Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Fleischmann 398678 (voor 3-rail)

Gestart door nobody vrijdag 19 december 2014, 15:33:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Voorzichtig uit de verpakking gehaald.
Zoals ik van Fleischmann gewend ben, is 't een fraai gedetailleerd model.
Even proefgereden op de baan in Motorola mode met het standaard adres, voor stoomloc's, 78.
In DCC is 3 het standaard adres.
Rijdt netjes, al maakt de motor wel wat geluid. Is een motor met verwisselbare koolborstels.
Zal na een poosje rondrijden wel geruislozer worden.
Het inkijkje in het machinistenhuis is niet zo fraai, met zicht op decoder en draden.
Daar wordt uiteraard iets aan gedaan...
De koppelingen zijn niet aan de loopstellen bevestigd, maar zitten aan het chassis in een schaargeleide mechaniek.
Da's gunstig voor het aankoppelen. Koppelingen, bevestigd aan de loopstellen, willen nog wel eens "scheef staan" nadat
de loc uit een boog komt.
Loc aan ESU Lokprogrammer gehangen en het loc adres, in de Zimo Plux 12 decoder, gewijzigd in 86 in DCC mode.
En het geluidsniveau wat verminderd.

Edit nobody: Plux 16 gewijzigd in Plux 12.

 
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Wim

Veel suc6 met de nieuwe mooie lok.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Erg mooie lok Wim! Hierbij vergeleken lijkt mijn marklin 86 toch een enkele leiding of ander detail te missen.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Hola,

Mooie Heilsbronnse meid, Wim!
Zet je haar ook nog te kijk op de jou zo bekende wijze? Met een paar Mitteleinsteiger aan de haak kan dat een verschrikkelijk fijn schilderijtje opleveren!
Rijeigenschappen van deze laatste verovering zullen Fleischmann-gewöhnt wel top zijn, niet?

H la P
Fred
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Hoi Wim,

Fraai, maar zo zwart...  ;)

Met vriendelijke groet,
William
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Citaat van: IJsengel op vrijdag 19 december 2014, 19:40:31
Zet je haar ook nog te kijk op de jou zo bekende wijze? Met een paar Mitteleinsteiger aan de haak kan dat een verschrikkelijk fijn schilderijtje opleveren!
Rijeigenschappen van deze laatste verovering zullen Fleischmann-gewöhnt wel top zijn, niet?
Ja, ik maak er wel weer een "staatsiefoto" van. Eerst enige aanpassingen doen en viesmaken.
Wat bedoel je met "Mitteleinsteiger"?
Rijeigenschappen heb ik in de tekst van m'n openingspost gememoreerd.

Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Aah, een Eilzugwagen...
De DB 86 is een goederentreintenderloc.
En de umbau vierassers hadden/hebben ook een middeninstap.
Ook met middeninstap ===> klik

Edit nobody: Link toegevoegd.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Om de kap af te nemen moet één schroef losgedraaid worden.
De gebruiksaanwijzing beschrijft nergens hoe dat met de 3-rail variant moet.
Blijkt dat de schroef onder het contact van de sleper zit.
Dus eerst sleper verwijderen door de plastic "bajonet sluiting" een kwart slag te draaien.
Daarna contactplaatje (waaraan de draad van sleper naar decoder gesoldeerd is) voorzichtig iets optillen.
Daarna kan de schroef losgedraaid worden.

Edit nobody: Tikfout verbeterd.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)

Een fraai machien Wim. Ik ben erg benieuwd naar het staatsieportret.

Ik ben ook benieuwd hoe je de cabine aanpakt.

NB Laatst was ik  in Zuidwest Duitsland. Op de  museumlijn Sauschwänsle Bahn heb ik daar een ritje gemaakt in een trein bestaande uit 4 assige Umbauers gertokken door een Br 50=goederentreinloc. Er zal heus wel ergens een Br 86 met een personentrein onderweg zijn geweest. Denk ik dan. En naar mijn idee zou hem dat ook niet  misstaan.

mvg Harry
 
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
De ingewanden & onderaanzicht (zonder sleper).
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Citaat van: Har op zaterdag 20 december 2014, 15:20:33
Op de  museumlijn Sauschwänsle Bahn heb ik daar een ritje gemaakt in een trein bestaande uit 4 assige Umbauers gertokken door een Br 50=goederentreinloc. Er zal heus wel ergens een Br 86 met een personentrein onderweg zijn geweest. Denk ik dan.
In het museumbedrijf neemt men het niet zo nauw met de treinsamenstelling. Men neme wat voorhanden is en zij (en wij) zijn
daar content mee.
De BR 86 heeft ook personentreinrijtuigen getrokken. De bekende boemeltreintjes.
Maar zeker géén Eilzug rijtuigen. ;)
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Mooie loc Wim, zonder meer :thumbup:

Begrijp dat ze nieuw is, i.i.g. v/a 2010 ? , wat ik dan niet begrijp van zulk 1 gerenommeerd bedrijf dat ze die draden niet wegwerken die je in de kabine ziet  :thumbdown:

Dat de gebruiksaanwijzing niet helemaal klopt m.b.t. de 3-rail versie, vind ik ook niet echt sterk.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Is een nieuw model, productiejaar 2014.
Dan moet je Nederlandse vertaling van die gebruikershandleiding eens (proberen te) lezen.
Echt bagger. Zelf Google translate kan dat beter. ;)

Edit nobody: Eerste regel toegevoegd.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Ik denk ook niet de "mitteleinstieg" wagens door de Br 86 getrokken werden.
Een 3 assige, of vier assige "umbau" zou beter staan, of gewoon een goederen sleep, waar deze lok voor gebouwd werd.

