Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4

Gestart door tfk maandag 04 mei 2015, 01:39:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi Huub,

Fijn te horen dat het allemaal standaard gedrag is wat mijn schakeling vertoond.  :)

Hij gaat dus inderdaad uit als de aux wordt ingeschakeld. Zou je kunnen uitleggen wat er electrisch gebeurd? Alle YouTube-jes die ik tegenkom gaan in op het versterkende effect en ik wil nou juist de schakelende eigenschappen weten.

Ik zal beide situaties in mijn breadboardje gaan zetten.

Edit:
Oke, beide situaties in het breadboard geprikt.

Alles staat nog standaard aan. Wel de volgende observatie:

1. De NPN schakeling brand standaard fel en wordt minder fel bij inschakelen;
2. De PNP schakeling brand standaard minder fel en wordt fel bij inschakelen.

Er is dus een omdraaing van de situatie. De PNP doet in wezen wat deze moet doen. Alleen gaat er nog stroom over het ledje waardoor deze altijd aan staat. Kunnen de weerstanden hier wat mee te maken hebben? Hoe weet je zeker dat een transistor in cut-off modus gaat?

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Er is maar 0,6 Volt nodig om een transistor open te sturen; het is tenslotte een diode (B-E) in de transistor die je aanstuurt.
De NPN-schakeling:
Als de ingangsspanning niet onder de 0,6 Volt ligt, dan gaat de transistor al geleiden, en dit begint al bij een lagere spanning !
De te gebruiken waardes van de weerstanden moeten echter niet te willekeurig gekozen worden......
en ik had die nog niet mede gedeeld  :)

Een transistor, bv. een BC547 of een BC557 heeft een minimale versterkingsfactor van 110 (bij de B en C-versies is dit 200 en 420)
De aanduiding in de datasheet is hFE (gelijkspanningsversterking, niet te verwisselen met hfe !)
De maximum collectorstroom is 100 mA en bij een versterking van 100 moet je er 1 mA op de basis in sturen.
Die waarde verdubbel je dan om zeker te zijn dat de transistor in verzadiging gaat.
(deze transistoren zijn een beetje vreemd omdat de decoder zelf al meer stroom kan leveren)

Als je bij 18 Volt voeding dan 2 mA wil sturen (of 1,8 mA, rekent gemakkelijker) dan moet de basisweerstand 10 kOhm zijn.
Dus bij de PNP-versie kies je die waarde voor R5. Voor R8 neem je 47 kOhm (maar 1 kOhm werkt ook, is niet kritisch).

Gaat de led niet helemaal uit, dan moet je de spanning over Basis-Emitter meten; die moet nagenoeg 0 Volt zijn, reeds bij 0,5 Volt is het al mis !
Haal je de aux-aansluiting los van de decoder en de led gaat uit, dan is de decoder de boosdoener.
Je zou dan een diode in serie kunnen zetten met R8. (kathode aan de aux).
Het zou niet nodig moeten zijn want de open collectoruitgang van de decoder doet gewoon niets, is open. maar je weet maar nooit.
En je moet alles uiteraard correct aansluiten.......

Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi Huub,

Top! Erg waardevolle uitleg. Ik had al het gevoel dat het aan zoiets moest liggen. Ik knalde er dus 10x zoveel volts doorheen.  :D Wel mijn stijl, ik blaas wel vaker dingen op. Maar ik had in ieder geval de tegenwoordigheid van geest om voor de leds 10kOhm weerstanden te plaatsen.  :thumbup:

De berekeningen die bij mij opkomen zijn:

hFe = Ic / Ib
(dus de versterkingsfactor is gelijk aan de stroom over de collector, gedeeld door de stroom over de base en die van de base willen we weten)

[b]U = I x R[/b]
(Voltage is gelijk aan de stroom maal de weerstand en we willen de weerstand weten)

Als ik je verhaal zo nareken via de tweede kom ik inderdaad op 10000 ohm terecht.

U = I x R
18 = 0.0018 x R
R = 18 / 0.0018
R = 10.000


Afijn. Ik heb de PNP variant aangesloten. En...deze werkt!  :D

Ik heb bijgaande foto geïllustreerd om de relatie met het schema goed te kunnen leggen.

