Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw Märklin 3065

Gestart door ruudje.s zondag 22 maart 2015, 16:03:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Märklin 3065
ruudje.s
gast

Ombouw Märklin 3065
Hallo

Ik ben momenteel bezig met de ombouw van een Märklin 3065, een DB 260 met telex-koppelingen. De loc komt ergens uit de jaren '60, dus eigenlijk al een oudje.

In tegenstelling tot de meeste Märklin-locs die ik al heb omgebouwd, heb ik deze keer gebruik gemaakt van een permanente magneet en een gelijkstroom-decoder met meerdere functies. Ik heb gekozen voor een Tams LD-G-31 Plus, aangezien mijn budget niet al te groot is en ik totnutoe nog altijd weinig problemen heb gehad met Tams.

Het locje rijdt als een zonnetje, dus daar ligt het niet aan. De problemen doen zich voor bij de verlichting en de Telex-koppelingen: Als ik de lichtfunctie inschakel, doen de lampjes het naar behoren, dwz er brandt telkens één lampje vast. Als ik het licht echter uitschakel, knipperen beide lampjes onregelmatig. Ook gaan de telexkoppelingen soms te pas en te onpas open. In eerste instantie dacht ik dat ik per ongeluk de programmeerstand had geactiveerd, maar dat bleek niet het geval te zijn. Het lukt me zelfs niet om de programmeerstand met mijn Märklin 6021 te activeren.

Wie weet wat ik fout gedaan heb en kan mij helpen? Kan het zijn dat deze decoder simpelweg niet sterk genoeg is voor twee lampjes én twee telex-koppelingen?

M.v.g.
Ruud
Re: Ombouw Märklin 3065
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 3065
Hoi Ruud,

Heb je tekening of foto waarop te zien is hoe je lampjes en de telex koppelingen hebt aangesloten?
Re: Ombouw Märklin 3065
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ombouw Märklin 3065
Dag Ruud,

Heb je het volgende topic al gelezen?
KLIK: ervaringen TAMS LD-G-W32

In dit topic worden ook de 31 en 33 gememoreerd.
Mogelijk is de (gelijktijdige) belasting van de lampjes en de telexkoppeling voor de decoder te zwaar.
Heb je geprobeerd om de decoder weer naar zijn fabrieksinstellingen te resetten?
Kijk in de handleiding voor de juiste CV.

Controleer (nog een keer) of je de draden goed hebt aangesloten.
Kunnen de motor en decoder met elkaar overweg?
Zie ook het hierboven genoemde topic, want dat zou mogelijk je probleem met je verlichting verklaren.

groeten,

Henk 
Re: Ombouw Märklin 3065
ruudje.s
gast

Re: Ombouw Märklin 3065
Bedankt voor jullie reacties!

Ad, een foto/tekening heb ik op dit moment niet bij de hand, maar ik kan wel kort beschrijven hoe ik één-en-ander heb aangesloten:

De lampjes heb ik op de daarvoor bedoelde draden aangesloten (dwz wit voor en geel achter). Het is een ouderwets locje met schroeffittingen, dus de - van de lampjes staat rechtstreeks in verbinding met de wielen, geen terugvoer nodig.

De telexkoppelingen beschikken elk over twee kabeltjes, dus van elk één aangesloten op de (blauwe) retourdraad van de decoder. De andere zijden aangesloten op de draadjes AUX1 en AUX2 (in dit geval respectievelijk groen en paars).

Henk, ik heb meerdere malen alles gecontroleerd en nagemeten, maar ik kan niks afwijkends vinden. Het vreemde vind ik dat, zolang als de lichtfunctie ingeschakeld is, alles naar behoren werkt (rijden, lichtwissel bij omschakelen, telex-koppelingen...), maar het ding als het ware een eigen leven gaat leiden zodra ik de verlichting uitschakel. Ik durf er dan ook niet mee te rijden met uitgeschakelde verlichting, bang dat ik dan de decoder aan z'n einde help.

