Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Stroomscheiding en massadetectie

Gestart door Tjoekedoris maandag 26 januari 2015, 22:24:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Stroomscheiding en massadetectie
Beste mensen,

Ik ben even het spoor een beetje bijster en misschien kunnen jullie me de verwarring weghalen.
Voorheen heb ik analoge banen gehad, maar ben nu bezig om een digitale baan op te zetten en dat vergt enige aanpassing, vooral in mijn denkproces.
De bedoeling is om met ITrain te automatiseren.
Bij een analoog bedrijf moet je (stroom-gescheiden)secties maken die desgewenst stroomloos geschakeld moeten kunnen worden en dit moet voor elk afzonderlijk gedeelte gebeuren,
waar je ook maar iets bijzonder mee wilt gaan doen.

Hoe zit dat bij digitaal bedrijf? Daar blijft altijd stroom op de rails, dus ook op de stopsecties. Kan ik hier volstaan met alleen maar bezetmelding via een railstaaf (ik rij K-rail), of
moet ik ook de lipjes van de stroomvoorziening bij die secties verwijderen? En zo niet, wanneer doe ik dat wel? Is dat alleen bij aparte stroomkringen of moet dat ook voor ieder blok?
Het is mij niet echt duidelijk of ik voor iedere sectie/blok een aparte stroomvoorziening moet maken of niet.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Martin,

Bij een digitale door de computer gestuurde baan hoef je de middenleider niet meer te onderbreken. Immers de computer
stuurt je loc via de decoder naar stoppen, stilstaan of optrekken.
Detectie volstaat.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Hoi Martin,

Precies zoals Alphons zegt, detectie is genoeg. Itrain zorgt er voor dat je treinen netjes afremmen en stoppen op de door jouw aangegeven plekken.(stopmelders)
Zeker geen lipjes gaan verwijderen van je stroom toevoer naar de baan. Anders rijden je treinen straks helemaal niet meer.
Je rijdt met K-rail. Ik ook. Ik heb voor elk blok een stroom voorziening gemaakt. Gewoon voor de zekerheid.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Dank Alphons en Peter voor jullie snelle reactie  Zelf was ik die mening ook toegedaan, maar bleef twijfelen...
Voor verschillende stroomkringen/voedingen is dit natuurlijk wel van belang, maar geldt alleen massadetectie ook voor blokken onderling of is daar wel stroomscheiding nodig?
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Patric,

Tenzij je met meerdere boosters gaat werken heb je bij een computergestuurde baan in principe geen stroomkringen meer nodig, tenzij je dat om een of andere reden zelf wilt om stukken stroomloos te schakelen.
Bij massadetectie moet je natuurlijk wel scheidingen aanbrengen. Wil je volledige detectie per blok dan deel je je baan in in blokken en zaag je een van beide spoorstaven van de K-rail daarvoor eenvoudig op de blokgrenzen door. Aan dat geisoleerder stuk spoorstaaf soldeer je een draadje en die gaat naar je bezetmelder (S88). dat doe je voor elk blok. Op de andere spoorstaaf komt de bruine draad van je centrale en je wilen zorgen nu dat het geisoleerde stuk spoorstaaf massa krijgt en voor detectie zorgt.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Kun je een stopsectie tegelijk ook als meldsectie laten werken?

Ik bedoel: een trein komt de lus van het schaduwstation binnen, maar deze is nog even bezet, dus moet de trein parkeren middels een stopsectie voordat er een vrij opstelspoor ingereden kan worden. Deze stopsectie wil ik eigenlijk tegelijk een signaal laten afgeven om de trein langzamer over de wisselstraten het schaduwstation in te laten rijden.
Daartoe zal ik een signaal moeten geven naar 2 terug melders. Is dat mogelijk of geeft dat conflicten?

