Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouwen 3370

Gestart door franske dinsdag 11 november 2014, 21:58:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen 3370
franske
gast

Ombouwen 3370
Hallo ik heb een vraag ik heb nog een goed werkende 3370 ice set liggen die analoog is, deze zou ik graag willen ombouwen naar delta/digitaal.
Op dit moment rij ik zelf met een delta controller maar later zit er misschien ook wel digitaal bij.
Nu heb ik de volgende link http://www.modelspoorh0.nl/tips9.htmgevonden maar is dit ook van toepassing voor mijn set, enigste wat dan niet zou hoeven is het doorvoeren van zwart en groen doorvoeren.
Kan ik dit dan zo toepassen of zijn er makkelijkere setjes /andere decoders hiervoor, solderen is geen probleem.

Eventueel fotos van de set zijn te maken indien nodig.
Re: Ombouwen 3370
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen 3370
Frans,

De 3370 is een totaal ander type ICE.
De 3371/3671 heeft 2 Faulhabermotoren; in elke triebkopf 1.

Jou 3370 heeft een 5-polige motor in 1 Triebkopf. De andere is een dummy.
Je moet jezelf afvragen: Wil je de sleperwisseling in jouw lok behouden?
Indien dit geen noodzaak is, dan kan je een ESU Lokpilot V4.0-decoder gebruiken.

Alleen voor de interieurverlichting is het verstandig een relais te schakelen met je extra functie, daar de verlichting met gloeilampen gebeurd, en je de set al gauw tot 6-8 delen uitbreid.

Mocht je er tegenop zien, kan ik ook de ombouw voor je doen.

Gr. Marcel
Re: Ombouwen 3370
franske
gast

Re: Ombouwen 3370
Bedankt voor de informatie, het liefst zou ik hem graag compleet verbouwen zodat alles blijft werken.
Wat voor schema moet ik gebruiken hiervoor en welke onderdelen heb ik nodig om dit te doen.

Re: Ombouwen 3370
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen 3370
Voor deze loc zijn er geen standaard oplossingen.

Je kan een ESU decoder nemen. Dit ivm het programeren.
Dan heb je 4 fysieke functies. Je hebt dan F0v (witte draad), F0a (gele draad), F1 d.(groene draad), F2 (paarse draad)
Voor de onschakeling van je stroomafname van sleper in de rijrichting EN frontseinen neem je je bistabiele 4-polige relais welke al op je oude print zit. Deze stuur je aan met F0v / a. (wel weerstand gebruiken) Je dient deze zo te programmeren dmv functie-mapping dat de F0 altijd stroom blijft geven; ook bij verlichting uit.
De F1 gebruik je voor het schakelen van je front/sluitseinen via je één van de poorten van je 4-polige relais. Je relais bepaalt of de witte, ofwel de rode lichten branden.
De F2 gebruik je om via een monostabiel relais je interieurverlichting te schakelen. (ook hier weerstand, als voltage van relais dit wenst)
Een schema kan ik je eventueel via mailadres sturen.

Gr. Marcel
Re: Ombouwen 3370
franske
gast

Re: Ombouwen 3370
Als jij mij het schema kan sturen met de eventuele extra benodigdheden of veranderingen zou dat super zijn dan kan ik binnenkort inkopen gaan doen en hem gaan ombouwen  :D
Re: Ombouwen 3370
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen 3370
Een schema kan ik je eventueel via mailadres sturen.

(zie onderzijde vorige post..)

Gr. Marcel
Re: Ombouwen 3370
franske
gast

Re: Ombouwen 3370
Ja stuur hem maar dan kan ik bestellen, heb je mail nodig of kan je hem zien via mijn profiel.