Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Containers flexibel over het spoor?

Gestart door Anne W donderdag 23 oktober 2014, 17:12:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Containers flexibel over het spoor?
Container-Shift2Rail-AGV

Afgelopen dagen ben ik, om te helpen, een paar keer aanwezig geweest op de Spoorparade in Amersfoort bij de demo over hoe een deel van het container vervoer over de rails in de toekomst zou kunnen gaan lopen.

Het probleem is in wezen erg simpel:

Het transport van containers uit de Rotterdamse haven vindt voor 35% plaats met wegvervoer, dit is ruim 4,1 miljoen containers, dit betekent een belasting voor de wegen rond Rotterdam, in het bijzonder de A15, wat resulteert in frequente filevorming.

Het aantal containers wat in Rotterdam wordt overgeslagen zal de komende jaren verdubbelen, als het aandeel van het wegvervoer gelijk blijft betekent dat het net is alsof er nu al 70% van de containers over de weg gaat, het is duidelijk dat de wegen rond Rotterdam dat lang niet aan gaan kunnen.

Ik ben met de trein van Zaltbommel naar Amersfoort gereden, ik was een beetje vroeg op het station, dus zag ik een IC langs komen en daarna zeker 10 minuten niets, toen weer een IC, gevolgd door de Sprinter waar ik in moest stappen.

Tien minuten geen trein betekent dat er op een zeker moment tussen Den Bosch en Geldermalsen zo?n 20 kilometer rails is waar geen verkeer op is, dit is een flink stuk van het spoor tussen de twee plaatsen.

Je denkt er niet zo één, twee, drie over na, maar als je deze lege stukken op het spoor vergelijkt met de drukte op de weg, dan denk je toch dat er iets op het spoor kan en moet gaan gebeuren om geen echt verstopte wegen te krijgen

De ?Container-Shift2Rail-AGV Groep? is bezig om e.e.a. te onderzoeken, en draagvlak te vinden, om d.m.v. containerwagons met een eigen aandrijving, elektronica en natuurlijk computers, de lege stukken op het spoor in te vullen, zie www.ragv.nl

Op de demo was de afgelopen dagen e.e.a. te zien, een simpel dubbelsporig ovaal met een dubbelsporig (4 sporen dus) schaduwstation, een containerterminal en een aantal ?aankomst? adressen.



Een overzicht van de baan, achterin de containerterminal, rechts voorin een paar ?normale? rangeersporen, rechts achterin een inhaalspoor.




Voorin de diverse ?aankomst? adressen.


Er zijn dertien Piko loks omgebouwd tot containerwagon met eigen aandrijving, Märklin stelde twee ?1200?s? ter beschikking en ook nog een ?Tin-Tin?, maar omdat de verkanting op de baan een beetje te hoog was gemaakt, ontspoorde die, dus heeft er een TGV en een oudere Mehano Thalys gereden.

Het idee is om, als er geen normaal treinverkeer is, de ruimte op het spoor te gebruiken om de ?zelfrijdende en zelfsturende? containerwagons (RAGV, rail automatic guided vehicle) van de ene plaats naar de andere te krijgen en dat natuurlijk op een veilige manier zonder het overige treinverkeer te hinderen.

Het idee zie je al op de bovenstaande foto?s, de ruimte tussen de ?containerhaven? en de ?aankomst adressen? is één blok voor de TGV en Thalys, maar tegelijkertijd meerdere blokjes voor de RAGV?s.



Op het andere spoor passeert een kolen trein, de RAGV?s hebben netjes het pad voor deze trein vrij gemaakt, in de verte staat een RAGV te wachten op het inhaalspoor.




Een rijtje RAGV?s op de containerterminal, wachtend op een vrije rijweg en om te laden of ontladen te worden.




Want de TGV is aantocht.




Dit is het idee, de TGV is in de tunnel verdwenen en heeft een ?RAGV? blokje vrij gemaakt, de ?RAGV? vult gelijk het lege stuk spoor op.


Natuurlijk is dit alles nog toekomstmuziek, technisch is al heel veel mogelijk, de Universiteit van Aken heeft zo?n RAGV gebouwd, bij de bagageafhandeling op Schiphol komt er geen mens meer aan te pas en de containers op de grote containerterminals in de Rotterdamse haven worden verplaatst zonder directe menselijke bemoeienis.

Dus waarom zou het op het spoor ook niet mogelijk zijn om de grote lege stukken rails te laten gebruiken door ?zelfrijdende en zelfsturende? containerwagons?

Groet, Anne W
Re: Containers flexibel over het spoor?
Heb het ook gezien, maar geen idee dat ze dat er mee uitbeelden.

Leuk bedacht,
maar ik geloof er niet zo in.

