Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rijdt naar beide zijden niet gelijk

Gestart door Plexat dinsdag 03 maart 2015, 16:46:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijdt naar beide zijden niet gelijk
Kan iemand me het volgende uitleggen zodat ik weet waar ik moet zoeken.
Als een lok 'achteruit' perfect rijdt en 'vooruit' enorm hapert waar moet ik dan aan denken. Ik heb alles schoongemaakt. De rails zijn schoon, de sleper is schoon, de wielen zijn schoon en toch hapert de lok. Ik heb 2 van deze gevallen en ik kom er niet achter waardoor.
Alle andere loks lopen perfect! Ik ben op zoek naar de ultime tip. :)

Info:
Lok is een Marklin BR360 uit een startset
Lok rijdt digital (net als alle andere loks)
Lok is schoongemaakt
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk
Koolborstels?
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk
Citaat van: nobody op dinsdag 03 maart 2015, 16:51:04
Koolborstels?

Zijn al eens geruild met een lok die wel goed loopt. Mocht niet baten.
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk
Dag Eric.

Controleer eens de asjes van de tandwielen, met name die tussen de aandrijfassen.
Eenzelfde euvel heb ik eens gehad, een asje van een klein tandwiel had iets te veel
speling, bij rijrichting vooruit drukte het tandwiel dusdanig dat er niets van te merken
was. Bij rijrichting achteruit was deze speling juist een probleem.
Tip: test alle tandwielen zonder anker in het motorhuis.

Groeten,

Erik.
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk
Zo goed als zeker slechte massa verbinding tussen de wielen en het frame.
Doe eens het volgende, haal de kap er af en soldeer een draad van voldoende lengte op een massa punt van het frame.
En zet de andere kant met een krokodillenbekje op de bruine draad van de centrale.
En kijk dan eens of er nog verschil is.

grt Piet.
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk
Heb je ook de rotor schoongemaakt ?

zie ook onze Wiki:
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Reinigen

groet
Harald
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk
Is het een uitvoering met nog een SFCM motor, dus met ronde koolborstels?
Die hebben vaak heel veel speling in de borstel houder, waardoor deze in één richting wel goed contact maken met de collector, maar in de andere rijrichting iets kantelen waardoor het raakvlak met de collector sterk verminderd en de motor gaat haperen.

Het lijkt me sterk dat de massa in de ene richting wel goed zou zijn en in de andere richting niet.
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk - Lijkt opgelost
Beste allemaal,
allereerst mijn dank wederom voor al jullie meedenken. Het blijkt dat dit forum en zijn leden hun bestaan meer dan waard zijn. :)
Ik heb 3 zaken aangepakt.
Hoewel ik me niet voor kon stellen dat (een gebrek aan) massa de ene kant op wel problemen geeft en de ander kant niet heb ik ervoor gezorgd dat de aansluiting op het frame een betere massa heeft.
Hoewel beide koolborstels nagenoeg nieuw zijn heb ik ze toch opegruwd en schoongemaakt en teruggeplaatst.
De wielen gereinigd en (heeeeeeeeeel dun) ingesmeerd met ATF

Het resultaat is niet verbluffend maar hij rijdt nu wel gelijkmatiger dan ooit tevoren. Dus iets heeft er toch voor gezorgd dat het beter is.
Omdat ik niet alles 1 voor 1 heb aangepakt (dom, dommer, domst) wete ik niet welke van de 3 de doorslag heeft gegeven.

Dus ALLEMAAL bedankt.
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk - Lijkt opgelost
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rijdt naar beide zijden niet gelijk - Lijkt opgelost
Citaat van: Plexat op woensdag 04 maart 2015, 11:44:23
Omdat ik niet alles 1 voor 1 heb aangepakt (dom, dommer, domst) wete ik niet welke van de 3 de doorslag heeft gegeven.
Ja dat is niet slim, want nu heb je een goed rijdende loc en je weet niet wat daar voor gezorgd heeft.
Maar ik houd het op de verbeterde massa, en dan vooral het contact tussen rails-wielen-frame.
De meeste Märklin locjes, zeker de wat oudere, hebben naast een axiale speling ook een radiale speling.
En daar kan zich vuil ophopen.
Je bent de wielen aan het reinigen geweest, heb je ze uit het frame gehaald of heb je alleen de wielband(het loopvlak) gereinigd?

grt Piet.