Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mijn vorderingen..........

Gestart door Jekihero zondag 26 april 2015, 16:59:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn vorderingen..........
Tjah, al ruim twee weekeinden Marklin herintreder en een stapel vragen.............

Heb de via ebay in Itale bestelde Rheingold 28503 (en achteraf te duur betaalde) set ontangen. Iets teleurgesteld zag ik dat de wagons nog de oude zijn dus niet kortgekoppeld. Beginnersfoutje zal ik maar zeggen. De loc 3033 meteen naar Harlaar Badhoevedorp gebracht om te laten ombouwen naar digital met sound. De wagons staan leuk voor in de vitrine als curiositeit maar om mee te rijden nou nee. Nu kan ik een setje 43857 kopen voor ca. ? 235,= maar ik kan nergens een prentje of de overtuiging vinden dat deze E10-1265 ooit met derlijke sleep heeft gereden. kan iemand mij adviseren?

De 012 091-6 en 110-234-2 zijn omgebouwd door Huider Heerhugowaard en hebben gisteren met de MS2 hun eerste rondjes samen met de nieuwe E40-675 al gereden. Wat een genot, samen met mij vader van bijna 87 heb ik lol gehad voor drie!
Het baanontwerp is klaar, heb vanmorgen vroeg in alle rust m.b.v. Gleisplanung 60521 de laatse onvolkomenheden weggepoetst.

Mannen kijk er eens naar en wees niet zuinig met kritiek, ook als je het ontwerp niets vind maar laat dan wel even weten waaarom.
Maar vooral de eerste vraag zou ik graag beantwoord zien.

Ronald



Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Hoi Ronald,

De lok uit de set 28503 is beige-blauw en de lok 3033 is beige rood (TEE kleuren), die zijn niet hetzelfde!
Het blauw van de lok uit de set 28503 zou wel een afwijkend kunnen zijn van de gewone beige blauwe loks, omdat de rheingold ook een afwijkende kleur blauw had.
Op de volgende site kan je daar meer over vinden: http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Baureihe%20112
Persoonlijk denk ik dat die set 43857 (rheinpfeil rijtuigen in beige-rood en beige-blauw) uitstekend achter zowel de lok uit de set 28503 als de 3033 passen!
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Dit is goed nieuws. Ik stond op het verkeerde been door het meegeleverde zwart-wit gedrukte instructieboekje in de Rheingold set. Daar zit namelijk het boekje van de uiterlijk gelijke 3033 in.

Interessante site, ook daar heb ik iets aan.

Eigenaardig trouwens dat het Marklin model van de E10-1265 is voorzien van een beugel onder de voorramen terwijl het voorbeeld die niet had. :O
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Leuk baanplan met genoeg rijmogelijkheden dankzij de 2 keerlussen. Speels diagonaal neergelegd met een goed station!
Eventueel ook nog uitbreidbaar met een schaduwstation mocht je "te veel" treinen hebben/krijgen.
Succes met de bouw, en leuk dat je vader er ook nog plezier in heeft!  :D
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Nog even een fotootje van een blauw-beige Rheingold sleep.



In de eerste jaren na WO II ontstond er een trein verbinding tussen Basel en Hoek van Holland met de naam Lorely-Express. In de vroege zestiger jaren werd dit veranderd in Rheingold, waarmee een illustere vooroorlogse naam weer van stal werd gehaald De Rheingold express reed vanaf de twintiger jaren van de vorige eeuw namelijk al naar Hoek van Holland.. Later werd de naam Rheingold parallel aangevuld met Rheinpfeil.Dit gebeurde medio zestiger jaren.

Rijtuigen blauw-beige en rood-beige werden gewoon door elkaar gemikt. Als ook blauw-beige en rood-beige locs.

