Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper

Gestart door Carel zondag 26 april 2015, 18:36:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo,allemaal,
Vorige week had ik een probleem met de Ecos2 en Koploper, wat na enige moeite en rondvragen kon worden opgelost door gebruik te maken van het programmaatje, wat in Onderhoud locomotieven is genomen. Hiermee kunnen o.a. de objectnummers van de mfx locs in Koploper gelijk gemaakt worden aan die van de Ecos, als Koploper deze op 0 heeft gesteld, wanneer in de Ecos een tweede record van dezelfde loc zwordt ingelezen. Waarom de Ecos dit doet en kan doen is mij nog steeds een raadsel, maar het gebeurt. Na de operatie van vorige week was alles weer keurig hersteld, tot ik gisteren een bezoeker kreeg, die een eigen mfx loc bij zich had en vroeg, of deze op mijn baan kon lopen. Ik heb deze in de Ecos ingelezen, terwijl de er geen verbinding was tussen de Ecos en Koploper en heb hem handmatig bestuurd met de Ecos. Daarna deze loc weer uit de Ecos verwijderd en toen ging het helemaal mis. Noch met de Ecos noch met Koploper konden de locs worden aangestuurd, hoewel het synchronisatieprogramma aangaf, dat er geen verschillen waren.

Daarom heb ik vervolgens alle mfx locs uit de Ecos verwijderd en opnieuw ingelezen zonder verbinding met koploper en daarna de objectnrs van alle mfx locs met het speciale programmaatje in onderhoud locomotieven in Koploper aan elkaar gelijk gemaakt. Toen konden de mfx locs weer met Koploper en Ecos worden aangestuurd, tot.... een half uur later. Toen was het afgelopen en konden ze noch met Koploper noch met de Ecos worden aangestuurd. Omdatik zowel van Koploper en de Ecos onmiddellijk nadat de mfx met beiden aanstuurbaar waren een backup had gemaakt heb ik beide backups opgezet, maar ook dat hielp niet. de mfx locs waren noch in Koploper noch met de Ecos aanstuurbaar.

Wat ook vreemd is, dat:
- ik de Ecos voortdurend mfx locs zie inlezen geheel of gedeeltelijk, ook al staat er geen enkele loc op de programmeerrails; volgens de handleiding zou het inlezen van mfx locs buiten de programmeerails alleen kunnen plaatsvinden op baanstukken, die door een Ecos booster worden gevoed , terwijl ik met boosters van Digirails werk;
- een aantal locs op de programmeerrails half worden ingelezen, het halve groene blokje verdwijnt dan of wordt tot een kwart teruggebracht en het inlezen begint weer opnieuw.

Ik begrijp er niets van, maar zo functioneert het in ieder geval niet. Wellicht is er iets met de Ecos aan de hand, of er is een andere oorzaak, maar ik weet het niet. Weet iemand raad?

Bij voorbaat dank en mvrgr
Carel
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel,

Welke softwareversie staat er op je ECoS ?.
Locomotieven kun je ook via het hoofdspoor inlezen.
Gebruik je sleperwippen tussen de middengeleiders van de ECoS en Digirails booster(s) ?.
Maak eerst eens een loklijst van je ECoS.
Dat kun je doen door een verbinding te maken met je ECoS vervolgens ga je naar Objekte, dan naar Loks. Je ziet dan de lijst van alle loks die in de ECoS staan.
De lijst kun je ook converteren naar Excel-XML die je dan in Excel in kunt lezen.


Mvg,
Peter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Peter,
De softwareversie van de Ecos is 4.02. Hoewel de handleiding van de Ecos zegt dat mfx locs alleen via de programmeerails zijn in te lezen, merk ik, dat dat ook op het hoofdspoor gebeurt. als ik alle mfx locs via de programmeerrails heb ingelezen, dan zie ik, dat hij blijft inlezen via het hoofdspoor, maar welke kan ik niet zien.
Ik gebruik - gelukkig- geen sleperwippers tussen de scheidingen van de boosters. Dit is bij Digirails boosters niet nodig en dus kunnen locs ook niet blijven steken op een wipper.
Ik heb een loclijst van de locs in de Ecos gemaakt ik zie er niets bij zonder aan, alleen zie ik, dat de mfx locs zonder adres worden weergegegeven en de overige locs wel. Ook staat er geen objectnr. op.
Wat ik er mee kan is mij niet duidelijk. Alles locs, die ik ook in de Ecos zie, staan in de loclijst. De locs, die maar half of helemaal niet ingelezen worden, niet.

Wat ik nog wel zag, was dat achter die loclijst nog eeen lijst verborgen zat met voor mij allerlei computer geheimtaal, waarmee ik niets kan beginnen kan, maar misschien jij wel. Als je wilt kan ik je die loclijst toesturen. Maar dat doe ik dan via een PB op een andere computer, want ik schrijf deze mail op een iPad en daarmee kan ik geen bestanden meesturen, die op een USB stick staan.

