Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rijshoven - We gaan weer verder! (21-08-2022)

Gestart door frenkievee zaterdag 09 mei 2015, 19:22:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijshoven - We gaan weer verder! (21-08-2022)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Rijshoven - We gaan weer verder! (21-08-2022)
Hoi allen,

Eindelijk ben ik zover dat er wat aan de bouw van mijn gepland stationnetje Rijshoven gedaan kan worden. Ik zal hiervan proberen verslag te doen, maar dat zal (ook gezien wat gezondheidsomstandigheden in het gezin) met meer dan enige onregelmatigheid plaats vinden.

Deze post zal ik gebruiken als container voor met links naar bijdragen die te maken hebben met de bouw.

De index naar de diverse onderdelen van de bouw van Rijshoven.
1. Rijshoven - geschiedenis van het dorp
2. Waar komt het?
3. Ombouw van diverse loks
4. Bouwen van een knipperprintje
5. Uitleggen van de wisselstraat van Rijshoven
6. Hernieuwde start!
7. Opbouw van het schaduwstation
8. Materieel in het schaduwstation
9. De bouw van een bouwkeet
10. Plan-V terug van revisie
11. Wagonnetje verfraaien en als "kolenbunker" inrichten
12. Persbericht nieuwe aanwinst 81 001
13. Ontwerp en uiteindelijke ontwerp
14. Nieuwe MS-2 voor mijn verjaardag
15. Uitbreidingen voor de musea - CSA1 stadsbussen en Blokkendoos
16. Rijshoven toegevoegd als Intercity station
17. Knutselen met hout (bouw bovenbouw)
18. De 1111 komt naar Rijshoven!

Index naar topics die zijdelings met Rijshoven te maken hebben:
1. Digitaliseren van een 3029
2. Expeditie Koploper - 3rail maken en digitaliseren van een Lima Koploper
3. Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - superen met interieur, kortkoppeling en verlichting
4. Verbouw van een 3029 lokje
5. Snackbar 't Achtkantje
6. Lok 1139 digitaal en superen
7. Digitaliseren van Märklin 3076 (BR515 - 815)
8. Transformatorhuisje voor Rijshoven

Re: Rijshoven - geschiedenis van het dorp
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - geschiedenis van het dorp
Een poos terug had ik Rijshoven al voorgesteld, maar daarop is wat uitbreiding gekomen en daarom even hier in de herhaling:

Rijshoven

Het in Zuid-Gelderland gelegen station Rijshoven is het huidige eindstation van de lijn Lingedrecht (Ldr) - Rijshoven (Rsh). De spoorlijn is geopend op 20 mei 1871 en werd vanaf het begin gebruikt voor het vervoer van de diverse producten van de nabij de grote rivieren gelegen steenfabriek. Vrij snel na de ingebruikname werd besloten het spoor ook in te zetten voor personenvervoer, en al in 1872 werd begonnen met de bouw van het stationsgebouw.

De spoorlijn werd in 1875 vanuit Rijshoven doorgetrokken naar de achterliggende polders waar een aantal dorpjes aansluiting kregen.

In 1897 werd het stationsgebouw uitgebreid met een wachtkamer voor eerste klasse reizigers, vanwege het grote aantal mensen die in en om Rijshoven luxe buitenverblijven lieten bouwen. De reis per trein was comfortabeler dan die per koets.

In 1913 werd in Rijshoven, niet ver van het station, een cooperatieve zuivelfabriek geopend. Deze fabriek kreeg een eigen spooraansluiting met een paar rangeersporen om de producten, zoals melk en kaas te kunnen vervoeren.

In de loop van de twintiger en dertiger jaren liep het personenvervoer terug. De dienstregeling van Lingedrecht tot Rijshoven werd gehalveerd en de dienstregeling naar de achterliggende dorpen werd geheel stopgezet. Het goederenvervoer had echter geen tot weinig last van de crisis. Gedurende de tweede wereldoorlog lag het spoorverkeer geheel stil.

Na de oorlog bleek de spoorlijn nog intact en werd in 1947 weer in gebruik genomen voor het goederenvervoer van de beide fabrieken. Dat dit wat langer duurde had te maken met de herstelwerkzaamheden rondom station Lingedrecht.