Wat betreft resetten, dat is momenteel ook geen optie omdat ik hem niet in de programmeermodus krijg. Hij is bovendien nog nooit eerder geprogrammeerd geweest, dus hij staat nog in de fabrieksinstellingen.

M.v.g.
Ruud
Re: Ombouw Märklin 3065
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ombouw Märklin 3065
Dag Ruud,

Beter twee keer teveel dan een keer te weinig controleren is mijn devies.

Wat ik bijzonder in je verhaal vindt is dat als je de verlichting uitschakelt je lok een eigen leven gaat leiden.
Het lijkt erop dat er toch ergens sluiting wordt gemaakt.
In de decoder, in de bedrading, in de lok.
Is de massa goed aangesloten? Dus op het chassis van de lok?
Heb je van de decoder nog draadjes over?
Zo ja, zijn deze goed geisoleerd?

Heb je een (zoon of dochter) met een smartphone?
Daar kun je prachtige foto's mee maken en wellicht zien wij iets.

groeten,

Henk
Re: Ombouw Märklin 3065
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 3065
Het lijkt me sterk dat als je een stroom verbruiker (lampje) uitschakelt, er ineens een sluiting ontstaat.
Ik denk eerder aan invloeden van buitenaf.
Maar een foto van de bedrading zou inderdaad welkom zijn.

Ruud wat gaat er fout als je de decoder wilt gaan programmeren?
Heb je onderstaande procedure precies opgevolgd?

Programmeermode starten:
1. Centrale inschakelen of reset op de centrale uitvoeren (tegelijk "stop" en "go").
2. Actuele adres (Default: 3) of adres 80 instellen.
3. Alle functies op "off" zetten.
4. "STOP"-toets indrukken -> railspanning uitschakelen.
5. Rijrichtingomkeerschakelaar indrukken en vasthouden. "GO"-toets indrukken.
6. Wannneer de verlichting knippert, rijrichtingomkeerschakelaar loslaten.
Re: Ombouw Märklin 3065
ruudje.s
gast

Re: Ombouw Märklin 3065
Wat ik bedoel met 'een eigen leven leiden' is datgene dat ik in mijn eerste post beschrijf, het licht gaat onregelmatig knipperen en de telex-koppelingen gaan zo nu en dan open en dicht. Uit zichzelf rijden doet hij (gelukkig) niet.

Met de stappen van de programmeerprocedure ben ik bekend, totnutoe heb ik er bij Tams nooit problemen mee gehad, maar deze wil niet. Ik heb ook al geprobeerd om het adres op 80 te zetten (noodzakelijk bij sommige Märklin-locs) en de Uhlenbrock-manier (meerdere keren achtereen de omschakelknop bedienen), maar dit alles heeft geen uitwerking.

Ik heb enkele foto's toegevoegd. De lichtblauwe draadjes links en rechts van de lampjes zijn van de telex-koppelingen.

Voor het inbouwen van de permanent-magneet heb ik precies het stappenplan gevolgd zoals het in de handleiding staat:
-Een extra condensator tussen de twee motorcontacten, parallel aan de bestaande, en een ontstoringsspoeltje aan beide zijden tussen de decoder en de motorcontacten.


-De blauwe spoel die standaard in een Märklin-motortje te vinden is moest tussen de stroomafnemer en de decoder.


De massa heb ik met het bestaande koperen contactje vastgezet op de motorschildschroef. Dit is hoe ik de massa altijd aansluit bij Märklin-locs, heeft voor mij nog nooit problemen opgeleverd.


De twee terugleiders van de telex-koppelingen heb ik met een klein koperen plaatje samen aan de blauwe decoder-terugleider gesoldeerd. Omdat een krimpkous hier niet past heb ik dit geïsoleerd met isolatietape.

De twee bruine draadjes zijn voor een speakertje. Deze heb ik voorlopig niet nodig. Ze zijn allebei afgeplakt met isolatietape.


