Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....

Gestart door Neo dinsdag 31 maart 2015, 23:44:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Dag allemaal,

Probeer een vriend een beetje op weg te helpen door nieuwe bandjes om zijn BR 24 van zijn Trix Express te leggen. Dat ging vlotjes, hoefde maar een deel per zijde van de schuifbeweging los te maken. Echter wanneer je in oud materiaal (plus 50 jaar) gaat graven, komen er soms onwelriekende geuren te boven.
Toen ik een testritje wilde maken wilde de lok bijna niet lopen. Zoemen en de verlichting (alleen voor aanwezig) deden het wel. Koolborstels helemaal in orde en net nieuw. In welke richting moet ik het euvel zoeken ? Lok is goed onderhouden en het is zonde om deze na al die mooie jaren naar het hiernamaals te verwijzen. Elektrisch lijkt alles in orde er liggen geen draden los. Misschien is er iemand die tegen het zelfde probleem is aangelopen en dan hoor ik het graag.
Mochten er foto's nodig zijn : Roept u maar :)

Alvast bedankt

Groet,

Gijs
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Gijs

Tandwielen zitten vast door opgedroogd vet.
Motor uiteen halen en reinigen met wasbenzine.
Opnieuw smeren met een drupje olie.
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Je schrijft dat er net nieuwe koolborstels inzitten.
Mogelijk zijn ze nog niet "ingereden". Poosje de motor onbelast laten draaien.
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Dank voor jullie reacties.

@ Jorg. Dat zou best eens kunnen. Mijn vriend vertelde me dat hij een beetje uitgeschoten was met zijn vetspuit, maar dat is pas gebeurd, kan het dan zijn dat de boel dan nu al is verhard ? Ik kan de wielen met de hand in ieder geval niet bewegen, maar ik weet niet of dit zou moeten kunnen ?
@ Nobody. Dat is het "em" nu juist, dat proefdraaien gaat niet, de motor zoemt alleen maar en draaien doet hij af en toe een paar slagen en dan stopt hij weer. Ik heb nog wel even goed naar de koolborstels gekeken, maar daar zit een mooie halve maanvorm (klein maantje hoor:) in, dus dat kan het niet zijn. Het anker is trouwens brandschoon dus daar ligt het ook niet aan.

In ieder geval bedankt voor jullie ideeën, ik denk dat de suggestie van Jorg maar eens ga proberen.

Groet,

Neo
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Gijs

Niet alle vet is geschikt voor kleine tandwieltjes, reactie met andere producten of lucht, kan nadelig zijn en het vet sneller doen verharden.
Ik gebruik alleen de daarvoor bestemde olie in zeeeeer kleine hoeveelheden.
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
probeer anders eens het motorschild een beetje los te draaien...
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Gijs,
Je hebt het over een Trix Express lok 50 jaar oud, is deze lok geschikt om op Marklin te rijden? in die had had Trix ook een 3 rail systeem maar op gelijkstroom.
De wielen met uitgenomen borstels moeten dan soepel draaien, zoniet vervuiling / verkleving smeermiddel=weken & schoonmaken.
Cees
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Citaat van: Neo op woensdag 01 april 2015, 14:22:42

Ik kan de wielen met de hand in ieder geval niet bewegen, maar ik weet niet of dit zou moeten kunnen ?


Ziet jou lokkie er zo uit?



De aandrijving heeft een worm en dus mag je nooit aan de wielen draaien.

Kun je het anker met de hand bewegen?

Gr, Ben.
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Hoi allemaal,

@Jorg je hebt gelijk maar hij was een beetje uitgeschoten met de olie vandaar :)
@Ben, jep dat is "em" helemaal.. het anker is te draaien, zij het met enige tegenkracht maar, dat komt 
   door de permanent magneet denk ik ?
@Wim, er zit geen motorschild op.
@Cees B Nee niet geschikt voor Marklin en inderdaad gelijkstroom en drierailsystem. Dus als ik de
   borstels verwijder moeten de wielen met de hand te draaien zijn ? Ben zegt dat je een lok met een 
   worm as nooit met de hand mag draaien... :?

Ik ben er nog niet aan begonnen hoor ik wilde even wat reacties afwachten..

In ieder geval bedankt allemaal voor het aandragen van suggesties.

Groet,

Gijs
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Hallo Gijs, het verwijderen van de borstels heeft niets te maken met wel of niet kunnen draaien van de wielen. Ben heeft gelijk; een wormwiel-overbrenging werkt alleen wanneer de worm het tandwiel aandrijft. Andersom is niet mogelijk, tenzij de worm en het tandwiel van een speciale vertanding zijn voorzien, maar dat is hier niet het geval. Ik weet niet hoe bij dit type loc de motor aan het frame is bevestigd, maar ik zou de motor even geheel uitbouwen en dan testen met een gelijkstroomvoeding. Zonder motor kun je ook testen of wielen en drijfwerk soepel lopen. Daar kan het probleem ook zitten. Succes, Hans.
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Dank je Hans voor jouw reactie en advies, na dit weekend maar eens proberen...

