Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

sbb steuerwagen bt 4 955

Gestart door joewy71 zaterdag 24 januari 2015, 17:05:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sbb steuerwagen bt 4 955
Wie kan hier meer over vertellen?
Bij google kom in niet verder.

Met name tijd(perk) en klasse aanduiding ed.

Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Deze is zo te zien van Kleinbahn schaal 1:100 in beide richtingen. Het is dan oorspronkelijk een plastic model met plastic wielen. Er is ergens een artikel online te vinden over de ombouw: het front moet een paar millimeter breder, de stuurstandruitjes (en deur) zijn te smal, en in de lengte mist er een coupe(raam), o.a.

Over de tijdperken kopieerde ik dit stukje even:
Epoch III Inter
Epoch III/IV UIC
Epoch IV Renoviert SBB + CFF UIC
Epoch IV Renoviert <+> SBB CFF FFS
Epoch V SBB Historic

Jouw getoonde exemplaar heeft metalen wielen en mist de gele band bij de daklijst. Dus hij is of al aangepast, of het is een ander merk.

Ik heb er ooit eentje van Kleinbahn gekocht toen een treintjeszaak ermee stopte voor 19 gulden (in 1983, meen ik).


Railtop heeft hem ook ooit uitgebracht, maar dan wel op schaal, en met metalen wielen.
Metrop en Roxy hebben er ook eentje gemaakt; afbeeldingen ervan vind je in dit draadje uit 2007: http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&threadID=1293&pageNo=1
:
Er staat ook een schaalgetrouw model van op dit forum, die is gemaakt door Harry (Kroko14253).
Die had hem uit een boek nagemaakt: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6455.0,
met de veelzeggende topic naam: Ombouw HAG BDe 4/4 Leichtstahlwagen.
De BDe 4/4  reed vroeger onder de aanduiding CFe 4/4 8xx.

Waar het hier om gaat, is de steuerwagen (Bct 951) die daarbij hoort.

En die heeft Harry er zelf bij gebouwd, nagebouwd uit dit boek:


Toen deze bijna af was, zag het motorrijtuig er zo uit:


en het stuurstandrijtuig zo:


zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6455.msg194015#msg194015


Over zoektermen:
Als je (in google) zoekt op steuerwagen bt4-955 vindt je bij richardo.ch e.a. het kleinbahn model,
http://www.ricardo.ch/kaufen/modellbau-und-hobby/modelleisenbahnen-und-zubehoer/spur-h0-gleichstrom/personenwagen/kleinbahn/kleinbahn-steuerwagen-sbb-bt-4-nr-955/v/an739479830/
Dit stuurstandrijtuig met ovp is inmiddels verkocht voor 70 chf, en voor dat bedrag wil ik hem ook wel kwijt, met ovp.


https://www.olx.ch/de/basteln-modellbau/modelleisenbahnen-zubehor/thurgau/kleinbahn-h0-sbb-pendelzug-6-teilig-mit-steuerwagen/2237393/ Daarvoor (hele trein met lok en wagons) vraagt men dan maar liefst 229 chf, voor een plastic model met metalen wielen (dat dan wel, en met een stuurstandrijtuig zonder die gele bies) maar eentje die dus totaal niet op schaal is. En zonder zagen, lijmen, stucken, airbrushen en opnieuw decall aanbrengen, gaat je dat ook niet lukken. Het bijzondere is de lok in deze set. Die heeft 2 motoren in de kast, met wormwielen overgebracht naar de draaistellen.

zoek je op steuerwagen bt 4-955, dan vind je iets totaal anders,(heel ander model)
http://shop.zugkraft-stucki.ch/spur-h0/personenwagen-1/epoche-vi-4/955/hag-sbb-ic-2000-dosto-steuerwagen-bt-mit-innenbeleuchtung-und-schaltdecoder.aspx
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
hoi jan.
bedankt voot je info.
de BRe 4/4 like deze?


