Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nederlandse seinen

Gestart door MCN maandag 20 april 2015, 17:19:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nederlandse seinen
Lid sinds: 2006

offline
Nederlandse seinen
Hallo iedereen,

Zelf ben ik nog niet bezig met een baan maar mijn schoonvader wel.
Nu wilt hij langs de baan Nederlandse seinen plaatsen en heb ik gezocht op internet.
Daar kwam ik 3 sites tegen waar je ze kan kopen.
Op internet heb ik gezocht naar de ervaring van mede hobbyisten maar kon niks vinden, ook kon ik niet vinden hoe makkelijk ze aan te sluiten zijn.

Het is nu nog een demo baan om het digitaal te leren. Daar hoort ook de aansturing van de seinen erbij dus vandaar dat hij nu al wilt kijken hoe dat gaat.
Mijn schoonvader werkt met koploper en intellibox, mocht dat relevant zijn.

Deze seinen heb ik gevonden:
Henckens seinen, mijn eerste reactie: ziet er goed uit, voordeel: het kan ook met cijfers geleverd worden en de beschrijving is duidelijk
NSparts, Ook deze zien er goed uit maar heeft geen cijferbak, dat kan in de toekomst lastiger worden.
Modelspoorseinen, ook hier kan er veel besteld worden

Nu kunnen we van elke een sein bestellen, dan hebben we ongeveer 75 euro uitgeven en kunnen we uitvoerig gaan testen. Nadeel daarvan is dat je misschien 2 seinen hebt die niet voldoen en je gewoon 50 euro "weg gooit"

Vandaar mijn vraag, heeft iemand ervaring met 1 van deze seinen en is het goed en gemakkelijk aan te sluiten.
Namens mij en mijn schoonvader, bedankt!
Re: Nederlandse seinen
Spoorman
gast

Re: Nederlandse seinen
Rechts Modelspoorseinen, links Henckens.



Gr, Ben.
Re: Nederlandse seinen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nederlandse seinen
Hi  MCN,

Op mijn/onze modules heb ik altijd Henckens seinen gebruikt, mooi en goed.

Groet
Harald

Re: Nederlandse seinen
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Nederlandse seinen
Hoi MCN,

Goede vraag, ga dit met belangstelling volgen.
Moet namelijk binnen kort ook een paar seinen hebben voor mijn module-bak.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Nederlandse seinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nederlandse seinen
@spoorman de Hecknens zien er vrij groot uit,  vergeleken met Modelspoorseinen maar de Hecknens sein ziet er wel mooi uit

Citaat van: Haradigi op maandag 20 april 2015, 20:10:08
Hi  MCN,

Op mijn/onze modules heb ik altijd Henckens seinen gebruikt, mooi en goed.

Groet
Harald


Dat is duidelijk, mooie gelegenheid om naar Werkendam te gaan om ze nog iets beter te bekijken ;-)

Ik wil in de toekomst ook Nederlands rijden, dus is het voor mij ook een leuke leer traject,  Ragoem.

Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes,
Raymond
Re: Nederlandse seinen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nederlandse seinen
Hi Raymond,

Links op de foto van Ben zijn de (kleinere) Henkens seinen.
Volgens mij zijn ze in Werkendam nog niet aangeschaft, ik gebruikte ze o.a. bij een club waar ik geen lid meer van ben.
Uiteraard ben je in Werkendam welkom om eens te babbelen en uiteraard de banen te bewonderen.

groet
Harald
Re: Nederlandse seinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nederlandse seinen
Je hebt gelijk Harald, heb het verkeerd gelezen bij Ben zijn bericht.

Jammer dat er geen seinen te zien zijn ol Werkendam.
Dank zou in houten nog een optie kunnen zijn, zit ik me net te bedenken.
Helaas kan ik dit weekend niet.

Vraag me alleen nog af hoe het aansluiten van de seinen ging, kan u daar antwoord op geven, Harald?

Raymond.
Re: Nederlandse seinen
De Dijk
gast

Re: Nederlandse seinen
Raymond,

Je kan de seinen op verschillende manieren aansturen.

Hou je van electronica en ben je een beetje handig kan je gebruik maken van de OC32, kijk maar eens op het draad je van Ben de spoorman. Hij is hier heel bedreven in.

Verder zijn er allerlei sein decoders verkrijgbaar. Kijk eens bij Rosoft een goed product met een goede garantie en online ondersteuning.

Wim
Re: Nederlandse seinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nederlandse seinen
Hoi Wim,

OC32 ken ik niet, ben wel handig maar heb weinig met elektronica gedaan.
Ga het eens bestuderen.
Mijn schoonvader werkt nu met Digikeijs maar had ook al gehoord van Rosoft.
We hebben weer genoeg informatie om verder te kijken.

Raymond.
Re: Nederlandse seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nederlandse seinen
Beste Raymond,

Mocht je Den Bosch "bereikbaar" vinden, dan vind je daar bij de MSG de Maaspoortbaan, deze heeft Nederlandse seinen, de baan wordt bestuurd door iTrain, de club is open voor belangstellenden (om zich te oriënteren op een lidmaatschap...) op de dinsdagavonden.

In het openbaar is de Maaspoortbaan weer te zien op http://www.mefgangelt.de/7.html

Groet, Anne W
Re: Nederlandse seinen
Spoorman
gast

Re: Nederlandse seinen
Citaat van: MCN op maandag 20 april 2015, 20:48:32

@spoorman de Hecknens zien er vrij groot uit,  vergeleken met Modelspoorseinen maar de Hecknens sein ziet er wel mooi uit


Wat je ook kiest, het blijft een compromis.

NSparts vind ik te grote lichtkappen hebben:



Henckens is fraai maar te klein en nauwelijks verkrijgbaar. En Modelspoorseinen te groot. Beide merken heb ik hier staan maar niet bij elkaar want dat ziet er niet uit. Beide merken lekken overigens licht wat je goed ziet als je een donker situatie na wilt bootsen. Dus daar moet je nog zelf aan prutsen.

Er is nog een alternatief, NZH seinen. Maar ook hier mankeert van alles in vergelijk met het grote voorbeeld.



Je kunt voor die seinen terecht bij Ton Schulte: tschuite-at-hotmail.com.

Wat betreft de elektronica zijn er meerdere keuzen maar bepaal eerst welk sein je wilt aanschaffen i.v.m. de aansturing common kathode of anode.

Gr, Ben.
Re: Nederlandse seinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nederlandse seinen
Bedankt voor het aanbod Anne, gaat alleen lastig worden met mijn onregelmatige diensten.
Maar zal eens kijken of we eens langs kunnen komen, Nieuwegein Den Bosch is goed te doen om eens te kijken.

Dat zijn duidelijke foto's Ben, dan voor een goede kijk op de verschillende foto's.
NZH seinen kon ik niks over vinden, weer iest om naar te kijken ;-)

Raymond.