Prettige Paasdagen allemaal,

Groet,
Gijs
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Dag allemaal,

Ik heb de hele lok uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt met wasbenzine.
Dat was ook wel nodig, want mijn vriend was uitgeschoten met de oliespuit en dat was te zien ook.
Na de lok weer deels in elkaar te hebben gezet toch nog wat malheur...
De draad van het lampje die naar het plaatje op het motorblok loopt, brak door ouderdom af en aangezien er
een viertal aanhechtingspunten op het plaatje zitten, weet ik niet meer waar ik nu de draad op moet terugzetten.
Kan ik dit gewoon uitproberen tot ik weer licht heb ? Is gewoon een analoge gelijkstroommotor en het andere draadje zit op de massa van het frame. Op de rollerbank loopt de lok overigens weer als een zonnetje !

Dank voor de reacties !

Groet,

Gijs 
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Dag allemaal,

Helaas...ik dacht dat ik er was maar vanmiddag viel er ineens zomaar een onderdeel van de bovenkant van  de lok.  Ouderdom vrees ik...Ik weet ongeveer waar het heeft gezeten maar wat het is ? Een spoel ? Weerstand ?
Geen idee maar misschien dat iemand hier het herkent en kan zeggen of het te vervangen is door een modernere equivalent, ik hoop het !
Ik heb twee foto's bijgevoegd met op de eerste het voorwerp en de tweede waar het "ergens" van af is gevallen.
Hopelijk weet een van de mede forumlezers wat het is en hoe en waar het kan worden vervangen.
Het is nu een loos hol pijpje..

Alvast bedankt !

Groet,

Gijs
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Ik herken twee spoelen (in het koperdraad zit waarschijnlijk een ferrietstaafje) en dan is het gebroken buisje vrijwel zeker een condensator geweest. Samen vormen ze een wat forst uitgevallen filter om (radio en tv) storing tegen te gaan. De motor zou ook zonder het kapotte buisje gewoon moeten lopen. Ik bezit geen Trix-Express materiaal, kan dus de waarde van de condensator niet voor je opzoeken, maar erg kritisch is dat niet. Als je er eentje van een Märklin motorschild hebt liggen zal die het ook wel doen.
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Het is een keramische buiscondensator.
Neem een keramische condensator van 1n5/50V


Mvg,
Peter
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Hoi Peter en Hans,

Bedankt voor jullie snelle reactie !
Ik hoorde net via de mail van een Trix-onderdeel expert dat een koperdraadje voldoende moet zijn
op de plek waar het staafje heeft gezeten. Hij zegt dat het een spoel is voor de ontstoring net zoals inderdaad de oude marklin motoren dit ook hebben. Ik heb daar inderdaad wel een van liggen en zo niet dan zal ik eens op ebay gaan kijken naar een keramische condensator 1n5/50v.

Prettig weekend !

Groet,

Gijs
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Dat lijkt me geen goed advies. De gespiraalde koperdraadjes zijn de spoelen, je kapotte onderdeel was een (buis-)condensator en die kun je niet vervangen door een koperdraadje. De condensator zit doorgaans tussen de twee borstelaansluitingen en die zou je dan via genoemd koperdraadje met elkaar verbinden, wat kortsluiting veroorzaakt. Als je geen originele condensator kunt vinden - zal niet meevallen, ze zijn behoorlijk uit de tijd - geen nood, doe dan wat Peter heeft geadviseerd en zet er een moderne 1n5 (1,5 nanoFarad) condensator tussen. Je kunt de lok ook zonder condensator gewoon gebruiken, maar dan voor de zekerheid wel eerst de resten van de oude verwijderen!
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Zoals v.Schaik al zegt Het condensatorbuisje moet tussen de twee koolborstel aansluitingen.
Als je mij een p.b.tje stuurt met adres, stuur ik er een op, en de voorverlichting zit als je de voorkant
naar je toe hebt aan de rechter koolborstel kant en gaat door het gleufje naast de voorschroef.
De achter verlichting kan in de tender gebouwd worden(niet standaard).
Niet te lang wachten want donderdag ga ik voor een week weg.

                                                                                Mvg. Arie (trein)
                   
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
@Hans, ik begrijp wat je bedoelt dus geen draad ertussen dat is duidelijk. Ik lees hieronder dat Arie "trein" er nog 1 heeft liggen en die wil ik graag van hem overnemen. Bedankt maar weer voor je goede raad Hans  :thumbup:
@Arie je hebt een PB gehad. Ik het in het weekend te druk om op het forum te komen. hoop dat ik niet te laat ben  :)

In ieder geval jullie beiden bedankt maar weer !

