Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw Marklin 3066 met ESU Loksound - Verslag met veel foto's

Gestart door Treinengek Junior donderdag 15 januari 2015, 20:34:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Marklin 3066 met ESU Loksound - Verslag met veel foto's
Dag mede-forummers

Binnenkort ga ik voor mijn eindproject op school onder andere een Marklin 3066 ombouwen naar digitaal. (Het nuttige aan het aangename koppelen noemt men dat  >:-D.)

Ik vraag mij alleen af wanneer je nu een anker wel of niet moet vervangen. Ik heb al eens een dieselloc omgebouwd en toen heb ik een permanent magneet en anker set van Marklin geplaatst en een ESU decoder. Ik zou nu hetzelfde willen doen maar ik lees op internet vaak dat men een ESU (HAMO) magneet neemt en het oude anker hergebruikt. Welke voordelen / nadelen heeft dit tegenover het plaatsen van een nieuw (5-polig) anker van Marklin met bijhorende magneet ?

Ik zou zeggen, brand los !
Re: Ombouw Marklin 3066 - Anker vervangen ?
Leuk idee om dit te doen als - deel van - je eindproject. Ik heb in de loop van de jaren een flink aantal projecten mogen begeleiden, maar deze zat er niet bij...
Ik kan eigenlijk maar één voordeel noemen van de ESU of Hamo magneet en dat is de lagere prijs tov. een complete motorwissel. De vijfpoler heeft betere eigenschappen en is in mijn ogen de meerprijs meer dan waard. Bovendien heb je dan alles nieuw en dat is bij een ombouw aantrekkelijk, je wilt er toch een betere loc van maken? Verder hebben beide motortypen een groot nadeel en dat is de veel te losse bevestiging van de borstelhouders, waardoor de borstels snel en vaak scheef afslijten. Ik los dat op door de borstelhouders (uiteraard voordat ik de motor in elkaar zet) eerst met een druppel superlijm vast te zetten en vervolgens - omdat de superlijm op de lange duur los trilt - af te dekken met een laagje 2-componenten epoxy. Om de motor nog verder te superen voorzie ik 'm van twee kogellagers. Als je meer details wilt weten stuur dan even een pb.
Succes met je project! Hans
Re: Ombouw Marklin 3066 - Anker vervangen ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Anker vervangen ?
Beste Maxim,

Je "moet" het 3 polige anker niet vervangen, je "mag" hem vervangen, het verschil tussen de 3 poler en de 5 poler moet je ongeveer zien als het verschil tussen een 4 cilinder en een 6 cilinder dieselmotor van ongeveer hetzelfde vermogen, de 6 cilinder loopt mooier en zal een hoger koppel geven. (overigens wel afhankelijk van de cilinderdiameter)

Groet, Anne W
Re: Ombouw Marklin 3066 - Anker vervangen ?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Anker vervangen ?
Bedankt voor de verhelderende antwoorden !
Als ik binnenkort echt van start ga met de ombouw ga ik verder posten in dit topic.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Dag forumleden,

Ik heb opnieuw enkele vragen nu mbt de decoder.

- Allereerst zou ik graag een V4 M4 kopen, zelf te programmeren en een speaker (liefst) niet meegeleverd. Welke kies ik dan ?          Ik zie bij Lippe zeer veel keuze maar weet niet echt welke te nemen.

- Verder ben ik van plan in de 3066 een Bass reflex speaker te proppen. Volgens mij kan er een DSM8 in. (Zie: http://www.railmasterhobbies.com/Speakers.htm) Enkel, deze heeft een vermogen van 2 Watt terwijl de ESU V4 maar ongeveer 1.8W (volgens de handleiding) kan leveren.
Kan ik dan z'n speaker gebruiken of toch maar de 1W versie nemen ? DLG 8

Op Youtube zie je wel eens filmpjes van treinen met z'n DSM8 speaker en een ESU decoder, maar dan gaat het over de Select versie. Deze levert wel 2W volgens de handleiding.

Alvast bedankt voor het meedenken !
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Een speaker van 2Watt aansluiten op een 1,8Watt versterker(of het nu een decoder is of niet) kan geen kwaad.
Immers de speaker is over gedimensioneerd tov de eindtrap.
De eindtrap zal nooit meer dan 1,8 Watt uitsturen en de speaker zal pas beschadigd worden bij meer dan 2 Watt
Dus geen zorgen.


grt Piet.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Bedankt Piet voor de heldere uitleg !