:offtopic: Ik heb geen zonen of dochters, en als ik ze zou hebben zouden ze zeker te jong zijn om een smartphone te bezitten! Ik ben in feite zelf de 'zoon met smartphone'. Ik ben bezig met ombouwen van pa z'n collectie, in de hoop hem weer gemotiveerd te krijgen, nadat de modelbaan 13 à 14 jaar geleden moest worden afgebroken vanwege verhuizing. Voor ik aan de eerste loc begon, had ik nog nooit gesoldeerd, :? het is er misschien wel aan af te zien! Ik ben begonnen met de grote diesellocs, aangezien die lekker veel ruimte hebben, en heb de moeilijke gevallen (deze dus...) tot het laatst gelaten. Onder het motto 'al doende leert men' heb ik in het prille begin door onvoorzichtigheid meerdere decoders opgeblazen, dus ik ben wel voorzichtiger geworden. Pa zag het in eerste instantie met lede ogen aan, maar hij begint langzaam maar zeker vertrouwen te krijgen, al moet ik de optrek- en remvertraging voorlopig nog wel zoveel mogelijk beperken, omdat ze anders in zijn ogen 'niet goed lopen'!

Gr. Ruud
Re: Ombouw Märklin 3065
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 3065
Hoi Ruud,

Ik zie geen foto.
Om welke loc gaat het? Marklin nummer?
Re: Ombouw Märklin 3065
ruudje.s
gast

Re: Ombouw Märklin 3065
Was even misgegaan met de foto's, nu zouden ze zichtbaar moeten zijn. Het gaat om een Märklin 3065.
Re: Ombouw Märklin 3065
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 3065
Heb je nu twee draden aan de lamp fitting gesoldeerd?
Ik zie de bruine en een blauwe, die op zijn beurt van de paarse draad komt.

Die draden aan de spoeltjes, moet je inkorten, zoals ze nu zitten, maken ze makkelijk sluiting en is je decoders overleden.

En die grote smoorspoel moet er ook uit, die dempt het digitale signaal.

Vragen naar het loc type en nummer was natuurlijk een suffe vraag van mij, dit had je al duidelijk aangegeven. ;)
Re: Ombouw Märklin 3065
ruudje.s
gast

Re: Ombouw Märklin 3065
Nee, de blauwe draad zit niet op de lampfitting, maar gaat door het chassis heen naar de telex-koppeling, net als de andere op de voorgrond.

Je tips van de draadjes inkorten en de smoorspoel verwijderen ga ik zeker opvolgen!

Gr. Ruud
Re: Ombouw Märklin 3065
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ombouw Märklin 3065
Dag Ruud,

Leuk je offtopic reactie.

Ik heb een 3131 die aardig overeenkomt met jouw lok.
De foto's die ik gemaakt heb zijn ietsje te groot om te uploaden.

Heb je de motor ook aangepast want volgens mij is dat een wisselstroommotor.
De smoorspoel heb ik er ook niet (meer) opzitten.

Ook ik heb maar een draadje aan de lamp zitten.

Citaat:
De massa heb ik met het bestaande koperen contactje vastgezet op de motorschildschroef.
Einde citaat.
Ik kies er zoveel mogelijk voor om de massa op het chassis aan te sluiten en gebruik daar een koperen contactje wat ik vastschroef op de plek waar het schakelrelais heeft vastgezeten.

groeten,

Henk 
Re: Ombouw Märklin 3065
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ombouw Märklin 3065
Ruud,

Aangepaste foto's.