Ik hoor het nog wel van je,
Mvrgr
Carel
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel,

Citeermerk ik, dat dat ook op het hoofdspoor gebeurt. als ik alle mfx locs via de programmeerrails heb ingelezen, dan zie ik, dat hij blijft inlezen via het hoofdspoor, maar welke kan ik niet zien.
Zie de handleiding
CiteerMarklin mfx-locs / locs met ESU M4-decoder melden zichzelf aan : gewoon de loc op de sporen zetten. Let erop dat de baan onder spanning staat (?Go? knop groen). De loc moet zich in een sectie bevinden die onder spanning blijft (vb. niet in een seinsectie , niet op een uitschakelbaar opstelspoor, niet gevoed door een booster aan de externe boosterinterface)

CiteerIk gebruik - gelukkig- geen sleperwippers tussen de scheidingen van de boosters.
Misschien staat het wat onduidelijk aangegeven maar
CiteerBij de overgang van de verschillende boostertypes moet een wipje gebruikt worden.
Ook bij gebruik van MFX centrale/booster en Digirails/Digikeijs.

Citeerde mfx locs zonder adres worden weergegegeven en de overige locs wel.
Bij het aansturen van een MFX-decoder door een MFX centrale wordt het Motorola protocol (en dus zijn adres) uitgeschakeld.


Mvg,
Peter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Peter,
Ik heb de handleiding er nog eens op nagelezen. Het mag eigenlijk een wonder heten, dat ze zich nog aanmelden, omdat er aan zoveel voorwaarden moet worden voldaan. Wat het aanmelden op een Esu booster betreft: het wordt niet met zoveel woorden gezegd, maar eigenlijk wordt dit wel aangeraden voor een betrouwbare inlezing. Omdat ik de mfx locs nu stuk voor stuk heb aangemeld, na ze eerst verwijderd te hebben, via de programmeerrails zonder een mfx loc op het hoofdspoor, zou het aanmelden goed verlopen moeten zijn, omdat de aanmelding rechtstreeks via de Ecos heeft plaats gevonden.

Dat mfx locs zich ook via het hoofdspoor kunnen aanmelden via andere boosters dan de ESU booster wil niet zeggen, dat de Ecos voortdurend bezig moet zijn met inlezen. Als alle mfx locs zijn ingelezen en er zijn geen nieuwe locs moet het aanmelden stoppen en dat gebeurt niet.

Digirails vermeldt in zijn handleiding van de booster uitdrukkelijk, dat geen wippers nodig zijn bij de scheiding van boosters ook niet voor mfx locs. En ook mijn handelaar heeft mij dit uitdrukkelijk verteld indertijd. Ik heb jaren lang gewerkt zonder wippers, met Digirailsboosters en met de CS1R, die toch ook is voorzien van ESU firmware en heb nooit last gehad van de problemen, waar ik nu mee te maken heb. De problemen zijn begonnen met de Ecos met versie 4.0.0, waarna mij verteld werd, dat ik versie 4.02 moest opzetten, waarna de problemen over zouden zijn. Niets blijkt minder waar te zijn.

Met alle respect voor de moeite, die jij gedaan hebt, maar echt veel wijzer word ik er niet van. Want dat het aan de wippers zou liggen, geloof ik niet. Dan zouden de mfx locs niet alleen de afgelopen week niet hebben gefunctioneerd, maar nooit en het is tot voor kort steeds goed gegaan.De ellende is in eerste instantie begonnen, omdat mfx locs dubbel ingelezen werden en nu de laatste keer, nadat ik een mfx loc van een ander na het gebruik weer heb verwijderd. Ook daarvoor heb ik al eens last gehad, omdat tijdens het aanmelden van een mfx loc de communicatie met Koploper open stond. Dit zou in versie 4.02 verbeterd zijn, maar nu treden er weer heel andere problemen op. Jouw citaten geven m.i. tot nu toe geen enkele aanwijzing voor een oplossing. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen, dat ik jouw inspanningen niet waardeer, in tegendeel, maar hiermee kan ik niets. Wellicht heb je nog andere suggesties?

Mvrgr
Carel

Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel,

Niet rottig bedoeld maar dan houdt het hier op.
Wat jij schrijft over de sleperwippen druist in tegen wat ESU en Marklin mededeeld.
Dat het niet aan de centrale (indien niet defect) ligt is zeker, dat het niet aan Koploper ligt is zeker, dat het niet aan de communicatie tussen beide ligt is zeker.

Succes met het zoeken naar de oplossing.


Mvg,
Peter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Oudere versie op de Ecos terugzetten ?
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel, allen,

je kan nadat versie 4.02 is geïnstalleerd terug naar firmware 4.0.0, echter verder terug kan niet meer, ik geloof ook niet dat dit het probleem op zou lossen.

Als een Mfx locomotief op een andere centrale cq. locprogrammer aangemeld is geweest dan zal dezelfde loc teruggezet op de 1e centrale zich weer opnieuw aanmelden. Hiermee kunnen de loc-id nummers in de Centrale inderdaad verschuiven, zoals bij jou gebeurd is.

