Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

CS3?

Gestart door steventrain vrijdag 08 mei 2015, 18:15:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: CS3?
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: CS3?
Goedenavond,

Goed bericht, met de volgende software update, wordt het mogelijk gemaakt om de 32 functie te bedienen.
Philippe
Re: CS3?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3?
Dat is zeker goed nieuws Philippe, want toen ik het vroeg in Göppingen werd het aardig stil.

Dus de kogel is daar door de kerk gegaan, en dat is goed nieuws voor degene die dachten de CS 2 te moeten inruilen ;)

Blijft natuurlijk wel jammer dat iemand, die een CS 2 wil aanschaffen, nog even tegen kunstmatig hoog gehouden prijzen mag aan hikken.
Hoop toch dat handelaren verstandig zijn en de prijs iets laten zakken, wellicht is de CS 2 dan toch nog iets beter verkoopbaar.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: CS3?
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: CS3?
Hans,

Ja, dat is super nieuws. Niet iedereen kan zijn CS2 inruilen voor een 3.
De CS2 60215 is niet oud.
Gewoon rustig afwachten.
Philippe
Re: CS3?
Stijn Laceur
gast

Re: CS3?
pffff tssjjjjj ting ting grblm grblm tjoek tjoek pffff pffff
>:-D
Re: CS3?
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3?
Citaat van: robbie103 op vrijdag 21 oktober 2016, 22:26:27
32 functies, kan iemand me het praktische nut uitleggen ?

Het "praktische nut" hiervan kan men niet uitleggen. Wel zijn er mensen (zoals ik) die dit simpelweg "leuk" vinden en die graag zoveel mogelijk functies in een loc hebben. Märklin is overigens niet de eerste die de grens van 16 functies overschrijdt; bij ESU worden bijvoorbeeld al langer soundbestanden met meer dan 16 functies geproduceerd. Het nieuwe soundbestand "VT612 DBAG" van ESU beschikt bijvoorbeeld over 29 functies. De nieuwe mSD-decoderlijn van Märklin biedt ook veel meer mogelijkheden. Logisch dat de centrales hier nu geheel op worden aangepast.

Overigens is de "functie-discussie" iets wat altijd weer terugkeert. In de tijd dat de eerste digitale locomotieven op de markt kwamen, stelden mensen de vraag waarom het niet gewoon analoog kon blijven. 'Het werkte toch allemaal goed!' In de tijd dat de Control Unit kwam, werden er vraagtekens geplaatst bij de 5 schakelbare functies per loc, in de tijd van het CS1 kwam er een discussie op gang over de 16 schakelbare functies en nu over de 32 functies van het CS3. De ontwikkelingen staan niet stil en niet alleen in de modeltreinenbranche komen er steeds meer mogelijkheden bij. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal tv-zenders, de mogelijkheden van een smartphone en de computertechniek in een auto. Of je het allemaal gebruikt, dat mag je zelf bepalen. Het is in ieder geval voorhanden.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3?
Citaat van: robbie103 op zaterdag 22 oktober 2016, 00:34:04
Ik vind het helemaal prima hoor, de meeste 'functies' zijn blijkbaar allemaal geluidjes.
Hoi Robbie,

Weet je dat zeker?

Zou je niet liever eerst op de nieuwtjes wachten?
Goed dat kost nog wel wat van je geduld, want die zijn pas op zijn vroegst januari 2017 uitgelekt.

En als je op zeker wil spelen wacht je tot tenminste de officiële aankondigingen, of op 200 procent zekerheid als het eerste model er is met 32 functies.
Je weet nu niet hoe dat ingevuld gaat worden, en ze zullen heus wel dingen bedacht hebben, want daar hebben ze een afdeling voor opgericht.
Weet ervan want ik sprak iemand die werkte bij dit soort digitale uitvindingen, en vol trots liet hij dat treinstel zien met die beeldschermdeurtjes.

Was een leuk gesprek hoor al hou ik niet van zwarte deuren ;)
Maar er wordt dus echt wel gezocht naar uitvoerbare dingen vertelde de jonge man nog, en ik hoop dat ie er ruimte en geld voor kreeg.
Dus je weet maar nooit wat er in die hoge hoed zit.