Je baanplan ziet er goed uit. Hoewel misschien sommige opstelspoortjes een tikje langer kunnen. Maar ik vind het een leuk ontwerp.

mvg Harry
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig

...NB het setje 43857 heb ik afgelopen Zaterdag zien liggen in Houten voor 169 euro..
Die setjes zijn heus niet zomaar een-twee-drie verkocht dus misschien kan je de volgende keer in Houten zo'n setje scoren.

mvg Harry
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Over het baanplan:
Leuk bedacht en inderdaad veel rijmogelijkheden.
Maar waar ik me vaak over verwonder zijn de korte opstelsporen.
Ook hier één boog en één recht deel, daar kun je netaan één wagonnetje op zetten.
Probeer eens met een llichte verdraaiing van de wissels wat meer lengte te maken.

grt Piet.
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Hallo Ronald,

Je baanplan is best leuk, maar ik zou kiezen voor een schaduwstation.
Je treinverzameling wordt al snel groter en dan heb je plaats te kort.
Ook je opstelsporen zou ik iets langer maken, lijken mij er kort.

Voor de rest veel bouw plezier, ik blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Ronald,

Hieronder een leuke site voor je. Er zit héél véél research achter. Het leuke is dat feitelijkheden aan de hand van foto's van modeltreinen zijn weergegeven.

In werkelijkheid waren treinen veel bonter samengesteld dan dat wij als modelspoorders trachten weer te geven. Wij proberen altijd mooie homogene treinen samen te stellen terwijl er in de praktijk veel meer door elkaar werd gekwakt.

Of het nog steeds in Germanie zo gebeurt weet ik niet maar enige jaren terug in Keulen zag ik regelmatig personen en goederenvervoer in gemengde treinen.

http://www.rheinmodellbahn.de/

mvg Harry
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Probeer eens je baanplan in tra hier neer te zetten dat is makkelijker om,
ideeën in je baanplan te zetten.

Mvg Frans
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Als ik zo naar het ontwerp kijk, lijkt het me dat je bij de linkerbovenhoek er niet goed bij kan mocht er daar wat ontsporen.
En ontsporen zal het, vroeg of laat. Dat heeft niets te maken met onkunde van wat dan ook, dat gebeurd nou eenmaal.
En tracht een beetje de rust te houden met nieuwe aankopen, ik snap dat je heel erg enthousiast bent, maar er is en zal genoeg te koop zijn en blijven. Zeldzaam is bijna niets meer, hooguit lastig te vinden. De hobby vergrijst nog steeds, het aanbod blijft toenemen.

Dirk-Jan

p.s. kijk ook eens hier rond, leuke info over diverse legendarische treinen;
http://retours.eu/nl/
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Ronald,


Waar ik dan blijf zitten met de vraag: wat er, volgens jou, niet deugt aan de rijtuigen, waarom zijn ze voor jou niet inzetbaar?
De andere forumleden: dank voor de mooie, voor mij nog onbekende, urls!
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Zo, dat is een rijtje bruikbare tips, en dat fotootje is het toefje.
Heb nu aan het ontwerp gesleuteld en vind idd dat het zo beter is. Ik wil graag een baan met weinig industrie, veel bos en weide en vooral mooie dorpjes.
Die Rheingold rijtuigen zijn wel leuk, maar zoals je weet deugt de schaal niet en vind ik de ruimte tussen de wagons irritant. Maar ze zijn wel inzetbaar.

Die 43857 wil ik dolgraag hebben en ? 169,= is helemaal niet verkeerd  :P, dat is ? 50,= minder dan waarvoor ik ze morgen in de winkel zou gaan kopen. Maar waar vind ik die?
Ik heb nu echt alles afgezocht, catawiki, ebay en marktplaats geven geen resultaat.

Nu moet ik echt aandacht aan de vrouw gaan geven anders verspeel ik te veel krediet. ;)

Groet,
Ronald

Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Excuses voor de late reactie. Ik kom net van het werk.

Met Houten wordt bedoeld een  grote modelspoorbeurs die een aantal keren per jaar wordt gehouden. Als regel om de zes weken maar nu net met een grotere tussenpauze. De volgende beurs is pas 4 juli as. dus dat duurt nog wel even..

http://www.modelspoorbeurs.nl/agenda/


Op die beurs dus heb ik die set zien liggen voor 169 euro.

