Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten

Gestart door NielsVV woensdag 28 januari 2015, 21:23:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Hallo,

Ik bezit enkele Viessmann 4558 wisselaandrijvingen, maar weet niet goed hoe ze aan te sluiten.

Ik wil ze niet op mijn ringleiding aansluiten maar op een aparte transfo (Marklin 60052). Heb al enkele keren de handleiding goed doorgenomen maar ik raak er niet aan uit en heb bang ze verkeerd aan te sluiten en hierdoor de decoder op te blazen.

De handleiding.

Hoe ik denk het aan te sluiten : bruin & geel aan mijn transfo (maakt niet uit hoe, is toch geen + & -), de 2 blauwe bij elkaar en aansluiten op mijn ringleiding (B rood). Deze word aangestuurd door een Ecos 2.

Is dit juist?

Bedank,
Niels
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Hoi Niels,

Als ik de handleiding door lees zie ik geen mogelijkheid om hem via een aparte transformator aan te sluiten.

Het enige plaatje waar een losse transformator bij zit is een schakeling met losse kastjes.

Jou ecos heeft voldoende vermogen om deze aandrijving aan te sturen, je schakeld immers een wissel tegelijk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Niels, Ik vind de handleiding niet helemaal duidelijk. Er staan namelijk verschillende aansluitschema's in.

Het eerste schema op pag. 8 is het duidelijkst, maar dat is alleen als je met losse kastjes wilt schakelen, en dat zal niet de bedoeling zijn.

De andere twee schema's op pag. 9, zijn als ik het zo snel even lees, voor het programmeren van de aandrijving op een locomotief adres. Dat lijkt me niet handig. Als je veel wissels hebt, houd je weinig adressen over voor locs om te laten rijden.

Het staat weliswaar niet in de handleiding, maar kun je deze aandrijvingen niet gewoon op dezelfde manier aansluiten als de normale wisselaandrijvingen van marklin via een k83 decoder?

Ik zou gewoon eens een mailtje naar Viesmann sturen, zij moeten je dat feilloos kunnen vertellen.
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Bedankt voor het meedenken. Dan ben ik toch al niet de enige die de handleiding niet zo duidelijk vind.

Aansluiten op een k83 gaat niet lukken aangezien er in deze al een ingebouwde decoder zit. Kan me haast niet voorstellen dat je deze niet kan aansluiten op een andere stroombron dan je ringleiding. Wil mijn digitale rijstroom niet gaan belasten met deze wisselaandrijvingen.
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Ik neem aan dat zij gewoon een decoder adres bedoelen.
Ik heb er ook 1 om te proberen , maar me nog geen tijd gegund om mee te experimenteren.
Mijn wissels op de eerste verdieping zijn allemaal voorzien van een decoder + decoder adres in Itrain.
de wissels op de begane grond zijn K83 van Albert Jan......en werken al jaren prima.

Ik vermoed zo maar dat dit principe het zelfde werkt via een decoder adres.

We gaan het beleven.

Mvg: Alex
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Niels,

Via google kwam ik op de volgende site viessmann wisselaandrijving'
Zij geven aan dat er in de handleiding niets staat over een aparte voeding van de aandrijving.
Als ik de handleiding lees zie ik ook geen andere mogelijkheid dus ik vrees dat er niets anders op zit.
Alleen als je analoog rijd en gebruik maakt van schakelkastjes is er een mogelijkheid (of noodzaak?) voor een aparte trafo.

groeten,

Henk
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Ik heb de handleiding even bekeken en ben helemaal mee met de schema's.

Aangezien je ze kan sturen via de 'kastjes' kun je ze op deze manier ook sturen via een k83. Koppel de Geel en Bruine kabel aan de extra transfo. Koppel de blauwe draden aan een K83 zoals je dat anders zou doen. Normaal zou dit kunnen werken. Dit is de enige manier om ze aan te sluiten aan een digitale centrale met een externe voeding.