Het wordt altijd wel gemakkelijk ingevuld met geluid maar ook daar houd het een keer op, en dat zie je bij andere fabrikanten ook.
Ventilatoren die draaien, diesels die roken als een ketter, tja technisch is het allemaal mogelijk, de vraag blijft wanneer zien we dat bij Märklin?
Daar zullen we dan nog zeker een aantal maanden op mogen wachten........

M.v.g.

Hans V200.0
Re: CS3?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3?
Heel goed Robbie,

Sommige mensen hier op het forum roepen maar wat raak, terwijl ze hopelijk dondersgoed beseffen dat een folder nog niet het model is.
Zelfs de folder is onder voorbehoud van zet/vorm en model fouten, en als die folder nu eens helemaal gelezen werd zie je het keer op keer erin staan.
Ze hadden dus zelfs voor de CS 3 kunnen afwijken, maar daar hebben ze dan geen gebruik van hoeven te maken ;)

Daarom vond ik dat gesprek wel goed, omdat ik liet doorschemeren dat ik liever andere details zie, al dan niet bewegelijk, en de man begreep het ook .
Soms denk ik ook, werkt het allemaal dan ook zo vlekkeloos als het voorgesteld wordt?
Of komt de degelijkheid in het gedrang en stijgt de graad van kwetsbaarheid?

Dergelijke techniek kan ook stuk, en dat beseffen ze ook wel degelijk anders hadden ze wel een antwoord gehad.
Misschien is de techniek inmiddels verfijnder, en dus meer mogelijkheden om dergelijke details wel op een model te zetten.

In ieder geval begint het met een centrale die ze allemaal kan aansturen, en dat de CS 3 het ook kan zal zeker niet voor niks zijn.
Daarvoor is de investering te duur, en zullen ze al veel hebben uitgedacht, om het nu en de komende jaren op de markt te zetten.

We wachten dus maar beter af ;)
Re: CS3?
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3?
Citaat van: robbie103 op zaterdag 22 oktober 2016, 01:29:45
Maar echt opengaande deurtjes, dat zou wel wat zijn ja, roco heeft vziw een setje wagens die dat doen.

Sommige dingen, zoals de dynamische rook, zijn voor Märklin zeker haalbaar. Ik denk ook niet dat het erg lang zal duren voordat wij een Märklin H0-model met deze functie gaan zien. In spoor 1 past Märklin het ten slotte ook al toe (andere schaal, maar de techniek hebben ze in huis). Hetzelfde geldt voor wielsynchrone geluiden.

Bewegende details aan een loc of wagon zijn leuk, maar ook bijzonder kwetsbaar. Van de Roco-wagens met opengaande deurtjes zijn er helaas veel defect gegaan, datzelfde geldt voor locomotieven met bewegende pantografen (van b.v. Märklin, Roco en ESU). Ook de Piezo-techniek van Märklin, ondermeer toegepast in de Turmtriebwagen (art. 39970), is niet altijd even storingsvrij gebleken. Toch staan de technische ontwikkelingen niet stil. Märklin heeft bijvoorbeeld al enkele H0-stoomlocomotieven met een bewegende kolenhoop uitgeleverd en een spoor 1-locomotief met een bewegende aansturingsomschakeling met servo-motor (KLIK). Waarschijnlijk zullen we de komende jaren nog wel meer technische hoogstandjes gaan zien. Zoals eerder gezegd: het CS3 toont aan dat er heel wat functies in 1 locomotief kunnen worden gezet.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3?
Lid sinds: 2008

offline
Re: CS3?
Ik lees het draadje met plezier hier .
Toch komen er dan een aantal vragen in me op .
Hebben jullie nooit verder gekeken dan jullie neus lang is ?
Het is gewoon afkijken voor ze eigenlijk,  andere fabrikanten waren al bijna zo ver richting de  30 .
Wat kan je er dan nog meer aan technische hoog standjes bij in drukken ? 


Mvg Jan
Re: CS3?
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3?
Citaat van: Iemand op zaterdag 22 oktober 2016, 12:10:45
Hebben jullie nooit verder gekeken dan jullie neus lang is ?

KLIK ;).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3?
Lid sinds: 2008

offline
Re: CS3?
Ook gelezen heur .
Het komt nu gewoon zo over dat we hier een wereldpremière hebben .

