Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Beweging/multimedia bij de modelbaan?

Gestart door Tom maandag 01 mei 2006, 16:19:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Geachte Marklincollega's,

Ik heb al een poosje na zitten denken om extra beweging en/of multimedia aan m'n modelbaantje toe te voegen.

Ik heb ooit Microsoft TrainSimulator gedownload via eDonkey, maar die versie werkte niet. (Ik was toen op zoek naar allerlei trein-gerelateerde geluiden).

Wat beweegt er allemaal op jullie banen (behalve de treinen uiteraard)?
Wat geeft er allemaal licht?
Welke geluiden zijn er bij jullie te horen?
Stroomt er water?
Rijden er auto's?
Hebben jullie (volautomatische) laad- en losstations. Zo ja, wat verladen jullie dan?

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Hallo Tom.

MSTS behoor je dan ook niet te downloaden, maar is voor een paar tientjes te koop in de winkel.

Verder beweegt op mijn baan

een kraan, wordt in de komende versie van Koploper volautomatisch in gebruik genomen.
een klok
een carillion

Wat beweegt er niet

Faller auto's, omdat ze regelmatig het spoor bijster raken, vanwege een te diep gelegd spoor.
Molen, nog steeds geen goede plek gevonden.
Watermolen, ligt weer in de doos.
Verkeerslichten, moet eerst het autospoor opnieuw leggen.
Lasinstallatie in lokloods, deze wordt waarschijnlijk komende week na een kleine renovatie ingebouwd.

Verlichting

Straatverlichting
Perronverlichting
Verlichte huisjes
Verlichte stootblokken
Verlichte wissels
Knipperende spoorwegovergang, dmv K84 decoder
Knipperende reclame.
Hobby seinen van Märklin welke met behulp van diodes door een K84 decoder geschakeld worden.
3 Locs met Telex koppeling.

Geluiden worden door software ingeschakeld, in 1 programma zelfs in surround, wat de loc volgt.
1 Loc met locsound,
Verder nog een 2tal locs met een vreemde tyfoonpiepgeluid, of wat er voor door moet gaan.  (incl. de NS1211)

Ondanks dat ik een werkende fontein in mijn bezit heb zal ik deze nooit aansluiten, stromend water en een treinbaan gaan niet samen. Voor uitzonderingen neem ik mijn pet af.

met vriendelijke groet,

Walter
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Ben nog niet zover , maar blijf dit wel volgen . Lijkt me interessant voor eigen ideevorming
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Dag Walter,

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik heb 4 vragen aan je:
- Je vertelde dat je een kraan volautomatisch aanstuurt met Koploper. Is de nieuwe Marklinkraan 46715 ook automatisch te besturen met Koploper? (Ik heb Koploper een keertje gedownload om me te oriënteren op de diverse digitale mogelijkheden, waaronder besturing met een PC maar heb toch maar Mobile Stations gekocht. Ik ken het programma verder niet).
- Welke (soorten) geluiden gebruik je bij je baan? Hoe worden de geluiden 'getriggerd'? Welke programma's gebruik je? Waar zijn de (Surround)geluiden opgeslagen?
- Is Microsoft TrainSimulator bruikbaar als bron voor allerlei trein-gerelateerde geluiden?
- Welk merk/type lasinstallatie heb je?

Bij voorbaat (weer) hartelijk dank voor je reactie :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Wouw Tom,

dat zijn een hoop vragen in 1 keer

De maker van Koploper heeft aangekondigd dat er in de nieuwe versie van Koploper een Macro zit waarmee de digitale kraan aangestuurd kan worden vanuit de treinbaan. Dus de trein komt binnen op het goederenspoor en de kraan begint te draaien, of het automatisch laden en lossen ooit een succes zal worden zal aan mijn eigen kunsten liggen, het draaien zal zeker gaan gebeuren, de magneet besturen en hoe ik de kraan weer in de beginpositie kan krijgen zal lastiger worden.

De surround geluiden komen uit een ander besturingsprogramma Windigital en zijn alleen in dat programma te gebruiken, het heeft ermee te maken dat de surroundgeluiden door de computer naar de juiste speaker gestuurd worden. Denk hierbij aan stoomloc, overweg en stationsgeluiden. Overigens heeft Railware een soortgelijke optie, en wordt dit ook als meerprijs voor Railroad Co. geleverd.

