Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)

Gestart door Rutger zondag 05 april 2015, 02:39:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Hallo allemaal,

De afgelopen jaren zijn we een aantal keer verhuisd. Iedere keer begon ik vol enthousiasme aan een nieuwe modelbaan en heb ik hier de verslagen van de bouw gemaakt. Maar even zo veel keren heb ik de baan ook weer moeten afbreken en dat blijft toch altijd jammer. Als het goed is gaat nu anders: we hebben in augustus een huis gekocht, dus geen tijdelijke huurwoningen meer voor ons. Het huis heeft een mooie zolder met veel ruimte. Tijd om weer aan een nieuwe baan te beginnen dus!

Het idee is om de baan in 3 stukken te verdelen. Aan de langste muur komt het hoofdstation; aan de iets minder lange muur is er ruimte voor een paradespoor en de overige ruimte zal een wat meer industrieel karakter krijgen, met ruimte voor de grote ronde locloods.

Op dit moment zijn we druk bezig met het uitwerken van het ontwerp voor het hoofdstation. De andere 2 delen komen later. Onder het hoofdstation komt een schaduwstation met opstelruimte. Via een klimspiraal is dit emplacement te bereiken.

We willen het hoofdstation echt het karakter van een station bij een grote stad geven, dus met een mooi stationsgebouw (dat van Neustadt a/d Weinstraße) en lange perronkappen. Op de foto hieronder hebben we een testopstelling gemaakt:



De perrons worden nog wat langer dan de kap, waardoor een trein van 8 bakken + loc er makkelijk moet passen. Er komt een lang perron aan de stationskant en tussen de sporen komen 2 perroneilanden met een even lange kap als op de foto hierboven.

Dit is na lang proberen en schuiven het ontwerp voor het station met de klimspiraal De klimspiraal wordt gemaakt met C-rails R4 en R5. De rest van het station wordt K-rails. De boog aan de rechter kant heeft de ruimste radius die er is voor K-rails (bocht 2274).



De 2 rijen van 8 rechthoeken zijn de delen van de perrons waar de kap komt. De perrons zelf worden dus langer dan deze stroken rechthoekjes op de tekening.
De wat bijzonder ogende keerlus die in de klimspiraal ligt is een noodvoorziening voor treinen die de klimspiraal niet in kunnen. Deze lus wordt voor het grootste deel onzichtbaar.

Detail van de linker kant:



Detail van de rechter kant:



Het was een hele klus om de wisselstraat zo vloeiend te krijgen zonder het gebruik van krappere bochten. Omdat er heel veel linker wissels nodig zijn (en maar een paar rechter), ben ik vorige week in Houten al op jacht gegaan:



Op het scherm ziet het er goed uit, daarom heb ik dat stuk van het station even als proef gebouwd:



De kappen worden dus als het goed is nog 4x zo lang.







Nog een plaatje van bovenaf.



Ik ben ook al een beetje aan het puzzelen geweest voor het schaduwstation. Het is de bedoeling dat daar een flink aantal treinen kan staan. Net als de klimspiraal wordt dit met C-rails gemaakt. Waarschijnlijk duurt het wel een tijdje voordat alle sporen er daadwerkelijk liggen, anders ga ik failliet aan de aanschaf van wissels. :D



Met waarschijnlijk zeer onregelmatige intervallen houd ik jullie in dit topic op de hoogte van de vorderingen. :) ;)

Groetjes,

Rutger
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Hoi Rutger,

Dat is een ambitieus plan, maar met je koopwoning heb je er nu ook alle tijd voor !
Succes met de verdere planning en we gaan het zien hier  :P

Grtz Tony
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Groot plan Rutger!!
Die wisselvallige updates heb ik zelf ook, zeker nu het er staat en er alleen maar gereden wordt :)

Trouwens bedankt voor je link :)

Groetjes Dennis
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Hi Rutger,

het ziet er bij aanvang goed uit, hopelijk tijdens de bouw niet teveel aanpassingen nodig.

Gr. Fred.
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
hoi Rutger,

Inderdaad een dijk van een baan, met mooie lange bochten en prominent station.
Je toekomstige schaduwstation heeft veel gelijkenis met m'n schaduwstation.
zie plaatje , :)

veel succes met de baan  :thumbup:
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Hallo Rutger,

Dat zijn mooie plannen, lekker lange rijlengtes en veel te doen komende tijd.
Nu maar hopen dat je deze baan wel kan afmaken.

Blijf je wisselvallige update's volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Mooi baanplan, en veel rijlengte dus. Mooi hoor  :thumbup:
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Dit wordt een leuk topic om te volgen.
Alleen al vanwege de rijlengtes en het mooie station.
Het voorlopige schaduwstation ziet er goed uit.
Sucsez  :arrow: :thumbup:
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Hallo Rutger,

Dit wordt een mooie baan.
Blijf je volgen.
Suc6 :thumbup:

vr.gr. Günther
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Hoi Rutger,

Altijd leuk om weer een nieuw plan te kunnen realiseren. Wat een plan zeg, een mega schaduwstation en mooi om met zulke lange treinen te kunnen rijden. Succes met de bouw.

Groet,

Ronald
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Dat ziet er veelbelovend uit  8o :thumbup:
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Bedankt voor de leuke reacties! De komende tijd ga ik de constructie uitwerken en een begin maken met de bouw. Ik kwam er wel achter dat de klimspiraal met 3,5 rondje te weinig hoogteverschil geeft om bij het schaduwstation overal bij te kunnen, dus ik heb nog een extra rondje besteld. Het hoogteverschil per rondje is namelijk maar 11 cm, anders gaat de binnencirkel over de 3% heen en dat kan bij langere treinen lastig worden.