Re: Stroomscheiding en massadetectie
Hoi Martin,

Dat is nu precies wat ITrain voor je regel.
Als alle schaduwsporen bezet zijn zal ITrain je trein laten stoppen voordat die trein je schaduwstation in kan rijden.
Tenminste als je je baan goed in blokken hebt verdeelt. Wisselstraat beperkingen kun je ook allemaal keurig instellen.
Nu weet ik niet precies hoe je dat moet instellen in ITrain, want daar ken ik Itrain niet goed genoeg voor (rij zelf met koploper),
maar ik weet zeker dat ITrain dit verzorgd voor je.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Dank je Peter. Het is me nu (bijna) geheel duidelijk. Ik kan nu met een gerust hart mijn rails definitief gaan bevestigen   :thumbup: :) :)
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Je kunt de software meerdere opdrachten uit laten voeren op een bezetmelder.
Je hoeft dus het signaal  niet naar dubbele bezetmelder  te brengen.

Robin
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
OK Robin, dat is fijn om te weten. Scheelt werk. Dank voor je reactie. Ik denk nog veel te veel analoog heb ik gemerkt.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Snel afleren dan. Scheelt een hoop geld en werk.  >:-D

Mvg,Robin
Re: Stroomscheiding en massadetectie

Ok Robin, nog even een Nitwitvraag: Ik moet dus ook wissels en seinen via bezetmelders schakelen? Of in ieder geval via zo'n massadetectie sectie?

mvg Harry
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Hoi Harry,

Ook seinen en wissels worden bediend door ITrain.
Als er in een blok terug melders zitten is dat voldoende, wissels zelf maken nooit deel uit van een blok.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Stroomscheiding en massadetectie

Beste Peter,

Het wordt hoog tijd dat ik eens naar Werkendam afreis. Is er  vrijdag iemand?

mvg Harry
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Beste Peter,

Een trein moet van A naar het opvolgende blok B, als je het programma (maakt niet uit of dat iTrain, Koploper of Raptor is) goed gevuld hebt, dan zal het programma:

de wissels tussen A en B in de juiste stand zetten
het eventuele sein van blok A op groen zetten
de lok laten optrekken tot baanvaksnelheid
indien het na B volgende blok bezet is, de lok netjes afremmen en stoppen voor het sein B.

Hiervoor nodig, digitaal gestuurde wissels en eventuele seinen, stopmelders bij de stopmelders van A en B en een  melder tussen A en B waardoor het programma weet dat hij, bij een rood sein in B, het lokje moet gaan afremmen.

Meer is het basisprincipe niet en allemaal te zien in Werkendam.

Groet, Anne W
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Citaat van: Har op woensdag 28 januari 2015, 07:54:29

Beste Peter,

Het wordt hoog tijd dat ik eens naar Werkendam afreis. Is er  vrijdag iemand?

mvg Harry

Hallo Harry,

Iedere vrijdag en zaterdag Hebben we de deuren los van 9 tot 16 uur.
Er is altijd iemand die je op weg kan helpen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Dank jullie wel voor de heldere uitleg. Ik begin het zowaar (beetje laat)  :D te snappen.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Hoi Martin,

Dat is mooi dat je het begint te snappen,
want dat was natuurlijk ook zeer zeker de bedoeling!!!!

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Beste Martin,

Nog even het verschil tussen analoog en digitaal:

bij analoog varieer je met de transformator de spanning op de aangesloten baan en dus reageren alle loks op de baan op de variererende spanning, als je een individuele lok wilt stoppen, dan kan dat alleen op een stukje baan wat met een schakelaar spanningsloos gemaakt kan worden.

bij digitaal is de centrale eigenlijk een grote "roeptoeter" de de decoders in de loks netjes luisterende apparaten, de centrale roept: decoder 24 even luisteren, alle andere decoders blijf doen wat jullue aan het doen zijn, lok 24 vermeerder snelheid (bijvoorbeeld).

Vandaar dat het voor een computer makkelijk is om loks te besturen, hij hoeft de "roeptoeter" alleen maar te instrueren wat die moet roepen.