Mijn advies wacht eerst tot alle locs zich aangemeld hebben, voordat jij de locs in koploper opnieuw koppelt. Een loc die van idnummer (vanaf nummer 1000) op je centrale veranderd zal inderdaad de koppeling met Koploper verliezen, zodat de loc niet dubbel ingelezen wordt,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hoi Carel,

Ik mis een klein stukje in jouw uitleg.
Voedt de ECoS ook een deel van de baan, of wordt dat alleen door de boosters gedaan?
Bij het eerste is het zeker noodzakelijk om sleperswippers te gebruiken, terwijl bij de tweede oplossing dat waarschijnlijk niet behoeft.

Persoonlijk heb ik me altijd ver gehouden van MFX, want het gaf bij mij in het verleden altijd veel problemen. Ik rijdt nu het liefst puur DCC, eventueel met RailCom, maar ook dat is niet feilloos.

Groet,
Bert
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo allemaal,
Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik ben vergeten te melden (terechte opmerking van Bert, sorry Peter), dat de hele baan door Digirails wordt gevoed en niet door een ESU booster. Die gebruik ik uitsluitend voor de verlichting. Had ik deze ook voor de voeding voor een deel van de baan gebruikt, dan had ik inderdaad een wipper moeten gebruiken, maar omdat ik in het verleden bij Marklin boosters heb gemerkt, dat  een loc vaak op een wipper bleef steken, heb ik daar een hekel aan en bij Digirails boosters heb ik daar natuurlijk geen last van net ook niet van kortsluiting.

Overigens ben ik vanmiddag doorgegaan met testen om de oorzaak van wat er gebeurde te achterhalen en voor mij staat als een paal boven water, dat hieruit is gebleken, dat de oorzaak bij de Ecos ligt. Ik heb uitsluitend met de Ecos getest zonder Koploper, alle mfx locs uit de Ecos verwijderd met de stopknop op rood conform de handleiding. Vervolgens alle mfx locs stuk voor stuk ingelezen via de programmeerrails met loskoppeling van de stroom naar de baan. Na elke inlezing getest of de loc aanstuurbaar was met de Ecos op de baan hetgeen steeds het geval was, mits de aanmelding aan de Ecos niet langer dan een half uur ervoor had plaats gevonden. Na een half uur was elke loc niet meer bestuurbaar door de Ecos en zag ik dat deze de loc opnieuw aan het inlezen was, terwijl ik de loc voor mij op het scherm had. Als de loc volledig ingelezen werd, wat lang niet altijd het geval was, was hij weer aanstuurbaar vanuit de Ecos tot er een halfuur verstreken was, dan was het weer afgelopen. Dus ik kan niet anders concluderen, dat er iets mis is met de Ecos. ESU mag uitzoeken wat er aan de hand is. Ik vertrouw erop, dat mijn handelaar mij een andere ter beschikking stelt.

Mvrgr
Carel
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Ik hoop het ook voor je...
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel,

Citaat van: Carel op maandag 27 april 2015, 16:19:28
Ik heb jaren lang gewerkt zonder wippers, met Digirailsboosters en met de CS1R, die toch ook is voorzien van ESU firmware en heb nooit last gehad van de problemen, waar ik nu mee te maken heb
Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42961.0


Mvg,
Peter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Uit de handleidingen van de Digirail boosters
De DR5010 Booster is geschikt voor gebruik van het DCC en Motorola (c) formaat.
De DR5020 Booster is geschikt voor gebruik van het DCC en Motorola (c) formaat.


Citaat van: Carel op maandag 27 april 2015, 16:19:28
Digirails vermeldt in zijn handleiding van de booster uitdrukkelijk, dat geen wippers nodig zijn bij de scheiding van boosters ook niet voor mfx locs
Met beide boosters is alleen eenrichtingscommunicatie mogelijk. Wat wil zeggen dat een MFX-centrale wel een MFX-decoder kan aansturen, echter een MFX-lok kan geen data deze boosters terugsturen.

Zodra een MFX-lok bij een centrale is aangemeld zal de centrale met regelmaat aan de MFX- lok vragen of deze nog aanwezig is. Een MFX-lok zal dit eenvoudig met een ja beantwoorden. Krijgt de centrale geen antwoord gaat deze er van uit dat de lok niet meer aanwezig is.

Technisch:
Bevestiging
SEARCH en PING-pakketten worden in een Ja-geval door eenvoudig aanschakelen van het 52,6kHz terugmelddrager beantwoord.


Mvg,
Peter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Peter,
Ik was het al lang weer vergeten, maar je hebt gelijk. Ook toen had ik er al last van. Het is nu niet hetzelfde probleem, maar houdt er mogelijk wel verband mee. Er zit kennelijk iets in de firmware van ESU, wat dit soort problemen veroorzaakt en er nog steeds niet uit is. Paul Haagsma heeft er in Koploper aandacht aan besteed om ingeval de id nrs van de mfx locs in de Ecos/CS1R om wat voor reden uiteenlopen weer aan elkaar aan te passen. Wat zich nu voordoet, dat de mfx locs na een half uur met de Ecos niet meer bestuurbaar zijn en zich weer opnieuw gAt aanmelden,, heb ik echt nog niet meegemaakt. Ik heb geen flauw idee wat de oorzaak kan zijn, maar het zit in ieder geval niet in Koploper. Zoals het nu is, kan ik met de Ecos niets.