Nu nog de juiste decoder vinden en ik kan starten.  ;)

Edit: Heb trouwens antwoord gekregen van de importeur en het is idd compatibel.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Maxim,

Naar mijn weten, wordt er een speaker bij de decoder meegeleverd.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
@Ad

Ik weet het, maar ik wil deze bass reflex speakers eens uitproberen. De youtubefilmpjes klinken veelbelovend.
Of bedoel je dat alle decoders tegenwoordig een speaker hebben ? Dan is dat maar zo, maar welke neem ik dan ?
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Voor zover ik weet worden alle loksound decoders met speaker geleverd.
Dat geldt natuurlijk niet voor de lokpilot decoders.
En je keuze van decoder?  ==> Klik.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Bedankt voor de hulp ! Ondertussen heb ik m'n keuze gemaakt.
64400 is een decoder met M4 (dus ook MFx) en met een 8 pin plug die ik er dan wel afknip.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
waarom zou je de plug eraf knippen ? Je hebt toch plaats genoeg in die loc om er een contraplugje in te monteren.Dat kan je makkelijk zelf maken van printconnectors.Zoek maar eens op het forum of google.(2.54 mm connector)
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Citaat van: Treinengek Junior op maandag 16 februari 2015, 16:47:09
Ik weet het, maar ik wil deze bass reflex speakers eens uitproberen.
Een bassrefex werkt alleen maar goed als de weg die de gereflecteerde geluids golf een veelvoud of een deel van de golflengte kan afleggen.
Een golflengte van bv. 30 Herz is ongeveer 11 meter.
Nou waar in een h0 loc haal je die afstand?

Ik ben bang dat dit verkoop humbug is.

grt Piet.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Citaat van: Treinengek Junior op maandag 16 februari 2015, 16:47:09
De youtubefilmpjes klinken veelbelovend.
Hoi Maxim,

Hier ga je de fout al in, want je weet nooit waarmee het geluid van de lok is opgenomen ;)

Het beste is gewoon zoiets in het echt te gaan beluisteren, maar vergeet daarbij ook niet dat de akoestiek bij jou thuis anders is dan waar dan ook.

Immers bij die filmpjes hoor je ook amper omgevingsgeluid, die je op andere plaatsen wellicht wel hoort :D

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
voor de prijs van dat speakertje zou ik het toch proberen.Eens goed zoeken en je vind het mss nog goedkoper vanuit china.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Die contrastekker zou ik kunnen proberen maar ik heb het eigenlijk nooit eerder toegepast. Zie er eigenlijk weinig voordeel in. Het is toch de bedoeling dat die decoder er nooit meer uit moet.

Verder wil ik het gewoon eens proberen die speakers. De prijs is best ok (goedkoper dan ESU denk ik) maar om het naar België te krijgen, dat is iets anders. De importeur (en winkel) vraagt ongeveer 22 dollar, dat vind ik wat duur. Waarschijnlijk koop ik 1 via ebay.uk. Ik laat nog iets weten !
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Een extra stekker is nergens voor nodig. Wat je zegt: een decoder plaatsen is een eenmalige aangelegenheid.

Ben wel benieuwd naar je ervaringen en of het geluid uit de bassreflex wat minder blikkerig is.

Gr, Ben.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Ik bouw alles in met 21mtc en drager print.
Zo kan ik makkelijk een decoder wisselen zonder te moeten zolderen.
En je hoeft niet aan de decoder te solderen, want deze gaat er pas in als alles gesoldeerd en getest is.
Maar echt nodig is het natuurlijk niet, maar dat geldt voor de hele modelspoor hobby.
Zo heeft iedereen z'n voorkeur.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Vragen over ESU V4 en Bass reflex
Ondertussen heb ik de speakers bestelt. Het was nog niet zo simpel. Via Ebay UK waren er maar weinig verkopers die creditcard zonder Paypal accepteerden. Als ik er dan een vond, moest je de gegevens van je kaart 'doorbellen'. Dat vond ik niet zo veilig.