ja ook deze heb ik in bezit .
het was id opgevallen dat deze kleinbach kleiner was en dus waarschijnlijk 1:100 model, maar dat maakt niet uit
Hoe groot moet het model dan zijn voor 1:87 ?
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Het Lima-ding op jouw foto is in de wiki terug te vinden als Triebwagen, RBe 4/4, uit de jaren '60.
Hier vind je de Ersatztelte-lijst : http://mmiwakoh.de/Eigene%20Webs/Ersatzteilblaetter/ET8031.pdf

Overigens waren de recensies lovend over de Lima Rbe 4/4: beter op schaal, betere dakopbouw dan de HAG  BDe 4/4-II , maar wel wat hoger op de wielen, en met een plastic uitstraling. Ik herkende hem dus allereerst aan de dakopbouw en de pantograaf.

Ik kwam ooit ergens een staatje tegen van de maatverhoudingen, en daar spring de Lima Triebwagen RBe 4/4 erg goed uit:

Als je naar die gegevens kijkt zie je dat Lima t.o.v. HAG lager op de wielen staat, maar schrijver bedoelde hoger dan een roco EW-II wagon. Het Lima motorrijtuig oogt slanker dan het HAG motorrijtuig want hij is langer en smaller. De dakopbouw van Lima lijkt beter dan die van HAG, maar de pantograaf van HAG lijkt weer meer op het origineel dan die van Lima. Het motorrijtuig van HAG is geen RBe 4/4 maar een  BDe 4/4-II. De stuurstand van HAG is geen BDt maar een ABt, whatever.


Het type stuurstand rijtuig (van Kleinbahn) wat je eerder bedoelde, is  uit de jaren '40 of '50, en hoort bij de BDe 4/4-I die ook door HAG is uitgebracht. Daarover gaat het draadje van Harry ( http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6455.0 ).

Het gaat echt om een ouder type, met een zijwaarts afgeplatte voorkant bij de doorloopkop (2 schuine zijkanten bij de stuurcabine):
http://de.wikipedia.org/wiki/Leichtstahlwagen_%28SBB%29
zie foto wiki:
http://de.wikipedia.org/wiki/Leichtstahlwagen_%28SBB%29#mediaviewer/File:Re_4-4_I_10001_bei_Schloss_Chillon.jpg

Bij schaal 1:100 in de breedte hebben de preisertjes 87 gedeeld door honderd minder zitruimte.
Bij elkaar is het model meer dan 12 mm smaller dan lima en hag modellen, en dat valt echt wel op.

In Loki 7/8_91 heeft een verbouwing gestaan van deze Kleinbahn van schaal 1:100  naar schaal 1:87. Afbeeldingen van dit artikel vind je Hier. Daarvoor werden 2 Liliput Leichtstahlwagen verzaagd: een 1e klasse en een 2e klasse rijtuig.

Kleinbahn is veel goedkoper dan de andere merken, zoals deze:
http://www.aku-modelle.ch/neu/abt.pdf
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
hoi Jan Bedankt.
Ik kan dus was stellen dat de Bt 4 955 die als steuerwagen achter de RBe 4/4 heb gereden , en dat het van oorsprong een tijdperk II is en de RBe III.

Waar welk model steuerwagen heb er dan wel achter de RBe gehangen?

2. Als ik deze steuerwagen vergelijk met de (bls) steuerwagen van keeszondag, zijn ze naar mijn mening gelijk.

ik trouwens ook dat er ruim voor de lima geboden wordt.
toch niet slecht gekocht voor 22.50 ( met wel gebrokenkoppeling en org. verpakking)
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Hallo Joewy71,

Nou, niet echt.
De motorwagen, die jij hebt is een RBe 4/4.
De motorwagen, die ik heb omgebouwd, is een BDe 4/4
De RBe 4/4 stamt uit de beginjaren '60. De eerste BDe 4/4 kwam in 1952 op de baan. Vergelijk jouw model maar eens goed met mijn model, dat op de foto's staat.
Het meest opvallende verschil is, dat de BDe 4/4 een bagage-afdeling heeft. Dat heeft een RBe 4/4 niet.
RBe 4/4
BDe 4/4
Die Bt 955 heeft uitsluitend alleen met een BDe 4/4 gereden. Het stuurstandrytuig achter een RBe 4/4 heeft eenzelfde cabine als de motorwagen.

