Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Niet werkende Edits decoder

Gestart door MartinPh maandag 26 januari 2015, 15:33:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Niet werkende Edits decoder
Goedendag,

Ik heb hier een oude Edits seindecoder welke niet reageert op de commando's.
Deze heb ik van iemand gekregen die hem over had.

Aangesloten op een testbaantje met een Delta Control 4f en MRDirect.
Echter - die Edits reageert niet - ook niet op meerdere adressen.
Ingesteld als 2-lichts sein op MM formaat.
Led's met 1k weerstand op de uitgangen aangesloten - common anode schakeling.

Is er iemand die deze decoder kan testen?

Alvast dank,
Martin.
Re: Niet werkende Edits decoder
Draai de rode en bruine draad van de railspanning eens om.Of heb je dat al geprobeerd?
Re: Niet werkende Edits decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niet werkende Edits decoder
Common anode schakeling is dat hetzelfde als op de middelste klem van het uitgaande relais de spanning voor de seinen zetten, de led´s aansluiten op de andere klemmen en vanaf het sein een massa maken, buiten de Edits om?

Het mag ook andersom, massa aan de Edits en spanning op het sein.

De Edits schakeldecoder, en de K84 en 5213, zijn eigenlijk wisseldecoders met bistabiel relais, waarvan de schakelaar potentiaalvrij is, zie http://members.upc.nl/edits/schakeldecoder.html

Groet, Anne W
Re: Niet werkende Edits decoder
Vandaag eindelijk tijd gehad om verder hiermee te gaan.

@Hero - omdraaien rood en bruin maakt niets uit.
@Anne - dat is de verkeerde link - mijn decoder heeft geen relais. Deze site had ik al gevonden - daar heb ik ook het schema vandaan.

Ik heb mijn scoop eraan gehangen, en nu heb ik het vermoeden dat er iets niet klopt met de adresseringstabel.
Ik heb een tabel gevonden (ik denk van de Viessmann 5211) , echter komt dat niet overeen met die van mijn decoder.
De huidige adressering is: pin 1,3 en 4 zitten aan gnd, pin 2 is zwevend.
Dat zou dan adressen 21-24 moeten zijn.

Ook getest met adressen 25-28 - beiden geen reactie.

Heeft iemand de goede adresseringstabel voor de Edits decoder?

Groet, Martin.
Re: Niet werkende Edits decoder
Martin,

Adressering loopt gelijk met de marklin decoders tot zover ik weet.
En de decoder werkt niet als je de bruine en rode draad verkeerd om aansluit.

Volgens de tabel in het boek is het inderdaad adres 21-24

Maar als ik in het schema kijk zitten de pinnen of schakelaars 1,3,5,7 niet aan de GND,maar aan de plus.
2,4,6,8 lopen wel naar de GND.

Dus misschien sta je dan wel op. 2,6,8. Wat adres 169-172 geeft volgens d tabel.

Mvg Robin

Edit:
Ik zie dat in twee schema,s de dipswitches anders zijn genummerd.
Dus vandaar dat ik ze er even voor je bij heb gezet.
Alle info komt uit het Edits pro boek.
Re: Niet werkende Edits decoder
Na enig zoeken op die Edits site heb ik de adrestabel gevonden - de jumpers zijn iets anders genummerd, maar kloppen wel.
Volgens die tabel zou ik dus de adressen 21-24 moeten kunnen gebruiken - 1, 5 en 7 staan nl. ingesteld.
Maar helaas - de decoder reageert niet (en ook niet op adres 25-28).

Verder denk ik dat de 145027 wel goed is, omdat ik allerlei golfvormen zie op de pinnen 6, 7, 9 en 10 (met de scoop).

Iemand nog een idee?
Is er iemand die deze decoder aan zijn baan kan testen?