In feite is de dradenrommel in de hoek het schema. De GND en centrale + haal ik van de zijkant om die aansluitingen uit de weg te houden. Deze heb ik doorverbonden met de eerste gaatjes van de GND en V+ rail van het breadboard in de uiterste hoek. De gehele rail langs de bovenrand is dan de voeding en massa van de schakeling.

De AUX3 komt van de zijkant binnen en wordt via weerstand R5 verbonden met de base (pootje 3) van de PNP-transistor. Aan de andere kant gaat weerstand R8 dan naar de GND.

Vanaf de V+ rail gaat er dan een draad naar de emittor (pootje 1) van de transistor.

Vanaf de collector (pootje 2) van de transistor gaat het dan naar de pluskant van de led.

Vanaf de kathode (minpool) van de led gaat het dan naar een dikke weerstand R6. Ik moet nog even spelen met de waarde om de goede helderheid te krijgen. De weerstand gaat echter weer terug naar de GND rail om het schema te volgen.

Volgens mij was dat hem dan...

DANK U! DANK U! DANK U! DANK U! DANK U! DANK U! DANK U! DANK U !!!

voor de tijd en rust waarin bovenstaande uitgelegd is. Ik begin het zowaar te snappen!

Nu maar eens de NPN versie gaan analyseren.

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Maar ik zie nu een BD136 ?
Die heeft een versterking tussen 25 en 250.
De Vceo (de maximum spanning over collector en emitter met de basis open, dus los) is -45 Volt.
Kijk, de waarde wordt dus ook met een min-teken er voor aangegeven.

Wil je meer versterking, dan moet je geselecteerde types kiezen, bijvoorbeeld een BD136 -16, versterking ligt dan tussen 100 en 250.
Je vindt dit trouwens gewoon in de datasheet van die dingen......

Wil je een veel hogere versterkingsfactor, dan kan je een darlington nemen.
Je kan er eentje samen stellen met twee transistoren, maar die dingen zijn ook gewoon kant en klaar te koop.
Hoe de transistoren geschakeld zijn kan je eenvoudig zien met google.
Bij de darlingtonschakeling mag je de twee versterkingsfactoren met elkaar vermenigvuldigen.

Een geheel ander ding is een mosfet.
Deze dingen worden niet met stroom aangestuurd maar met spanning.
Een voorbeeld: een BUZ11 kan wel 30 Ampere schakelen !
Een nadeel: je kan ze zomaar opblazen met statisch elektriciteit.
Daarvoor moet ik op mijn werk een speciale jas en schoenen aan en dan ook nog een polsbandje dragen......

Tenslotte: een heleboel van die dingen zijn er ook in smd-uitvoering: lekker klein en toch veel power  :)
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi Huub,

Bijna, het is een BD138 maar ik heb ook BD136 in mijn assortiment en wat andere die ik nog niet kan thuisbrengen.

Ik vond de BD138 wel leuk want daar staat mijn forumnaam op.  :thumbup:

Ik ben overigens nog een beetje met de NPN aan het ploeteren merk ik.  :)

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Citaat van: huub op dinsdag 16 juni 2015, 17:31:16

Tenslotte: een heleboel van die dingen zijn er ook in smd-uitvoering: lekker klein en toch veel power  :)


En kun je gewoon koud aan de uitgang van aux 3 en 4 hangen.
Werkt hier naar volle tevredenheid.

Toepassingsvoorbeeldje :
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31046.msg950268#msg950268
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
SMD...hm...dat is weer een stationnetje verder.  :D

Is dat een beetje makkelijk te solderen?  8)

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Als je de draden probleemloos op de decoder kunt solderen is dit geen probleem. 
De afstand is hetzelfde als die pads op de decoder.
Even de pootjes recht buigen met een tangetje en je zet de draden er zo aan.

Robin
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Hoi Robin,

Hm, dat is wel een interessante om naast de IRF7103 te proberen.

Dan heb ik drie varianten die ik kan testen.  :thumbup:

De NPN versie heb ik nog niet in de lucht maar eerst maar even de gebruikte weerstanden samenvatten.

Met dank aan Huub:


De PNP versie:




R5 = 47 kOhm (van de base naar de aux)
R6 =  1.2 kOhm (van de led naar GND)
R8 = 10 kOhm (van de centrale plus naar de base)


Van de weerstand R6 ben ik nog niet helemaal zeker hoe deze werkt. Het rare is dat de led nog zachtjes brand. Met 10kOhm doet deze dat overigens ook nog. En bij een 47kOhm ook nog. Dat is wel apart. Je moet overigens wel van boven op de led kijken om het te zien.