MSTS is volgens mij geen goede bron voor geluiden, de geluiden zijn te specifiek uitgesplitst.

De lasinstallatie komt van Conrad, de blauwe laslampjes zitten op een zelfgemaakte printplaat, en is klaar om ingebouwd te worden.

met vriendelijke groet,

Walter
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Dag Walter,

Bedankt dat je de tijd en de moeite hebt genomen om het allemaal uit te leggen.

- Het lijkt me op het eerste gezicht heel lastig om een kraan volautomatisch aan te sturen. Het begint dan een beetje op een bepaalde kermisattractie te lijken: 3x grabbelen = altijd prijs :-)
Maar zelfs al zouden de kraanbewegingen wel nauwkeurig te programmeren zijn, dan nog loop je het risico dat er laadgoederen van het magneetje afvallen en op de rails terecht komen.
Ik zit er sterk aan te denken om de nieuwe Marklin 46715 digitale kraan te kopen, maar ik geloof niet zo dat ik het leuk zal vinden om hem met een Mobile Station te besturen. Ik ben dus benieuwd naar de mogelijkheden om hem volautomatisch aan te sturen.

- Jammer dat Microsoft TrainSimulator geen leuke trein-gerelateerde geluiden heeft.
Ik heb weleens een advertentie van een geluidssimulator van Noch (geloof ik) gezien, maar daar zitten niet zo heel veel geluiden in terwijl het kastje niet echt goedkoop is.
Gezien het thema van m'n baantje (bos etc.) denk ik dat ik maar een CD met vogelgeluidjes bij m'n baantje zet. Of dat plaatje van Guus Meeuwis - Kedeng Kedeng :-)
Slechts 1 van m'n 3 locs heeft een geluidsdecoder (Het dieseltje uit Megastartset 29820). Ik vind het geluid trouwens wel geinig.

- En verlichting in wissels, kruising, seinpaaltje, lantaarnpaaltjes, parklampjes, huisjes, treintjes en wagons, stootblokjes, etc. heb ik ook allemaal al. De lampjes in de seinpaaltjes bij de ontkoppelrails heb ik zo geschakeld dat ze continu branden. Dus hier kom ik niet zo heel veel verder mee  :?

Met vriendelijke groet,

Tom
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Nou we het toch over geluiden hebben. Heeft iemand enig idee waar ik geluiden voor treinen kan vinden die niet op de loksound website staan?
Bijvoorbeeld de NS1100 series om er een te noemen.....
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Bij mij beweegt er nog niets.

Maar ik had al als idee om van het display van mijn huidige Nokia telefoon een billboard te maken met bewegende reclames voor op een kantoorpand of bij een station. Alleen de aansturing lijkt me een enorme uitdaging en zal denk ik niet lukken zonder hulp van buitenaf.
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Dag Roger,

Ik vind het op zich een heel goed idee om een display van een mobieltje (Het liefst met een kleurenschermpje) als een soort Las Vegas-reclame in te zetten. Ik heb nog zo'n mobieltje liggen waar ik niets meer mee doe.

Ik ben alleen bang dat de displays van elk merk/type weer anders aangestuurd dienen te worden, zodat er hoogstwaarschijnlijk niet zoiets als een universele handleiding zal komen.

Toch goed dat ik met dit draadje ben begonnen. Ik hoop dat er nog veel meer van dit soort originele ideeën bij de mensen leven. :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Tom

Ik ben van plan om de deuren van mijn lokloods automatisch te laten openen en sluiten of sluiten en openen.

verder ben ik er nog niet uit wat ik allemaal ga laten bewegen
in iedergeval ook nog een overweg

Groeten Martin
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Tom,

Waarom zou je een kraan volautomatisch willen laten draaien. Het lijkt mij juist leuk dit op afstand met de hand te doen.

Alphons
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Dag Alphons,

Ik hou gewoon niet zo van dat gefriemel. Ik heb bijvoorbeeld een klein rangeerspoortje, maar ik vind rangeren totaal niet leuk om te doen.
Het rangeerspoortje ligt er dus alleen ter decoratie.