Groet, Martin.
Re: Niet werkende Edits decoder
Hallo Martin,

CiteerVerder denk ik dat de 145027 wel goed is, omdat ik allerlei golfvormen zie op de pinnen 6, 7, 9 en 10 (met de scoop).
Pen 10 is de datalijn, hierop staat het digitale signaal wat van de rails komt. Pennen 6, 7 en 10 maken onderdeel uit van de oscillator.
Indien de data goed ontvangen wordt dan wordt pen (D9) op de laatste databit hoog, hierdoor wordt via R2 en T1 pen 6 van de 4051 laag.


Mvg,
Peter
Re: Niet werkende Edits decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niet werkende Edits decoder
Beste Martin,

Er hangen bij mij een aantal van deze wisseldecoders onder de baan, en vast ook wel de adressen 21-24, ik zal eens kijken.

Je realiseert je wel dat op de uitgangen slechts een korte puls komt?

Groet, Anne W
Re: Niet werkende Edits decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Niet werkende Edits decoder
Voor de "Märklin" adressen neem je de edits adressen -4. 232-235 bijvoorbeeld is 228-231. In jouw geval is 21-24 dus 17-20.
Re: Niet werkende Edits decoder
Citaat van: Anne W op zondag 01 februari 2015, 22:19:56
Beste Martin,

Er hangen bij mij een aantal van deze wisseldecoders onder de baan, en vast ook wel de adressen 21-24, ik zal eens kijken.

Je realiseert je wel dat op de uitgangen slechts een korte puls komt?

Groet, Anne W

Niet bij deze decoder Anne. De Edits schakeldecoder heeft uitgangen waar direct lichtseinen op zijn aan te sluiten. De relais zijn optioneel en zijn dan monostabiel.
Re: Niet werkende Edits decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Niet werkende Edits decoder
Let op:

Wissel/seindecoders schakelen een puls. Te gebruiken voor wissels en seinen met spoelaandrijving

Schakel/lichtseindecoders schakelen een constant spanning. Te gebruiken voor lichtseinen zonder spoelen. In geval treinbeïnvloeding gewenst is kunnen de relais, zoals deze op de print gemonteerd kunnen worden en volgens schema, deze functie uitvoeren. Als alleen optisch een sein nodig is, zijn de relais dus niet nodig.
Re: Niet werkende Edits decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niet werkende Edits decoder
Beste Henk,

O.K., ik zat op het verkeerde spoor, het gaat dus om een "Schakel-/lichtseindecoder", (waarbij de print dus een stuk leeg is) en niet om een "Wissel-/seindecoder".

Ik moet nog even onder de baan duiken om naar de jumper instelling te kijken van mijn wisselstraat "hoofdstation zuid", want daar zitten de wissels 21 t/m 24 (normale, niet Edits nummering)

Groet, Anne W
Re: Niet werkende Edits decoder
@Anne,

Even een correctie: het is de wissel/seindecoder - niet de schakeldecoder.
Ik denk echter dat het voor de adres jumpers niet uitmaakt.

Groet, Martin.

Re: Niet werkende Edits decoder
Vanmorgen verder gegaan met testen - op de hele adres reeks 17 - 32 reageert de decoder niet.
Jumpers 1 en 5 en 7 staan erin.
Maakt verder ook niet uit of ik hem in MRDirect instel als wissel of als SFD 2-lichts sein.

Ik krijg nu toch de indruk dat de 145027 niet lekker is, ondanks de golfvormen die ik meet.

Groet, Martin. :(
Re: Niet werkende Edits decoder
Je zou misschien nog c3 en c4 kunnen vervangen (weet niet hou oud de decoders zijn) Volgen mij komen die aardig nauw omdat hij bij een verkeerde waarde op een foutieve frequentie gaat oscilleren en zodoende de data niet kan ontcijferen.

Re: Niet werkende Edits decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niet werkende Edits decoder
Beste Martin,

Dan zul je je ook wel realiseren dat je alleen een puls krijgt op de uitgangen van de eindtransistoren, de duur van de puls wordt bepaald door de "wisselbekrachtigingstijd" die in MRDirect geprogrammeerd zit.

