgens de handleiding kan je het een en ander in CV49 programmeren.
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/475000-499999/498867-an-01-ml-MARKLIN_D_CODEUR_SON_MSD_60940_de_en.pdf

Als je hem aanmeld op een CS2, kan je heel makkelijk de adressen aanpassen.
Echter geeft de CS2 niet aan welke CV's je aanpast, dus kan ik ook niet zeggen welke dan geprogrammeerd zijn.

Groeten Sander
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2010

offline
Re: ns traxx 186
Hoi Sander

Bedankt voor deze informatie.

Volgens deze handleiding zijn hogere functies dan F4, ook met de 6021 middels volgadressen te benaderen. En dat door de juiste waarde in 49 te zetten. Zoals ik het bekijk 3 of 7.

Marcel

Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ns traxx 186
Omdat de b.g. handleiding geldt voor de losse "ombouwdecoder" kan ik me voorstellen dat hij niet geldt voor de decoders die "af fabriek" in de loks geleverd worden.

Daarnaast "luisteren" de ombouwdecoders ook naar DCC en dan hoef je deze hele exercitie niet te doen, dacht ik, gewoon op DCC gaan rijden, mits je een centrale hebt die ook DCC spreekt.

In de Märklin handleidingen vind je inderdaad niets terug over het 2e en volgende adressen, net zoals dat je niets terug vindt over Motorola 27/28 stappen, Märklin heeft graag dat je rijdt met het MS of CS, logisch eigenlijk......

Groet, Anne W
Re: ns traxx 186
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ns traxx 186
Ik heb het nog niet met een "gewone"mfx-decoder getest, maar bij de MsD-decoders kun je ook onder Motorola nog best een en ander instellen. Dat kan dan waarschijnlijk ook met de 6021.

Uit de documentatie van de MsD-decoder haal ik de volgende info:
- CV 17 geeft de waarde 3e adres.
- CV 18 geeft de waarde 4e adres.
- CV 49 regelt of er 1, 2, 3 of 4 volgadressen zijn. (met de standaardinstelling op waarde 5, betekent dit 4 volagdresssen
- CV 75 geeft de waarde 2e adres.

Het is mij wel gelukt om met de MsD-decoder en 6021/6036-combi de F5 t/m F16 functies aan te roepen, door op de 6036 (control 80F) het betreffende lokadres in te geven en dan de functietoetsen te bedienen.

John
Re: ns traxx 186
Spoorman
gast

Re: ns traxx 186
Da's niet zo bijzonder want dat staat in de handleiding. ;)

Default MM:
1=78
2=79
3=254
4=253

Met groet,
Ben.
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ns traxx 186
Goed, nu blijven er nog twee vragen over:

zijn de CV's 17 en 18 hetzelfde als de Registers 17 en 18, bij CV 75 klopt dat

ik heb altijd in Register 75 het lokadres+1 gezet (na gecontroleerd te hebben of het er toevallig al niet stond) en daarbij heb ik niets hoeven doen met CV of Register 49, dus daar zit dan nog een verschil met de MSD decoder.

Is er een vrijwilliger met een Traxx 186 van Märklin en een 6021 die het uit zou willen testen? dit t.b.v. de 6021, IB en Raptor rijders...., ik denk dat de Tams centrale de functies al kan laten horen, omdat die ook een "soort" MFX kent

Groet, Anne W
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2010

offline
Re: ns traxx 186
Hoi Anne

Nu heb ik de Marklin TRAXX BR186 NS, Ma6021 en de Tams Easy Control en zou natuurlijk het een en ander willen uit proberen. Echter wil ik de LOK laten zoals het vanaf de fabriek afkomt, vanwege het feit dat de mogelijke inruil voor de omgebouwde TRIX versie naar 3rail nog in de lucht zit. Mocht dit niet om een of andere reden niet doorgaan, dan kan ik een poging wagen.

Wou het toch even laten weten, omdat ik deelnam aan deze topic.

