Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

R3, R4, R5

Gestart door Simon BR39 woensdag 26 november 2014, 09:54:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
R3, R4, R5
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
R3, R4, R5
Hoi,

Een paar vraagjes:

zoals altijd ben ik tussendoor lekker met WT aan t klieren, alleen ik kom eigg nooit uit met de grotere boogstralen.
Want zover ik weet is daar de afstand tussen de stralen kleiner, tov die 64mm.
Zelf lijkt t me mooi om met standaard breedte (dus geen slanke wissels, ik weet t), de bochten door te gaan met R3 en R4 of R4 en R5.
Alleen het betreft dubbelspoor, dus dat maakt t moeilijk.

Heeft iemand n plaatje van zo'n oplossing, dubbelspoor, standaard breedte die met R3+R4 of R4+R5 de bocht om gaat, zonder al te veel passtukjes?

Klopt het dat in k-rail er alleen maar straal 1,2 en 4,5 bestaat? (kon in WT niet anders vinden...)?


en nog n vraagje: wat is de minimumbreedte van een module die (losstaand) stabiel blijft? Zat zelf voor een paradestrecke aan 40cm te denken,
maar of dat blijft staan op 1m hoogte :s

Gr Simon
Re: R3, R4, R5
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: R3, R4, R5
Ook met C-rail kan je altijd uitkomen..
Gewoon een rechte rails, als je baanplan ECHT klaar is, durven doorzagen en lijmen met 2-componentenlijm. (epoxylijm)
Kost niet meer dan een rails, en wat lijm. Met de ijzerzaag, en daarna met een fijn vijltje voor de afwerking. (zoetvijl)
railbedding altijd een halve mm groter afzagen, zodat je met een vijl de rest kan weghalen. spoorstaaf iets nauwkeuriger en na het vijlen goed ontbramen. Als je aan het passen en meten bent; leg dan een liniaal langs de rails zodat het recht wordt.
Dan opruwen aan onderzijde rails en lijmen vanuit onderzijde. Ook wat lijm aan onderzijde uitsmeren voor de stevigheid.

Daarna de elektrische verbindingen herstellen van rails en spoorstaaf met bedrading.

En het geeft een hoop vrijheid....

Succes, Marcel
Re: R3, R4, R5
Lid sinds: 2023

offline
Re: R3, R4, R5
Simon,


Als je gebruik maakt van de normale wissels in de K-serie, want ik neem aan dat je het over K-rail hebt, dan kun je prima bogen maken met de afstand die daarbij hoort.

Een straal 3 bestaat niet, maar kun je maken met behulp van 2203, 2204 en 2231 of met flexrail.

Zie verder railgeometrie K-rail ( flink scrollen ) in deze link  en onderstaand plaatje
Re: R3, R4, R5
Lid sinds: 2010

offline
Re: R3, R4, R5
Citaat van: fonzo999 op woensdag 26 november 2014, 13:55:45
want ik neem aan dat je het over K-rail hebt
Ik denk dat Simon het over C-rail, gezien zijn handtekening ;)
Re: R3, R4, R5
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: R3, R4, R5
Dag heren,

@Marcel: Tja op maat maken kan altijd, maar dat maakt t iets moeilijker... stel dat ik er langs normale weg niet kom, kan ik dat altijd nog doen.

@Fonzo: dank je, ik vermoedde al zoiets. In ieder geval weet ik nu hoe straal 3 te maken. (als je dubbel spoor wilt en je wilt geen R1 gebruiken heb
               je anders mooi pech.... raar dat ze dat niet hebben bedacht.  :?

@Bas: Zoals het er nu uitziet inderdaad C-rail, daar heb je gelijk in. Alleen lijkt het me mooier om k-rail te gebruiken in het zicht. C-rails gaat dan naar t schaduw-
            station. Dus in beide situaties gaat de vraag op.


Nu is de k-rail vraag beantwoord, nu de c-rail kwestie nog:
Dus het gaat om het leggen van dubbelspoor met ofwel binnenbocht R3 ofwel R4, waarbij de buitenbocht op normale (64mm) afstand moet blijven.
En de vraag over de modulebreedte nog  :o)

Simon
Re: R3, R4, R5
Lid sinds: 2023

offline
Re: R3, R4, R5
Simon,

De C-rail kwestie los je met het standaardmateriaal niet op. Je zult altijd wat op maat moeten maken.
De afstanden tussen de verschillende bogen zijn nou eenmaal niet anders.

In het bijgevoegde plan is het maar tot 2 passtukjes ( helemaal rechts ) beperkt. De rest is te maken met standaardmateriaal.

Voor wat betreft de bak. Als je onderstel goed is blijft 40 cm. breed echt wel staan bij een hoogte van 100.

Re: R3, R4, R5
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: R3, R4, R5
Super, dankjewel!

Heb je daar misschien n bestandje van, ipv jpg? dan sla k m gelijk ff op.
Dank je, ik had zelf wat twijfels over 40cm, omdat ik geen ervaring met modules heb.
Het onderstel zou dan gewoon 4 geschraagde poten worden, dat lijkt me voldoende.
Aan de zijkanten komen toch nog andere modules dus dat scheelt, desnoods zet ik nog een schuine balk aan de achterkant, ter ondersteuning.


Groet,


Simon
Re: R3, R4, R5
Lid sinds: 2023

offline
Re: R3, R4, R5
Simon,

Wat voor bestand wil je dan ? Het is gemaakt in anyrail.
Re: R3, R4, R5
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: R3, R4, R5
Hoi,

[size=78%]Laat maar zitten, ik teken t wel ff over [/size] ;)
Dacht als je in Wintrack zit, dan download k t gelijk even, dan weet ik zeker dat ik goed zit.
Maar zo lukt het ook wel.

Iedereen bedankt voor de moeite, en Alphons voor t tekenen.

Gr Simon
Re: R3, R4, R5
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: R3, R4, R5
Zo kan het ook, met standaard C-rail materiaal, al is het natuurlijk wel een vracht aan kleine railstukjes 064 en 077.



Ik ben zelf ook met dit soort plannen bezig, maar dan neem ik i.p.v. R4 en R5 bogen de R3 bogen met extra passtukjes 077.
Re: R3, R4, R5
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: R3, R4, R5
in DIT TOPIC vind je ook nog voorbeelden in wintrack.Mss heeft de maker wel de bestanden.
Re: R3, R4, R5
Pjedro
gast

Re: R3, R4, R5
Hoi Simon,

Om met K-rail de bocht tussen de 2231 en 2241 te maken kun je ook beginnen met een 2233, dan een 2241, 2231, 2241, 2231, 2241 en als laatste een 2233.
Dan heb je ook een 180 graden bocht. Alleen is deze bocht in het zicht niet zo mooi. Maar voor een schaduwstation wel effectief.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: R3, R4, R5
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: R3, R4, R5

Dank je Peter en belletj,Het nadeel van veel goede oplossingen is, dat wanneer je een 90 graden bocht voor n module nodig hebt, je alsnog slecht uitkomt.
Maar ik ga ze binnenkort allemaal proberen.