Het stroompje loopt dus van emittor naar collector aangezien het een PNP is in plaats van een NPN waar het stroompje dus van collector naar emittor loopt.

Hier staat een mooi diagrammetje

Zo, administratie is weer bijgewerkt. Vandaag hoorde ik dat de IRF7103's ook binnen zijn gekomen. Wellicht kan ik die donderdag avond halen of anders zaterdag. Ik ben ook wel benieuwd hoe dat werkt.

SMD's heeft mijn locale elektro-zaak niet dat wordt dus rondsnuffelen bij conrad of iets dergelijks.

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Je zoekt het aan de verkeerde kant van de transistor.........
R6 dient om de maximale stroom door de led in te stellen, verder helemaal niets.
Als de led niet helemaal uit gaat, dan staat er op de basis (eigenlijk over basis-emitter) nog een restspanning.
Je kan de transistor ongevoeliger maken door een weerstand (met een kleine waarde) parallel aan de B-E te schakelen.
I.c.m. R2 heb je dan een spanningsdeler, waardoor de stuurspanning hoger wordt dan 0,6 Volt.
Ook kan je een diode i.p.v. R2 toepassen, je verhoogt dan de spanning die nodig is om de transistor aan te sturen met ca. 0,6 Volt.
Nog beter (maar heb je dat liggen ?) is een zenerdiode van bijvoorbeeld 4,7 Volt op dezelfde plaats te gebruiken, verhoging is dan 4,7 Volt.
LET OP ! de zenerdiode moet je wel andersom aansluiten, anders heb je nog steeds maar 0,6 Volt erbij.....
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Hoi Huub,

Die parallele weerstand ga ik natuurlijk direct proberen.  :thumbup:

Wat dit heb ik aan diodes op voorraad:

1N4148 (heel klein, orange, beetje doorzichtig) (VR=75V, IF [DC]=0.2A)
1N4007 (iets groter, zwart, niet doorzichtig) (VR=1000V, IF [DC]=1A)
1N5408 (nog iets groter, zwart, niet doorzichtig) (VR=1000V, IF [DC]=3A)
6A6 (groot, zwart, niet doorzichtig) (VR=600V, IF [DC]=6A)

En het setje bevat nog twee gelijkrichters 110B2 (W01G) (VR=100V, IF [DC]=1.5A)

Zeners heb ik denk ik niet.

Kan ik die diode welke op de plek van R2 in het NPN schema past ook op de plek van R5 in het PNP schema zetten?

edit: Hm...op de een of andere manier krijg ik het parallel plaatsen van een lichte weerstand (10 ohm) niet voor elkaar. Ik zet hem van de basis naar de emittor maar dan blijft alles uit. Ik heb R5 (aux naar base) eentje opgeschoven en de 10 ohm weerstand daar tussen ge-sandwiched. Wat doe ik fout?

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Citaat van: tfk op donderdag 18 juni 2015, 20:23:53
Kan ik die diode welke op de plek van R2 in het NPN schema past ook op de plek van R5 in het PNP schema zetten?

Dat kan niet, dan zitten er dan 2 diodes in serie keihard tussen plus voeding en gnd, die gaan onmiddelijk kapot en eventueel ook de voeding als die niet kortsluitvast is.
In het NPN-schema kan het wel, er zit daar namelijk nog een extra weerstand, de pull-up.
Je kan die diode er wel bij plaatsen, maar het heeft zowiezo weinig zin; het is geen drempelgeval waar het om enkele tienden van Volt gaat.

edit: Hm...op de een of andere manier krijg ik het parallel plaatsen van een lichte weerstand (10 ohm) niet voor elkaar. Ik zet hem van de basis naar de emittor maar dan blijft alles uit. Ik heb R5 (aux naar base) eentje opgeschoven en de 10 ohm weerstand daar tussen ge-sandwiched. Wat doe ik fout?

Nou, dat is gemakkelijk: 10 Ohm is veel te klein, je sluit daarmee de BE bijna mee kort.
Ik zou 1 kOhm of zo gebruiken, het moet een beetje in verhouding staan met die andere weerstanden.