Het is aardig, dat je me eraan helpt herinneren, dat ik in het verleden ook al iets dergelijks heb gehad, maar toen werd het probleem verholpen door een latere versie en misschien gebeurt dat hiermee ook, maar nu niet, want een latere versie dan 4.02 is er niet. In ieder geval kan ik het probleem niet verhelpen en jij, denk ik, ook niet. De oplossing ligt volgens mij bij ESU, ik hoop alleen niet, dat ik zo lang moet  wachten, tot het eindelijk een keer is opgelost. Want er zal wel een bestand of in ieder geval een aantal records corrupt zijn.

Als de oplossing is om de Ecos te resetten, dan ben ik zuur, dan kan ik alles opnieuw inbrengen. Daar heb ik weinig trek in.

Mvrgr
Carel

P.S.
Wat je laatste bericht betreft, je hebt al begrepen, dat ik met de ESU booster geen baanstuk aanstuur. Mfx locs worden dus niet via deze booster aangestuurd Dus dat kan het probleem niet veroorzaken.
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel,

heb jij mijn vorige reactie gelezen, laat al je locs aanmelden, en zorg daarna dat je Ecos op de juiste manier afgesloten wordt, 5 seconden op de stop knop drukken en je Ecos slaat al je locs op de juiste manier in de centrale op. Als er daarna weer 1 bijgezet wordt is de kans dat de boel weer gaat schuiven en al je locs weer opnieuw aan gaan melden. Steeds firmware terugzetten en backups terugzetten etc. gaat jouw probleem echt niet oplossen. Zorg ook dat jouw baanspanning voldoende is.

Ik geloof nooit zo zijn dat je al 2 jaar lang met 2 verschillende centrales CS1R en Ecos2 nog steeds dit probleem tegenkomt, zonder aanwijsbare oorzaak zoals een defect mfx loc die zich niet meer volledig kan aanmelden en steeds roet in het eten gooit.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hoi Carel

Als eerste, ik vind het goed kl*te voor je deze problemen.
Zelf rijdt ik ook met de Ecos en Koploper maar dan met ESU boosters en ervaar deze problemen (nog) niet.
Wat je nog zou kunnen proberen is de Mfx loc's verwijderen uit de Ecos, Mfx op de Ecos uitschakelen, 1 Mfx loc cv waarde veranderen in DCC en deze handmatig invoeren in de Ecos en dan testen met deze loc.
Succes.

Mvg
Koos
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Citaat van: KdeB op dinsdag 28 april 2015, 00:40:01
1 Mfx loc cv waarde veranderen in DCC en deze handmatig invoeren in de Ecos en dan testen met deze loc.
Dan moet die MFX-lok wel over een decoder beschikken die naast MFX en MM ook het DCC protocol verstaat.


Mvg,
Peter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Carel

Evenals Freak/Peter ben ik van mening dat de oorzaak voor je probleem gezocht moet worden bij de DR Boosters. Zoals uit de handleiding blijkt kennen deze geen tweezijdige communicatie en zijn deze niet geschikt voor het m4/mfx-protocol.
Zelf maak ik gebruik van een Ecos 2 met firmware 2.0 en twee simpele AJ-boosters. Er zijn drie stroomkringen en er worden geen sleperwippers gebruikt.
Geen enkel probleem met het aanmelden en besturen van m4 en mfx-locs. Eenmaal aangemeld blijven deze netjes in de loclijst staan als de Ecos op de juiste wijze wordt afgesloten. Van opnieuw aanmelden is geen sprake.
Ik gebruik i-Train als besturingsprogramma's en de loclijst van de Ecos is door i-Train geïmporteerd. Ook hier geen problemen.
Zojuist nog getest: alleen met de Ecos en vervolgens Ecos tezamen met -iTrain: in beide gevallen geen nieuwe aan- of afmeldingen: de bestaande loclijst is compleet en wordt gewoon gebruikt.

Groeten
Cees
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Carel

Kleine correctie: firmware moet natuurlijk zijn "4.0.2"

Cees
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Walter en anderen,
Jouw oplossing, Walter, om alle mfx locs in te lezen en vervolgens op te slaan door de stopknop 5 seconden ingedrukt te houden betekent gewoon de centrale afsluiten. Het lijkt mij vreemd, dat dit het probleem zou oplossen, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus ik ga het proberen. Maar dat door daarna een nieuwe mfx loc toe te voegen de boel zou gaan verschuiven betekent, dat je feitelijk geen nieuwe mfx locs kunt toevoegen, lijkt mij ook vreemd. Dat zou inhouden, dat je geen nieuwe mfx locs zou kunnen kopen.
Ik weet, dat je geen onzin zit te vertellen, je hebt me al meer op de goede weg geholpen. Maar nogmaals, dit klinkt me een beetje vreemd in de oren. Overigens heb ik na mijn laatste pogingen om de mfx locs goed in de centrale te krijgen geen synchronisatie meer met Koploper uitgevoerd of de centrale met Koploper verbonden. Ik zou al blij zijn als ik de locs blijvend handmatig met de centrale kan aansturen, maar voorlopig ben ik daar nog niet in geslaagd. Eerst daarna ga ik eens kijken of ik met KL kan synchroniseren en de objectnrs gelijk kan krijgen. Misschien dat jouw suggestie helpt. ik ga het proberen.

