Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Stof

Gestart door addieleman woensdag 05 november 2014, 09:31:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stof
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Stof
Hele simpele vraag: hoe bestrijd je stof op een modelbaan?

Als zo'n baan er een jaar of wat ligt, zal hij heel wat stof verzamelen, net als het materieel op de baan. Hoe haal je het stof weg zonder van alles te beschadigen?
Re: Stof
Jorg
gast

Re: Stof
Heel voorzichtig met een borsteltje en een stofzuiger regelmatig over de baan gaan.
Re: Stof
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Stof
Om te voorkomen dat er per ongeluk wat wordt opgezogen wat niet de bedoeling is, zou je een pantykousje over de zuigmond van de stofzuiger kunnen doen.
Re: Stof
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Stof
plasticfolie erover...
Re: Stof
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Stof
Met een dunne flexibele slang die je op de stofzuigerslang zet. Ding kost nog geen tientje.
Zo kan je gerichter stofzuigen, wel met beide handen slang goed sturen.
En beginnen met een lege stofzuiger, als je wat wegzuigt, vind je het makkelijk terug in de zak of reservoir.

Dirk-Jan
Re: Stof
Lid sinds: 2014

offline
Re: Stof
Je kan ook voorkomen dat er stof binnenkomt. Zet een ventilator die lucht van een andere kamer in je treinkamer blaast. Die ventilator moet dan wel een stoffilter hebben. Onderdaan je deur zet je dan een gril zodat de lucht er weer uit kan en je ruimte bevindt zich voortdurend in overdruk.
Ik heb zo'n installatie in gans mijn pand staan en er is nergens geen stofje te vinden in het huis.
Bij Miniatur Wunderland passen ze dezelfde techniek toe.
Groetjes
Christian
Re: Stof
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Stof
De laatste oplossing is wel een hele mooie. Verder voorzichtig stofzuigen dus en met plastic afdekken als je de baan langere tijd niet gebruikt. Ik zal er niet altijd plastic overheen doen omdat je dat er voorzichtig af moet halen en dan is de drempel te hoog om effe een stukje te rijden.

Bedankt voor alle tips!
Re: Stof
Minto Tighfield
gast

Re: Stof
Hallo

Ik dek niets af, 6x per jaar rijdt de LUX set, borstel en stofzuiger, over de baan. Ik ondervind verder geen problemen, wel het matarieel af en toe reinigen met een zacht borsteltje.

Succes en de groeten,

Minto Tighfield
Re: Stof
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Stof
Ikzelf stofzuig met een panty over de zuigmond de baan 1x per 3 maanden op een lage zuigkracht .
En voor de wagons en loc's stofvrij te maken gebruik ik een toetsenbord borstel van te action.
Zie foto.
Re: Stof
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Stof
Ook een haarfhon, middenstand blazen, gaat prima.

Cees
Re: Stof
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Stof
Bij de Act*n heb ik ooit eens een USB stofzuigertje gekocht voor bij de computer.
Deze is met een andere aansluiting en verlenging van de draden ook in gebruik in de kleine tere hoekjes van de baan.
Hierbij geen pantykousje nodig, reservoir is klein genoeg om te checken elke keer.
Re: Stof
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Stof
Citaat van: Cees B op woensdag 05 november 2014, 17:10:03
Ook een haarfhon, middenstand blazen, gaat prima.

Daarmee verplaats je enkel het stof . . .  :confused:

Groeten,

Erik.
Re: Stof
Lid sinds: 2010

offline
Re: Stof
Ik vind een beetje stof op de bovenkanten van loks en rijtuigen juist mooi, in het echt ook zo, soort spontane weathering maar van de daken van huisjes haal ik het soms voorzichtig weg met een nat doekje en de rails maak ik regelmatig olie en vetvrij, dan is daar het stof ook gelijk weg.  Overigens heb ik weinig last van stof ik denk door de laminaatvloer, foto als bijlage van een stoffig  lokje.
Re: Stof
Wil Tweeendrie
gast

Re: Stof
Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 05 november 2014, 11:42:58
Met een dunne flexibele slang die je op de stofzuigerslang zet. Ding kost nog geen tientje.

Die zuigmond heb ik ook in gebruik. (Blokker)
Ik heb er alleen nog tig 4 mm gaten erbij geboord, dan zuigt het beter.

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Stof
Lee
gast

Re: Stof
Mooi, die stoffige lok.  😉
Maar zonder stof is hij nog mooier...

Gr. Leo
Re: Stof
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Stof
Ik heb ooit een hele mooie installatie gezien om stof van rijdend materieel te halen (niet vastgekoekt, dat wel).
Deze persoon had van koperen buizen een frame gemaakt, waar de trein doorheen kan rijden. Dit buizenstelsel was aangesloten op een ventilator,
en in de buizen waren allemaal gaatjes geboord. Wanneer de trein er doorheen rijd, blaast de installatie al het stof eraf wat aan de onderkant werd afgezogen.
Ik heb alleen totaal geen idee wie of waar dit stond  :-( :-(

Voor de rails kan je gewoon de standaard poetswagentjes en luxreinigers gebruiken. Voor de rest gebruik ik gewoon een stofzuiger op de laagste stand,
omdat t een zuiger is die alles opvangt in een waterbak, doe ik er verder geen filter voor, ik kan t er toch uitvissen. (heb ooit wel wat van karton opgezogen, dat was dikke pech.

Simon

Re: Stof
Lid sinds: 2008

offline
Re: Stof
Re: Stof
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Stof
Dat gaat wel heel erg ver, maar het idee om ventilatoren te gebruiken om de treinen schoon te blazen houd ik wel in gedachten; ergens op een makkelijk te bereiken gedeelte van de baan zonder kwetsbaar landschap zodat je daar het vuil kunt opzuigen.
Re: Stof
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Stof
Citaat van: huub op woensdag 26 november 2014, 14:04:45
Simon,

Heb je misschien dit in gedachte ?

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg494517#msg494517


Dat is precies wat ik bedoel ja!
Bedankt voor t opzoeken.