Wie gaat de rijweg instellen en de opdracht geven dat er zo ding mag gaan rijden?
Waar moeten ze neer gezet worden als ze bij een station aangekomen zijn?
En wie moet ingrijpen bij bijvoorbeeld een overwegstoring?

Daarnaast als zo ding een computerstoring krijgt, dan hebben alle achterliggende treinen meteen vertraging.

Het Nederlandse spoor wordt al intensief gebruikt. En op de rustige momenten kunnen wij mooi het onderhoud doen :D.
De beveiliging is nu zo opgebouwd dat er niets vanzelf gebeurd, dus iemand zal alles toch moeten aansturen.

Daarnaast moeten de containers toch weer op een vrachtwagen geladen worden om het laatste stukje naar de klant vervoerd te worden.

Groeten Sander
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Dus ipv 1 containertrein met 40 containers.... Krijg je 40 treinen met 1 container.
Dus de spoorbomen gaan 40 keer dicht ipv 1 keer...


Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Beste Sander,

Ik heb zo maar het idee dat er bij de bagageafhandeling op Schiphol en bij het containertransport bij de ECT ook niemand rijwegen instelt, het is denk ik meer autonoom in de trein zelf, waarbij natuurlijk de verkeersleiding op de hoogte gehouden wordt en "aanwijzingen" kan geven.

Ik kan me iets voorstellen dat de "intelligentie" in de trein berekent dat hij op het traject Den Bosch > Geldermalsen "aan de kant" moet om IC en Sprinter langs te laten, dat zal hij aan de verkeersleiding doorgeven, die er voor zorgt dat het 3e spoor voor hem "inrijbaar" is (nogmaals het is iets wat ik me kan voorstellen)

Computerstoring: de space shuttles gingen met een aantal computers op pad......

Als laatste: ik vind het stuk spoor tussen Den Bosch en Geldermalsen niet erg intensief gebruikt, per uur zijn er zeker al twee "stiltes" van elk 10 minuten.

Kun je je voorstellen dat als dit allemaal succesvol is, er een aantal oude spooraansluitingen weer opgegraven worden?

Groet, Anne W
Re: Containers flexibel over het spoor?
Beste Anne,

Ongeacht dat dit een slim idee is maar wat dacht je van de (enorme) kosten wat dit zal meebrengen?

Wat rscosworth al zei, normale containertreinen bestaan uit zo'n 40 wagons vanwege kostenbesparing en volgens jouw plan worden dat dus 40 x 1 wagon.

Citaat: "Ik ben met de trein van Zaltbommel naar Amersfoort gereden, ik was een beetje vroeg op het station, dus zag ik een IC langs komen en daarna zeker 10 minuten niets, toen weer een IC, gevolgd door de Sprinter waar ik in moest stappen.
Tien minuten geen trein betekent dat er op een zeker moment tussen Den Bosch en Geldermalsen zo?n 20 kilometer rails is waar geen verkeer op is, dit is een flink stuk van het spoor tussen de twee plaatsen."

Nu is dit stukje spoor één van de drukst bereden trajecten in Nederland qua personenvervoer en het goederenverkeer moet hier ook nog langs, dus jouw beredenering klopt niet.
Niet voor niets gaat de stopper van Utrecht naar Breda in Geldermalsen 5 min. aan de kant om de Intercity richting 's-Hertogenbosch voorbij te laten gaan en nu wil jij hier tussendoor telkens 1 wagon per blok er tussendoor laten gaan. Dit gaat op den duur voor opstoppingen zorgen of nog meer kosten om inhaalsporen aan te leggen.

Grt, Ronald.
Re: Containers flexibel over het spoor?
Zie er het voordeel niet van , 1 loc met 40 containerwagons is altijd veel goedkoper dan 40 locs met 1 container er op  :thumbdown:

Mvg Gert
Re: Containers flexibel over het spoor?
Citaat van: rscosworth op donderdag 23 oktober 2014, 18:59:19

Dus ipv 1 containertrein met 40 containers.... Krijg je 40 treinen met 1 container.


Da's waar maar het is helemaal niet de bedoeling die shuttles te vervangen want die piepen bij Zevenaar de grens over.

Als je je even inleest zie je dat het doel is een alternatief te bedenken voor die vele vrachtwagens die een enkele container vervoeren vanaf b.v. een terminal op de Maasvlakte naar de eindklant in het achterland. De capaciteit op de weg (genoemd wordt de A15) is immers eindig.

In 2020 zullen er maximaal 160 treinen per etmaal over de Betuweroute rijden, da's slechts 3,4 per uur per richting. Plek zat dus om zo'n Raptor ding er tussen te duwen. Met wat Railterminals langs de route is er een mooi alternatief.

Verder heb ik er geen kloot verstand van.