Mvg Jan
Re: CS3?
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3?
Kennelijk alleen niet heel aandachtig :D:

CiteerMärklin is overigens niet de eerste die de grens van 16 functies overschrijdt; bij ESU worden bijvoorbeeld al langer soundbestanden met meer dan 16 functies geproduceerd. Het nieuwe soundbestand "VT612 DBAG" van ESU beschikt bijvoorbeeld over 29 functies.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3?
Lid sinds: 2008

offline
Re: CS3?
De Cs3 Toont aan dat er heel wat functies in 1 loc kunnen  ,  is je eigen typwerk .
En idd je geeft het zelf ook aan dat eral meerdere fabrikanten zijn die het kunnen .
Jij ziet het dus wel in gelukkig  .


Mvg Jan
Re: CS3?
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS3?
Is er al ergens een Nederlandse handleiding van de Cs3 te vinden op internet?
Groet,
Johan
Re: CS3?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: CS3?
Alweer een centrale?
Waarom niet gewoon een nette app voor op de telefoon en/of tablet , die heeft bijna iedereen in huis.

Groeten barry
Re: CS3?
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3?
Citaat van: Barry1972 op zaterdag 22 oktober 2016, 13:05:31
Alweer een centrale?
Waarom niet gewoon een nette app voor op de telefoon en/of tablet , die heeft bijna iedereen in huis.

Met alleen een app kun je geen modelbaan aansturen. Je hebt altijd een centrale nodig. Kijk bijvoorbeeld ook naar het Z21-kastje van Roco met bijbehorende Wifi-module. Het CS3 is overigens te vergelijken met een tablet met rijregelaars en er zullen binnenkort naar alle waarschijnlijkheid nieuwe of bijgewerkte Märklin-apps komen waarmee je het CS3 op afstand kunt bedienen met je smartphone en tablet.


Citaat van: johanhe2 op zaterdag 22 oktober 2016, 12:33:16
Is er al ergens een Nederlandse handleiding van de Cs3 te vinden op internet?

Tot nu toe heb ik alleen de Duitstalige handleiding gevonden (KLIK). De Nederlandse zal waarschijnlijk nog volgen. Het CS3 beschikt overigens wel over een ingebouwde assistent (ook Nederlandstalig), waarmee je direct met het CS3 aan de slag kunt.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3?
Hoop ergens ook dat de CS 3 via je pc aan te sturen is, heb namelijk bij de CS 2 gemerkt dat het bedienen op zich comfortabeler is, zeker als je meerdere schermen naast elkaar op je scherm staan.
Kreeg het eerst ook niet voor elkaar, maar ik had toch veel tijd om er eens mee te stoeien, en daardoor zag ik in dat mijn grafische kaart de centrale window al een plekje had gegeven.

Midden op het scherm, en de andere schermen die je kunt openen, kunnen daar dan niet naast weggezet worden, en werkte dat scherm dus net zoals de CS 2 zelf.
Toen ik dus het window van de CS 2 verplaatste, opende het keyboard wel ernaast, evenals de layout en de memmory.
Zo vol als je het zag in de folders en het tijdschrift wat ze hebben uitgebracht, hebben ze een beetje vals gespeeld, want dat is een grotere monitor dan 21 inch ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: CS3?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: CS3?
@maikel,

Ik snap wat je bedoelt maar in de tegenwoordige mobiele apparaten zit behoorlijk wat rekenkracht.
Het enige wat je dan nodig hebt is een soort switch die dat signaal naar de baan stuurt.

Is volgens mij een veel goedkopere oplossing dan een complete centrale?
Dus dat je jouw tablet in een soort docking station klikt en dat je deze dan als rijregelaar gebruikt.

Groeten barry
Re: CS3?
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS3?
hoi,

Citaat van: Barry1972 op zaterdag 22 oktober 2016, 15:35:14
Ik snap wat je bedoelt maar in de tegenwoordige mobiele apparaten zit behoorlijk wat rekenkracht.
Het enige wat je dan nodig hebt is een soort switch die dat signaal naar de baan stuurt.

