Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Stopsectie geeft kortsluiting

Gestart door Brulk woensdag 29 oktober 2014, 22:53:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stopsectie geeft kortsluiting
Hallo,

Ik heb een stopsectie gecreerd met behulp van schakelkastje 72750 en sein 74391.
Nu heb ik alleen op de een of andere manier kortsluiting in de baan.
Ik gebruik C-rails en een een MS2
Ik wil de seinen met een analoog schakelkast bedienen zodat ik ook mijn jongens hier mee kunnen 'spelen', net als de wissels

Stopsectie heb ik geisoleerd met oranje puntjes.

Moet ik ook nog de contactpunten doorslijpen ?

http://wiki.3rail.nl/index.php/Massadetectie,_secties_en_blokken


Ik hoor graag wijze raad cq adviezen

CB
Re: Stopsectie geeft kortsluiting
Heb je niet ergens rood en bruin verwisseld? Want zelfs als je geen onderbreking tussen het hoofdspoor en de stopsectie gemaakt hebt, zou je geen kortsluiting moeten krijgen.
En in de tekening staat nog een booster (of iets dergelijks), heb je die ook aangesloten?
Re: Stopsectie geeft kortsluiting
Rood en bruin zijn volgens mij gewoon goed aangesloten.
Ik heb geen booster er tussen maar ik heb de 72750 aangesloten op een trafo marklin 32VA
Re: Stopsectie geeft kortsluiting
In de eerste plaats zou ik zeer voorzichtig zijn met die trafo en de MS1, als je de trafospanning op de uitgang van de MS1 zet, dan is die laatste onmiddelijk overleden.
Vervolgens moet ik effe kwijt dat M* wel heel veel bombarie maakt over een schakeling die je met slechts één dubbelpolige-om-schakelaar kan maken:

één sectie van de schakelaar gebruik je om de spanning naar de puco´s aan- en uit te schakelen
de andere sectie gebruik je dan om het sein om te schakelen van rood naar groen - vice versa.

het gaat er nu om dat je de draden correct aansluit op het kastje, maar ik heb daar geen documentatie van.
Je zou het misschien na kunnen meten ? maar het hoort bij het kastje te zitten.

Een schema met een gewone schakelaar kan ik wel tekenen, maar of je er iets aan hebt ?

grv Huub
Re: Stopsectie geeft kortsluiting
Hallo  ?

Hier haal ik de voeding voor de schakelkast van de rails alleen geel  en rood samen voegen
werk  hier ook met een ms 2

Gr alex 0850
Re: Stopsectie geeft kortsluiting
even een aanvulling want als het goed is zet je nu 2x plus op je baan van de trafo en je MS 2
Re: Stopsectie geeft kortsluiting
Alex,

Ik volg je niet helemaal.
Gebruik je geen extra trafo ?

Zou je een schema van jou opstelling kunnen maken ?

Ik ben nog alles aan het uitvogelen qua elektra.


Alvast bedankt.

Gr.
Carlo
Re: Stopsectie geeft kortsluiting
Hallo Carlo

Probeer het uit te leggen tekening op het forum zetten is niet mijn sterkste punt.
Ik gebruik geen extra trafo haal onder de rails dus een plus draad en een massa draad van een wille keurig lipje
of je moet een ringleiding hebben dan kan het daar ook maar wel buiten de sein sectie blijven
dan neem je de aansluiting van het kasje rood en geel samen voegen op de plus aan sluiten
en bruin aan de massa  :)
hoop dat het zo duidelijk is een beetje

Gr alex 0850
Re: Stopsectie geeft kortsluiting
Probeer het eerst eens zonder het sein.
Kijk of je dan ook kortsluiting hebt.
Als dat het geval is, dan weet je beter wat te onderzoeken.

Groeten,
Ton.
Re: Stopsectie geeft kortsluiting
De kortsluiting is weg !!

