Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Kan dit?

Gestart door Georges woensdag 04 februari 2015, 22:58:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kan dit?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Kan dit?
Ik heb een digitale lok 3662 en een mobiel station 60652. Tijdens rijden kwam deze lok van een digitaal baanvak per ongeluk op een analoog gedeelte. Wat mij verbaasde was dat deze lok gewoon door bleef rijden, echter zonder verlichting. Hoe kan het dat hij door bleef rijden?

Groeten Georges
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Kan dit?
Hi Georges,

Ja dat kan omdat de meeste digitale locs (decoders) gewoon verder rijden op analoog en is dan ook regelbaar.
(Mits de analoge trafo uiteraard aan staat)

Bij een analoge loc op een digitale baan scheurt die direct verder en is niet regelbaar.

groet
Harald
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Kan dit?
Hallo Harald,

Bestaat er dan kans op overbelasting wanneer deze op het analoge baanvak komt?

Groeten Georges
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Kan dit?
Je 3662 (Santa Fe) is voorzien van een C80 met Moterola I protocol.
Deze is analoog ook bestuurbaar, doch de functie  "licht aan"' wordt niet ondersteund bij conventioneel bedrijf.
Rijden met een blauwe transformator gaat wel goed, maar de omschakelpuls kan je decoder vernielen.

Gr. Marcel
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Kan dit?
Hi Georges,

In de overgangs periode, van analoog naar digitaal en daarna, heb ik zowel bij mijzelf op de club als bij kennissen/vrienden nooit meegemaakt dat door de schakelpuls een decoder is gesneuveld.

groet
Harald
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Kan dit?
Georges,
Gevoelige decoders zijn geluid en sandswitch decoders. De C-80 behoort niet tot deze risico groep.
Een decoder kan altijd sneuvelen, ook al wordt hij perfect gebruikt.

Wel geldt voor jou baan bij een stuk analoog <> naar digitaal dat het isolatiestukje uitgebreid moet worden met een sleperwip. o-wee als je loc net op deze overgang stilstaat. Het is niet de decoder die sneuveld maar je digitaal besturings apparaat. Dit kan ook al rijdende zonder sleperwip!

Het licht aankrijgen met deze decoder kan mogelijk door krassen en brugje solderen op de decoder, niet op iedere versie.

Cees
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Kan dit?
Hallo Cees,

Dus veiligheid voor alles "beter is niet doen" en goed opletten!!!! In de handleiding staat trouwens dat het licht op de analoge stand niet werkt want je kan de code wijzigen naar analoog, daarom keek ik er zo van op dat je van een digitaal baanvak naar analoog baanvak kon veranderen zonder de code te wijzigen.

Wat is trouwens een sleperwip?

Groeten Georges
Re: Kan dit?
nobody
gast

Re: Kan dit?
Een wip van een man die bewust sleepsporen achterlaat. :D
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Kan dit?
Hier heb jij vast meer ervaring mee :-)
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Kan dit?
Hoi Georges,

Dat was een kunststof deeltje die je over de puko's kon zetten, zodat de sleper eventjes gelicht werd als ie erover heen kwam.

Als een soort van schans dus, en tegenwoordig zijn die van steviger karton, en die zijn voor de C-rails geschikt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Kan dit?
Hallo Hans,

Op welke plek plaats je dit dan en waarom doe je dit?

Groeten Georges
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Kan dit?
Hoi Georges,

Dit doe je precies op de plaats waar de midden-leiders gescheiden moeten worden, zodat de apparatuur onderling niet verbonden wordt.

Er zijn geen duidelijke plaatjes van, en ik vermoed ook 1 van de weinig gefotografeerde items van Märklin ;)

Dus aan de kant waar je de rails koppelt verbindt je de midden-leider dus niet door, anders heeft je sleperwip geen zin.

Op de ene rail sluit je dan een centrale aan, op het andere deel een booster of analoge trafo.

De meeste analoge trafo's die voor 220 volt geschikt zijn, geven een te hoge omschakelimpuls af, immers de spanning op de primaire zijde is ook 230 volt.
Daardoor gaat ook aan secundaire zijde de puls voor het omschakelen omhoog in waarde, en die waarde vindt een decoder niet meer leuk.

Rijden gaat dus van Digitaal naar analoog, maar schakel dan niet om.

Wel las ik in een tijdschrift over digitaal, dat je met een aantal componenten die omschakelpuls naar een veilige waarde kan laten zakken.

Het staat in de Dimo van 04-2014, en is een blad wat d.m.v. een samenwerkingsverband tussen Miba, Eisenbahn Journal, en ModellEisenbahner.

Hier een linkje waar het blad vermeld staat en om welke uitgave het ging ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Kan dit?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Kan dit?
Hallo Hans,

Ik probeer het te begrijpen wat je zegt en kom tot de volgende stelling omdat ik het volgende mee maakte. Ik heb 2 gescheiden baanvakken waardoor analoog met 2 snelheden gereden kan worden. Nu heb ik 1 baan digitaal aangesloten en wat gebeurde er??? zodra de digi lok van digibaan naar analoogbaan reed ging het goed maar zodra deze weer op de digibaan haperde deze even. Dit is waarschijnlijk het moment wat jullie bedoelen waardoor overbelasting kan ontstaan en om dit te voorkomen bedekt je de laatste paar puko's afschermen zodat de sleper maar van 1 trafo voeding krijgt. Klopt dit?