Dat kan. Die oplossingen zijn er al zoals Robbie die aangeeft voor alleen handmatig rijden. Voor automatisch rijden moet je iets van hardware er tussen zetten om je bezetmeldsignalen naar de software te krijgen. Dan heb je nog wel het probleem van rekenkracht en de verbindingen. Als de computer (telefoon / tablet) niet genoeg rekenkracht heeft kan hij bij meer treinen meldingen gaan missen dan heb je een probleem op je baan. Een simpele asus EEE-pc (windows xp of windows 7) kan je heel goed gebruiken met koploper daar heeft het ding genoeg rekenkracht en geheugen voor. Maar met 5 rijdende treinen zit het ding aan zijn max (uit ervaring). Dan begin koploper meldingen te missen.

Citaat van: Barry1972 op zaterdag 22 oktober 2016, 15:35:14
Is volgens mij een veel goedkopere oplossing dan een complete centrale?

Wat is voor jou een complete centrale? Een märklin MS II/III, Een Roco Multimaus en een witte z21 zijn een complete centrales. Relatief goedkoop en veel mogelijkheden. Wat is je definitie van "complete centrale"?

Citaat van: Barry1972 op zaterdag 22 oktober 2016, 15:35:14
Dus dat je jouw tablet in een soort docking station klikt en dat je deze dan als rijregelaar gebruikt.

Hoeveel euro zou dan zo iets mogen kosten? De oplossing met een witte z21 (DCC en motorola) is er al voor nog geen 100 euro. Je kan je telefoon / tablet / PC nu al als rijregelaar gebruiken. Met bezetmelders eraan kan je automatisch rijden via heelveel softwarepakketten.

Märklin brengt alleen een of twee beginnerscentrales (de infrarood en de MS II/III)  en twee "gevorderde" centrales (CS3 / CS3+) uit. Prijsverschil is meer dan 500 euro tussen de twee categorieën. Er is zoveel meer op de markt dan alleen Märklin. De keuze is meer wil je bij het Märklin-protocol MFX(+) blijven. En dus afhankelijk van wat Märklin voor je bedenkt. Er zijn nog een paar fabrikanten die het eerste mfx-protocol ondersteunen maar dat is op één hand te tellen. Of stap je over op DCC-protocol? Als je dat doet gaat er een wereld voor je open aan digitale centrales, computer-interfaces en apps.

Groeten Ronald.
Re: CS3?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: CS3?
Bedankt voor deze duidelijke informatie Ronald  :thumbup:

Groeten barry
Re: CS3?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3?
Gisteren is er een update gekomen voor de CS3, mensen op het Duitse Stummiforum melden dat na de update niets meer werkt, dus opgepast.

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=142011

Groet, Anne W
Re: CS3?
rogierrietdijk
gast

Re: CS3?
Hallo Allemaal,

Vandaag de CS3 plus opgehaald en aangesloten. Mooi apparaat maar aan de werking moet ik nog aardig wennen. Het "touchscreen" is eigelijk gewoon de muis bedienen waardoor het klikken eigelijk het zelfde aanvoelt als op de cs2. Qua werking is het gewoon wennen en komt vast goed, wat mij wel op valt is dat de magneet artikelen en locs .e.d minder snel of soms niet reageren. Een wissel omzetten gebeurt regelmatig niet.

Overigens ging de laatste update bij mij gewoon goed, merkte overigens geen verschil in werking.

Groet,

Rogier

Re: CS3?
rogierrietdijk
gast

Re: CS3?
Mocht iemand de CS3 plus super graag willen hebben dan mag hij die van mij over nemen. Ben toch nog erg verknocht aan de cs2  :)
Re: CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS
Hallo Allemaal,

Vandaag de CS3 plus opgehaald en aangesloten.  met de voeding van de CS2
Hij deeds niets
Je moet een nieuwe travo kopen voor de CS3
Dat is niet vooraf mede gedeeld ,kwam afgelopen week op internet ,de Marklin site
Dit is misleiding weer 80 euro extra

Groetjes
Peter

Morgen mijn loks invoeren een voor een


Re: CS3?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS3?
Dat zal vast een reden hebben, maar leuk is het niet...
Re: CS3?
Lid sinds: 2009

offline
Re: CS3?
Kan je me vertellen waar dat staat van nieuwe transformator? Ik heb nl een grijze 60 v transformator voor ms 2. Ik dacht dat deze prima zou voldoen. Welke transformator had jij?
Op website net gekeken maar de 60061 is de juiste transformator. Gelukkig heb ik die. Volgens mij hebben ze gewoon verkeerd nummer gebruikt 60091, want dat bestaat niet als produkt. Dan is het dus puur een drukfout als ik het goed lees.
Gr henk
Re: CS3?
Lid sinds: 2014

offline
Re: CS3?
In de specificaties op de website staat vermeld:
CiteerCentral Station 3 plus moet samen met de adapter 60061 (60101 voor Spoor 1 en L51095 voor LGB) worden gebruikt
(bron)