Groet, Anne W

P.S., dit is natuurlijk een simpele voorstelling van zaken, echter je hoeft niet te weten hoe het werkt, als je het principe van de digitale techniek als boven beschreven maar begrijpt

Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Toch nog een opmerking:"

Ik weet dat Marcel met zijn baan "Bad Drieberg Steinbrücke" ook digitaal rijdt en daarvoor decoders van LDT heeft gebruikt. Daarbij zijn wel alle stopsecties in de blokken onderbroken door het verwijderen van de lipjes, zodat deze stroomloos geschakeld kunnen worden. Verder is er zelfs een universeel schakelrelais gebruikt voor het stroomloos schakelen van een sectie voor een fictief sein net voor binnenkomst van het schaduwstation. Voor mijn (digibete) gevoel is dit nu analoog en digitaal door elkaar.  Hij rijdt met CS2. Kan dat soms het verschil zijn met bijv. ITrain.?
Of heeft dat te maken dat er stroom wordt bespaard  door bijvoorbeeld  het niet meer branden van de treinlampjes bij stilstaan in het schaduwstation?  8o 8o 8o
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Beste Martin,

Dat is digitaal rijden met het "oude" schakelen, er is geen enkel bezwaar tegen om dat te doen, Märklin doet (of deed) het ook met hun demobanen en hun CS omdat ze niet met een "andermans" computerprogramma willen demonstreren.

Rijden met een computerprogramma is flexibeler, het systeem met stroomloze stukken en ook door melders geschakelde wisselstraten maakt een rigide rijprogramma, waar als je er een poosje naar kijkt, weinig verrassingen en wisselingen in zitten.

Stroomloze stukken in het zichtbare gedeelte betekent: geen verlichting en bij soundloks, geen sound.

Groet, Anne W
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
OK Anne, ik had al zo'n vermoeden. Fijn dat je me een heldere verklaring hebt gegeven.  ;)
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Kijk eens hier Martin: KLIK.

Zo'n beetje alle aspecten komen aan de orde.

Gr, Ben.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Beste Martin,

Geen dank, ik vind het leuk om te proberen mensen te helpen, verder dien je nu wat te studeren, Ben was met net voor, maar ook ons Forum heeft een Wiki, daar vind je ook de nodige informatie in.

Nog een klein woordje over computerrijden:

Koploper is een goed en compleet programma, kan wat ingewikkeld zijn voor beginners en werkt niet samen met het CS2 van Märklin

iTrain is een goed programma, is nog steeds in ontwikkeling, dus nog niet 100% compleet, maar zeker al goed bruikbaar

Daarnaast zijn er nog wat Duitse programma´s: Traincontroller, Railware en Win-Digipet, zijn niet goedkoop en er is een freeware programma met de naam Rocrail.

Als geen computerscherm bij de baan wil, dan zijn er twee apparaten die een digitale centrale (de roeptoeter) zijn en software ingebouwd hebben om auutomatisch te rijden, de Viessmann Commander en de Raptor.

Groet, Anne W
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Waarbij de Viessmann Commander feitelijk is geflopt en de Raptor wel zo'n beetje uitgerangeerd raakt vanwege de absurde prijsstelling.

Daarnaast kunnen beiden niet tippen aan de mogelijkheden die echte treinbesturings programma's bieden, al of niet betaald.

Gr, Ben.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
 :offtopic:

Ben is weer helemaal in de "mood", wat te verwachten was, objectief voorlichten is een uitdaging voor hem, over de Viessmann heb ik geen oordeel, alleen dat ik niet kan begrijpen dat zo'n grote firma als Viessmann een flop op de markt zou brengen.

Over de Raptor heb ik, behalve de pricing, want daar heb ik 0.0000000% mee te maken, natuurlijk wel een oordeel:

puur op automatisering kan de Raptor net zo veel als Koploper, en nog sneller ook: geen beeldscherm en geen communicatie nodig tussen de centrale en de computer.

vergeleken met iTrain kan de Raptor op dit moment meer, maar iTrain zal Koploper en Raptor in de toekomst gaan evenaren, verder geldt dezelfde opmerking over de snelheid.