Groeten Georges
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Kan dit?
Hoi Georges,

Dat de lok haperde kan ik me voorstellen, maar dat komt door de analoog herkenning die eerst je analoge signaal begreep, maar niet het digitale.
Daardoor moet je decoder een omschakeling maken tussen analoog naar digitaal, en dat komt bij de meeste decoders wel voor.
De sleper sluit als je helemaal niks doet, je systemen aan elkaar en dat kan ook niet goed zijn, en een reden van de hapering.

Dus twee mogelijkheden: het weer omschakelen naar digitaal, en het contact tussen analoog-, en digitaal systeem.
Het ene sluit het andere niet uit, en het kan ook beide redenen zijn die je lok deden haperen.

Nu weet ik niet welke decoder exact in je 3662 ligt, want dat kan ook wel een opgewaardeerde versie betreffen, en dan bedoel ik geen C80 decoder.
Nu zal je dat kunnen zien als je de lok opent voor onderhoud, en als je dan dipswitches ziet heb je mogelijk wel een C80/C90 decoder, en zie je dan ook nog een tweetal instelbare potmeters, dan heb je zeker een C90 decoder.
Je hebt dus alleen een C80 decoder, als je de lok zelf nieuw gekocht hebt, en er geen ombouw heeft plaats gevonden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Kan dit?
Citaat van: Georges op donderdag 05 februari 2015, 19:40:59
...
Klopt dit?

Groeten Georges
Ja, dat klopt.
Soms is een kort antwoord veel duidelijker ;)

Groeten,
Ton.
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Kan dit?
Hoi Hans,

Ik heb de lok overgenomen maar men verzekerde mij dat deze origineel is. Om analoog te rijden moet ik de switches naar 1 kant zetten. Het verbaasde mij dat de lok in digistand toch op analoog baanvak reed. Ik heb genoeg info gekregen en zal goed opletten met de wissels om dit te voorkomen.

En Ton, je korte reactie is toch niet de duidelijkste info.

Groeten Georges
Re: Kan dit?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kan dit?
Hier een afbeelding van de functie van de sleperwipper:


(bron: http://www.hpw-modellbahn.de/eisenbahntechnik/digitalseite03.htm )

misschien verduidelijkt dit eea. Zoek anders bijvoorbeeld eens op artikel 38555 van Märklin voor M-rail.
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Kan dit?
Heel duidelijk, dankjewel. Iets voor WIKI?

Groeten Georges
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Kan dit?
Citaat van: Georges op donderdag 05 februari 2015, 20:19:37

Ik heb de lok overgenomen maar men verzekerde mij dat deze origineel is. Om analoog te rijden moet ik de switches naar 1 kant zetten.
Groeten Georges


Het verhaal van analoog rijden met de dipswitches op 0 geldt naar mijn mening voor de C90 decoder met extra functies. Die heeft standaard de licht-functie en F1 aan bij normaal bedrijf.

Gr. Marcel
Re: Kan dit?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kan dit?
Hi Georges,
Misschien wel iets voor de WIKI. Je kunt het zelf melden!
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Kan dit?
Heb ik gedaan :-)
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Kan dit?
Citaat van: Georges op donderdag 05 februari 2015, 19:40:59
...
Dit is waarschijnlijk het moment wat jullie bedoelen waardoor overbelasting kan ontstaan en om dit te voorkomen bedekt je de laatste paar puko's afschermen zodat de sleper maar van 1 trafo voeding krijgt. Klopt dit?

Groeten Georges
Je vraagt zelf om bevestiging, toch?
Dan geef ik die... B)

Groeten,
Ton.
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Kan dit?
Georges,
Het risico ligt niet in overbelasting decoder maar voor jou geval in het digitale stuur apparaat.
De sleperwip in post 5 door mij genoemd voorkomt dat de 2 verschillende voedingen parallel geschakeld worden door de sleper, daar kan absoluut de zwakste niet tegen. De zwakste is het digitaal stuur apparaat. Met het uitschakelen van een paar puko's heb je het parallel schakelen niet verbannen of je schakeld zoveel puko's uit dat de loc spannings loos door moet glijden.
Cees
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Kan dit?
Hallo Cees,

Ik had je boodschap al begrepen. Wilde met mijn benadering nog even zekerheid hoe te handelen en zie de overige reacties :-).

Tot de volgende keer.

Groeten Georges
Re: Kan dit?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Kan dit?
Opgenomen in de wiki:

http://wiki.3rail.nl/index.php/Sleperwip

Mvg,

Johan (Treinsmurf) - wikiredactie
Re: Kan dit?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Kan dit?
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 05 februari 2015, 19:23:00
De meeste analoge trafo's die voor 220 volt geschikt zijn, geven een te hoge omschakelimpuls af, immers de spanning op de primaire zijde is ook 230 volt.
Daardoor gaat ook aan secundaire zijde de puls voor het omschakelen omhoog in waarde, en die waarde vindt een decoder niet meer leuk.

Foei Hans,
Dat uitgerekend jij, als technicus, dit nou moet schrijven  :P
grv Huub