Het is wel zuur als je daar achteraf pas achter komt inderdaad.
Re: CS3?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3?
Citaat van: Peter R. op woensdag 26 oktober 2016, 23:54:56
Je moet een nieuwe travo kopen voor de CS3
Dat is niet vooraf mede gedeeld ,kwam afgelopen week op internet ,de Marklin site
Dit is misleiding weer 80 euro extra
Hallo Peter,

Het is geen geheim dat de CS 3 een aparte trafo nodig heeft die er niet bijgeleverd zit, dat was namelijk bij de CS 2 ook al zo.
Daardoor lijkt het misschien misleiding, maar je had je ook een beetje meer kunnen verdiepen ;)
Drukfouten maken meer bedrijven, en ik denk wat Henk zegt dat het inderdaad een drukfout is.

Een trafo zonder vierpolige aansluitconnector is niet te gebruiken voor de CS 2/3, dus al die trafo's voor de MS 2/3 zijn ongeschikt.
Want die hebben zo'n plugje wat je haast op elke adapter die gelijkspanning heeft vind.

Trouwens ik sprak gisteren iemand die zijn CS 3 alweer te koop aan bied, en het verbaasde mij dat er zo snel aan updates gedaan wordt.
Zelf heb ik dan een CS 2 maar ik draai die update nooit als ik het lees, want ik wacht er gewoon een maandje mee of meer.
Ze kunnen de CS 3 testen wat ze willen, maar bij jou thuis zal de praktijk anders zijn dan de testruimte, en daarmee komen dan de updates die dan mogelijk niet meteen hun werk zullen doen.
Gewoon afwachten is het devies dan ook, want haast moet je eigenlijk niet hebben met dergelijke zaken ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: CS3?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: CS3?
Wat de Trafo betreft.

Er werd bij mij duidelijk door de leverancier nog even geïnformeerd welke trafo ik dacht te gaan gebruiken, omdat ik er niet eentje bij bestelde.
Daarnaast werd het ook op de site van Marklin duidelijk aangegeven.

De CS2 werkte toch ook niet met de 60052? Ik heb in ieder geval ook bij de CS2 aanschaf toen duidelijk een keuze gemaakt voor de 60061. De 60101 vond ik overkill (en later heeft marklin hier bij gebruik van H0 banen dit duidelijk aangegeven.

Groeten,

Jan
Re: CS3?
Stijn Laceur
gast

Re: CS3?
Qua updates en kinderziektes, dat is net de reden dat ik even wacht. Is trouwens bij alle nieuwigheden zo, denk maar aan de autoindustrie   
Re: CS3?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: CS3?
Wat is het speciale van de specifieke transformator?

Zo te horen moet je de connector hebben. Een trafo zal niet zo spannend zijn, zolang je de juiste connectoren er maar bij kan krijgen.
Re: CS3?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: CS3?
Wat ik eerder heb vernomen is dat Marklin aangeeft dat er geen Transformator (60052 en voorlopers) meer gebruikt moet worden, maar een voeding (60061, 60101).

Het technische verschil ken ik niet, maar het zal zo zijn....

Groeten,

Jan
Re: CS3?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: CS3?
Hallo allen,

voor degenen die automatisch willen rijden met software, nog even wachten met verkoop van oude hardware, aangezien het software protocol ook weer afwijkt van die van het CS2, kan het CS3 nog niet aangestuurd worden, aangezien het protocol nog niet is vrijgegeven,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: CS3?
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS3?
Walter

Ik wacht nog even met opruimen
Markus Herzog ( WDP- forum) heeft gisteren 26/10 nog gereageerd op vragen
De CS3 niet met de CS 3  IP-nummer ingevoerd en geen reactie

Groetjes
Peter R.
Re: CS3?
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS3?
Heren

De travo viel tegen
De 3 boosters 60174 met travos 60052 werken goed
Volgens de CS instructie kan dit ook
Maar eerst zien en dan geloven
Nu weer loks invoeren

