Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin NS 1835 motor problemen

Gestart door stikkie zondag 26 oktober 2014, 16:34:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin NS 1835 motor problemen
Beste forumleden,

Ik ben gister in Utrecht geweest bij Eurospoor.
Mijn eerste loc aangeschaft buiten de startset die ik een tijdje terug heb gekocht.
Het betreft de 37264, NS loc Enschede 1835 incl. certificaat.

Helaas waren mijn verwachtingen wat hoger dan wat ik gisteravond op de baan zag en hoorde.
Motor ratelt heel erg bij lagere snelheden en op een bepaalde snelheid begint hij echt te fluiten op de ene of andere manier. Als ik harder ga rijden wordt hij opeens heel stil en zoeft hij rustig (geluid) over de baan.
Geen idee wat het zou kunnen zijn, ben ook nog maar een starter.

Vandaag toch maar de moed verzameld en hem open gemaakt (eerste keer voor mij!) en met behulp van de wiki hier, schoongemaakt, op hoop van zegen. Er kwam wel vuil uit, maar in mijn ogen niet zo schokkend, of ik moet het mis hebben, zie de foto's.
Helaas heeft het niet echt geholpen. Ik heb geen olie om hem te smeren in huis, maar ik heb geen idee of dat het probleem is.

Hoor, luister en huiver:


Is hier wat aan te doen? Of is dit einde verhaal van de motor? Dan ga ik contact opnemen met de verkoper en kijken wat die zegt, c.q. mijn geld terug vragen. Ik hoor graag wat jullie advies is.

Alvast dank!

Groetjes, Martijn
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Martijn

Motortjes schreeuwt om gesmeerd te worden.
Inderdaad grondig reinigen en terug in olieen, een drupje volstaat op de tandwieltjes.
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Hallo Martijn,

Met jou loc is niet zoveel mis.

Hij heeft een grote schoonmaakbeurt nodig en een druppeltje olie.

Het anker is niet echt schoon, dit kun je schoonmaken met wasbenzine.
Ook tussen de koperen vlakken goed schoonmaken.

Als de loc weer in elkaar zit een klein druppeltje modeltreinen olie links en rechts op de as doen, dit is de as van het anker.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Citaat van: Jorg op zondag 26 oktober 2014, 16:38:45
Martijn

Motortjes schreeuwt om gesmeerd te worden.
Inderdaad grondig reinigen en terug in olieen, een drupje volstaat op de tandwieltjes.

Dank voor je snelle reactie! Ik ga van de week even olie halen om het te proberen, ik hoop echt dat het voldoende is.
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
En de veerdruk van de koolborstels iets verlagen,
door de aandrukveertjes heel licht terug te buigen,
en de ankeras smeren met bijv. motorolie,
dat heb je toch wel in huis ?

anders wat afhalen van de peilstok ! :D

ps: Peter was mij net voor... ;)
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
als eerste is de motor nu te droog.
je zult even een minimaal olie moeten toevoegen aan de lagers en de tandwielen.
door de droogte lopen deze nu te krijsen.
ten 2e kan het zijn dat je de rotor iets of wat scheef heb staan, omdat je de motor hebt geopend.
dit is op te lossen door de 2 motor schilt schroeven iets los te draaien en dan de motor te laten draaien op je baan.
dan zal het een stuk minder worden.
ik heb hetzelfde gehad met een loc van mij.




groet Winno
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Martijn

Indien het koper van het anker niet goed proper is kan je het ook schoonwrijven met een witte potlood gom.
Ik heb daaar zeer goede ervaringen mee.
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Dank voor alle reacties en tips.
Ik ga er van de week mee aan de slag en zal alle tips meenemen.
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Martijn
Het motortje schreeuwt om een drupje smering.
Zelf gebruik ik een injectiespuit om precies te kunnen doseren.
Gewoon naaimachine olie, geen olie van een peilstok gebruiken!
Cees
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Naaimachine olie is ook niet juist. Dat vliegt er weer vanaf naar mijn mening. Gewoon een flesje Faller, of Märklin olie kopen. Kost geen drol want je doet jaren over 1 potje.
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Hoi Martijn,

Als ik naar het anker kijk, ziet deze er al schoon uit.
Je kunt de collector wel helemaal oppoetsen, maar die zwarte sporen zwarte sporen zitten er na 1 minuut rijden toch weer op, dus veel zin heeft dat niet.
Belangrijker is de olie en daarbij sluit ik me bij de rest aan, gerbruik alleen geen naaimachine olie, want die is veel te dun.
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Inmiddels weet je het wel..

Jou loc maakt zo een geluid, doordat de tandwielen niet meer glijden, maar beginnen te schrapen, of over de as proberen af te wikkelen. Je collector is wel wat vuil, maar dat loop je zo op, en het komt ook door het trillen van de motor wegwns te kort smering..
Maar loc heeft alleen wat olie nodig.
En ik gebruik ook gewoon de Märklin olie. Het hoeft niet persé M te zijn, maar moet wel goed dun zijn.
Probeer de olie zo spaarzaammogelijk aan te brengen met bv de kop van een speld op de asjes van de tandwielen. Het druppeltje moet er net tussen vloeien.
Het mag nooit bij je koolborstels en collector komen!

Succes met deze mooie loc.

Gr. Marcel

PS. Houd er rekening mee, dat als je een loc koopt, en deze niet naar wens is; je de loc niet gelijk uit elkaar trekt....
Ik zou er iig niet zo blij mee zijn als ik de verkoper zou zijn, daar niet iedereen zoveel kennis heeft en even voorzichtig is.
Op deze manier kan het bij de winkel misschien je garantie kosten. Neem dus eerst/ook contact op met de verkoper.
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Citaat van: loc1200 op maandag 27 oktober 2014, 00:36:45
PS. Houd er rekening mee, dat als je een loc koopt, en deze niet naar wens is; je de loc niet gelijk uit elkaar trekt....
Ik zou er iig niet zo blij mee zijn als ik de verkoper zou zijn, daar niet iedereen zoveel kennis heeft en even voorzichtig is.
Op deze manier kan het bij de winkel misschien je garantie kosten. Neem dus eerst/ook contact op met de verkoper.

Marcel, je hebt wel een punt inderdaad.
Als ik hem gewoon in de winkel had gekocht in de buurt, was ik ook meteen terug gegaan zonder zelf wat te ondernemen.
Morgen als de winkel open is ga ik olie halen (helaas zijn op maandag de spoorwinkels in de buurt dicht).
Dan ga ik er vanuit dat het probleem opgelost is.
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Citaat van: stikkie op maandag 27 oktober 2014, 12:50:56
Morgen als de winkel open is ga ik olie halen (helaas zijn op maandag de spoorwinkels in de buurt dicht).
10W40 Multigrade motorolie is prima geschikt om de tandwieltrein van van Marklin loc's mee te smeren.
Als je met een auto rijdt zul je vast wel ergens een blik of fles hebben staan.
Een druppel van deze olie op een schroevendraaier punt is voldoende om op een tandwiel te laten vallen.

succes.
Piet.
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Ik gebruik altijd smeerolie waar je de fietsketting mee smeerd op de beide assen en een beetje lagervet op de tandwielen
Mvg Jan
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Ik doe precies het omgekeerde !  :-)
Re: Marklin NS 1835 motor problemen
Vanmiddag olie gehaald en op de juiste plekjes zoals in het boekje staat, een druppeltje olie gedaan.
Wat een verschil! Zo klinkt het een stuk beter en een stuk soepeler.

Dank voor alle reacties en oplossingen. Probleem opgelost!

Groetjes Martijn