Als het goed is kan ook de trein met 50 wijnwagentjes in de klimspiraal omhoog. Toen ik dit echter ging testen met een tijdelijke constructie van Lego, bleek dat met maar een loc niet te lukken. Ik weet nog niet of het met dubbeltractie wel gaat, maar ik verwacht van wel. Ik zal eens kijken of ik de foto's van die test nog kan vinden.

Groetjes,

Rutger
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Hallo Rutger,

Ik heb het hoogte verschil op 10 cm gehouden en een kolentrein met een DB 43 er met 15 4 assers gaat met gemak om hoog.
Ik heb nog een passeerspoor in mijn klimspiraal en de treinen komen allemaal met gemak op gaan.
Zelf lange treinen en ik rij met een plan V met motor en twee Plan V's als dummie erachter en zelfs die heeft geen problemen.

vr.gr. Gunther.
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Waarschijnlijk is 15 wagentjes ook geen probleem. 50 echter wel. :D

Dit zijn de foto's van de test met de klimspiraal. De helling is ongeveer 3% met 24530 (R5) bochten. De Ludmilla kreeg 40 wijnwagens met de allergrootste moeite net omhoog. 41 was al te veel.



Een normale trein, zoals hier een S3/6 met 9 bakken is geen enkel probleem.



Alleen de echt idioot lange treinen zullen dus met dubbeltractie moeten rijden; de rest gaan als een speer omhoog. :)

Groetjes,

Rutger
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
slim gebruik van lego!
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Alle Lego in het zwart en het staat ook nog mooi ook. :thumbup:
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Held!

Want LEGO....
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Creatief met Lego, het testen van je spiraal op deze manier vind ik heel slim.
Goed begin!

Gr,
Mathijs
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Met LEGO kun je alles maken Rutger  :thumbup:
Ik denk dat je met een dubbeltractie de boel wel omhoog krijgt, zelf ben ik virtueel ook met mijn schaduwstation bezig.
Daar moet een trein van ongeveer 6 meter naar boven  8o :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Hallo Rutger,

Het ziet er leuk uit wat je van plan bent. De foto's van de test stukken prachtig!
Laat maar veel foto's voorbij komen, daar genieten we altijd enorm van hier op het forum.

Nu wil ik je feestvreugde niet verstieren, maar hou je er wel rekening mee, dat de ruime klim spiraal 24530 een breedte heeft van minstens 133 cm (buitenkant bedding)?
Dus als we het krap afmeten 135 cm. Daar je in je schaduwstation 17 sporen naast elkaar wilt gaan leggen, dat die ook die breedte hebben.
Dan wordt het wel heel erg lastig om bij de achterste sporen te komen.
Ik weet niet hoeveel tussen ruimte je van plan was aan te houden, tussen het schaduwstation en de daar bovenliggende sporen?

Ik zou het ook maar even testen of je bij je achterste sporen kan komen. Ben benieuwd.

Je hebt het over treinen die niet door de spiraal kunnen, daar heb je die keerlus voor gemaakt, wat bedoel je daar precies mee?

Met vriendelijke groet,
Peter


Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Citaat van: Rutger op donderdag 09 april 2015, 18:30:41
Het hoogteverschil per rondje is namelijk maar 11 cm, anders gaat de binnencirkel over de 3% heen en dat kan bij langere treinen lastig worden.
Bij toeval kwam ik op het draadje van je vorige baan terecht, en van daaruit hier.

a. Waarom een hoogteverschil van 11?
Ik ga meestal uit van 8 , max 9 cm cm hoogteverschil (incl. rijdraad, rail- en plaatdikte), bij k-rail gebruik kan het nog minder zijn. Het hellingpercentage is dan okee, maar het aantal windingen stijgt uiteraard om op de gewenste hoogte uit te komen.

b. Waarom is de binnencirkel een probleem? Waarom wil je die stijgend nemen?
De binnencirkel heeft altijd een hoger hellingspercentage dan de buitencirkel, en daarom moet je de spiraal altijd zo ontwerpen dat je, gecorrigeerd  voor het land (links of rechtsrijders), de binnencirkel dalend neemt en de buitencirkel stijgend.

Op jouw foto is dat niet te zien, maar als je je aan die vuistregel vast houdt, zou het goed moeten komen.
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
Hey Rutger,


Zie je bericht nu pas omdat ik zelf met een paar dingen bezig ben geweest. Ben je nog bezig met je baan?


Er viel me iets bijzonders op in je stationopstelling, namelijk dat de sporen heel ver uit elkaar liggen. Als je iets scherper kijkt, zie je dat bij jou de overkappingen tussen de sporen staan. Normaal gesproken horen er echter op zijn minst twee sporen onder de overkappingen te liggen. (zie foto's hieronder)

verder schrijf je:
Citeer
Het was een hele klus om de wisselstraat zo vloeiend te krijgen zonder het gebruik van krappere bochten.

Dat is nu juist een van de grote voordelen van krails: er is een flexrail! Hiermee kun je eindelijk bochten krijgen die wel kloppen. Zelfs de flauwste bochten van crails zijn nog veel te scherp. Al die mooie flauwe bochten op spoorbanen die je ziet zin ontstaan met flex rails. Eerst je wissels plaatsen, en dan de flexrails op maat ertussen passen. Om het te proberen kun je prima die punaises van de hema gebruiken. (zie foto 3)

Ik hoop dat je er nog wat aan hebt. Zo niet, dan misschien iemand anders wel ;-)

Roland