Terug maar weer on topic:

Martin zou zich eerst maar eens moeten verdiepen in de digitale techniek, lezen, in Werkendam en Houten gaan kijken en op het moment
dat hij voor een centrale (roeptoeter) moet kiezen, pas weer eens naar de programma's gaan kijken.

Groet, Anne W
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Citaat van: Anne W op donderdag 29 januari 2015, 17:13:59

Ben is weer helemaal in de "mood", wat te verwachten was, objectief voorlichten is een uitdaging voor hem


Dat komt Anne omdat mijn adviezen niet in jou straatje passen. En de discussie Raptor/Koploper hoeven we niet opnieuw te doen, lees terug in topics uit het verleden en zie dat Raptor die functionaliteit wedstrijd verloren heeft. ;)

Verder moet Martin helemaal niets, hij heeft een 6021 en wil op termijn met iTrain gaan rijden.

Gr, Ben.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Hallo Ben en Anne,

Jullie hebben allebei gelijk. ik ban al hele lang bezig me te verdiepen in de digitale wereld, maar als je vanuit het niets (lees: analoog....ik ben nog van het carbon tijdperk, maar heb uiteraard wel  computers en een smart Phone  :-)) een baan op wil zetten in de digitale wereld dan is er veel, heel veel veranderd. Mijn 6021 heb ik al 20 jaar, en heb er door omstandigheden maar een half jaar
plezier van gehad. Daarna is deze samen met de rails in dozen in de kast verdwenen. Vroeger wilde ik dus al overstappen naar digitaal.  Alleen valt je bek nu open als je weer moet beginnen,
zoveel keus is er  :-(.  Los van de al 2 jaar durende zoektocht naar antwoorden en logica is het een wirwar van mogelijkheden geworden, ten opzicht van destijds toen er eigenlijk alléén,
maar Märklin digitaal was en de mogelijkheden zich beperkten tot rijden/stoppen en een lampje aan/uit.
Daarbij loopt je ook nog  tegen verschillende meningen aan (dat is uiteraard logisch en zeker niet verkeerd). Zoals die stopsecties stroomloos of niet. Ik wil natuurlijk graag weinig werk, een bedrijfszeker proces en vooral in mijn overtuiging een juiste keuze maken voor zo weinig mogelijk geld. Digitalisering is mooi, maar kost nu eenmaal een klauw met geld.
Ik heb al een introductie workshop gedaan (er volgen er meer) en lees me te pletter, maar ik realiseer me dat het vooral een kwestie van ervaring is, veel ervaring.....en dat ontbreekt nog en
moeten we opzoeken, maar vooral opdoen. Vandaar mijn vragen en ik ben blij met alle antwoorden, suggesties, meningen en zowel positieve als negatieve reacties.
Dat ik met mijn zoektocht naar "de waarheid" soms met "logische" vragen kom, is niets anders het filteren van die enorme hoeveelheid info en kennis die er hier op het forum en elders via het internet
te vinden is.

Maar nu een geheel andere vraag: zijn er leden die de voor- en nadelen (uit eigen ervaring) kunnen vertellen van het wel of niet stroomloos schakelen van een stopsectie van de opstelsporen
van een schaduwstation. En daarbij doel ik vooral op de bedrijfszekerheid.
Graag jullie reactie, want ik weet zeker dat er meer mensen op dit forum zijn, die hier een beetje mee worstelen.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 29 januari 2015, 18:39:30

Maar nu een geheel andere vraag: zijn er leden die de voor- en nadelen (uit eigen ervaring) kunnen vertellen van het wel of niet stroomloos schakelen van een stopsectie van de opstelsporen van een schaduwstation. En daarbij doel ik vooral op de bedrijfszekerheid.


Hier staan 22 treinen in de schaduw onder digitale spanning. Als ik of de besturing ze geen commando "rijden" geef gebeurt er niets. Is dat wat je bedoelt?

Vragen stellen is nooit verkeerd, vuur maar af, zat hulp hier te vinden.

Gr, Ben.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 29 januari 2015, 18:39:30
Ik wil natuurlijk graag weinig werk, een bedrijfszeker proces en vooral in mijn overtuiging een juiste keuze maken voor zo weinig mogelijk geld.