Ondertussen dan toch maar bij een webshop in 'the United States' gekocht. Het was een 'beveiligde' webshop en heb er toch een iets veiliger gevoel bij. Je moest ook niets doorbellen. Het is nu wachten he ! De verzendkosten waren ongeveer ?10, dat valt wel mee vond ik.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Gepast geluid en motoraansluitingen
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Gepast geluid en motoraansluitingen
Dag mede-forummers,

Ondertussen heb ik de speakers ontvangen en heb ik al één kunnen testen. Ze hebben wel wat extra bass, maar of het nou echt de moeite is ? Ik ga het nog eens beoordelen als hij ingebouwd is. Ik heb ook nog niet kunnen vergelijken met een gewone ESU speaker.

Ik heb wel al wat andere vraagjes:

Ik ben dus de Mä 3066 (reeks 204) aan het ombouwen. Ik zou graag een zo juist mogelijk geluid erin willen hebben, enkel de ESU-website heeft deze niet. Er zijn wel andere. Welke komt het meest in de buurt van mijn loc ? Volgende zijn dus wel te downloaden:
- reeks 59
- reeks 62
- Bombardier Diesel
- reeks 55

Dan nog over de motor. Ik zie hier op het forum dat de een de ontstoorspoeltjes van Mä wel gebruikt en de andere niet en de draden van de ESU V4 dus rechtstreeks op de motor aansluit. Wat is het beste ? Wat zijn de voor-/nadelen ?

Alvast bedankt !

edit: reeks veranderd, bedankt Marcel !
Re: Ombouw Marklin 3066 - Gepast geluid en motoraansluitingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Gepast geluid en motoraansluitingen
Spoeltjes gewoon monteren, het wordt er in ieder geval niet slechter van.
Wel netjes werken, en kijk eerst een bij een paar (goede) voorbeelden, als je deze gaat solderen.

Wat het geluid aangaat kan ik je niet adviseren.
Ik werk met de Märklin mfx-decoder 60945-49 waar wel een Nohab-sound voor verkrijgbaar is.
En, de 3066 is geen reeks 202, maar 204. (52 => 54) De Reeks 52 heeft een extra verluchtingsrooster op het dak.

Succes,
Marcel
Re: Ombouw Marklin 3066 - Snelheidscurve
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Snelheidscurve
Ondertussen is de locomotief volledig omgebouwd en werken alle functies. Ik heb een andere bass-box ingebouwd die een iets andere vorm had (breder en platter) en deze klinkt veel beter. De bass is inderdaad dieper.

Ik vraag me nu alleen af hoe ik de snelheidcurve kan vinden van de originele trein. Dus hoe de trein bij een gegeven last optrekt. Bij ESU is deze standaard perfect exponentieel. Märklin werkt met een standaard-exponentiële curve wat inhoudt dat het begin exponentieel en het einde lineair is. Komt dit het dichtst bij het origineel ?

Ik heb al gezocht maar nog niks gevonden, niet voor modellen en ook niet van het origineel.

In de ESU-lokprogrammer software kan je normaal gezien gebruik maken van presets voor de curves. Ik kan deze functie niet aanklikken, hoe zou dit komen ?

Alvast bedankt !

Met vriendelijke groeten
Maxim
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Het enige wat in dit topic nog ontbrak was een uitgebreid verslag. Dat gaan we nu maar eens doen. Dus zoals de lezers van dit topic weten moest ik voor school vorig jaar een eindwerk maken. Ik heb toen besloten om een trein om te bouwen en alles uit de kast te halen. De Märklin 3066 is omgebouwd naar digitaal met een ESU M4 V4 decoder, maar daar bleef het niet bij. Er is ook een speciale bass-refelex speaker ingebouwd, een bufferpack, cabineverlichting, nieuwe rotor en motorschild en de verlichting is veranderd naar LED.

Hieronder dus het volledige verslag. Opgelet, dit is zeer uitgebreid, ideaal voor de beginnende 'ombouwer', maar zal dus wel wat trager laden door de hoeveelheid foto's.


De lok staat klaar op de 'slachtbank'  :P.


Het openen van de lok kan beginnen. Eerst het onderste 'gewicht' eraf halen.


Als je de vijsjes van de haken losschroeft kan je de haken en het plastic geheel rond de wielen wegnemen.