Gr, Ben.
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Hi

Ik heb ook die shuttle-baan gezien en met die heren gesproken, heel interessant.
Alles heeft veel haken en ogen maar zij waren aardig overtuigd.
Maar toch denk ik dat  50 brommers goedkoper zijn dan een grote reisbus.
Je moet overigens wel een spoorlijn hebben met het nieuwe "virtuele" bloksysteem.

groet
Harald
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Ik heb me goed ingelezen. Nergens heb ik het over het vervangen van de bestaande shuttles.

Anne wil shuttles over het bestaande spoor laten rijden tussen de personentreinen door
Niet over de Betuweroute.

Het containervervoer groeit... In mijn beleving moet je dan 40 containers opsparen en dan gaan rijden, ipv 40 keer gaan rijden met 1 container, met als reden die ik genoemd heb. (spoorbomen zitten altijd dicht)

En misschien moeten de containertreinen in het achterland weer opgesplitst worden of overgeladen worden op vrachtauto's, maar 40 keer rijden is geen optie
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Die shuttles zouden overal tussendoor kunnen rijden maar ach
steeds meer vrachtwagens en steeds vaker een nog langere file is helemaal geen optie.

groet
Harald
Re: Containers flexibel over het spoor?
Citaat van: rscosworth op vrijdag 24 oktober 2014, 08:15:46
Anne wil shuttles over het bestaande spoor laten rijden tussen de personentreinen door

Ik heb zo de indruk dat dit niet Anne's idee is maar van het RAVG RAGV.
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Heren, waarom denkt iedereen meteen aan de moeilijkheden. Denk in mogelijkheden. En pak pas daarna de moeilijkheden aan. Voordat je een praktijktest gaat doen, kan je met een modelspoorbaan al veel moeilijkheden tegenkomen en oplossen. Super idee en ga vooral verder met het uitwerken er van.
Re: Containers flexibel over het spoor?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Citaat van: rscosworth op donderdag 23 oktober 2014, 18:59:19
Dus ipv 1 containertrein met 40 containers.... Krijg je 40 treinen met 1 container.
Dus de spoorbomen gaan 40 keer dicht ipv 1 keer...

Nu is het wel zo dat spoorlijnen tegenwoordig worden aangelegd zonder overwegen. En bij de bestaande wordt ook één en ander doorgevoerd om overwegen juist op te heffen (waar mogelijk) door ongelijkvloerse kruisingen te bouwen.  ;)
Re: Containers flexibel over het spoor?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Citaat van: Anne W op donderdag 23 oktober 2014, 23:55:54
Beste Sander,

..........

Computerstoring: de space shuttles gingen met een aantal computers op pad......

.........

Groet, Anne W

Waarvan er vier hetzelfde waren gebouwd en geprogrammeerd. Stemde deze vier verschillend, twee voor en twee tegen besliste de vijfde die anders geprogrammeerd en gebouwd was.  :)
Re: Containers flexibel over het spoor?
Interessant idee!

Als aan een paar voorwaarden voldaan wordt dan is het zeker haalbaar denk ik.
Bijvoorbeeld:
-Geen overwegen
-Goedkope aandrijving. Er hoeft maar 1 of een paar containers mee. Dus geen zware motoren.

Koen
Re: Containers flexibel over het spoor?
Ik snap niet waarom je 1 zo'n ding in een blok wil duwen terwijl in dat blok ook een volwaardige cargo past.
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Dewey,

als je goed gelezen hebt is dit juist omdat grote en lange treinen niet zomaar ff deelbaar zijn juist voor het huis aan huis leveren is dit een goed idee

Maar als alles goed geregeld is zouden er zomaar meer als 1 in een blok kunnen en krijg je dan een soort van trein maar dan met "losse" zelfrijdende wagons die kunnen afsplitsen waar het nodig is

ik zie het wel zitten maar ja er zullen best behoorlijk wat haken en ogen aan zitten maar als op deze manier het wegverkeer verminderd kan worden is het een goed idee

ook de mogelijkheden van automatisch vrachtwagens laten rijden(en dus korter op elkaar) kan een oplossing zijn

gr Ed
Re: Containers flexibel over het spoor?
Citaat van: rscosworth op vrijdag 24 oktober 2014, 08:15:46

Anne wil shuttles over het bestaande spoor laten rijden tussen de personentreinen door
Niet over de Betuweroute.


Anne's hoofd is op hol geslagen. Het businessplan behelst voorlopig datgene wat ik beschreef: R'dam havenspoor, Kijkhoek en Betuweroute. Het achterland begint al op de terminal waar die containers van een schuit komen. Bron: de bewuste website.