De zuivelfabriek sloot in 1967 zijn deuren als gevolg van verplaatsing naar een andere locatie in Nederland. Het kleine emplacement naast het station bleef in gebruik voor onregelmatige kleine goederentreinen voor diverse bedrijven in Rijshoven.

In 1972 werd Rijshoven aangewezen als groeikern van Lingedrecht, heel bijzonder voor een dorpje buiten de Randstad. Hierdoor werd de spoorlijn weer opgewaardeerd voor het personenvervoer. Het stationsgebouw werd gerestaureerd en gemoderniseerd. De inmiddels vervallen aanbouw voor de eerste klas wachtkamer werd gesloopt. Besloten werd om het bestaande perron niet te gebruiken en zelfs deels te slopen. Hiervoor in de plaats werd een middenperron gebouwd, met aan beide zijden de stationsporen van het NS-station. Een doorgaand spoor bleef in dienst voor de steenfabriek. De spoorlijn werd in 1975 geëlektrificeerd. Dit om de dieseltreinstellen DE1 en DE2 te vervangen door de modernere Plan-V treinstellen. Later zijn er op deze lijn ook de bekende Sprinters ingezet.

In de jaren 80 werd door de steenfabriek besloten om de produkten per vrachtwagen te vervoeren, waardoor al snel werd besloten om het doorgaande spoor grotendeels op te breken.

Eind jaren '80 werd het goederenvervoer van en naar Rijshoven geheel stopgezet. Het kleine emplacement stond op de nominatie gesloopt te worden, maar de toen snel opgerichte stichting Stoom- en Trein Museum Rijshoven (STMR, door sommigen ook wel uitgesproken als SToMeR) heeft dit in 1993 definitief in bezit kunnen krijgen, om een aantal relatief bijzondere locs en rijtuigen te kunnen bewaren. Het museum beschikt over een aantal stoomlocs: Een 2-tal kleine stoomlocjes van lokaalspoorlijntjes,  een BR-86 en een drietal BR-89 van de DB. Daarnaast heeft men recent een exemplaar van het accurijtuig met bijwagen van de DB kunnen bemachtigen. Dit soort treinen reden in de jaren '70 en '80 tussen Lingedrecht en Duitsland diverse soorten snel- en stoptreindiensten. Het museum heeft een aantal zgn. Umbaurijtuigen in eigendom voor personenvervoer. Daarnaast zijn er een aantal goederenwagons aanwezig, waarmee met enige regelmaat fotoritten gemaakt worden.
Op het terrein staat een enkelsporige locloods voor onderhoud van de stoomlocs, een mogelijkheid om de accu's van de BR515 op te kunnen laden en diverse spoorgerelateerde objecten, zoals bijv. een laadmal, oude andreaskruizen en meer.

Het sporenplan van Rijshoven, zoals dat in de jaren '80 er uit zag:



Update februari 2020:
Een spoorontwerp is natuurlijk nooit zomaar klaar, dus in de loop van de jaren zijn daar de nodige aanpassingen op geweest met als gevolg dat bovenstaand plan inmiddels niet meer is. Dit is vervangen door (klik het plaatje voor een grotere versie):


Update Frenkievee: diverse beschrijvende en tekstuele aanpassingen gedaan.
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Dit was hoe ik het station voor ogen had en met wat rails gespeeld had.
Een kijken hoe dit idee zich gaat ontwikkelen op de treintafel :D


Re: Rijshoven - waar komt het?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - waar komt het?
Rijshoven wordt (natuurlijk) op zolder gebouwd. Daarvoor heb ik een ruimte van nu 2,55 x 1 meter tot mijn beschikking.
Ik ben onlangs begonnen met het in elkaar timmeren van de onderbouw en de treintafel, wat diverse medeleden heeft genoopt mij aan te zetten tot het starten van dit bouwdraadje ;)

Stand van zaken begin april:






Eind april: de poten voor het onderstel.


Er bleek bij het in elkaar zetten het onderstel er eigenlijk één poot meer onder te moeten dan ik gemaakt had. Dus dat wordt binnenkort gedaan.

