Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

lampjes 60000 ms4 LED en omschakelstroom

Gestart door puko woensdag 04 maart 2015, 08:35:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lampjes 60000 ms4 LED en omschakelstroom
Ik had graag geweten of de 60000 ms4 lampjes in led uitvoering tegen omschakelstroom kunnen? Er zijn vele aanbieders en prijzen op de markt en ik zie eerlijk gezegd het bos niet door de bomen daar ik op elektronicavlak een leek ben.
Wat ik soms ook hoor is dat deze lampjes een groenzweem zouden hebben. Zijn ze dan wel geschikt om in de oude locs dienst te doen?

Groetjes uit Vlaanderen
Ronald
Re: lampjes 60000 ms4 LED en omschakelstroom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: lampjes 60000 ms4 LED en omschakelstroom
Hi

Of ze tegen de omschakelpuls kunnen hangt af van hun max. spanning die ze kunnen verdragen.
Je zou dit bij de leverancier kunnen navragen ook welke licht kleur "Kelvin" deze lampjes hebben.

groet
Harald
Re: lampjes 60000 ms4 LED en omschakelstroom
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: lampjes 60000 ms4 LED en omschakelstroom
Citaat van: puko op woensdag 04 maart 2015, 08:35:33
Ik had graag geweten of de 60000 ms4 lampjes in led uitvoering tegen omschakelstroom kunnen?
Voor de led uitvoering maakt dat niet veel uit, zolang er maar een voorschakel weerstand in serie met de led staat.
Wellicht is deze schakeling van floodland bruikbaar.
Of je wacht even op een antwoord van je Duitse vrienden.  ;)
Re: lampjes 60000 ms4 LED en omschakelstroom
En waar je even op moet letten of ze voor wisselspanning geschikt zijn anders branden ze alleen normaal(knipperen in een hoge frequentie op wisselspanning) als ze achter een decoder zitten
Re: lampjes 60000 ms4 LED en omschakelstroom
Dat is nergens voor nodig want in de 6000 zit een voorschakelweerstand en een gelijkrichter. De ervaring is overigens dat de 6000 niet tegen de omschakelpuls bestand is. Achter een decoder werken ze prima. En er zijn ook uitvoeringen in warm-wit.

Gr, Ben.
Re: lampjes 60000 ms4 LED en omschakelstroom
De specs van deze led geven aan dat ze geschikt zijn voor 19 V. Dat houdt in dat er al een weerstand is voorgemonteerd in de fitting. (19-3,6)/0,02=770 Ohm. De eerst volgende in de E12 reeks is 820 Ohm.
Dit geeft een marge van 820x0,02=16,4V+3,6V=20V. De omschakelpuls van de trafo ligt op 24V gemiddeld, topwaarde 30V. Ik denk dat je leds dit niet overleven, zeker niet bij langdurig schakelen.

Dus moet er per led een extra weerstand gemonteerd worden.
(30-3,6)/0,02=1320 Ohm. Er is al 820 gemonteerd dus er moet nog 500 Ohm bij. De eerstvolgende in de E12 reeks is dan 560 Ohm.

Groet Hans
Re: lampjes 60000 ms4 LED en omschakelstroom
Bedankt allemaal voor de nuttige tips en raad. Ik ga de oude locs met mechanische omschakelaar dan maar nog met gewone lampjes uitrusten. Voor de seinen zal ik al genoeg ledjes nodig hebben vrees ik.

Groeten
Ronald