Kan je misschien eens uitrekenen hoeveel spanning je nodig hebt (op het punt waar de aux-uitgang aan zit) om de transistor net in te kunnen schakelen, uitgaande van 0,5 Volt ? ;)

Tja, elektronica is toch geen kleinigheid van ´dat doen we wel effe´  :D


grv Huub
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Hoi Huub,

Zeker geen kleinigheid maar wel super interessant.  :thumbup:

Enne, hoe groter de hindernissen deste groter de voldoening als het daadwerkelijk werkt.

Morgen komen de IRF7103 chipjes binnen, die ga ik er natuurlijk naast prikken.  :D

Voor nu ga ik alles nog eens nameten en kijken of ik tot een goede weerstandswaarde kan komen.

Dank!

edit: Ok. Even met weerstanden gespeeld. Ik ben bij 47kOhm begonnen en merkte dat de led uitging en bij inschakelen weer aan. De paralle weerstand werkt dus. Yeuh!  :thumbup:



Om een zo effectief mogelijke schakeling te krijgen ben ik dat naar beneden gaan schakelen. De 4.7 kOhm weerstand bleek de beste. Bij 2.7 kOhm werkte het ook nog maar ik zag dat de led bij inschakelen veel minder fel was. De 4.7 kOhm bleek de mooiste combinatie.

Ik heb nu de volgende berekeningen er op losgelaten:

De stroom over de base van de transistor:

        Vbb - Vbe
Ib = ------------
         Rb + Re . (ß + 1)

Ib = stroom over de base
Vbb = voltage over de base (?)
Vbe = voltage over base naar emittor
Rb = weerstand over base
Re = weerstand over emittor
(ß + 1) = gokje, de hFe van de transistor (130 dacht ik voor de BC138?)


Weerstand over de base:

Rb = R8 || R5
       (R8)*(R5)
    = ---------
        R8 + R5


Voltage over base:

                    R5
Vbb = Vcc  * (-----------)
                R8 + R5

Vbb = voltage over base (?)
Vcc = voltage over collector (?)


Als ik dan wat bekende data probeer in te voeren dan krijg ik dit:

Bekende data:

Vcc = -3.76 (de multimeter geeft tussen massa en collector -3.76 volt aan)
Vbe = -0.61 (de multimeter geeft tussen base en emittor -0.61 volt aan)
R5 = 47kOhm
R8 = 10kOhm
R6 = 1.2 kOhm (deze weerstand komt na de emittor dit zal dus Re zijn?)


Voltage over base (?):

                  47
Vbb = 3.76 * (----------)
               10 + 47

                 47
      = 3.76 * (--)
                57

      = 3.1 Volt


Weerstand over base:

(wat de dubbele pipe tekens betekenen weet ik niet precies maar ik denk dat het iets is als de gecombineerde weerstand van R8 en R5)
Rb = R8 || R5 
        (R8) * (R5)
     = ----------
         R8 + R5

(R5 kan buiten de deling worden gehaald)
                  R8
     = R5 * ---------
                R8 + R5

                10
     = 47 * ---------
               10 + 47

                 10
     = 47 * ---------
                 57

     = 8.2 kOhm


Stroom, aantal amperes over base:

        Vbb - Vbe
Ib = ------------
         Rb + Re . (ß + 1)

      -3.1 - -0.61
   = ------------
         8.2 + 1.2 * (130)

          -2.49
   = ------------
          164.2

  = -0.015 A
  = 15 mA


Het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit maar ik heb eerlijk gezegd helemaal geen idee wat ik hier mee moet.  O:-D De 8.2 zou aangeven dat een 8.2 kOhm weerstand de beste optie zou kunnen zijn. Maar een 4.7 kOhm doet het proefondervindelijk prima.

Ik heb de berekeningen overigens hier vandaan:
http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/How-to-calculate-the-base-current-ib-of-a-transistor

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Hoi hoi,

Ok, ik heb ondertussen een IRF7103 van bedrading voorzien. Ik denk echter niet dat dit exemplaar de loc gaat halen. Want de IRF geeft geen sjoegem.  :)

Waarschijnlijk is deze kaduuk op het moment dat ik eenmaal door heb hoe je zo'n ding aan de gang krijgt.  :D

Dit is hoe ik een en ander nu heb gefabriceerd:

Connector 1 t/m 4
Ik heb in feite een zwarte draad aan connector 1 en 3 gezet, een oranje (aux3) aan connector 2 en een grijze (aux4) aan connector 4.