Wat de DR boosters betreft, dat deze niet terugkoppelen naar de centrale is mij altijd verteld, maar ook dat zij de informatie van de centrale wel doorgeven aan de locs. Daarom heb ik ook altijd gedacht, dat mfx locs zich niet kunnen aanmelden via een DR booster en bevreemdt het mij, dat dit wel gebeurt. De handleiding van de Ecos, die ik daarop nog eens heb nageslagen, is daar niet geheel duidelijk in. Die beveelt - natuurlijk - een Esu booster aan voor een bedrijfszekere aanmelding, maar ontkent niet, dat mfx locs zich via andere boosters kunnen aanmelden.

Hoe het ook zij, ik ga Walters aanbeveling nog eens proberen en lukt dat niet, dan gaat de Ecos terug naar ESU en dan mogen zij uitzoeken, wat er aan de hand is. Jullie lezen het resultaat wel.

Mvrgr
Carel
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Carel,

De MFX locs melden zich niet aan via de DR boosters, dat gebeurd alleen via de Centrale of een Booster met MFX feedback.
Wat er nu gebeurd is wat Freak je al schreef, de centrale controleert of de MFX locs nog op de baan staan, voor de Centrale staan ze niet meer op de baan, de centrale zoekt en vind niets en verwijdert ze.

Als je nu eens een stukje baan op de centrale zelf aansluit in je traject, en dan wel de wippers gebruikt, dan zal je zien dat je probleem uit de wereld is.
Of je gebruikt de juiste boosters, ook dan is het probleem opgelost.

Groetjes
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Beste Carel, Wim, allen,

de Ecos zal geen inaktieve locs wissen, tenzij er in Koploper ten onrechte extra staat aangevinkt dat nieuwe inaktieve locs gewist moeten worden !!! (dit is dus geen default instelling)

Nieuwe mfx locs mogen zich uiteraard wel zelf aanmelden, echter locs die al aanwezig zijn in de centrale zullen wel eerst hun (nieuwe) loc-id moeten verkrijgen na het handmatig wissen, dit is een proces die je niet tegen kan houden, tenzij je het Mfx/m4 protocol uitschakelt.

met vriendelijke groet,

Walter

Bericht Essentieel veranderd het gaat uiteraard om niet aktieve locs.
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Beste Walter,

Ik ga er vanuit dat Freak weet hoe het werkt, als dat niet het geval is dan heb ik niets gezegd, verder geen ervaring met MFX.

M2C

Groetjes
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Beste allemaal en Walter in het bijzonder,
Voor mij is het wonder geschied. Hoe vreemd het mij ook in de oren klonk: het 5 seconden ingedrukt houden van de stopknop na het inlezen van alle mfx locs heeft het gewenste effect gehad. Alle mfx locs waren meerdere uren na het inlezen in de centrale nog steeds met de centrale bestuurbaar en nadat ik vervolgens in Koploper de objectnrs van de mfx locs in Koploper gelijk had gemaakt aan de objectnrs in de centrale waren ze ook weer met Koploper bestuurbaar.

Ik heb de handleiding erop nageslagen, of het indrukken van de stopknop ook daarin staat vermeld, maar dat is niet het geval. Hoe Walter er achter gekomen is, is zijn geheim, maar dat hij dit geheim met anderen deelt, daar dank ik hem voor. Alle technische verhalen ten spijt, denk ik dit gewoon, dat dit een weetje is en als je het weet is er niets aan de hand, maar dat is met alles zo.

Toch blijf ik het vreemd vinden, dat de centrale op de baan aanwezige locs als niet aanwezig aanmerkt en dubbele records aanmaakt. Ik kan me voorstellen, omdat een DR booster niet terugkoppelt  naar de centrale, deze constateert, dat een mfx loc niet aanwezig is en dan een tweede record aanmaakt. Dat zou hij dan echter altijd moeten doen en dat is nu niet het geval. Ik zie nu bijvoorbeeld niet, dat er voortdurend records van mfx locs worden aangemaakt en het gebeurt ook niet. Betekent het gedurende 5 seconden indrukken van de stopknop dat de centrale na het inlezen van alle mfx locs de opdracht krijgt geen nieuwe records meer aan te maken?
En betekent het niet indrukken van de stopknop na het inlezen van mfx locs, dat de deur wagenwijd openstaat en de centrale steeds concludeert, dat de records van mfxlocs niet aanwezig zijn? Maar dan had dat al veel eerder moeten gebeuren, want ik heb nog nooit na het aanmelden van een mfx loc de stopknop gebruikt en het is toch een tijd lang goed gegaan. Kortom ik begrijp er nog niets van, maar weet nu, dat ik na het aanmelden van mfx locs 5 seconden de stopknop moet indrukken. Walter nogmaals bedankt voor de tip.

