Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Gras leggen

Gestart door patrick.degroot woensdag 01 april 2015, 23:06:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gras leggen
patrick.degroot
gast

Gras leggen
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar strooigras (van bijvoorbeeld Noch), die je dan vervolgens statisch maakt etc. Hebben jullie een artikelnummer voor me (gewoon goedkoop en normaal gras). Ik zie namelijk zo veel soorten gras en prijzen etc. dat ik niet meer weet wat voor mij het beste is.

Ik hoor het wel! Bedankt alvast  :) :thumbup:

Groeten,
Patrick
Re: Gras leggen
Gerard
gast

Re: Gras leggen
Natuurlijk kun je voor de Noch-materialen gaan, maar er zijn goedkopere alternatieven.
Stuur eens een PB naar forumlid 'vriend' en informeer daar eens naar de mogelijkheden.
Re: Gras leggen
milocomarty
gast

Re: Gras leggen
Re: Gras leggen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gras leggen
Citaat van: patrick.degroot op woensdag 01 april 2015, 23:06:29
Ik ben op zoek naar strooigras (van bijvoorbeeld Noch), die je dan vervolgens statisch maakt etc.

Niet eerst strooien.... meteen statisch aan brengen met een Grassmaster / Gras-matser / Greenkeeper. ;)

Citaat van: patrick.degroot op woensdag 01 april 2015, 23:06:29
Hebben jullie een artikelnummer voor me (gewoon goedkoop en normaal gras).

Wat vind jij goedkoop? Een pakje/doosje van 4,70 euro is dat goedkoop of duur? En wat is normaal? :) Sommige grasboeren hebben bepaalde kleuren wel of niet...

Citaat van: patrick.degroot op woensdag 01 april 2015, 23:06:29
Ik zie namelijk zo veel soorten gras en prijzen etc. dat ik niet meer weet wat voor mij het beste is.

Ik heb destijds een "proefpakket" van Noch gekocht: artikelnr 07070. Daar zaten verschillende kleuren en lengtes gras in. Vooral dat laatste was belangrijk. Dan heb je voor relatief weinig geld een mooie set om mee te beginnen. Daarnaast is het vooral proberen en testen wat het beste bevalt. Ik heb nu, wat Martin aangeeft, de vezels van Miniatur / Modelscene.

Groet Ronald.

Re: Gras leggen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Gras leggen
Wat is een goeie lengte van het gras om te strooien?

Gr, Ad
Re: Gras leggen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gras leggen
Ad, wat bedoel je?

In principe strooi je geen gras. Gras staat eigenlijk altijd min of meer rechtop. Dus moet het statisch worden. Je kan eventueel met een "spuitfles" aan de gang voor de 1 en 1,5mm vezels. Mogelijk nog 2mm ook nog. Eventueel in combinatie met de stofzuiger. De rest kan je met de statische begrasser doen. En daarbij kan je met een standaard Vliegemepper tot 4,5 - 6mm gaan, licht aan de mepper. Een opgevoerde vliegemepper (weerstandje eruit, iets hoger voltage) met veel moeite 12mm. De oude Noch's zullen met gemak tot 6mm met 12mm hebben ze al meer moeite. De nieuwe Noch's zijn ook geschikt voor 12mm. En dan de RTS modellen: de 35kV en 55kV kunnen makkelijk 12mm aan. Langere vezels dan 12mm voor schaal 0 en groter nog niet gezien in de handel, daar heb je minimaal 55kV, dan zal zelfs de 35kV niet genoeg zijn :)

De 1 tot 2mm grassen zijn vooral voor "sportvelden" en gazonnetjes. De hogere grassen kan je mooi gebruiken voor bermgrassen.

Ik ben zelf overgestapt van een opgevoerde vliegenmepper naar een RTS. De investering in een RTS Greenkeeper 35kV is meer dan het geld waard. Desnoods huur je een Noch-stok / RTS bij een winkelier voor een week of een weekend. Er zijn winkeliers die dat doen.

Groet Ronald.
Re: Gras leggen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Gras leggen
Bedankt Roland, ik heb een omgebouwde vliegenmepper, hier gaat het wel redelijk mee, maar heb kort gras gedaan. Ik vroeg me alleen maar af hoe lang het gras moet zijn voor bv. een weiland.

Gr, Ad
Re: Gras leggen
patrick.degroot
gast

Re: Gras leggen
 Hallo,

Ik heb het misschien soms wat onduidelijk geformuleerd  :P, een zakje van 50gr. voor 5 euro vindt ik wel prima. De lengte rond de 2mm en de kleur gewoon zomergroen, het maakt opzich niet zo heel veel uit omdat het niet op mijn modelbaan terecht komt. Het komt namelijk op de onderplaat van een kapotte achtbaan die ik weer een beetje fatsoelijk eruit wil laten zien  :)

Bedankt in ieder geval!

Groeten,
Patrick
Re: Gras leggen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Gras leggen
Citaat van: Ad48 op donderdag 02 april 2015, 10:53:33
Ik vroeg me alleen maar af hoe lang het gras moet zijn voor bv. een weiland.

Ad,

Het maken van een kortgeschoren modelgrasveld zal gebeuren met vezels van 1,5-2mm.
Maar kijk eens over een weiland heen in de natuur, daar zie je gras van allerlei hoogtes. Kort, waar beesten hebben gegeten,
wat langer waar ze hebben gescheten gepoept, daar groeit het wat beter (vezels 4 mm) en daar vreten ze het niet kaal.
In Brabant noemen we dat strontbossen !
Aan de randen bij sloot en omheining is het vaak nog langer, vezels van 6mm ( die zijn in werkelijkheid bij 1 :87 dus 50 cm hoog ).
Re: Gras leggen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gras leggen
@Ad: Inderdaad... het is goed kijken naar het "grote" voorbeeld. Dan kan je een beetje terugrekenen hoe groot iets mag zijn. En de verdeling die Alphons maakt is een goede. Niet direct op de bodemplaat aanbrengen maar op een "strooilaag" van zand of een ander bodem van woodland of miniatur. Dan lijkt het al minder "strak". Kijk maar eens naar de voorbeelden van Martin al hier of bij BNLS en andere fora.

Citaat van: patrick.degroot op donderdag 02 april 2015, 10:54:02
De lengte rond de 2mm en de kleur gewoon zomergroen, het maakt opzich niet zo heel veel uit

Gewoon even wandelen naar de modelbouw winkel en zoeken naar Noch of een ander hokkie-tokkie merk met 2mm felgroen :)

Groet Ronald.
Re: Gras leggen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Gras leggen
Heren, allen weer hartelijk bedankt voor jullie adviezen👍.

Gr. Ad