Hetzelfde geldt voor het op afstand bedienen van een digitale kraan.
Het is maar net wat je (niet) leuk vindt.

Met vriendelijke groet,

Tom
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Verder had ik nog kleine dingen in gedachte. Een draaideur in een kantoorpand maar ook een roltrap moeten beweegbaar temaken zijn.
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Wat dacht je van het TASS systeem in het besturingsprogramma 60512 van Marklin... :)




groetjes: Huib
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Wat is het tass systeem? Oja en de marklin kraan wordt incl. regelaar geleverd.

Dan nog even wat over het bewegen. Zelf ben ik nog bezig maar op mijn eerste module beweegt er een spoorkraan van Roco.

Op de nieuwe modules moeten een spoorwegovergang, een (oude analoge Marklin) kraan en misschien carsystem komen. Verder natuurlijk in lantarens, enz.
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Citaat van: HuibWat dacht je van het TASS systeem in het besturingsprogramma 60512 van Marklin... :)


groetjes: Huib

Hallo Huib,

volgens mij bedoel je het Paps systeem.

Hiermee kan je een Macro maken, die je bv. aan een terugmelder hangt. Als de Terugmelder geactiveerd wordt begint het Paps programma te lopen. Hiervoor is wel een Basic programmeerkennis nodig om er mee om te gaan.

met vriendelijke groet,

Walter
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
wat beweegt er allemaal op mjn baan:
op de treinen en wissels na (nog) niks

wat voor lichtjes branden er allemaal op mijn baan:
-wissellantaarns
-Marklin 76serie seinen
-de frontverlichting van mijn locs
-bij sommige locs ook de achterverlichting
-m'n personenrijtuigen (digitaal aan en uit te zetten)
-m'n bovenleidinginspectiewagon

wat voor geluiden zijn er te horen:
-de bovenleidinginspectiewagon
-een paar claxons

maar mijn baan is dan ook nog in begin fase

groeten busje
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
tja wat beweegt er al
op dit moment nog weinig.

maar daar moet wel verandering in gaan komen
ben dan ook nog druk bezig met van alles en nog wat

maar de deuren van de lokloods ( doen het al wel ,maar staat nog niet op de baan )
Faller carsystem ( heb al een klein begin ,maar is nog ( lang ) niet klaar )
2x waterpompjes, 1 voor vijvertje en 1 voor het rad in de bergen ( is een bouwdoos van faller nr. 130225 )
en dan niet te vergeten véél kermis attracties.
en een uitkijktoren, die langzaam omhoog en omlaag gaat ( soort van kermis attractie )

en ja 't beweegt wel niet dan , maar veel verlichting

nou tot zover maar weer.

heb nog wel wat in gedachte, maar moet dat nog even uitwerken

gr. some one
Beweging/multimedia bij de modelbaan?
ik ben van plan om op mijn nieuwe module aanbouw te gaan werken met een echt stortende kiesstort of roco kraan , ik heb ook reeds het onderlos spoor van vollmer , om de wagens realisitsch te lossen .
Re: Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Die dingen zijn altijd leuk  :)
Re: Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Is het een leuk idee om bewegende dele te fotograferen en ze in het foto album te plaatsen dan ziet iedereen hoe e.e.a. verwerkt is...
Re: Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Heel veel geluid. (locs). Heel veel stoom. (rookgenerator). Voor de rest komen er lantaarns en vele lampjes in huizen.
Re: Beweging/multimedia bij de modelbaan?
@ davy : stoom okee , maar ik verbouw ze eerst .

@ cup-druc-han : het strotwerk is reeds besteld ( via hld7700 ) tijdens bouw een topic in fotoalbum over de bouw .
Re: Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Citaat van: Davy op vrijdag 29 september 2006, 22:48:02
Heel veel geluid. (locs). Heel veel stoom. (rookgenerator).

Even met alle respect, dat is toch om gek van te worden ??  :?

Re: Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Gelukkig kun je met digitaal ook alles uitzetten.  :)
Re: Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Geachte Marklincollega's,

Is een wagon uit de Marklin onderhoudstrein 49951 ook na te maken?
Ik heb ff zitten zoeken naar het type ingebouwde decoder, maar ik kan het niet vinden.