Mvrgr Carel

P.S.
Walter, misschien zeg jij na het lezen van mijn verhaal, dat het onzinnige veronderstellingen bevat. Als dat zo is, doe dan een poging om mij in voor mij begrijpelijke taal uit te leggen hoe het werkelijk in elkaar zit.
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Carel

Inderdaad een vreemd gedoe maar dat terzijde, fantastisch dat het weer werkt en daar gaat om.

Succes

mvg
koos
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Het indrukken van de stopknop zorgt ervoor dat de EcoS netjes afsluit en alle wijzigingen opslaat.
Ook als je handmatig een lok invoert, zorgt het goed afsluiten ervoor dat deze in de EcoS blijft staan.

Staat trouwens wel in de handleiding en wel op bladzijde 23.
http://www.oude-station.nl/images/Pdf%20bestanden/ECoS50200-nl.pdf

Op deze manier afsluiten geldt trouwens ook voor de CS2 van Marklin.

Groeten Sander
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Beste Carel,

de stopknop is geen publiek geheim hoor, die kan je gebruiken als je geen backup batterijen geplaatst hebt of als ze leeg zijn. Ik meen het zelf jaren geleden ook een keer op een forum gelezen te hebben.

Jouw centrale zal niet uit zijn eigen locs dubbel aanleggen, ik kan wel een aantal redenen bedenken hoe ze zijn ontstaan, maar dat wil niet zeggen dat er geen andere manieren zijn, dat ze er inkomen, toch een poging, maar heb het idee dat jij al jaren problemen meesleept en heb al eens eerder aangeboden naar je backups te kijken, deze heb ik echter nooit van je ontvangen. Dit had voor mij jouw probleem duidelijk kunnen maken, bovendien was je waarschijnlijk al een jaar eerder een goed werkende locdatabase gehad, nu moet ik gissen naar de oorzaak en de daarop voortdurende gevolgen van jouw probleem.

1. Synchronisatie met computersoftware (ook bij andere software dan Koploper kan dit voorkomen), omdat je met diverse software ook je locs naar je centrale kan halen.
2. Uit backup teruglezen,
3. Uit wijzigingen in je locdecoder, een onzichtbare spatie of leesteken, die een leek makkelijk over het hoofd ziet.

Ook een fout gesynchroniseerde database zou in sommige gevallen te repareren zijn geweest, hoe ga ik echter niet op een forum uitleggen, omdat dit absoluut ook je database definitief om zeep kan helpen als je niet exact weet wat je doet, en sterker nog ik weet zelfs zeker dat er hierop geen enkele ondersteuning te verkrijgen is van de maker van de software.

met vriendelijke groet,

Walter


Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo,Walter,
Ik wil je met alle plezier, graag zelfs, mijn loc database toesturen, maar dat wil ik wel graag op je prive mailadres doen. Niet omdat ik geheimen heb, maar omdat ik normaliter op dit forum zit met een iPad. Ik kan hiermee geen bestand vanaf een USB stick meesturen. Dan gebruik ik een laptop, waarmee ik nooit op dit forum zit. Als je mij een PB'tje met je emailadres wilt sturen stuur ik je per omgaande mijn loc bestand toe.
In ieder geval bedankt voor het aanbod, maar helaas kan ik me niet meer herinneren, dat je hier eerder om hebt gevraagd, maar het zal ongetwijfeld zo zijn.
Mvrgr
Carel
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel,

stuur mij je koploperdatabase en de locs uit je ecos als xml bestand die via je internetbrowser binnen te halen is, mijn mailadres staat als handtekening in mijn profiel,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Walter,
Dat zal ik doe, maar dat peromgaande duurt toch iets langer, want ik realiseer me nu, dat ik morgen de hele dag afspraken heb en er op zijn vroegst pas morgenavond gelegenheid voor heb. Dus excuses, als het iets langer duurt.
Mvrgr
Carel
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel, allen,

uitgezonderd 1 loc die niet in de centrale stond en 1 dubbel item als stuurstand en als locdecoder geen verschillen kunnen vinden in locnaam, decodernummer en decodertype, naar mijn mening op dit moment geen noemenswaardige problemen tussen Centrale en Koploper kunnen herleiden,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Walter,
Nogmaals bedankt voor je inspanning, die je je hebt getroost om mijn bestanden te onderzoeken. In overleg met mijn dealer wordt een backup van het bestand, waarmee het helemaal mis ging naar ESU opgestuurd, want a. heb ik al langer onverklaarbare problemen en b. kan ik het niet normaal vinden, dat het verwijderen van een mfx loc leidt tot het compleet onbestuurbaar zijn van de andere mfx locs. Laadt ESU nu zelf maar onderzoeken, wat dergelijke problemen kan veroorzaken. Voor mijn part is het een verkeerde handeling, die ik heb verricht, maar dan weet ik het tenminste.

