Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wat is een goede reinigingswagon?

Gestart door Florian dinsdag 24 februari 2015, 14:39:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is een goede reinigingswagon?
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een goede reinigingswagon voor een mooi prijsje.
Heeft een van jullie misschien goede ervaringen met een goede maar ook niet al te dure wagon?
Ik was van plan ong. ?30 uit te geven.
Grt. Florian
Re: Wat is een goede reinigingswagon?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Wat is een goede reinigingswagon?
Even bij de zoekfunctie Zoeken , boven in de menubalk, het woord reinigingswagon invullen en je komt het nodige tegen.
Re: Wat is een goede reinigingswagon?
Oke bedankt voor de tip ik ga kijken :thumbup:
Grt. Florian
Re: Wat is een goede reinigingswagon?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Wat is een goede reinigingswagon?
Hoi,
Voor max 30 euro heb je wel een mooie roco reinigingswagen. Wel even het schoonmaakblok aanpassen ( middenstuk eruit snijden).
Marklin heeft ook wel een mooi exemplaar, klepdeksel wagen. Schoonmaakblok is daar al voor 3-rail aangepast.

Succes Matje
Re: Wat is een goede reinigingswagon?
Ik heb de marklin klepdeksel wagen.
Leuk karretje, niet storend door natuurgetrouwe wagon (met blok eronder).

Ik heb ook een omgebouwde dapol stofzuigwagon.
Die 2 samen houden de baan goed schoon.

De dapol was in totaal iets van €100, het marklin karretje €30...

Dennis
Re: Wat is een goede reinigingswagon?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Wat is een goede reinigingswagon?
Märklin reinigingswagens: als je rails niet goed op elkaar aansluiten (M-rails o.a. hobbelige 5208-stukjes) blijft het poetsvilt nog wel eens hangen waardoor de wagen uit de rails loopt. Verzwaren van het wagentje kan helpen, maar niet altijd. Ik heb er 3 die meestal aan de kant staan (waaruit je kan afleiden dat ik er moe van werd om ze steeds ondergronds weer op de rails te zetten). Op zich maken de wagentjes wel goed schoon, zonder  oxidatiegevaar van de rails (zie Roco wagen).
Roco wagen: is eigenlijk hetzelfde als de railgum. De veertjes die het reinigingsblok op de rails drukken zijn vrij sterk, waardoor de wagen bij wissels omhoog getild kan worden en uit de rails loopt (ook na vervanging door M*-assen). Oplossing: één of beide veertjes verwijderen, nadeel is dan weer dat hij wat losjes over de rails veegt en wel eens een vuil plekje mist. De wagons lopen vrij zwaar en een sterke loc is dus gewenst. Ik heb er 3 die meelopen in diverse treinen. Geeft wel hetzelfde "probleem" als de gum: rails kan weer oxideren (zie ander topic over railonderhoud met ATF - automatic transmission fluid).
Noch kussentjes die je aan de as van een wagon kunt klemmen: pikt aardig wat (licht) vuil op, blijft niet in mijn M-rails hangen, maar haalt niet alles weg en zeker geen oplossing voor geoxideerde stukken. Maar over het algemeen ben ik daar wel tevreden over.
Lux zuig- en slijp combinatie: boven je budget, maar de stofzuiger is prima tegen het stof, van de slijper ben ik minder onder de indruk.

Hoop dat je aan deze kritieken wat hebt.
Groet, Paul


Re: Wat is een goede reinigingswagon?
Het is natuurlijk geen reinigingswagen.
Maar gebruik de zoekfunctie maar eens op ATF.

Scheelt je misschien weer een paar centen.
Schoonmaken blijft maar alleen een heel stuk minder.
Re: Wat is een goede reinigingswagon?
Hallo allemaal,
Bedankt voor alle info!
Ik denk dat ii nu wel een goede keuze kan maken.
Grt. Florian
Re: Wat is een goede reinigingswagon?
Ik heb ook de reinigingswagon met viltjes eronder. Ook ik had het probleem dat de wagon af en toe uit de rails wipte bij sommige railovergangen van M-rails en M-wissels. Ik heb het probleempje opgelost door aan het viltje de schuine zijde een heel klein beetje af te vijlen. Door de afronding loopt het wagonnetje nu mooi mee.
Re: Wat is een goede reinigingswagon?
Dat Märklin-karretje doet het bij mij toch wel aardig. Ik doop de twee viltjes altijd eerst even in wasbenzine.
Daarna laat ik het karretje een kwartiertje meerijden. Wasbenzine maak trouwens beter schoon (vind ik) dan
alcohol of spiritus of terpentine.