Het onderstel en de frames die erop moeten:




Inmiddels zitten de frames (bijna, want hoekjes zijn op) vast en kan ik de juiste maat voor het laatste frame opmeten en dan deze op maat maken. Dan de platen erop en kijken of dit allemaal een beetje is wat ik ervan verwacht had.
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Ik had het geluk om het al in het echt te mogen bekijken, maar ik moet zeggen, het ziet er nogsteeds goed uit :)
Blijf je zeker volgen.

Gr, John
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Het begin ziet er veelbelovend uit Frank. :thumbup:
Je hebt er een volger bij. :P
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - de bouw start

Hoi Frank !

Wat fijn dat er medeforummers zijn, die je aanzetten tot het starten van dit draadje !
Ook fijn om te zien, dat je je bed naast de baan hebt gezet, kun je meteen aan de slag  :P
De onderbouw ziet er in ieder geval gedegen en ambachtelijk uit  :thumbup:

Veel plezier met de verdere planning en bouw !

Grtz Tony
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Dag Frank.

Leuk dat je nu ook jouw eigen bouwtopic bent begonnen :thumbup:

Citaat van: Tony op zaterdag 09 mei 2015, 22:43:05
Wat fijn dat er medeforummers zijn, die je aanzetten tot het starten van dit draadje !
Jaja .... :wink:

Citaat van: frenkievee op zaterdag 09 mei 2015, 19:32:07
Stichting Stoom- en Trein Museum Rijshoven (STMR, door sommigen ook wel uitgesproken als SToMeR)
Erg origineel bedacht :wink:

Succes met de bouw van jouw droombaan Frank!

Groeten,

Erik.
Re: Rijshoven - de bouw start
Hallo Frank,

Ben blij je eerste foto's te zien van je start van je baan, dat ziet er heel mooi uit ga je zeker volgen veel succes verder.

Groeten
Peter
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2011

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Hoi Frank,

het begin ziet er goed uit. Dat beloofd wat :thumbup: :thumbup:. Leuk om met een stuk geschiedenis alvast een stukje sfeerbeleving weer te geven.
Ook ik volg en ben benieuwd naar je verdere vorderingen. Succes met de (baan)bouw.

groeten Martin
Re: Rijshoven - de bouw start
Frank

De basis is er nu kan ik je vorderingen blijven volgen. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - de bouw start
Oii Opa  :D

Na het lezen van een mooi stukje geschiedenis van de achtergrond van de baan , zie ik ook wat moois groeien aan wat op een modeltreinplaat gaat lijken :thumbup:.
Het begin is er dus opa  :).
Hou het wel een beetje in de gaten hier , want met vier blauwe vingers die je nu hebt kom je ook niet verder :mrgreen: .
Mvg Jan.
Re: Rijshoven - de bouw start
Hoi Frank let ik even niet op ben je ineens vol aan de slag.
Het begin ziet er wel degelijk uit  :thumbup:

Gr Alex0850
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Hei Frank,

prima start, ziet er al goed uit.

Wim
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Erg leuk om te lezen hoe je de gehele geschiedenis van je baan bedacht hebt! :thumbup:
Ga dit zeker volgen om te zien hoe je dit tot uitvoering gaat brengen.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
"Zo, mijn zoon, lukt het allemaal een beetje?"

8o, wat nou weer, dacht ik dus.....
Was net bezig om de maten voor het laatste frame op te meten en dan naar de schuur te gaan om de boel op maat te gaan maken.
Staat er opeens een Broeder van Het Rechte Spoor achter me . . . .


"Hartelijke groet van Carl en Tony. En ik kwam even kijken hoe het hier allemaal gaat."

Of hij even aan de rand van wat nu klaar is mocht kijken. Niet te dichtbij de rand, maar toch:


Er kwam een instemmend gemompel, maar blijkbaar is deze broeder niet de meest spraakzame, want verder kwam er niet veel uit, behalve dan een laatste vraag: of ik een plekje wist voor zijn entourage:

Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
De tentakels van de Broeder(s) van het Rechte Spoor reiken heel ver zie ik al. ;)
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Dag Frank.