Als je de interne decoder wilt gebruiken is er dus geen externe voeding mogelijk. Zoals eerder gezegd is dat niet erg, je schakelt er toch maar 1 tegelijk. Voor het programmeren en aansluiten verwijs ik naar de tekst van http://www.heldersemodelspoorclub.nl/

PROGRAMMEREN VAN DE VIESSMANN 4554

Het programmeren van de ingebouwde decoder gaat als volgt:

- Schakel de digitale centrale uit (emergency stop)
- Sluit de gele (midden rail) en bruine (massa) draad aan op de digitale centrale (figuur 15)
- Sluit de blauwe draad met de GROENE markering aan op de gele draad
- Schakel de digitale centrale in
- Sluit de blauwe draad met de RODE markering aan op de gele (midden rail) draad
- Voer het wissel adres in op de digitale centrale en schakel de wissel, de decoder krijgt nu het betreffende adres. De      4554 zal van positie veranderen.


VOOR DE NORMALE WERKING (FIGUUR 14 UIT DE HANDLEIDING)
- Sluit blauwe draad met de RODE markering aan op de gele draad
- Sluit blauwe draad met de GROENE markering aan op de bruine draad

(Dit is mijn interpretatie van de handleiding, ik heb nog geen Viessmann aandrijving gehad dus ik spreek niet uit ervaring.)
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Ga dit straks maar is proberen..... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Heb intussen een mail naar Viessmann gestuurd. Ben benieuwd ofdat ze gaan antwoorden.

Tevens, welke instelling gebuik ik het beste op de ecos, DCC of DCC met railcom? Wat is de toegevoegde waarde van railcom bij deze?
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Beste Niels,

Waarom probeer je niet wat ik hierboven geschreven heb ?  :help:
En als je nu echt die externe voeding wilt gebruiken, probeer dan die K83 eens zoals hierboven beschreven.  :idea:
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Viessmann heeft ondertussen gereageerd, en deze wisselaandrijving kan niet aangesloten worden op een aparte voeding.

Spijtig, maar toch een nette service van Viessmann. Had in eerste instantie geen antwoord van hun verwacht.

@ Treinengek junior :

Ik kan uw suggestie niet proberen aangezien ik niet in het bezit ben van een k83 en niet wens de kabels naar de motor door te knippen (om de ingebouwde decoder uit te sluiten).
Toch bedankt voor het meedenken.
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
ik hoop dat dit topic nog acyueel is want ik heb onlangs 2 wissels gekocht met een viessmann decoder 4554,
aangezien is niet echt technisch ben en ook nog visueel wat gehandicapt wil ik mijn wissels  op een 2 adressen programmeren maar kan dus ook geen soldeerbout ter hand nemen om e.e.a. los te maken o.i.d..
I ser iemand in de buurt van 3067 (rotterdam) die mij hiermee wil en kan helpen, de handleiding van viessmann  kan ik niet helemaal goed volgen
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Ik heb er ook 1 liggen , zie hierboven.
Ik zelf kom er ook niet uit.
En ik had hem meegenomen naar Hobby In Praktijk , maar daar kreeg men hem ook niet aan de gang.
Ik ben erg benieuwd of hier mensen zijn die ze gebruiken met een adres geprogrammeerd.
Want dat programmeren lukt van geen kant.

Mvg: Alex
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Wat ik ervan begrijp is dat de centrale uit moet staan.
Dan de voedingsdraden vd decoder op de rails aangesloten moeten worden (bruin op bruin, geel op rood). De blauwe draad met groene marker voor MM, de rode marker voor DCC ook aansluiten op de bruine draad.
De centrale aanzetten, en daarna de andere blauwe draad verbinden en een verzoek tot schakelen vd wissel op het gewenste adres via de centrale doen. Waarna de wissel om zou moeten schakelen.

Mocht het niet lukken stuur gerust een PBtje, ik wil er anders wel een keer naar komen kijken.

Mvg, John
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Dank je voor het aanbod John.

Zo dra ik even tijd heb zal ik het nogmaals proberen.

Mvg: Alex
Re: Viessmann 4558 wisselaandrijving aansluiten
Graag gedaan hoor Alex, ik hoor het nog wel.