En hoewel ik me je ongeduld kan voorstellen kan je misschien met een beetje wachten die set ergens anders ook voor minder vinden dan 235 euro.

mvg Harry
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
@ Har; Is besteld..... :-)

Ronald
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig

Haha..Das leuk man! Veel plezier ermee straks.. enne ff showen natuurlijk. :P
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
De verwijzing naar een site heb ik verwijderd. Ik zag te laat dat de site hierboven al werd aangehaald.

Wel kom ik er achter dat er van door jou genoemde loc 3033 twee varianten zijn:

3033.1 rood-beige en
3033.2 speciaal gemaakt voor de Rheingold set in blauw-beige.


http://maerklin-sammler-infos.de/maerklin/lokomotiven/03033/03033_m_m_2.htm

mvg Harry


 
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
En weer wat geleerd.
Het rijtje "favorieten" begint behoorlijk lang te worden zo.  :thumbup:

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig

Hoi Ronald,

Dat gaat nog lastig worden om bos, weide en mooie dorpjes een plek te geven.
Ik zou de korte opstelspoortjes rechts onderin weglaten om meer ruimte te maken voor scenery.

Ben benieuwd hoe het verder gaat  :P

Grtz Tony
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
De opstelsporen zijn al op de schop gegaan, de rest is van later zorg.
Ik zal zeker zo nu en dan de voortgang posten.
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Hallo Ronald.
Erg leuk om te lezen dat je in de korte tijd als herintreder nu al mooie plannen hebt en samen met je vader enorm veel lol in het rijden hebt! :thumbup:
Natuurlijk loop je in het begin tegen problemen aan en koop je (te) impulsief te dure spullen maar aldoende leert men en na een aantal maanden (of jaren) overkomt je dat steeds minder maar zal toch wel blijven voorkomen! O:-D

Je baanontwerp is zeker leuk en mooi bedacht, natuurlijk zijn er altijd verbeteringen of veranderingen mogelijk maar je kunt ook gewoon deze baan eens uitleggen en kijken wat je anders zou willen, dit is voor iedereen weer anders.

Veel succes en plezier en lekker samen met je vader de treinen laten rijden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
We hebben aandacht besteed aan de korte opstelsporen en zijn inmiddels wat verder.
Het schaduwstation is klaar en er is een begin gemaakt met nivo 0.
Zal binnenkort wat fotootjes plaatsen.

Ronald



Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Nog even een toelichting:
Ik kom midden in de baan door een trapgat de zolder op.
Op drie plaatsen komt een "man''gat; rechtsboven, linksboven en links onder zodat ik altijd overal bij kan.
Deze gaten zijn vanzelf ook op nivo -1 aangebracht.
Zal straks footjes plaatsen......

Ronald
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
1
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
2
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
3
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
4
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Hoi Ronald,
ziet er goed uit... :thumbup:

hoe heb jij je pantograven vast gezet ?
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
5
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Yep. alle pantos staan gefixeerd op 2 mm onder de bovenleiding.
Door de verschillen een stevig klusje maar uiteindelijk gelukt.

Elke pantograaf heeft een aanslagpunt.
Dit punt kun je verleggen door er een stukje plastic op te lijmen vaak niet meer dan 1,5 mm dik in de kleur van de panto natuurlijk.
De veertjes blijven indien nodig hun werk doen.

Ronald




Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
Slim !  :thumbup:
Re: De vermoeidheid slaat toe, nu heb ik hulp nodig
-Ronald:
Dank voor het plaatsen van de mooie duidelijk foto's van je baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn vorderingen..........
Graag laat ik nog twee prentjes zien.

Greetz,
Ronald
Re: Mijn vorderingen..........
Dat ziet er veelbelovend uit. Zo te zien is er al veel gedaan...
Re: Mijn vorderingen..........
 @citaat Na ruim een jaar ;)