Groetjes
Peter R.
Re: CS3?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: CS3?
Peter,

In je handtekening staat dat je met de pc en Windigipet rijd, wat is dan de toegevoegde waarde van de cs3 t.o.v. De cs2
Re: CS3?
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS3?
Barry1972

Een Marklintik
En het instellen van CV-waarden wordt eenvoudiger
En te samen met Ucon-railspeed ( een goede lok snelheids eiker )
kun je alle typen loks goed in voorspan rijden ,bij marklin moeten dat bijna identieke loks zijn
Met Windigipet en afstellen met Ucon-railspeed kun je willekeurige loks met verschillende decoders in voorspan rijden

Ik krijg ook wel eens opmerkingen waarom koop je geen centrale van 300 euro ,een tams ,daarmede kun je ook alles

Groetjes
Peter R
Re: CS3?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: CS3?
Ik ben geen cs gebruiker, maar blijf het vreemd vinden dat de cs3 zonder voeding geleverd wordt.
Nu zal er gelijk gezegd worden dat dit vermeld wordt maar je hebt blijkbaar een speciale voeding nodig en deze voeding zal niemand al in huis gehad hebben.

Je koopt toch ook geen auto en is de motor een optie, het een hoort bij het ander en ik vind dat ze deze voeding er standaard bij dienen te leveren.

Als ik een laptop koop zit er ook een voeding bij, dit is niet eens een discussie  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: CS3?
nobody
gast

Re: CS3?
 @citaat
Citaat van: wissels op donderdag 27 oktober 2016, 13:21:37
voor degenen die automatisch willen rijden met software, nog even wachten met verkoop van oude hardware, aangezien het software protocol ook weer afwijkt van die van het CS2, kan het CS3 nog niet aangestuurd worden, aangezien het protocol nog niet is vrijgegeven,
Schandalig om een niet uitontwikkeld en incompleet apparaat in de markt te zetten :important: :exclaim: :important:
Re: CS3?
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS3?
Citaat van: degeluidsman op donderdag 27 oktober 2016, 17:38:38
Ik ben geen cs gebruiker, maar blijf het vreemd vinden dat de cs3 zonder voeding geleverd wordt.
Nu zal er gelijk gezegd worden dat dit vermeld wordt maar je hebt blijkbaar een speciale voeding nodig en deze voeding zal niemand al in huis gehad hebben.

Je koopt toch ook geen auto en is de motor een optie, het een hoort bij het ander en ik vind dat ze deze voeding er standaard bij dienen te leveren.

Als ik een laptop koop zit er ook een voeding bij, dit is niet eens een discussie  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman


Je hebt volkomen gelijk Peter.
Tenzij je een voeding hebt van een vorige CS (niet de CS1), zal je toch een (gelijkstroom)voeding moeten aanschaffen, en ik vind ook dat M. dat als één pakket zou moeten leveren...

Ik kwam er trouwens vandaag achter bij mijn dealer dat vanaf de CS2 de benodigde voeding geen wisselspanning meer afgeeft, maar gelijkspanning.  Dus de gelijkrichting zat wel in de eerste Central Station 60212, maar niet meer in de opvolgers.  Het is dus geen simpele transformator meer maar een gelijkstroomvoeding.  Vandaar dat "oude" M. transformatoren (wat heet "oud") niet meer op de nieuwere CS gebruikt kunnen worden...
Of ga ik hier de mist in...


Willy
Re: CS3?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3?
Wat ik dan weer vreemd vindt (lees vooral de vergelijking tussen een laptop en deze centrale), is het feit dat je dan wel een voeding bij je laptop krijgt, maar een besturingssysteem?

Die moet je erbij aanschaffen zo niet dan toch ook voor betalen (ook al is het al geïnstalleerd), en dat doen ze om er ook aan te verdienen.
Alleen de manieren verschillen, maar het komt op hetzelfde neer en dat is commercie gedrag van een fabrikant.