Ik hoop, dat het zo duidelijker is.

Groetjes

Harry
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Hoi harry.
is duidelijk.
Misschien weetjes wat dit is.
hang achter een rbe 444

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54670.0
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Hoi,

De afgebeelde stuurstand zou achter een RBe 4/4 kunnen zitten, maar dan wel in periode 4. Het is een gecombineerd post/bagage-stuurstand.
Bouwjaar 1959; afgeleid van eenheidswagen 1 en waren ook geschikt om achter een Re 4/4 II te rijden. Bij indienst stelling waren de rytuigen nog voorzien van een kopdeur.

groetjes

Harry
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
hoi harry, bedankt.
hier is zeker geen schaal model vanuit gekomen.
altans, ik heb niks kunnen vinden.'
dat wordt DHZen
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Niet goed gezocht. De gecombineerd post/bagage-stuurstand is in 1982 uitgebracht door Lima (perfect op schaal, dus 1:87, ook in de lengte). Het Lima model verschilt wel van het model op de foto: het heeft 7 ramen na elkaar in plaats van 3 ramen (zie foto in vorige bericht). Ik kwam er net een aankondiging van tegen met foto en prijs in januari 1982: 24,90 Zfr in een Zwitsers tijdschrift uit die tijd.


Lima stuurstand (9151), buffer tot buffer 289 mm (zuiver op schaal, ook in de lengte)
Hoort bij de Lima RBe 4/4, bedoeld voor samen met de Lima EW-II wagons, maar meestal gecombineerd met roco wagons omdat die schaalgetrouwer zijn:
Deze heb ik zelf ook. Hij is veel langer dan de stuurstand van HAG; en hij heeft een bagageruimte, dat heeft de stuurstand van HAG niet:


De laatste keer dat ik in St. Gallen was bij Zuba-Tech stond er eentje (voor 29 Zfr zonder OVP), in het zaaltje met goedkope occasions. In de vitrines met dure occasions stond er ook eentje van Topmodell (voor 149 Zfr in OVP). De goedkoopste kocht ik op de beurs in Zutphen voor ? 10,- in 2016.

Verder zijn Triebwagens en Stuurstanden uitgebracht in 1:87 onder het merk Metropolitan tussen 1973 en 1983 (alleen bij intekening leverbaar); dat merk werd gevoerd door WABU AG in Zurich. De messing modellen werden gemaakt in Korea, en uitgevoerd met een DC-motor uit Japan, en dan in kleine oplagen (minder dan 1000 stuks, hand genummerd en hand gesigneerd) in vergulde kartonnen doosjes met roodfluwelen binnenzijde verkocht met een keurig certificaat van echtheid. Metropolitan werd geafficheerd als het juwelenkistje van de modelbaan.
Ik heb een Metropolitan catalogus uit die tijd, en zal er binnenkort eens wat uit scannen.
Dat opent je ogen over wat er allemaal boven de markt hangt.
Het hangt boven de markt  omdat allerlei merken (Piko, Merkur Fischer, Roco) ervan verdacht zijn afgietmallen te hebben gemaakt van deze schaalmodellen, en die vervolgens als plastic model op de markt te hebben gebracht. Bij discussies op forums blijken soms zelfs de trappetjes onder de deuren mee gegoten te zijn, en exact dezelfde maat te hebben als het messing origineel.

Enkele pagina's van Metropolitan volgen nog.
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
hoi jan bedankt.

id niet goed gezocht.

ik kom nu uit op een Steuerwagen DZt SBB ?
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Precies.