Connector 5 t/m 8
Aan de overzijde heb ik op connector 5 en 6 een grijze gezet (aux4a) en op connector 7 en 8 een oranje (aux3a).

Naar de verbruikers
Vanaf aux3a en aux4a gaat het dan via een weerstand van 1.2kOhm naar de minpool van een led voor elke verbinding en van de pluspool van deze leds gaat het dan naar de plus-rail (blauw).

Is dit een beetje de volgorde?

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Hallo Slider,

Citaat van: huub op zondag 14 juni 2015, 13:42:22
Je mag er gerust van uit gaan dat ik weet hoe het wel zit, maar nog veel beter is het zelf te controleren en/of na te vragen bij andere elektronici op het forum, bijvoorbeeld Freak (Peter) en diverse anderen.

Bij de ene gaat er een elektrische stroom naar beneden lopen bij het verbinden op punt A en bij de ander loopt de stroom naar boven.
De stroom wordt bijvoorbeeld aangeduid als xx mA en als - xx mA. Bij de eerste mag het plus-teken gebruikt worden maar dat moet niet, bij de ander moet het min-teken wel gebruikt worden.
Heb het topic even doorgelezen, het verhaal Huub klopt.

Citaat van: huub op maandag 15 juni 2015, 17:05:32
De aanduiding in de datasheet is hFE (gelijkspanningsversterking, niet te verwisselen met hfe !)
De maximum collectorstroom is 100 mA en bij een versterking van 100 moet je er 1 mA op de basis in sturen.
Die waarde verdubbel je dan om zeker te zijn dat de transistor in verzadiging gaat.
(deze transistoren zijn een beetje vreemd omdat de decoder zelf al meer stroom kan leveren)
De transistor wordt als ?schakelaar? gebruikt. Zoals Huub hier al aangeeft zorg je dat de transistor in verzadiging gaat door de Basisstroom groter de nemen dan wat je brekend hebt. In de digitale techniek neemt men een 2 tot 5 maal grotere Basisstroom.
Voorbeeld zoals Huub hier aangeeft Ib = Ic / Hfe = 100 mA / 100 = 1 mA. Je neem nu een Basisstroom van 2 a 4 mA.


Mvg,
Peter
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
De hele transistor discussie schiet zijn doel beetje voorbij, waar het topic over hoort te gaan helaas.

Ja, ik weet dat NPN en PNP beide een stroom nodig hebben om "open" te gaan. Het is alleen de richting van die stroom die omdraait tussen NPN en PNP.
NPN: Ibe (Stroom van Base naar Emitter)
PNP: Ieb (Stroom van Emitter naar Base)

Meeste mensen gebruiken gewoon een positieve V+ en GND in hun circuits. Als je dan PNP gebruikt, moet je V+ op de Emitter aansluiten en load op de Collector. En je Base moet lager potentiaal zijn dan je source, zodat er een stroom gaat lopen.
Makkelijkste is om deze dan aan GND te hangen, via een weerstand.

Daarom is het doorgaan handiger het uit te leggen dat een PNP "open" gaat door hem aan GND te hangen. En als je de Base gelijk maakt aan de source, is de PNP "gesloten" want er loopt nu geen stroom meer (geen potentieel verschil meer).


Maar deze details zijn eigenlijk voor de meeste gebruikers overbodig en daarom was ik er niet over begonnen.
Voor het gemak kan je nog steeds stellen dat dus een NPN en PNP omgekeerd functioneren, bij een normale V+ en GND situatie. En dat is waar we het steeds over hadden voor de TGV.



Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Hoi Slider,

Als programmeur heb ik ook vaak lange discussies over de details. Het zit hem vaak in de interpretatie.

Ik moet wel zeggen dat de hele discussie voor mij wel heel leerzaam was. Ik doe dit ombouwen eigenlijk om het naadje van de kous te weten. Het waarom zeg maar. Daar hebben jullie allemaal een steentje aan bijgedragen.

Bij deze mijn dank!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik zit overigens wel in een makkelijke positie. Ik kom elektronisch gezien net kijken.  :D

Maar laat de critische commentaren vooral komen. Ik leer daar gewoonweg van.