Leuk dat Rijshoven nu ook lid is van de Broederschap van het Rechte Spoor  :) :thumbup:
Broeder Erico en Broeder Antonio zijn al in Monte Vecchio gearriveerd.
Dit kon wel eens groots worden ...  :O 

Groeten,

Erik.
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
 
dankzij de broeders van de post
gaat het zendingswerk geruisloos door
en wordt menigeen verlost
en komt weer op het juiste spoor


Grtz Tony  :-)
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Amen. :D
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
 :-) Tony!

Erik, ik had zoiets meegekregen. Heb alleen nog niet aan de broeder gevraagd wat zijn naam is, en moet zeggen, dat ik hem niet meer gezien heb na vanmiddag. :D

Michel: dat die tentakels lang zijn, dat blijkt wel uit Erik's bijdrage.
Re: Rijshoven - de bouw start
Hallo Frankie,

Je moet af en toe de paters een goede trapist geven he, dat lusten die graag  O:-D O:-D het gaat goed bij jou nog even en je rails kunnen op de tafel gelegd worden.


Groeten
Peter
Re: Rijshoven - de bouw start
Hallo Frank,

Leuk verhaal over jou sporenplan, het begin ziet er al goed uit.

Blijf dit project zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Zo, de onderbouw is klaar!!  :thumbup: al zeg ik zelf ;)





Volgende stappen zijn platen erop schroeven en dan rails passen.
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Ik zeg ook :thumbup: :thumbup: Frank.
Re: Rijshoven - de bouw start
Frank,

Strak begin  :thumbup: :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Rijshoven - de bouw start
Frank,

Ik kan het zelf echt niet beter hoor  :thumbup: heel prachtige tafel gaat dat worden.

Groeten en succes verder;

Peter
Re: Rijshoven - de bouw start
Frank

Strakke stevige constructie. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2011

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Nou Frank, je bent lekker bezig :thumbup:. Op naar de volgende stap!!

groeten Martin
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Ziet er goed uit Frank  :thumbup:

Ben benieuwd wanneer de eerste locjes kunnen gaan rijden :D
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - de bouw start

Naar aanleiding van de foto's heeft de  NMA ( Nederlandsche Modelbaan Associatie ) de fundering goedgekeurd en een verdere bouwvergunning afgegeven.  :thumbup:

Gefeliciteerd, Frank !!!

Grtz Tony
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Dag Frank.

Een goed begin is het halve werk luidt het spreekwoord!
Spreekwoordelijk ben je nu dus al op de helft ... :mrgreen:
Strak werk kerel! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Rijshoven - de bouw start
Frank

Mooi stukje werk afgeleverd ben benieuwd naar het eerste stukje rails er op  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Korte update: onderstel staat met wat hoekijzertjes nu vast aan de muur. Staat toch net wat steviger.

Edit Frenkievee: dom foutje aangepast
Re: Rijshoven - de bouw start
Hoi Frank,

Mooie onderbouw. Van die broeder moet je je niet zoveel aantrekken, een habijt staat jou niet denk ik. :P

Ik ben ook benieuwd wanneer de eerste rails komt te liggen. Maar hoe lang dit ook duren mag, het wordt zeer zeker mooi.

Groetjes,
Ton
Re: Rijshoven - de bouw start
Frank, ziet er goed uit en alles direct bij de hand: Treinbaan, bureau, slaapplaats en zelfs een "Engelbewaarder/Pater". >:-D >:-D
Re: Rijshoven - de bouw start
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
 :) Liggen er al rails en kunnen er al treinen rijden?
Tis wel weer een beetje tijd voor een update  O:-D

Dirk-Jan
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Dirk-Jan,
Ben ik roerend met je eens, maar wat ik in de eerste post gezet had:
CiteerIk zal hiervan proberen verslag te doen, maar dat zal (ook gezien wat gezondheidsomstandigheden in het gezin) met meer dan enige onregelmatigheid plaats vinden.