Kijk b.v. naar

Foto: een aanbieding bij roundhouse.ch

Dat zou een omgebouwde, gesuperde, Lima BDt kunnen zijn, dat verklaart dan de prijsstelling.

Bekijk ook eens
http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Attachment&attachmentID=227&h=0a14260436c51a4e56ce2b973bfdf4747354d831 of
http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Attachment&attachmentID=228&h=8bb68e86f83c09857f12266cadb0ad5c26c3d44f .
DZt en Dt zijn stuurstandrijtuigen vrijwel zonder passagierszitplaatsen.

Het verschil:
DZt heeft maar een groot raam aan de rechterkant (in rijrichting), en een brievenbus onder het voorste raam.
Dt heeft 2 grote ramen meer (in totaal 3 grote ramen (rijrichting rechts).
Ze zijn vrij eenvoudig te maken uit een Lima BDt stuurstandrijruig  door wat ramen dicht te plamuren, en wat extra bagagedeuren in te plaatsen.

of kijk eens naar http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_RBe_4/4

en je ziet al, alleen al door het aantal raampjes te tellen en  door de aan- of afwezigheid van een Gepäckraum dat er een hele range is aan verschillende uitvoeringen. Zoek je verder, dan vind je o.a. bij roundhouse.ch (een duurder adres) of Zuba-Tech (een goedkoper adres) een massa modelbaan klonen.
In schaal N en H0. Na verloop van tijd herken je doorloopdeuren en dicht gelaste deuren bij origineel en model.

Wat in de catalogus opvalt zijn bovendien: platte fronten, hoekige fronten en gebogen fronten, zeg maar vergelijkbaar met muis, hondenkop en wadloper. Zwitsers hadden soortgelijke benamingen. Heel soms kom je die tegen.

Ook de deuren verschillen bij de modellen: enkele deuren, dubbel deuren, vierdubbele deuren, en de kleur van de deuren: aluminium of messing kleurig. En bij de ramen kun je letten op helder glas met of zonder ge-etst kozijn (Gepäckraum  raam met  verticale of horizontale strepen, of zonder strepen), en de toiletramen (meestal mat of wit) zijn ook duidelijk serie of subserie afhankelijk. Nog een onderscheiding is de buffer-vorm: vierkant of rond.

Veel van deze wagons zijn in de loop der jaren gereviseerd, aangepast aan de eisen van de tijd, in kleine series van tien of twintig stuks, uit een grotere serie. Het meest herkenbaar is dat aan serienummers zoals triebwagens 1401-1406 (dat waren prototypes), uit een reeks die  doorliep tot 1482.

Lima bracht een aantal verschillende nummers in omloop, meestal lage nummers., met tijdperk gebonden logo's (dus de decalls verschillen ook), maar wel allemaal van dezelfde gietmal.

Zie ook dit draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54741
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: sbb steuerwagen bt 4 955
Enkele pagina's van de Metropolitan juwelen.
Voor mij waren ze toen onbetaalbaar mooi.

De werkwijze van WABU AG is over genomen door MTR ( http://www.morep.ch/fahrzeuge/121.php ) en tiptopmodell.ch, in die zin dat ook die bedrijven jaren werkten met Koreaanse messingbouwers op bestelling.
De prijzen zijn ook heel vergelijkbaar. Ook Lemaco, Lematec en Fulgurex werkten zo. Sigg modell (http://www.siggmodell.ch/) en HRF (http://www.h-r-f.com/1661a.html) schijnen nog zelf te etsen .

Er waren ook merken die zich bewogen halverwege confectie en maatwerk, zoals Swimo. Friho (http://www.friholenk.ch/ ) en Roxy. Die bouwden HAG en Lima loks om (superen heette dat toen). Voor zulke modellen kon je soms nog net geld opzij leggen. Voor swimo modellen, zie bijvoorbeeld hier: http://www.stefanunholz.ch/swimo.html

Foto`s van de oude catalogus