groeten,

Henk
Re: Ombouw Märklin 3065
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw Märklin 3065
Hallo Ruud, ik vind het een rare constructie met die ontstoorspoel in de sleperdraad en die extra condensator op de borstelplaat. Ik zou zeggen: weg ermee! Aangezien je lampjes en telexen onder bepaalde omstandigheden correct functioneren moeten de aansluitingen goed zitten, maar het probleem met de programmeer-modus geeft aan dat er toch iets mis is. Ik zou de lampjes en de telexen even loskoppelen en dan kijken of het programmeren met alleen de motor aangesloten wel lukt. Dan stuk voor stuk de lampjes en telexen weer aansluiten en steeds kijken of het programmeren nog goed gaat. Geïsoleerde lampvoetjes gebruiken is ook een aanrader, je bent dan gelijk van het flikkeren af. Verder raad ik je aan om te investeren in dunner draad (0,05mm2) in de gebruikelijke kleuren, dat maakt je aansluitingen veel overzichtelijker en geeft bovendien meer ruimte. Succes, Hans.
Re: Ombouw Märklin 3065
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw Märklin 3065
Tja, er zijn al een heleboel goede dingen verteld.

Eerst wat opmerkingen:
Wat noemen we massa ?
Het kan voor komen dat het frame of chassis van een loc massa genoemd wordt, maar er kan ook de massa van een decoder bedoeld worden.
Dat is NIET het zelfde, dus opletten geblazen.

Dan de lampjes, die zitten bij oudere loc´s meestal met één van de twee contacten aan het chassis.
Dat zie je niet, maar je moet er op bedacht zijn, anders blaas je zomaar je decoder op.

Dan lees ik hier iets over wisselspanningsmotoren.
Dat klopt niet helemaal; oudere Märklinloc´s zijn uitgerust met een allstrommotor, dus eentje zowel op wisselspanning EN op gelijkspanning werkt.
Het rijdt echter wel beroerd, dus ombouwen is het beste.

Dan een decoder inbouwen:
Je verwijdert de oude smoorspoel die in de leiding van de sleper zit; de motor zit straks niet direct meer verbonden met de baanspanning.
Je laat de condensator tussen de twee motoraansluitingen gewoon zitten.
De waarde is meestal 1 nF (1 nanofarad) en dat is 1000 pF en die waarde staat er ook op: 102 betekent 10 met 2 extra nullen.
De andere condensatoren verwijder je wel indien aanwezig, die zitten meestal tussen een motoraansluiting en het chassis.
De veldspoel er uit halen en de permanente magneet plaatsen.

Je begint dan met 4 draden, als je die goed aangesloten hebt, kan de loc al rijden.
Twee draden die verbinding hebben met puko´s en rails (rood en zwart) en 2 draden (grijs en oranje) die aan de motoraansluitingen komen.
Dit zijn NMRA-kleuren; Märklinkleuren zijn anders.

Rijdt de lok, dan kan je de verlichting aansluiten.
De verlichting aan de voorkant van de lok krijgt de witte draad en de gele draad gaat naar de achterzijde.
Zitten de lampjes ook aan het chassis, dan kan je het al uitproberen.
Als er Märklin-Motorolasignaal op de baan staat, dan zullen de lampjes wel gaan flikkeren.
Dit is te voorkomen door de lampjes los te halen van het chassis en de tweede aansluiting te verbinden met de blauwe draad van de decoder.

Gaat nu het verkeerde lampje branden, dus aan voorzijde en de lok rijdt achteruit en omgekeerd, dan dien je de twee draden naar de motor (grijs en oranje) met elkaar te verwisselen.

Mijn tekening: is voor een ESU-decoder, maar dat zou het zelfde moeten zijn voor de meeste andere fabrikaten.
Of is dit nu overkill  :)
Re: Ombouw Märklin 3065
Citaat van: huub op woensdag 25 maart 2015, 16:40:50
Wat noemen we massa ?
Het kan voor komen dat het frame of chassis van een loc massa genoemd wordt, maar er kan ook de massa van een decoder bedoeld worden.
Dat is NIET het zelfde, dus opletten geblazen.
En Einstein bedoelde in zijn befaamde formule, wéér iets anders met massa... ;)
Re: Ombouw Märklin 3065
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 3065
Citaat van: nobody op woensdag 25 maart 2015, 16:51:24
En Einstein bedoelde in zijn befaamde formule, wéér iets anders met massa... ;)
Ja, en daar is het Higgs boson weer verantwoordelijk voor. :P