Dat gaat niet helemaal samen :) Meestal kosten de oplossingen met relatief weinig werk veel meer geld. Zoals bijvoorbeeld bezetmelders e.d. je kan deze kant en klaar kopen of je koopt een bouwpakket en soldeer je deze zelf. Degene die je kant en klaar koopt zijn duurder maar geven je weinig werk. De bouwpakket-versie kost je minder maar kost je wat meer werk. Daar zit een afweging in, wat wel en wat niet.

Dat geldt natuurlijk ook voor de centrale die je mogelijk wil gaan gebruiken: Een (tweetal) oude PC als centrale met software, een losse versterker en zelfbouwkabel of een deluxe centrale waarmee je ook je treinen kan besturen. Voor het eerste moet je aardig wat uitzoeken en testen. Bij het tweede investeer je veel geld en hoop je dat het in één keer gaat werken.

Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 29 januari 2015, 18:39:30
Digitalisering is mooi, maar kost nu eenmaal een klauw met geld.

Valt wel mee.  :D  Het is hoe gek je het zelf wil maken.

Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 29 januari 2015, 18:39:30
.... en lees me te pletter, maar ik realiseer me dat het vooral een kwestie van ervaring is, veel ervaring.....en dat ontbreekt nog en moeten we opzoeken, maar vooral opdoen.

Theoretische kennis is leuk. In de praktijk uitproberen is beter. Dus gewoon lekker uitproberen. Niet alles in één keer willen. Bekijk eens of je nog wat kan met je oude 6021 bijvoorbeeld. Daarmee experimenteren.

Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 29 januari 2015, 18:39:30
Maar nu een geheel andere vraag: zijn er leden die de voor- en nadelen (uit eigen ervaring) kunnen vertellen van het wel of niet stroomloos schakelen van een stopsectie van de opstelsporen van een schaduwstation. En daarbij doel ik vooral op de bedrijfszekerheid.

De boel gewoon lekker onder spanning laten staan. Er zijn geen echte redenen meer om een stopsectie stroomloos te maken. Zeker niet als je automatisch gaat rijden. Mogelijk wel te gebruiken als veiligheidsmaatregel als je wilt voorkomen dat iets ergens af rijdt zoals bij een brug.

Groet Ronald.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Beste Martin,

Stroomloze stukken hebben bij een geautomatiseerde digitale baan in theorie geen nut, maar vooral bij het in bedrijf nemen van nieuw materieel moet je altijd goed observeren en indien nodig hier en daar wat bijstellen in de computer of in de decoder, in zo'n situatie op slecht zichtbare plaatsen kan het nuttig zijn om een extra beveiliging te hebben die er voor zorgt dat een trein echt stopt voor bijvoorbeeld een wissel waar ander treinverkeer over gaat.

Sorry voor de volgende  :offtopic: mededeling:

Beste Ben,

Ik ga graag met jou of iemand anders een test aan tussen Koploper en Raptor op het gebied van pure automatisering, voorstellen daarvoor alleen in een ander apart topic.

On topic maar weer.

Groet, Anne W
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Citaat van: Anne W op donderdag 29 januari 2015, 21:46:47

Ik ga graag met jou of iemand anders een test aan tussen Koploper en Raptor op het gebied van pure automatisering, voorstellen daarvoor alleen in een ander apart topic.


Prima, open maar een nieuw topic en ik zal wat filmpjes plaatsen van wat toepassingen van automatisering via Koploper met de vraag of Raptor dat ook kan. Die filmpjes ken jij overigens ook.

On-topic maar weer.

Citaat van: Anne W op donderdag 29 januari 2015, 21:46:47

.........op slecht zichtbare plaatsen kan het nuttig zijn om een extra beveiliging te hebben die er voor zorgt dat een trein echt stopt voor bijvoorbeeld een wissel waar ander treinverkeer over gaat.