Mvrgr
Carel
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel,

ik denk dat het beter is je erbij neer te leggen dat de loc-id's op je centrale kunnen veranderen door wijzigingen in aanwezige locs, het lijkt vorm van schuifregister te zijn, het zou mij niet verbazen als jij je Class77 weer aan laat melden, zich ook weer alle aanwezige locs opnieuw aanmelden, door een id conflikt vanuit de Class77 omdat deze eerder op jouw baan bekend is geweest, ik heb al eerder aangegeven dat dit een automatisch proces is die je niet moet willen stoppen, daarom heb ik je laatst gevraagd om al je locs aan te laten melden en op te slaan, daarna was het proces klaar.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Walter,
Maar dan heb ik nog een vraag: als ik, tegen de tijd, dat ik weer over de Class 77 loc beschik, alle mfx locs van de baan haal en de Class 77 zich als enige laat aamelden op de programmeerrails en dan afsluit met het gedurende 5 seconden ingedrukt houden van de stop knop, melden dan alle mfx locs zich daarna toch weer opnieuw aan of gebeurt dat niet? Als het ingedrukt houden van de stopknop het proces echt afsluit, zou ik denken dat zij zich niet opnieuwop aanmelden. Dan weet ik hoe ik in het vervolg nieuwe locs zich moet laten aanmelden.

Mvrgr
Carel
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Caral,

Van welk merk is de Class 77 ?.

Edit: Gevonden
Citaat van: Carel op donderdag 18 april 2013, 00:09:35
Ook de Class77 van ESU in alle richtingen, zowel met de sleper voor als achter.
Als het juist is dat het een ESU is dan wordt e.e.a. duidelijker wat betreft aanmelden ;).


Mvg,
Peter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
In de meeste gevallen is dat een Mehano...
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel,

al je locs op de baan laten staan, en afwachten wat er gebeurd, als in deze loc deze mfx/m4 decoder vervangen is zal hij zich aanmelden als nieuwe loc en zal je waarschijnlijk geen probleem hebben, is deze decoder niet vervangen dan het je kans op een loc-id konflikt en zullen alle m4/mfx locs opnieuw aanmelden, ook al heb je ze er eerst afgehaald en dan later weer teruggezet. Met jouw werkwijze los je het probleem niet op, maar zou waarschijnlijk verklaren waarom je aanhoudelijk problemen hebt. Met andere woorden wil je er voor eens en altijd vanaf zijn zorg dan dat wel je mfx/m4 locs allemaal aanwezig zijn.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Toegevoegd Edit in #34


Mvg,
Peter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
MFX sucks vrienden, lekker uitzetten in je centrale. Het plezier speelt zich op de baan af, niet op het beeldschermpje.

Gr, Ben.
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Walter,
Ik heb mijn mfx locs voorheen nog nooit van de baan gehaald bij het aanmelden van een nieuwe loc. Trouwens ook de stopknop niet gebruikt na het aanmelden. Ik kwam nu op het idee, omdat ik de laatste keer de locs van de baan heb gehaald en na het aanmelden van de laatste loc de stopknop heb ingedrukt. Toen waren alle problemen opgelost en jij hebt ook niets wezenlijks meer gevonden in de toegezonden bestanden wat fout zou kunnen zijn. Nu jij weer zegt, dat het afhalen van de baan de reden van het probleem zou kunnen zijn, wordt het alleen maar verwarrender. Want moet ik nu doen? Alle mfx locs op de baan laten staan, een nieuwe of her in te lezen loc zich laten aanmelden en na het aanmelden de stopknop ingedrukt houden?

En bij de Class 77, die heeft ooit in de centrale gestaan, maar afwachten, wat er er gebeurt en als alle mfx locs zich weer voortdurend gaan aanmelden, deze weer uit de centrale halen, zich stuk voor stuk laten aanmelden via de programmeerrails (dus alle mfx locs van de baan halen) en na de laatste aanmelding de stopknop ingedrukt houden? Want dat was de procedure, waarmee het de laatse keer goed ging.

De Class 77 van ESU zal geen nieuwe decoder hebben, het betreft een probleem van de sleper, die steeds los schoot. Het is dus geen nieuwe loc maar een, die verwijderd is bij de laatste verwijdering van de mfx locs en dus wordt heringelezen.

Ik hoop, dat je er begrip voor hebt, dat je laatste antwoord bij mij voor de nodige verwarring zorgt. Ik dacht de juiste behandeling gevonden te hebben, maar nu blijkt dat weer niet het geval te zijn. De moed zinkt mij een beetje in de schoenen, want ik heb geen trek in weer het hele circus aan problemen te moeten doorlopen.

Nu kan iemand wil zeggen mfx uitzetten, maar een deel van het plezier wordt juist bepaald door een vertrek fluitje op het goede moment of het juiste gebruik van een tyfoon, het starten van een motor, het knarsen  van de wielen bij remmen en in bochten enz. Je kunt het in Koploper allemaal instellen en dat vertegenwoordigt voor mij een belangrijk deel van het plezier. En dat vind ik ook het mooie van Koploper, dat het over al deze mogelijkheden beschikt. Het uitzetten van mfx is voor mij dius geen optie.