En sommige dingen, zoals gezondheid en vakantie gaan toch echt voor. En ben tussendoor uiteraard ook bezig met fotograferen van de Hoekse Lijn.
Re: Rijshoven - de bouw start
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
 :) ik wacht het in alle rust af, ik was gewoon een beetje nieuwsgierig. ;)

Dirk-Jan
Re: Rijshoven - de bouw start
Hallo Frank,

Een dikke compliment voor de bouw van een prachtig raamwerk. ziet er stevig uit. :thumbup: :thumbup:
Wens je heel veel succes verder met de opbouw.
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Even een tussenstandje van mijn kant:
Een en ander ligt even stil, want er gaan wat interne verhuizingen aankomen hierin huis, wat voor mij wat meer ruimte op zolder oplevert.
En voordat ik nu dingen opbouw en strakjes moet gaan veranderen: beter even wat geduld betrachten :)
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - de bouw start

Het moet ook niet te snel gaan hier, Frank  :D

Grtz Tony
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Even wat stof wegblazen hier, want het is weer wat te lang geleden dat ik iets geschreven heb.

Daar zijn leuke (dochter samen gaan wonen bijv en dus interne verbouwing hier) en minder leuke dingen (vrouw met gezondheidsklachten die in diverse ziekenhuizen nul op het rekest heeft gekregen voor pijnverlossende operaties en zo.....) debet aan. En ik vind dat gezondheid en gezinsleven toch voorrang hebben op de hobbies. Hoe leuk die ook mogen zijn.

Maar deze week wat aan het prutsen geweest met mijn baanplan en wilde dat graag met jullie delen.

Ik heb een beetje de boel omgegooid en het ziet er nu als volgt uit (klik het plaatje voor een grotere versie):


Zoals heel ver hierboven al beschreven bestaat het station uit 2 sporen voor het NS-station voor diensten met Sprinter en/of Plan-V. De rest van het station is "ingepikt" door het museum van de STMR. In eerste instantie had ik verzonnen dat Rijshoven het eindpunt van alles was, maar later toch erbij bedacht dat het wel leuker zou zijn om toch nog een spoor de polders in te hebben. Dat heb ik aangegeven door spoor voor het stationsgebouw door te laten trekken. Het andere spoor ernaast wordt dan een opstelspoortje voor wagons of zo.

Het spoor wat links het station verlaat zakt langzaam ca 10 cm naar beneden naar het schaduwstation:


In 3D ziet dat er zo uit:


En alles bij elkaar (dus station en schaduwstation):

Re: Rijshoven - de bouw start
-Frank:
Oei dat is minder goed nieuws van je vrouw, hopelijk komt alles weer goed en idd de gezondheid gaat voor alles.
Baanplan ziet er beter uit, en dat stof is wel al een hele dikke laag geworden,  >:-D >:-D >:-D
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - de bouw start

Hoi Frank,

Krijg je toch nog een schaduwstation  :P

De beste wensen alvast en hopelijk brengt 2016 wel verlichting voor je ega !

Grtz Tony
Re: Rijshoven - de bouw start
Hoi Frank,

Je banenplan ziet er top uit, leuk dat er een schaduwstation komt.  :thumbup: :thumbup:
Kom een dezer dagen wel weer terug op chat, heb wel beetje gemist.  ;)



Groeten


Peter
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
goed om te horen dat je het weer terugpikt van de stmr, die stoomfanaten ook altijd  O:-D >:-D
Re: Rijshoven - de bouw start
Altijd leuk te lezen dat er meer mensen zijn die geen spagetti baan maken maar voor een klein enkelspoors stationnetje. En helemaal als het gebaseerd is op een echt voorbeeld. (Geen wissel, sein teveel)
Toch nog een vraagje. Er is geen omloopspoor te vinden, betekent dit dat alle treinen duwend weer vertrekken?

Groeten Maarten

...die van dit draadje weer helemaal blij wordt. :)
Re: Rijshoven - de bouw start
Hey Frank,
Dat word een leuk baanplan. :thumbup:
Veel succes met de verdere bouw. Ben benieuwd. :D

Groeten,

Remco

Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Frank,
Leuk baanplan. Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken :thumbup:
Beterschap voor je vrouw. gezondheid en gezinsleven zijn inderdaad belangrijker dan de hobby dus doe rustig aan en dan zien we de update wel weer een keer verschijnen ;) .