Na het verwijderen van de kap krijg je dit te zien. Een oude analoge lok met omschakelrelais, 3 polige motor en 2 gloeilampen.


Het omschakelrelais en de onstoorcondensator worden losgesoldeerd. Uiteindelijk blijft enkel de draad vanaf de sleper over.


Aangezien deze loc led's krijgt mag de gloeilamphouder volledig verwijderd worden. Dit doe je de draden los te solderen en de lipjes onderaan de houder open te buigen met een platte bektang.


Gloeilamphouders zijn losgemaakt.


De koolborstel en de koperborstel worden uit de motor gehaald. Deze kan je later nog gebruiken voor andere locs als de borstels nog in goede staat zijn.


Door de motor opzij te draaien kan je hem uit het chasis nemen.


Door de twee vijsjes van het motorschild los te draaien kan je het motorschild wegnemen.


En zo ziet een oude seriemotor er dus uit met 3polige rotor en veldspoel.


Dit is dus alles wat overblijft van de motor, het 'motorhuis'. Dit kan je best even ultrasoonreinigen. Aangezien de loc niet veel rondjes gereden heeft heb ik deze stap overgeslagen en heb ik de asjes van de tandwielen van een klein drupje olie voorzien.


Op de achtergrond de gebruikte motor ombouwset van Märklin. We gaan er dus een moderne 5 polige motor van maken met permanentmagneet.


Opgelet, bij deze ombouwset zitten twee ankers, 1 met 7 tanden en 1 met 8 tanden. Je kan in de handleiding van de ombouwset zoeken welke je nodig hebt.


Bij deze set worden ook 2 motorschilden meegeleverd. Je kan alweer in de handleiding zien welke je nodig hebt. Op de achtergrond zie je dat de permanentmagneet geplaatst is. Let erop dat je die niet verkeerd om plaatst!


Na het dichtschroeven van de motor kan je de koolborstels erin duwen. Let erop dat je onder 1 van de 2 vijzen je het koperen plaatje aanbrengt zodat je dit later kunt gebruiken als extra massa-aansluiting.


De nieuwe motor.


De ESU decoder en bufferpack, en de motorset.


De ESU Sounddecoder zoals hij geleverd wordt. De speaker wordt later in dit verslag verwisseld. De stekker mag je eraf knippen.
Hier kies je zelf voor. Je kunt ook met een adapterprint werken, zodat je later je decoder daarop kunt 'prikken'. Je moet dan wel een andere decoder kiezen. (met 21 mtc connector). Ik heb hier niet voor gekozen door plaatsgebrek en omdat ik het nut van een adapterprint in een ombouwloc niet echt zie.


Dit zijn de oude lichtgeleiders. Enkel de punt hiervan wordt hergebruikt, aangezien m'n Bicolorleds niet de juiste diameter hebben.


Dit zijn de bicolor leds. Ik heb ze van een beurs maar je vind ze ook op eBay en dergelijke. Zoals je ziet heb ik de puntjes van de oude lichtgeleiders erop geplakt.


Een zwart kartonnetje zorgt ervoor dat eventueel licht dat weglekt uit de led's niet te zien is en zorgt ervoor dat er geen inkijk in de loc is. Achter dit kartonnetje (niet zichtbaar) zit ook een SMD'tje wat zorgt voor de cabineverlichting.


Ondertussen was m'n speaker uit Amerika met bass-reflex aangekomen. Deze werd rechtstreeks op de decoder aangesloten (gesoldeerd).


Decoder met speaker (wegens plaatsgebrek ben ik later overgestapt naar een plattere speaker, hier zie de oude, hogere speaker)


Draadjes gesoldeerd aan de led. Dit gaan we dus 6x doen. Ik heb er voor gekozen om m'n led's zo aan te sluiten dat ze meteen al de juiste kleur geven. Dus wat geel is voor de voorste led's is grijs voor de achterste en vice versa. Je kan dit ook apart houden voor extra lichtbeelden maar dat geeft weer meer draden. De draden hier hadden gerust wat dunner gemogen maar aangezien ik de originele kleuren wou gebruik kon ik even niet anders.