Wel vind ik de lok behoorlijk aan de prijs.
Dit betreft immers al een wat oudere constructie en nog met dito motor.

Maar ik wens je er wel veel plezier mee Wim. :thumbup:
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Een BR86 staat goed voor een aantal donderbussen... :)
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Wat Ad zegt m.b.t. de motor, viel mij ook op !, ik dacht gelijk : Hmmmm zelfde als in 1970 , ik ben begonnen met F, maar had 2 locjes waarvan de motortjes verschillend waren gewikkeld, 1 rechtsom, ander linksom , die BLEVEN dus altijd TEGEN elkaar inrijden  :D. Toen naar M.  ;)

Mvg Gert
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Of voor een stel Langenschwalbacher (set 43047 van Marklin) personenrijtuigen.

Zoals vermeld bij marklin 37860.

Is weliswaar tijdperk II
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Hola
Vanuit de wikipedia:

[...] Mit der BR 86 wurden auch regelmäßig kurze Eilzüge gefahren. Die DB musterte ihre letzte Lok 1974 aus.

De Mitteleinsteiger die ik bedoel: zie bijlage

H la P
Fred
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Citaat van: Har op zaterdag 20 december 2014, 15:20:33
Ik ben ook benieuwd hoe je de cabine aanpakt.
Heb voor een eenvoudige oplossing gekozen.
Een matzwart geverfd, kartonnen kapje, over de speaker en draden geplakt met Noch "Hin & weg-Kleber".
Deze luidspreker zit er in ===> klik
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)

Doeltreffend Wim. Je kan er nog een halve machinist op plakken.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Wim, beïnvloed dat stukje karton over de speaker dan niet het geluid?
Verder vind ik het prachtige stomer. :thumbup:
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Ad, Het geluid is een héél klein beetje "doffer" geworden. Volume is nagenoeg niet verminderd.
'k Vind de geluidskwaliteit er zelfs op vooruit gegaan.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Heren,

Als U adviezen gaat geven wel a.u.b. de goede want Wim heeft een TP II machine(DRG) en geen DB machine.

Grt, Ronald.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Wat past er wel achter: coupérijtuigen 4 assig, 2/3 assig of goederen

Grt, Ronald.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Drie assers kan óók... ;)
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Sorry Wim, je hebt gelijk, type vaudje.

Grt, Ronald.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Citaat van: Har op zaterdag 20 december 2014, 15:20:33
Ik ben erg benieuwd naar het staatsieportret.
Zie ===> klik

Ook aangepast ===> klak
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)

Ha Wim,

Je laat me iedere keer weer versteld staan van je geweldige modelbouw en fotografische skills. Een prachtige combinatie waar jij wel even raad mee weet zeg!

De Br 86 is mooi getroffen en sfeervol en inclusief een (halve ?)machinist. Het is echt genieten geblazen.
Je diashow heb ik bij mijn favorieten gezet.

Of het helemaal de bedoeling was weet ik niet maar ik kreeg ineens een heel topic van jouw tapijtbaantje op mijn bordje gegooid. Dat heb ik helemaal zitten doorspitten en genoten van je volslagen ëigen en karaktervolle werk. Echt een inspiratie bron.

Tot slot nog een vraag waaruit misschien blijkt dat ik er allemaal geen iota van begrijp, maar ik stel hem toch:

Op welke manier rij je DCC met een 6021?

mvg Harry   
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Harry, ik gebruik de Intellibox IR voor het rijden met MM1, MM2 en DCC. DCC heeft mijn voorkeur.
De 6021 gebruik(te) ik voor het wijzigen van parameters in de Märklin decoders.

En, bedankt voor je lovende woorden :important:
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)

Ok Wim, daarom heb ik ook een IB IR gekocht om met DCC te kunnen rijden. En vanwege de ingebouwde interface.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Locje heeft een paar dagen voor rood sein gestaan.
Vanmiddag weer eens groen gegeven en wil een stukje rijden.
BR 86 rijdt, licht is aan maar geluid... ho maar.
Daar baal ik van. Van die "spontane" weigeringen.
Moet ik weer onder de motorkap duiken om er achter proberen te komen wat er aan schort... G@#&%#$@&me.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Gelukkig valt 't mee.
CV 266 staat op nul (0). Dus geen geluid. Op 80 gezet (255 is maximum) en de sound doet 't weer.
Blijft de vraag: "Hoe kan het dat de CV, na enige tijd stilstand, op nul kwam te staan?"
Een grapje van Zimo?

Edit nobody: Ühlenbrock gewijzigigd in Zimo.
Re: Fleischmann 398678 (voor 3-rail)
Ik denk  dat je Zimo bedoeld .


Mvg Jan .