Zelf heb ik de trafo (van de CS 2) erbij gekregen maar dan onderhandel je wel een beetje ;)

Datzelfde kan je dus ook proberen bij de CS 3, en of het je lukt, dat zal aan je onderhandelingen liggen ;)
Re: CS3?
Lid sinds: 2008

offline
Re: CS3?
Ik wil het spul nog niet gratis hebben Hans  :mrgreen: :mrgreen:
Re: CS3?
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re: CS3?
@ Peter:

Ja, leuk! Een voeding voor H0 erbij terwijl je spoor 1 rijdt......  :o) :o) (en die andere voeding nodig hebt)  :error:


Groet,
Hugo
Re: CS3?
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: CS3?
Goedenavond,

Toen ik mijn CS2 kocht, heb ik erbij de trafo gekregen. Een CS a euro 600-700 zonder voeding, dat is erg vreemd. Bij elke aparaat dat wij kopen zit een voeding erbij. Ik koop een Macbook van Apple van euro 1400, maar sorry de accu met oplader wordt apart verkocht. Dat kan toch niet.
Mijn Trafo van mijn CS2 was naar 3 jaar kapot, dat is helaas niet meer te repareer. Het is niet te openen, het zijn speciaal schroeven. Ik heb dus met een ijzerzag de behuizing van de trafo door midden gesneden, om de binnenkant te bestudeer, maar alles zit gegoten in een dik lag kunstars.
Gewoon weggoien, en een nieuw kopen.
Wat kost zo een trafo te produceren, een paar eurotjes en niet meer.
Philippe
Re: CS3?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: CS3?
Blijf het onvoorstelbaar vinden. Een centrale van 799,99 en dan nog een trafo van  79,99 erbij moeten kopen. Kom je toch op 879,98 Euro's uit.
Ik weet overal wel met 10% korting te koop, maar ik blijf het erg veel geld vinden om treinen te besturen.

Gr.  Charlie
Re: CS3?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: CS3?
Was er nou ook zo'n gezeur over een trafo bij de CS 2 ?
Re: CS3?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3?
Citaat van: robbie103 op donderdag 27 oktober 2016, 19:38:33
Dat kan voor een desktop nog wel kloppen, maar een laptop is altijd incl besturingssysteem, en uiteraard betaal je daar voor, net als dat je betaald voor het besturingsysteem in je cs...
Zelfs bij een laptop krijg je geen volledige software dan alleen het besturingssysteem, en met een 30 dagen licentie (Excell of Word of een virusscanner) die je tenslotte ook betaald, heb je nooit veel.
Ook daar dwingen ze je dus om het erbij te nemen, terwijl de CS 3 al alles aan boord heeft behalve dus de voeding.
Daarom vindt ik het geen goede vergelijking.

Wel komt het commerciële aspect steeds als een rode draad terug, dat alle extra betaald moet worden, maar een trafo valt dan op zijn beurt niet echt onder een optie.
Zonder dat ding werkt je CS 3 niet, en eigenlijk vindt ik ook dat ie er bij hoort, maar er moet ook geld verdient worden aan alles wat geproduceerd wordt.
Voor niks gaat de zon op, ook om over misleiding te beginnen lijkt me echt niet nodig, want het is nooit onbekend geweest dat die dingen los verkocht zouden worden.

Twee nummers (eentje van de CS 3, en eentje van de trafo) betekenen meestal ook twee aparte inkomsten bronnen.
Ook de software die erop draait moest gekocht worden, anders deed je CS 3 helemaal niks.
Dus ook daaraan betaal je mee als klant, buiten de centrale zelf dan, zelfs ook buiten de trafo om, daarom blijft het ook een verrekt duur ding ;)

@ Dick,

Nee er was geen gezeur bij de trafo, die werd net zo los verkocht als die nu van de CS 3.
Daarom heb ik goed onderhandeld met de winkelier, en die ging erin mee, dus heb ik iets leuks voor elkaar gekregen ;)
Re: CS3?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: CS3?
Citaat van: brund55 op donderdag 27 oktober 2016, 22:38:44
Was er nou ook zo'n gezeur over een trafo bij de CS 2 ?
Nee maar die kostte volgens mij ook maar de helft van wat de cs3 ondertussen kost  8o
Het is vind ik belachelijk veel geld, maar ja ieder zijn ding  :)
Re: CS3?
Lid sinds: 2015

offline
Re: CS3?
Ik blijf toch maar bij mijn Ecos 2 van 525 euro inclusief trafo.
Re: CS3?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: CS3?
Lijkt mij niet onverstandig.