De decoder met powerpack of energiebuffer. Hiervoor moet je de krimkous een stukje verwijderen rond de soldeerpads. Zo kan je de energiebufferdraadjes rechtstreeks aan de decoder.


Voor je de leds daadwerkelijk fixeert kan je ze beter eerst zwart schilderen (behalve op de top natuurlijk) zodat er geen licht lekt. (Dit is hard nodig, heb ik gemerkt.)


Om de draadjes en het lichtmasker beter te doen passen heb ik wat van de kap weggeslepen met de dremel. Nadien verven is de boodschap op roesten en oxidatie tegen te gaan.


De leds zijn geplaatst en gefixeert met smeltlijm.


Door de draden al op voorhand in de kap aan mekaar te koppelen voorkom je dat er een heleboel draden gaan zweven als je de kap losneemt. Uiteindelijkt blijft deze 'streng' van die draden over.


Aansluiten van de ontstoorspoeltjes aan de motor. Ik kies ervoor om deze te gebruiken, de meningen erover lopen uiteen.


Voor het langwerpige gat stond een 'pinnetje' recht. Ik gok op een overblijfsel van het gietproces. Dat heb ik verwijderd met de dremel om ruimte te creëren voor de elektronica.


Even een testopstelling voor de elektronica. Zoals je ziet gebruik ik dubbelzijdige plakband om de decoder en energiebuffer te fixeren.




En dan merk je dat de kap niet dicht kan. Door een rechtopstaand deel in de kap (makkelijker om te gieten?) paste de elektronica niet. Dit heb ik dan met een boor uitgeboord en dan wat opgekuist met de frees op de dremel. Daarna groen geverfd en klaar is Kees.


Zo ziet het geheel eruit aangesloten.


Foto van wat verder om aan te tonen hoe groot de speaker met geluidskast is. Dit past beslist niet in iedere loc. Je hebt ze gelukkig wel in allerlei formaten. Ik heb ook wat vierkante, die zijn heel makkelijk in te bouwen.


Nog even een laatste check met de loeplamp en dan kan ie dicht.

Volgende keer meer over de Lokprogrammer en het instellen van de decoder.
Binnenkort komt het vervolg online
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
interessant ombouw verslag ,als ik het goed begrijp heb je dus de ombouw set + de geluids decoder nodig, wat is het nummer van de geluidsdecoder. Ik heb een zelfde loc echter reeds omgebouwd enkel het geluid ontbreekt en vriend van mij heeft de ombouw gedaan ook witte leds en als extra heeft hij ook 2 rode leds ingebouwd, de loc heeft dus 2 witte en 2 rode leds.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Citaat van: PietB op maandag 16 februari 2015, 14:05:29
Een speaker van 2Watt aansluiten op een 1,8Watt versterker(of het nu een decoder is of niet) kan geen kwaad.
Immers de speaker is over gedimensioneerd tov de eindtrap.
De eindtrap zal nooit meer dan 1,8 Watt uitsturen en de speaker zal pas beschadigd worden bij meer dan 2 Watt
Dus geen zorgen.


grt Piet.

Beste Piet,

Ik ben het niet geheel met je eens in deze.
Ik ben het wel met je eens dat het geen probleem zal zijn om een 2,0Watt speaker aan te sturen met een 1,8Watt versterker. Zolang je zorgt dat je binnen de limieten van de versterker blijft is het prima.

Waar ik het niet mee eens ben is dat een de speaker pas beschadigd zal raken als je hem aanstuurt met meer dan twee Watt.
Speakers raken juist beschadigd door te weinig vermogen.
Een versterker die aan de top van zijn capaciteit zit stuurt verstoorde signalen uit, en juist die verstoorde signalen zijn funest voor een speaker. Tegenwoordig hanteert men juist liever een versterker met een hoger vermogen dan de speakers. Die versterker kan namelijk zuivere signalen leveren tot aan de limiet van speakers.

Nogmaals, in de praktijk zal dit allemaal wel meevallen. Zeker omdat de speaker/ versterker in de loc normaal gesproken nooit op maximaal volume zullen staan.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van je foto verslag. Leuk om eens te zien hoe zo iets nu van begin af aan in zijn werk gaat. Ik heb deze lok ook liggen, maar dan in een Deense uitvoering. Ik ben vooral benieuwd hoe je de ledjes gedaan heb.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
@JohnnyTrein

De decoder waar ik voor gekozen heb is de 64400 van ESU. Deze ondersteunt M4 wat zoveel betekent als meerdere protocollen, waaronder MFX.