Misschien heb ik de decoder niet eens nodig, maar zou ik kunnen volstaan met een laslicht, wat knipperlichtjes, Preisertjes met blauwe overall en een discman+speakertje. (Op de CD staan dan allerlei werkplaatsgeluiden).

Hebben jullie ideeën hierover?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Geachte Marklincollega's,

De tip van Peter is natuurlijk heel goed. Die laslampjes en knipperlampjes zijn gewoon bij Conrad te bestellen.

Ik heb nu vakantie en heb besloten dat ik zo'n werkplaatswagon ga maken.
Ik heb ff zitten zoeken naar een passende werkplaatswagon (Zoals in de Marklin sets 49953, 49951 of 49964, maar losse bagagewagons hebben blijkbaar nooit binnenverlichting en dus ook geen sleepcontact.

Wie kent er een bagagerijtuig (Met enkele raampjes) waar wel binnenverlichting+sleepcontact in past?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Hoi, ik heb dus een drive inn bios op de baan, zie topic drive inn bios
Re: Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Nou mensen,
Ik ben daar niet zo ster in... dingen laten bewegen!
Ik wil in ieder geval licht in huisjes + straatlantaarns per straat of per huis een schakelaartje...
Ook heb ik een lampje op de rails aangesloten zodat je kunt zien of de trafo uitstaat. Je kunt natuurlijk bij de wissels lampjes doen, zodat je kunt zien hoe de wissel staat.
Verder heb ik geen speciale lichten op mijn baan.

Groeten,
Jan-Pieter
Re: Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Inmiddels heb ik ook een werkende grondboor op mijn module gezet. Graag zou ik een fot plaatsen maar dat maar niet  :(

Verder is er een werkende spoorweg overgang. Zouden er ook duitse geluiden van overwegen zijn?
Re: Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Bedankt Peet.

Het is inmiddels gelukt.

Groeten, andere Peter :lol:
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Hallo mede-modelspoorders,

"Een eigen billboard op je treinbaan".
Wou eens een leuke gadget toevoegen op de baan. Dus na een tijdje terug te hebben gezien dat iemand een Billboard had gemaakt met wisselende reclame. Leek het mij wel leuk om ook zoiets in elkaar te knutselen.  Was er al snel achter dat je geen plaatjes met hoge resolutie moet gebruiken. Dus heb maar wat reklameplaatjes in het formaat 130*130 pixels gemaakt van enkele bedrijven uit mijn fictieve stadje "Waldberg". En moet zeggen in het eggie ziet het er schitterend (scherp) uit.

Heb er een filmpje van gemaakt maar uh :cry:  beeldkwaliteit is helaas niet zo goed. Maar zal ook nog een paar foto's plaatsen van het eerste billboard in Waldberg. denk dat ik hem ergens bij het station ga plaatsen.

http://www.youtube.com/watch?v=TaLl71ppjQ8

nog wat foto's van het billboard.







mvg
Henk

Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Ha die Henk.
Ontzettend leuk gedaan met erg goede reclame filmpjes! :lol:
Met deze mooie kwaliteit zou je zelfs een openlucht film voorstelling op je modelspoorbaan kunnen geven! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Jammer dat Tom dit niet meer mee kan maken, of misschien toch?!? :o
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Op mijn baan heb ik de volgende bewegende/functionele scenery:
Een drive inn bios met beeld en geluid, is een omgebouwd 7 inch lcd scherm en dvd speler, omlijst met wit kader om filmdoek te imiteren.
Een Hollande watermolen.
Een digitale kraan.
Twee kermisatracties, de botsauto s en de draaimolen.
Aan te komen zit een kabelbaan.
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Zo hee Hendrik, fraai gemaakt. Hoe heb je dat zo gekregen?

Wat beweegt er bij mij op de baan?
-De loks, waarvan er 1 telex (BR86) heeft, en 1tje heeft sound (BR50).
-Molentje, maar dat ligt tijdelijk van de baan, nog geen goeie plaats voor gevonden.
- Draaischijf (behoeft geen uitleg?)
-stationsgeluiden, uit een topic. Op een cd-tje gebrand, en met mini speakertjes onder de baan, krijg je leuke geluiden.
Ben van plan wat andere geluiden in te bouwen.
-elektrische wissels en seinen, maar dat lijkt me logisch.