Het sein brand goed fel rood, Maar als ik het sein nu op groen zet gaat hij half rood half groen branden.
Maar het belangrijkste is wel dat de trein niet gaat rijden als het sein op groen gezet wordt.

Dus wat nu ?
Re: Stopsectie geeft kortsluiting
Carlo,

Als rood en groen samen branden en de trein rijdt niet bij groen, klopt er iets niet.
Zo lastig kan het echter niet zijn.

Bij het kastje 72750 zit als het goed is een kabel met 3 draden rood, geel en bruin.

Geel sluit je aan op de gele bus van de 32 VA trafo, zo ook bruin. Deze spanning is nodig voor de voeding van
de lampjes van het sein. De rode draad sluit je aan op de middenleiding van de rail, daar waar normaal stroom komt.
In het kastje worden nu met de schakelaar in principe 2 contacten geschakeld. Een contact zorgt voor de wisseling
van rood naar groen. Het andere contact schakelt de rijstroom ( deze contacten zijn niet met elkaar verbonden, dus je
kunt hiermee de 32 VA trafo niet aan je MS2 koppelen.

Bij het sein zit ook een kabeltje met 3 draden rood, lichtblauw en donkerblauw. Verder wat klein spul en een rode overbruggingsdraad.
Het 3 aderige kabeltje stop je achter in het schakelkastje. Let op dat de draadjes naar onder zitten en niet naar boven, anders werkt het niet. Kijk even in de gebruiksaanwijzing.

De rode draad sluit je vervolgens aan op het geïsoleerde railstuk waar de trein moet stoppen, de lichte en donkerblauw draad gaan naar het sein. De rode overbruggingsdraad sluit je aan voor en achter het geïsoleerde railstuk ( hoeft niet persé als je stroomvoorziening voor de rest van de baan goed is ). Nu moet het goed werken !
Re: Stopsectie geeft kortsluiting
In de eerste tekening is de 0 draad doorgetrokken dat hoeft toch helemaal niet?
Re: Stopsectie geeft kortsluiting
Nogmaals:
Je moet de schakelaar zien als een dubbelpolige om-schakelaar, dus twee secties en elke sectie heeft een middencontact en twee extra contacten.
Van die twee extra contacten is er slechts één doorverbonden met het middencontact en als je de schakelaar bedient, dan verandert de verbinding in de schakelaar van het ene naar het andere extra contact.
En dat heb je twee maal nodig dus een dubbelpolige om-schakelaar.
Dit is wel te begrijpen, neem ik aan ?

Vervolgens sluit je op één middencontact die voeding naar de puntcontacten van de rails aan en één bijbehorend extra contact op de puntcontacten van de geisoleerde sectie van je baan, waar je trein dus moet stoppen.

Je kan nu al stoppen en rijden met behulp van de schakelaar, probeer dit uit.

Dan het hobbysein: deze heeft de rode en groene leds anti-parallel geschakeld en heeft slechts 2 aansluitdraden.
Je sluit nu op het tweede middencontact de gele draad van de extra trafo aan.
Op de twee extra contacten sluit je ieder een diode aan, maar de ene anders om dan de ander.
De twee andere uiteinden van de diodes leg je aan elkaar en aan een van de twee draden uit je sein.
De tweede draad uit je trafo, zwart (of misschien bruin), sluit je aan op de andere draad van je sein.

Dit is alles en het zou zo goed moeten werken, behalve kan je nou net de verkeerde kleur zien branden.
Dit laatste los je op door in de eerste sectie van de schakelaar nou net dat andere extra contact te gebruiken.

Ga je de leds voeden met een gelijkspanningsvoeding dan heb je een schakelaar met 3 secties nodig omdat je met twee secties de twee draden kan verwisselen.
En nee, er komt geen gelijkspanning uit een digitale besturing !

En bij Dick Best heb je al een schakelaar voor 75 cent:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1874
Maar ook echte goede exemplaren van C&K:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=12425

Grv Huub