@PaT

De verlichting heb ik gedaan met bi-color led's met warm-wit en rode kleur.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Ha, daar was ik net benieuwd naar...

Misschien ga ik in de toekomst hier ook maar een printje voor ontwikkelen... (SMD)

Gr. Marcel
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Deze bestaan inderdaad ook in SMD uitvoering. Dat is misschien makkelijker bij modernere treinen.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Knap project.  :thumbup:
Sta altijd te kijken van zulke kunsten.  8o
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Leuke ombouw Maxim. :thumbup:
Ik houd persoonlijk alleen niet zo van die draden spaghetti in de kap.
Ik had de lamphouder laten zitten en alleen het pertinax plaatje eraf gehaald en in de metalen houder een printje geplaatst met daarop de smd leds en weerstanden.
Maar ieder zijn keuze natuurlijk.
Nu nog een filmpje van deze bolneus met de sound van de lekkere rauwe en stampende diesel. :)

EDIT: correctie naam.
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Dag Ad,

Over die leds, als ik de lichtgeleiders zou laten zitten kon ik geen rood sluitsein creëren in 2 van de 3 lampen. Vandaar de aparte lampjes.
Owja, ik heet Maxim.  :D

Dat filmpje komt zeker en vast!

Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Lichtgeleiders kan je volgens mij wel gebruiken.
Het zijn toch 3 afzonderlijke lichtgeleiders per cabine?
Als je een zg omgekeerde u maakt op een houder oid, dan kan je deze zo schakelen (en onderling afschermen) dat het toch moet lukken...

Succes.

Gr. Marcel
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 - Verslag met veel foto's
Nu je het zegt, dat zou kunnen. Alleen, toen ik deze trein heb omgebouwd had ik nog nooit met smd gewerkt. Dus daar was ik nooit opgekomen.

Ik zal het de volgende keer eens proberen!
Re: Ombouw Marklin 3066 met ESU Loksound - Verslag met veel foto's


Helaas is de geluidskwaliteit van de micro niet zo goed, maar in dit filmpje krijgen jullie een overzicht van de geluiden!
Re: Ombouw Marklin 3066 met ESU Loksound - Verslag met veel foto's
-Maxim:
Dank voor het plaatsen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ombouw Marklin 3066 met ESU Loksound - Verslag met veel foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 met ESU Loksound - Verslag met veel foto's
Hoi Maxim,

Het geluid klinkt goed.  :thumbup: :thumbup:
Over die leds, er bestaan duo smd leds warmwit met rood.
Je kan dan een klein printje maken, met twee duo leds erop, stralend richting de onderste twee licht geleiders en een warm witte led om hoog stralend.
Maar dat is misschien voor een volgend project. ;)
Met de door jou gebruikte leds en methode werkt het natuurlijk ook prima. :)
Re: Ombouw Marklin 3066 met ESU Loksound - Verslag met veel foto's
@Kappa
Ik ga inderdaad de volgende keer gebruik maken van duo smd leds. Ik had gedacht dat de duo led die ik gebruikte perfect zou passen in de gaten van de trein. Uiteindelijk is het een serieus priegelwerk geworden.

Al doende leert men.  8)

Re: Ombouw Marklin 3066 met ESU Loksound - Verslag met veel foto's
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouw Marklin 3066 met ESU Loksound - Verslag met veel foto's
Dit ombouwdraadje kunt je vanaf nu ook terugvinden in de wiki onder "Marklin ombouw rollend materieel"

John
Re: Ombouw Marklin 3066 met ESU Loksound - Verslag met veel foto's
Esu heeft wel degelijk sound voor jouw model hoor.Zoek maar eens onder Nohab.
Re: Ombouw Marklin 3066 met ESU Loksound - Verslag met veel foto's
ESU Nohab. Bron afbeelding: ESU site
Re: Ombouw Marklin 3066 met ESU Loksound - Verslag met veel foto's
Owja, ik was inderdaad vergeten melden dat ik het geluid al gevonden had. Toch bedankt voor de hulp!