Walter, ik hoopt toch, dat je me een eenduidige oplossing kunt aanreiken hoe met mfx locs om te gaan met behulp van de Ecos, want nu zie ik het even niet meer.

Mvrgr
Carel
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel,

Ik wilde alleen weten of het om een ESU lok ging meer niet.
De Class 77 kan zich op twee manieren aanmelden, en dus dubbel in het lok-bestand komen te staan.
Aanmelden via het programmeerspoor [MFX] en aanmelden via het hoofdspoor [RailCom(+) ].
Volgorde van protocol prioriteit: RailCom(+), MFX, DCC en MM).

CiteerDieser ?Tausendsassa? versteht neben DCC mit RailComPlus® auch das M4-Protokoll und meldet sich daher an ESU ECoS oder Märklin® central station selbständig an.


Mvg,
Peter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
mss ff wachten tot vanavond en koploper updaten naar de nieuwe versie.Daar is één en ander aangaande MFX opgelost.
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Citaat van: bellejt op zondag 03 mei 2015, 19:35:26
Daar is één en ander aangaande MFX opgelost.

Even gejat uit de nieuwsbrief van HIP.
CiteerBelangrijk om te melden is dat ESU gebruikers van de ECoS en CS1R die gebruik willen maken van firmware versie 4.1 ook de nieuwe versie van koploper moeten gaan gebruiken, anders werk het NIET goed meer.


Mvg,
Peter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel,

Citaat van: Carel op zondag 03 mei 2015, 19:16:29
Nu kan iemand wil zeggen mfx uitzetten, maar een deel van het plezier wordt juist bepaald door een vertrek fluitje op het goede moment of het juiste gebruik van een tyfoon, het starten van een motor, het knarsen  van de wielen bij remmen en in bochten enz. Je kunt het in Koploper allemaal instellen en dat vertegenwoordigt voor mij een belangrijk deel van het plezier. En dat vind ik ook het mooie van Koploper, dat het over al deze mogelijkheden beschikt. Het uitzetten van mfx is voor mij dius geen optie.

Is dat je enige lok met geluid? Want het is een Esu dus hij spreekt ook gewoon het DCC-protocol. Onder DCC heb je dan meer functies tot je beschikking: 20/21 in plaats van 16.

Groet Ronald.

Groet Ronald.
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Ronald

Citaat van: ronaldk op zondag 03 mei 2015, 19:43:20
Want het is een Esu dus hij spreekt ook gewoon het DCC-protocol. Onder DCC heb je dan meer functies tot je beschikking: 20/21 in plaats van 16.
Reactie #40


Mvg,
Peter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
O.... Dan is de boel gekruist... je krijgt geen melding dat er gereageerd is als je aan het tikken bent :) Goed, ik had ook al gelezen dat Railcom de voorkeur heeft voor de Class 77.

Groet Ronald.
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo Carel,

eigenlijk is het gewoon mfx zijn gang laten gaan, en de boel op de juiste manier afsluiten zoals je net hebt geleerd, vervolgens als je een nieuwe loc hebt zal hij achteraan toevoegen en heb je er geen last van. Ik neem aan dat je mijn verhaal ondertussen begrepen heb en anders ga ik in herhaling vallen.

Dat mensen met een Intellibox die mfx op 14 stappen aanstuurt en zelfs 3 adressen nodig hebben om de functies aan te sturen verfoeien kan ik begrijpen, maar dat is in dit draadje niet van toepassing tenzij je door de bomen het bos niet meer kan zien.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Citaat van: wissels op zondag 03 mei 2015, 20:05:18

Dat mensen met een Intellibox die mfx op 14 stappen aanstuurt en zelfs 3 adressen nodig hebben om de functies aan te sturen verfoeien kan ik begrijpen, maar dat is in dit draadje niet van toepassing tenzij je door de bomen het bos niet meer kan zien.


Onzin Walter. Dit gaat niet over een Intellibox. Het is het eindeloze gedonder met MFX. Het is leuk voor een ovaaltje met een paar lokkies voor de kleintjes.

Ik bedenk het allemaal niet hoor, wekelijks komt de MFX shit (wat dat is het) voorbij. Lees het na.

Gr, Ben.
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Hallo allemaal,
Ik had het dus wel goed begrepen. Mfx locs laten aanmelden en afsluiten met stopknop.
Railcom+ laat ik buiten beschouwing omdat de Class 77 al eens als mfx loc is aangemeld en ik niet weet, wat er gebeurt , als ik hem nu als Railcom+ laat aanmelden.

Mvrgr
Carel
Re: Voortdurende problemen met Ecos2 en Koploper
Citaat van: Carel op zondag 03 mei 2015, 21:37:48
ik niet weet, wat er gebeurt , als ik hem nu als Railcom+ laat aanmelden.
Dat kan ik je wel vertellen.
Zorg voor de zekerheid dat de lok uit je bestand is.
Vervolgens zorg je dat op de centrale Railcom geactiveerd is.
Plaats de lok op je hoofdspoor.
Zodra de baanspanning op de rails staat zal de lok zich automatisch met alle functies aanmelden.
Meer hoef je niet te doen.



Mvg,
Peter