Die extra beveiliging zal nooit bestaan uit het stroomloos maken van een sectie. Daar waar het echt kritisch is en bijvoorbeeld een terugmelding via stroom of massa detectie niet betrouwbaar genoeg werkt zoek je een oplossing met bijvoorbeeld een lichtsluisje.

Ik kan me wel verplaatsen in je denkwijze gezien de problemen die je ervaart met stroomafname. Onder je loks zet je dubbele slepers omdat het met een enkele niet betrouwbaar rijdt. Daar begint het dus: symptoom bestrijding heet dat.

Gr, Ben.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Beste mensen, ik ben eruit. Ik maak alle stopsecties binnen het schaduwstation en onzichtbare trajecten met een eigen stroomvoorziening, waarbij ik de lipjes ga verwijderen.
Dat geeft me de mogelijkheid ofwel alles onder spanning laten staan of, wanneer er zich problemen voordoen en blijven voordoen met stoppen, de draden zo aan te sluiten dat ik de
secties stroomloos kan zetten. Oplossingen kunnen soms gewoon voor de hand liggen en best simpel zijn.  :D
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Beste Martin,

Je moet altijd doen wat jou het beste gevoel geeft en......natuurlijk technisch mogelijk is, let er wel op dat de stopsecties die je stroomloos wil zetten, altijd moet laten beginnen bij het begin van de stopmelder, anders zou het kunnen zijn dat de computer "vindt" dat de lok niet aankomt.

Groet, Anne W
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Je haalt je dus veel extra werk om de nek, met de kans dat je meer storingen veroorzaakt dan dat je oplost.
Sommige besturing programma's zijn zo slim dat ze een trein die op een verkeerde melder terecht komt, de gehele baan stopt, of alleen die trein die de weg kwijt is gewoon stopt.

Een trein die niet stopt is verder dan geen probleem meer, of alles stopt of de trein wordt als nog gestopt.
Een advies in deze is probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden, en heb gewoon vertrouwen in het geheel, zelfs als het van Marklin is.

Groetjes
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Hallo "sprinter" (ik weet je naam niet), daar heb je ook helemaal gelijk in.
Maar het feit is namelijk dat ik een hele schoenendoos vol met rails heb (rechten, bochten, klein en groot) die hun lipjes al kwijt zijn.
Dat is nog een erfenis van mijn vorige baan. Het is zonde om deze weg te doen, dus wil ik die inzetten op die plaatsen. Wel voorzien van eigen aansluiting uiteraard.
Zo sla ik 3 vliegen in 1 klap. Ik raak de rails kwijt, heb secties die onder digitale spanning blijven, en een eventuele mogelijkheid deze stroomloos te schakelen.
Dat laatste zal waarschijnlijk niet gebeuren.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Waarom soldeer je de railstukken zonder lipjes niet gewoon aan elkaar vast?
Ik steek de rails per sectie in elkaar en soldeer dan gelijk alle benodigde draden eraan vast. Vervolgens meet ik de hele sectie door op eventuele sluitingen en leg dan de hele sectie op zijn plek. Dit werkt snel en makkelijk en minder kans op fouten.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Barry

Ik werk op dezelfde manier.
Ik ben ook met K-rails aan het bouwen.
De rails per melder ineen steken, het isolatiestukje erop, de draden eraan, rood (stroom), bruin (massa) en grijs (melder).
Dan een label eraan met de nummer van de melder en heel het geval uitmeten en plaatsen op de baan.
Dan nog eens meten of de isolatie goed zit en klaar is kees.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Precies! Ik werk nu ook voor het eerst met k-rail, maar deze werkwijze werkt ook met c & m rails.

Misschien heeft Martin er ook wat aan, want ik raad stroomloze secties in een digitale baan toch echt af.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Hoi Barry en Jorg, inderdaad een goed idee. Ik ga dat vanavond direct in gang zetten. Soldeerapparaat staat al warm te worden  ;)
Zo kom ik ook van de rails af en het is inderdaad waarschijnlijk het meest bedrijfszeker. Dank voor de tip.
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Stroomscheiding en massadetectie
Succes, ik zie de uitwerking wel verschijnen ;)