Al met al wordt het best een aardig projectje niet?

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Even een ander dingetje tussendoor. Even een mooi CS2 icoontje gebakken van de TGV.

De grote hangt ook aan de post voor diegenen die zelf wat willen knutselen.

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Heb je geen ruimte voor een esu 51968 printje in het rijtuig want dan past elke mtc 21 print er in scheeld je een hele boel tijd omdat je dan geen schakelingen hoeft te maken met transistors!
En voordat ik aan een verbouwing begin kijk ik of er niet een wisselstroom model is want dan bestel ik de onderdelen er gewoon voor want wat is het nut om het wiel op nieuw te gaan uitvinden(of je hebt te veel vrije tijd over en onderneemt graag een uitdaging)als iemand anders dat al eerder en misschien beter heeft gedaan!
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Hoi hmmglaser,

Je bedoeld de 21mtc adapter print van ESU. Deze kan in combinatie met de 21 mtc variant van de ESU decoder worden ingezet en zet de logische aux3 en aux4 uitgangen om naar standaard functieuitgangen.

Ja, dat is natuurlijk ook een optie. Al moet ik zeggen dat het hele electronicagedeelte erg interessant is om eens te zien werken. Het is voor mij deel van de hobby. De learning curve zeg maar.

Tijd te over heb ik absoluut niet. Sterker nog, ik heb er een chronisch tekort aan.  :)

Dingetje is wel dat ik nu een 8 polige decoder heb liggen en die zal hoedanook ingezet gaan worden. Is het niet deze TGV dan is het wel in een ander treinstel.

En... dankzij onze electronica guru's hier op het forum heb ik de PNP variant werkend op het breadboard. Yeuh! Ik zou dus al een printje kunnen maken. Ware het niet dat ik erg benieuwd ben naar o.a. de IRF 7103 variant. Die heb ik van draadjes voorzien maar voor nu geeft deze nog geen sjoegem. Tja, en dan ben ik als ontwikkelaar natuurlijk erg benieuwd waar dat door komt.  :P

Waarschijnlijk een contactje, ik heb de draadeinden zo in het breadboard gestoken. Maar wellicht mag ik niet vanaf pin 5 t/m 8 via weerstanden en leds naar de blauwe plus en heb ik het ding opgeblazen.

En dan denk ik: "Hmm waar zou dat aan liggen? Kan ik het ding doormeten?" en dus ga ik opzoek op YouTube voor uitleg hoe je een IC door kan meten. etcetera, etcetera...

Leuk leuk leuk leuk leuk!  :thumbup:

Maar de volgende keer zal ik inderdaad eens gaan kijken of ik een 21mtc versie met adapterprint kan bemachtigen. Want ook dat is natuurlijk leuk om eens in te bouwen.

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Korte, maar ook ongevraagde uitleg  :P:
De reeks ICtjes zoals b.v. IRF7103 bevatten 2 stuks transistors.
Maar geen gewone transistors maar MOSFETS; precies gezegd: N-kanaal verrijkings-mosfets.
Dat wil zeggen dat ze sturing nodig hebben om te gaan geleiden, net als gewone transistors.

(Metal Oxide Screen Field Effect Transistor en de s van meervoud  :D)

Omdat ze aangestuurd worden op een sperrende* diode, zijn deze dingen gevoelig voor statische spanning en je kan ze dan ook ´gemakkelijk´ opblazen, alleen al door ze gewoon aan te raken.
Vandaar mijn verhaal over speciale jassen, werkschoenen en aardings-polsbandjes hier ergens in het draadje.
* gewone transistoren worden op een geleidende diode aangestuurd, dus er vindt nauwelijks spanningsopbouw plaats.

Deze IC´s zitten ook in de MS1 en CS1 en gaan ´wel eens´ kapot.

Vandaar dat ik vaak liever gewone transistoren wil gebruiken.

grv Huub
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Hoi Huub,

Laat dat ongevraagde advies maar komen hoor.  :thumbup:

Hm. Dat is wel een goede. Ik denk dat ik de mijne wat te grof behandeld heb want ik heb alle regels wel overtreden. :D

Ik vind tot nu toe de PNP versie de beste om mee te beginnen. Dus zal ik daar eens een soldeerwerkje van gaan maken.

Dank!

TFK