Dat was het eigenlijk  8)
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Citaat van: DJ Ronald op dinsdag 09 juni 2009, 21:38:40
Zo hee Hendrik,  Hoe heb je dat zo gekregen?


Een digitale sleutelhanger gebruiken :lol: deze heeft een schermpje van 1½inch en heeft een opslag van ± 2mb
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Beste Hendrik,

Ik vind het een heel leuk idee van die sleutelhanger.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om uit te leggen hoe je dit technisch hebt gerealiseerd? Bijvoorbeeld het merk/type sleutelhanger, hoe je de stroomvoorziening hebt gerealiseerd, etc.

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Valt dit ook onder multimedia bij de modelbaan? :mrgreen:

Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Citaat van: Hendrik_marklin op dinsdag 09 juni 2009, 21:51:53
Een digitale sleutelhanger gebruiken :lol: deze heeft een schermpje van 1½inch en heeft een opslag van ± 2mb
Plaatjes voor je "sleutelhanger" vind je op www.megaposter.nl.  :shock: :wink:



Gr, Ben.
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Beste Ben,

Ah. Het staat al beschreven op de (Fraaie en onvolprezen) site van Nproject. Bedankt  :)

Als die sleutelhangers over een tijdje inderdaad bijna niets meer kosten (En daar begint het voorzichtig wel op te lijken), dan zou je zo'n sleutelhanger eigenlijk ook in huisjes kunnen inbouwen om daarmee TV-beelden (Een bepaald soort natuurfilms ;-)) te imiteren.  :mrgreen:

Ik zal er eens een nachtje over slapen of ik zoiets ook zou kunnen fabriceren op m'n modelbaantje (Met name de voeding).

Met vriendelijke groet,

Tom
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Beste Ben,

DAT bedoel ik dus: Een foto van een allercharmantste jongedame gevolgd door een foto van een 'ossenstaart'  :mrgreen:
Goh. Ik krijg ineens inspiratie  8)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Gegroet,
wat wij allemaal hebben:

Verlichting:

Wissels
Seinen
Huisjes
Straatverlichting
Extra verlichting (denk aan feestverlichting, leds, zwaailichten,vuur,..)
Auto's
Kermisattracties

Beweging:

Klok
Koekoeksklok (ook waterrad en houthakker)
Brommerschool
Fontijn (van viessmann)
Smid
Draaimolen in een speeltuin (zelf gemaakt 8))
Wuivend mevrouwtje (Viessmann)
Wegarbeider (Viessmann)
3 rookende schouwen
zweefmolen
Schommelbootjes
Kabelbaan
3 spoorwegovergangen
Autoscooter
Vliegertjes (exate naam weet ik niet, van faller)
Reuzenrad
Windmolen (Hollands)
Windmolen (voor electriciteit)
Flipper
Pirat instel
Treinen  :lol:
Draaischijf
Seinen
Wissels
Koolkraan (digital van Marklin)
Dansende kinderen (zelf gemaakt)
Bewegend Perron ( Faller )
Uitkijktoren ( Faller )

Geluid :

Treinen (locsounds)

Bush - Realisticsounds :

Op de boerderij
Op de jaarmarkt  / Kermis
Treingeluid ( Stoomloc)
Op het treinstation 1
Klokken

Overig:

Fluit (bijgeleverd bij een uitbreidingset van marklin)
Faller - Op het perron

Dat is mijn collectie  :D

gr. Joeri

Re:Beweging/multimedia bij de modelbaan?
Leuk draadje, blij dat diverse personen het actueel houden  :D
Ik zie het nu pas  :?

ik kan mij herinneren dat als ik in Geleen centrum met mijn moeder stond te wachten op de bus (EBAD) naar Beek, dat er achter de bushalte reclame gemaakt werd door plaatjes op een blinde muur te projecteren.

Een open ruimte tussen twee panden en dan op een zijmuur.

Iets later werd het gemodificeerd, in een iets andere vorm gegoten ?
Verdere details weet ik helaas niet meer; het is zooooo lang geleden.
Waarschijnlijk begin jaren 60.

Het bericht stelt niks voor, maar toch wil ik het jullie niet onthouden.