Groet,

Gijs
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Dag allemaal,

Ik kreeg van Arie het gewraakte onderdeel en wilde dat gaan terugzetten op de lok maar liep tegen het probleem aan, dat ik niet meer wijs kan worden uit de aansluiting van weerstanden en draden. Ik heb er overzichtelijke foto's met nummering bijgedaan, zodat de geïnteresseerde lezers het probleem meteen goed kunnen bekijken .

De plaat waarop alles is bevestigd was zo vies en wankel, er brak een stuk af, dat ik deze heb vervangen. (Foto 1)
E en C zijn de draden naar de plus slepers (Trix lok heeft er twee) A is de vervangen plaat. Bij B is nog een restant te zien waar de condensator die moest worden vervangen heeft gezeten (van Arie). D is de aansluiting voor het lampje. Dit is dus de beginsituatie.

Foto 2 is de condensator van Arie (A) en bij B en C de twee weerstanden die van de plaat afkwamen.

Foto 3 de nieuwe situatie : Bij 1 en 2 de verbindingspunten met de koolborstels, bij 3 zie je de koolborstel.
Bij 4 en 5 twee aanhechtingspunten die niet in verbinding staan met de koolborstels en ik vermoed dat ik daar ergens de verbinding moet maken met de massa en wellicht ook met het nieuwe onderdeel van Arie. (maar ik weet niet hoe ??)
Dit is dus een van de hulpvragen.
Bij 6 en 7 de draden naar de plus slepers en bij 8 de aansluiting voor de lokbehuizing.

Bij foto 4 een onderdeel dat van de oude plaat afkwam en waarvan ik niet weet of het nog gebruikt moet worden ?

De vragen zijn dus :

- Waar moet ik vanaf de plaat de massa maken en hoe en waar bevestig ik de nieuwe condensator van Arie ? (foto 2 A)
- Hoe sluit ik de twee andere weerstanden aan ? (Foto 2, B en C)
- Waar moeten de draden van de plusslepers worden aangesloten ? (Foto 3 , 6 en 7)
- Moet het onderdeel van foto 4 nog worden gebruikt ? Zo ja hoe ?

Ik heb het net al afgespeurd naar schema's en tekeningen, maar niet veel kunnen vinden.
Misschien heeft iemand de verlossende antwoorden.

Heel hartelijk dank alvast voor hulp en reacties.

Groet,

Gijs
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Oké.... om te beginnen zijn de gewikkelde koperdraadjes geen weerstanden, maar spoelen. Dan de aansluitingen: De motor heeft twee stroomdraden nodig, in jouw geval lokmassa en sleper(s). De twee sleperdraden komen samen aan de ene borstel, de lokmassa komt aan de andere borstel. Voor de ontstoring soldeer je tussen de lokmassa en de borstel een spoel en ook tussen de sleperdraden en de (andere) borstel. Ze zitten dus "in serie" met de motoraansluitingen. De condensator "verbindt" de twee borstels met elkaar; "" omdat het geen echte verbinding is, maar een filter om de storing door vonkvorming te dempen. Mooi nieuw printje trouwens, de eigenaar van de lok mag zich gelukkig prijzen met jouw inspanningen!
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Hoi Hans,

Nou super bedankt voor de heldere uitleg ! Ik ga er mee aan de slag dit moet nu zo langzamerhand maar eens gaan lukken. De eigenaar is mijn beste vriend en daar heb ik wel wat voor over:) Maar je hebt wel gelijk ik denk dat ik er al zeker 50 uur mee aan het "klooien" ben.. Nou is het ook wel zo, dat het leuk is en dan vliegt de tijd he..

Nou ik ga er mee aan de gang en laat weten of het gelukt is of niet  :thumbup:

Groet,

Gijs


Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
Dag Hans en anderen,

In mij verhaal had ik het ook nog over een onderdeel op foto 4 maar die laatste vergat ik te plaatsen.... >:-D
Schiet lekker op zo :-( maar goed bij deze...
Dit onderdeel moet inderdaad worden gebruikt kwam ik achter en wel om de massa op te pikken.
Zoals Hans heeft uitgelegd heb ik het een en ander weer op de plaat gesoldeerd en de motor loopt als een ehhh trein... :thumbup: Thx Hans, geweldig !!

In het weekend of wanneer er weer wat tijd over is, zet ik de rest van de lok in elkaar en dan maar hopen dat dit net zo goed gaat :)

Groet,

Gijs
Re: Trix Express BR 24 rijdt schokkerig en zoemt meestal alleen maar....
 :thumbup:  ;)