De jumpers 1, 5 en 7 "in" betekent in de normale adreswereld: de decoder nummers 21 t/m 24 (als je een Edits centrale hebt 24 t/m 27), als je geen Edits centrale hebt dan kun je ook gewoon de tabellen van de Viessmann 5211 en 5213 gebruiken.

Het zou geen kwaad kunnen de jumpers een keer er af te halen en weer terug te zetten, tenminste als het demontabele jumpers zijn.

Verder ga ik er van uit dat je de juiste plaats voor de jumpers hebt: de oneven nummers zitten aan de kant van de 145027, de "1" het dichtst bij het merkteken van het IC.

Dan nog wat over het IC 145027, indien het er één is met een bouwjaar voor 1988 dan dienen R3 en R4 respectievelijk 12k en 100k te zijn, bouwjaren vanaf 1988, respectievelijk 22k en 220k, wat ook geldt als het geen origineel Motorola IC is maar een SGS-Thomson met merkteken "ST".

Bron van al dit moois: het Edits boek van 1991.

Groet, Anne W
Re: Niet werkende Edits decoder
Citaat van: MartinPh op dinsdag 03 februari 2015, 10:32:35
@Anne,

Even een correctie: het is de wissel/seindecoder - niet de schakeldecoder.
Ik denk echter dat het voor de adres jumpers niet uitmaakt.

Groet, Martin.

Nee, maar dit is dus in beginsel een pulsdecoder, zoals Anne al aangeeft.
Hang er eens een wisseltje aan. Weet je zeker of het ding werkt.
Re: Niet werkende Edits decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Niet werkende Edits decoder
Daar zit trouwens ook een klein puntje van belang als ik mij herinner. Heeft te maken met K-wissels. Zal ik wel moeten opzoeken.  ;)
Re: Niet werkende Edits decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Niet werkende Edits decoder
Tekst uit het Edits boek:

"Soms zijn wisselspoelen dermate laagohmog dat er problemen met de aansturing op kunnen treden. Of dat wel of niet gebeurt is ook afhankelijk van het al dan niet aanwezig zijn van een automatische eindafschakeling.

Enkele praktijkervaringen:

Märklin M-wissels vormen geen probleem
K-wissels zijn echter een flink stuk laagohmiger en bleken, indien rechtstreeks aangesloten, soms niet echt betrouwbaar te schakelen. Soms bleken ze als het ware te stuiteren, waardoor ze in een ongedefinieerde stand kwamen. Een relatief laagohmige weerstand (bijvoorbeeld 10 Ohm/1W) is serie met de gemeenschappelijke aansluitdraad (geel) bleek afdoende om het euvel te verhelpen."


Zelf heb ik geen problemen met de K-wissels. Ik weet ook niet of dit voor C-wissels geldt, heb ze zelf niet en ten tijde van Edits bestonden deze nog niet.
Re: Niet werkende Edits decoder
Om even hierop terug te komen:

Ik heb 3 schema's met verschillende waarden voor de R/C combinatie aan pin 6/7 resp. pin 10:
Edits:                 1n8 / 22k resp.  3n9 / 220k
Viessmann 5211:  3n3 / 12k resp.  3n3 / 270k
K83/k84:             1n8 / 12k resp.  3n9 / 270k

Wat is nu de goede waarde van die 2 R/C combinaties?
Het heeft te maken met de frequentie waarop de MC145027 zou moeten reageren.

Groet, Martin.
Re: Niet werkende Edits decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Niet werkende Edits decoder
Martin,

Als je een edits decoder hebt. moet je niet naar de waarden van de andere merken kijken. Alleen de edits waarden zijn voor jou van belang.

De c-waarden zijn vast. Het gaat om de weerstand waarden. Zie het bericht van Anne.  ;) Je hebt dus blijkbaar 22k/220k. Kijk of het IC daarbij past.