Marcel
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ns traxx 186
Beste Marcel,

O.K., begrijpelijk, het is ook niet voor mijzelf maar voor de mensen die op Motorola alle sounds willen kunnen horen, ooit zal Märklin/Trix uit productiekosten overwegingen toch wel eens één type decoder als ombouw en fabrieks decoder gaan toepassen....

Groet, Anne W
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2010

offline
Re: ns traxx 186
Hallo

Laatste nieuws betreffende mijn Ma BR186 NS. Vrijdag zal de lok op de post gaan om omgebouwd te worden. Dat wil zeggen, dat de decoder uitgewisseld zal worden met die van het Trix uitgebrachte model.

Ik kan wel zeggen dat ik dit een uitzonderlijke service vind en hier heel veel waardering voor heb. En dit ook uitgesproken heb.

groeten,

Marcel


Re: ns traxx 186
Aliebengalie
gast

Re: ns traxx 186
Dat is niet verkeerd Marcel..... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2010

offline
Re: ns traxx 186
Hoi Alex

Nee, zeker niet verkeerd. Heb ik in ieder geval nooit zo beleefd. Een super service zal ongetwijfeld vaker voorkomen.

Heb je de jouwe al terug ivm met de instellingen versus functies?

Gr.

Marcel
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2010

offline
Re: ns traxx 186
Hoi allen

Inmiddels is de Ma BR186 NS heen en weer geweest richting "Treintjeoost". De decoder is uitgewisseld en getest. Zowel los aan de Tams Easy, zo ook middels koploper icm de TAMS.

Alle beschikbare functies heb ik met de TAMS kunnen activeren, echter met koploper moet ik het een en ander nog uitzoeken. Dat is voor later. F0,F1,F2,F3,F7 lukte me wel, maar de rest niet.........

Belangrijkste is dat ik het model nu in DCC heb en daar ging het mij om.

groeten,

Marcel
Re: ns traxx 186
Aliebengalie
gast

Re: ns traxx 186
Dat kan ik begrijpen.
Als ik de mogelijkheid zou hebben , dan had ik dat ook liever.
Het benaderen van de decoder zou dan veeeeeel eenvoudiger zijn.
Maar ben er nu ook wel aardig content mee hoor.
Maar DCC , tja , da's nou net nog een stapje hoger.......maar je kunt niet alles hebben he.
En alles werkt prima op 4 adressen.

Mvg: Alex
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2008

lok 1131

offline
Re: ns traxx 186
Mijn kleinzoon vindt het een topper....
Re: ns traxx 186
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ns traxx 186
Geen vette vingers maken op zo'n mooie lok.
En kijken dor je met je oogjes ;)

John
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: ns traxx 186
Geweldige foto, Maarten !  :thumbup:  :D
Re: ns traxx 186
wimpietrein
gast

Re: ns traxx 186
ik heb ook sinds verleden week de NS Traxx 186 op m'n baan staan .
Mooie loc met echte bedrijfs- geluiden
Re: ns traxx 186
Aliebengalie
gast

Re: ns traxx 186
Wimpie....... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg: Alex
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: ns traxx 186
 :thumbup:
Re: ns traxx 186
vin9902
gast

Re: ns traxx 186
Top foto M@@rten!
Leuk te zien dat er nog kinderen zo enthousiast over treinen zijn.

MvG,
Vin9902
Re: ns traxx 186
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: ns traxx 186
Topic is opgeschoond en alle reacties over CV49 etc. zijn gearchiveerd. Verder met de besprekingen over de ns traxx 186.
Re: ns traxx 186
Spoorman
gast

Re: ns traxx 186
Vanwaar deze drift om te ruimen Ad? Het CV49 verhaal is nogal relevant voor Motorola rijders in relatie tot adressen en aantal functies.

Met groet,
Ben.
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2010

offline
Re: ns traxx 186
Dag Ad,

Ik wilde nog iets daarin nakijken over de CV49, waar is het nu te vinden?
vr.gr.
Niek
Re: ns traxx 186
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: ns traxx 186
Weg...dus... :thumbdown: