Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

winter diorama: skipiste

Gestart door firstborneagle zondag 23 november 2014, 20:02:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
winter diorama: skipiste
Ik ben vandaag begonnen met mijn winter diorama!
Papa(Firstborneagle) heeft me vandaag geholpen met een houten basis,
vervolgens heb ik deze bekleed met glasvezel behang.
Toen het stevig genoeg was nog een laagje krantesnipsels en met een kwastje verdunde houtlijm er op smeren.

Van papa moet ik er morgen nog een laagje op doen tot dat het geheel stevig genoeg is om te schilderen. Tips zijn welkom, want mijn vader is niet een bergen bouwer, hij heeft een vlakke Nederlandse baan.
De afmeting van het diorama is 31x47cm (dan kan het in de zomer precies in een verhuisdoos)
Ik moet nu naar bed. Papa zal straks nog de foto's plaatsen.
groetjes Roosje.

Re: winter diorama: skipiste
Hier enkele foto's.
Re: winter diorama: skipiste
Ziet er goed uit zo het diorama maar is het plaatsen van poppetjes  niet iets wat vroeg of was dat maar voor de foto? De volgende keer als je een berg maakt zou ik het met gips doen. Maar dan eerst gipsverband als basis laag over je frame heen. En dan omdat je sneeuw hebt zou je met gewoon gips op stukken dikker maken zodat je rande van lwaines en zo krijgt. Ik ben benieuwd naar je volgende foto's.

Mvg marijn
Re: winter diorama: skipiste
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: winter diorama: skipiste
Hoi Roosje.
Bijzonder leuk idee om als diorama een ski piste te gaan bouwen! :thumbup:
Natuurlijk valt het helemaal niet mee om een eerste berg te bouwen, er zijn zoveel verschillende manieren om dit te doen.
Ook heb je eerst een goede ondergrond nodig, de paaltjes staan er en dan een laag erover, kranten, fijn gaas, stroken, van alles kan.
Daarop heb je een laag nodig die alles bij elkaar houdt en goed dekkend is, niet te dikke gipslaag kan prima (is ook gelijk wit!) maar ook andere mogelijkheden zijn er volop.
Goed laten drogen en afwerken zoals jij het wilt!  :thumbup:

Pappa Arend helpt vast wel een handje en het eindresultaat wordt zeker prachtig! O:-D

Veel plezier en succes met dit winterse diorama.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: winter diorama: skipiste
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: winter diorama: skipiste
Hoi Roosje, de creativiteit heb je van geen vreemde, bouw maar lekker verder.
Ik blijf uitkijken naar je verhalen en foto's van je diorama.
Re: winter diorama: skipiste
Ben je hier wat mee met deze foto's van mijn baan ?

Guy
Re: winter diorama: skipiste
Citaat van: firstborneagle op zondag 23 november 2014, 20:02:57
De afmeting van het diorama is 31x47cm (dan kan het in de zomer precies in een verhuisdoos)

Heel slim Roosje !
Re: winter diorama: skipiste
Beste model liefhebbers, namens Roosje hartelijk dank voor uw reacties :thumbup: :thumbup:

Ze is dol enthousiast wat betreft haar diorama en vanmiddag uit school is ze gelijk weer bezig gegaan!
Het geheel eerst in de witte (acryl) verf.
Vanavond met zwart en wit bezig tot bedtijd. Ik had even een foto van Guy's baan geprint als voorbeeld.
Bedankt voor je foto's :thumbup: ziet er schitterend uit!

Ik heb vanmiddag een zak sneeuw gekocht bij een grote tuinmarkt: 4liter voor 3,50euro.
(Er zijn meerdere merken op de markt! en deze is verreweg de fijnste die ik kon vinden)

Ze is helemaal blij en kan niet wachten om het te laten sneeuwen!!
Tot morgen.....
Re: winter diorama: skipiste
Hallo!

Wat leuk, nog een winterdiorama!
Het begin ziet er al heel leuk uit.

Ik kijk uit naar de updates!
Re: winter diorama: skipiste
Nog een tip : zorg dat de sneeuw buiten de piste (of ttz waar er niet geskied kan worden) maagdelijk effen is alsof het pas heeft gesneeuwd.
Zie foto en dan vooral rechts.

Guy
Re: winter diorama: skipiste
Re: winter diorama: skipiste
Bedankt voor de reacties en aanvullingen :thumbup: super!

Het heeft inmiddels gesneeuwd op de berg helling, maar nu zitten we met een dik pak op de ski piste.
Hoe heb jij de piste gemaakt Guy ? Ziet er zo echt uit als vaste sneeuw met de streepjes er in van de ski's, is dat verf ?
Groetjes Roosje
Re: winter diorama: skipiste
De piste is gemaakt met Sculptamold. Dit is een van zijn eigen witte soort papier marché. Met een fijn houweeltje ter breedte van een ski, worden de "skilijnen" getrokken met ophopingen in de bochten. Terwijl die nog vochtig is schilder ik deze met acryl verf van Talens (wit) . Ik zou het nummer opnieuw moeten opzoeken. Daarna wat Noch kristallekes erop en klaar is kees.
Hier nog wat winterfoto's.

Guy
Re: winter diorama: skipiste
Bedankt voor je reactie Guy, en wat een prachtige foto's :thumbup: :thumbup:

Dochterlief vond de ski'er's te ouderwets en de ski's moesten van een kleurtje voorzien worden.
Een klusje voor papa, vond ze. Ook is er nog een bruine? sneeuwpop uit een rommeldoos te voorschijn gekomen...ook maar in de verf.
En als u zich afvraagt waar de 6e ski'er is gebleven. Deze komt wel terug op het diorama maar waarschijnlijk in het gips!!
(Krijg je van dat ge-ski op kranten :D)

Groet Arend en Roosje
Re: winter diorama: skipiste
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: winter diorama: skipiste
Hoi Roosje en Arend.
Het groepje skiërs ziet er nu wel een stuk flitsender uit! :thumbup:

@Guy.
Wat een prachtige winterse foto's! 8o
Nu nog de Coca-Cola lighttrain Express en ook de verlichting is helemaal perfect! :P
Prachtige winterse baan met schitterende (sneeuw) tafereeltjes.

Roosje en Arend, nog héél veel plezier en succes met de bouw van dit winterse diorama.

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: winter diorama: skipiste
Mooi gedaan!
Re: winter diorama: skipiste
Dank u wel!
Ik heb weer een beetje aan mijn berg gewerkt.
Nu heb ik wat boompjes geplant. Elke keer 2 en dan weer laten drogen.
De sneeuwpop is ook klaar, papa heeft hem geverft want hij was eerst bruin.
groetjes Roosje.
Re: winter diorama: skipiste
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: winter diorama: skipiste
Dit word heel erg leuk zo
als je te weinig ruimte heb mag het zo op mijn baan hoor  ;) ;) ;)

gr Ed
Re: winter diorama: skipiste
Ziet er goed uit!
Re: winter diorama: skipiste
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: winter diorama: skipiste
Hallo Roosje en Arend,
Uiteraard voor het nieuwe jaar de beste wensen nog en dan vooral op spoors gebied.
Maar
we zijn wel erg benieuwd hoe het met dat leuke diorama is afgelopen?
Is het nog gereed gekomen?
Re: winter diorama: skipiste
Hoi Kees, ook voor jou uiteraard de beste wensen.
Wat betreft het diorama, er zijn nog enkele bomen bij geplant en het is daarna op de plank beland.
Roosje is daarna weer eens met haar paardenweide bezig geweest.
Afgelopen woensdag stond het diorama weer op haar werktafeltje, maar er hebben geen vorderingen plaats gevonden .
We moeten nog even geduld hebben dus, als er buiten nu eens wat sneeuw zou vallen zou een impuls kunnen zijn, maar ja...Met 12 graden C + kan dat nog wel even duren  ;)
Groet Arend
Re: winter diorama: skipiste
Al bijna 1 jaar niets bijgeschreven, maar er zijn wel wat dingen bijgekomen. Vorig jaar met papa naar een beurs geweest en daar heb ik een berghutje gekocht voor mensen die op ski vakantie komen. En achter het restaurant staat een buitenwc. Ook zijn er weer bomen bijgekomen. Groetjes Roosje
Re: winter diorama: skipiste
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: winter diorama: skipiste
Dag Roosje en Arend.
Een heel jaar verder en het winterlandschap past nog uitstekend in deze tijd van het jaar! :D
Nog even dan kunnen hier de vlokjes weer gaan vallen maar voorlopig houden wij het bij dit prachtige sneeuw landschap! :thumbup:

Natuurlijk ook nog de beste wensen voor een gezond, gelukkig en goed sporend 2016.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: winter diorama: skipiste
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: winter diorama: skipiste
Prachtig Roosje, daar kan je tenminste skiën.  :arrow: :thumbup:
Ben benieuwd naar het vervolg.
Re: winter diorama: skipiste
Roosje,

Dat heb je mooi gemaakt, heb alles even doorgelezen en moet zeggen prachtig gemaakt mag je trots op zijn.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Groeten

Peter
Re: winter diorama: skipiste
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: winter diorama: skipiste
 :) Dat ziet er bijzonder leuk uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Als ik een Preisertje was, kwam ik meteen bij je skiën. :D

Dirk-Jan
Re: winter diorama: skipiste
GEWELDIG !
Zo iets wil ik ook gaan bouwen. Complimenten echt geweldig !!
Ik heb wat meer ruimte dus wordt het ski gebied ongeveer 300 X 48 net zo groot als de industiebocht kan keren.
Dat komt op 30 de boven de onderplaat met een viaduct en een ravijn.
Super leuk dat je samen met je pa aan deze hobby verslaaft bent.