Tja, er zijn al een heleboel goede dingen verteld.
Eerst wat opmerkingen:
Wat noemen we massa ?
Het kan voor komen dat het frame of chassis van een loc massa genoemd wordt, maar er kan ook de massa van een decoder bedoeld worden.
Dat is NIET het zelfde, dus opletten geblazen.
Dan de lampjes, die zitten bij oudere loc´s meestal met één van de twee contacten aan het chassis.
Dat zie je niet, maar je moet er op bedacht zijn, anders blaas je zomaar je decoder op.
Dan lees ik hier iets over wisselspanningsmotoren.
Dat klopt niet helemaal; oudere Märklinloc´s zijn uitgerust met een allstrommotor, dus eentje zowel op wisselspanning EN op gelijkspanning werkt.
Het rijdt echter wel beroerd, dus ombouwen is het beste.
Dan een decoder inbouwen:
Je verwijdert de oude smoorspoel die in de leiding van de sleper zit; de motor zit straks niet direct meer verbonden met de baanspanning.
Je laat de condensator tussen de twee motoraansluitingen gewoon zitten.
De waarde is meestal 1 nF (1 nanofarad) en dat is 1000 pF en die waarde staat er ook op: 102 betekent 10 met 2 extra nullen.
De andere condensatoren verwijder je wel indien aanwezig, die zitten meestal tussen een motoraansluiting en het chassis.
De veldspoel er uit halen en de permanente magneet plaatsen.
Je begint dan met 4 draden, als je die goed aangesloten hebt, kan de loc al rijden.
Twee draden die verbinding hebben met puko´s en rails (rood en zwart) en 2 draden (grijs en oranje) die aan de motoraansluitingen komen.
Dit zijn NMRA-kleuren; Märklinkleuren zijn anders.
Rijdt de lok, dan kan je de verlichting aansluiten.
De verlichting aan de voorkant van de lok krijgt de witte draad en de gele draad gaat naar de achterzijde.
Zitten de lampjes ook aan het chassis, dan kan je het al uitproberen.
Als er Märklin-Motorolasignaal op de baan staat, dan zullen de lampjes wel gaan flikkeren.
Dit is te voorkomen door de lampjes los te halen van het chassis en de tweede aansluiting te verbinden met de blauwe draad van de decoder.
Gaat nu het verkeerde lampje branden, dus aan voorzijde en de lok rijdt achteruit en omgekeerd, dan dien je de twee draden naar de motor (grijs en oranje) met elkaar te verwisselen.
Mijn tekening: is voor een ESU-decoder, maar dat zou het zelfde moeten zijn voor de meeste andere fabrikaten.
Of is dit nu overkill