Gr, Ben.
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Is dit niet een goed idee? Het is wel een idee van 15 jaar geleden:

Klik

Koppelbaar, deelbaar, bestuurbaar
Re: Containers flexibel over het spoor?
Als je het huis aan huis wil leveren moet elk bedrijf een spooraansluiting krijgen. Dit is in Nederland door het verdwijnen van NS spooraansluitingen heel duur en er verdwijnen ook steeds meer. Allemaal niet zonder reden.

Zie eerder de oplossing in het verdelen van de shuttles over andere havens, Eemshaven bijvoorbeeld. In plaats van dit idee investeer eens in een fatsoenlijke aansluiting aan deze haven. Creëer je ook gelijk werk in een regio waar het op het moment allemaal even niet meezit. 
Re: Containers flexibel over het spoor?
Je zou je er eens in moeten verdiepen hoeveel containers er over de weg naar Duitsland gaan en wat er naar België en Nederland zelf gaat.Dan hebben wij zo het idee dat het over de weg richting Duitsland wel meevalt.

Harald & Alex
Re: Containers flexibel over het spoor?
Gaan we dan de Havenlijn ook al met Raptor bedienen  :P
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Nee dat wordt een ramp. :mrgreen:

Zeer onwaarschijnlijk plan. Enig idee waarom? Stel de vraag maar eens waarom er asfalt en vrachtwagens zijn gekomen.

Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Het RAGV Team wees mij er op dat de getallen over het aantal containers niet correct zijn, hier zijn de correcte:

In 2013 arriveerden en vertrokken in Rotterdam 11 miljoen TEU aan containers, een TEU is, populair gezegd, een 20 voets container, het zijn ongeveer 7 miljoen containers van alle maten.

Van deze 7 miljoen containers gaan en komen er weer 2 miljoen weg per zeegaand schip (kleinere schepen van en naar havens in Noord-West Europa en aan de Ooszee)

2,75 miljoen containers gaan en komen per vrachtauto

1,75 miljoen containers gaan en komen per binnenvaartschip

0,5 miljoen container gaan en komen over de rails

De vraag is natuurlijk waarom er relatief zo weinig containers vervoerd worden over de rails, in het antwoord zit dan ook de oplossing.

Dan wat reacties:

Beste Ronald (69),

Vergeleken met de weg is het spoor tussen Den Bosch en Geldermalsen heel erg leeg, met inventieve methodes zou hij toch beter benut moeten kunnen worden.

De Sprinter wacht om de IC langs te laten, waarom zou een rijtje RAGV's ook niet op het 3e spoor gezet kunnen worden en wachten tot de IC langs is en de Sprinter weer vertrokken is en dan achter de Sprinter aan kunnen gaan, in tegenstelling tot de passagierstreinen en de goederentreinen zijn de RAGV´s heel flexibel.

Inventiviteit wil ook zeggen dat je het systeem, in combinatie met de voorzieningen in de RAGV´s zodanig maakt dat er meer RAGV´s in één blok kunnen, de computer is, mits goed geprogrammeerd en bediend, zo ontzettend "slim".

Beste Gert,

Correct, 40 containers die naar hetzelfde adres moeten, kunnen goedkoper "samen" naar dat adres, maar waarom is het aandeel wegvervoer zo groot in vergelijking met het aandeel railvervoer?

Beste Ben,

Juist omdat de mens conservatief is (denk maar eens aan de moeilijkheden die er waren toen er met de spoorwegen begonnen werd: "de melk van de koeien wordt zuur"), wil de groep beginnen met het spoor vanaf de containerterminals, mede op verzoek van de containerterminals, die er maar een hekel aan hebben dat containers lang bij hen op het terrein staan.


Als laatste: het leven bestaat uit toevalligheden, toevallig kent de man achter deze werkgroep één van de bedenkers van Raptor, als hij toevallig Xander of Paul gekend had, dan was het iTrain of Koploper geweest, dus geen verwijzingen meer naar Raptor, dat draagt helemaal niets bij aan deze positieve discussie.

Groet, Anne W
Re: Containers flexibel over het spoor?
Citaat van: Anne W op zaterdag 25 oktober 2014, 12:01:29

Beste Ben,

Juist omdat de mens conservatief is (denk maar eens aan de moeilijkheden die er waren toen er met de spoorwegen begonnen werd: "de melk van de koeien wordt zuur"), wil de groep beginnen met het spoor vanaf de containerterminals, mede op verzoek van de containerterminals, die er maar een hekel aan hebben dat containers lang bij hen op het terrein staan.


Dat is juist wat ik zeg Anne, lees even goed.

Jij begon overigens over het traject Den Bosch - Utrecht wat een slecht voorbeeld is.

Gr, Ben.
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Beste Ben,

We hebben over veel dingen een verschil van inzicht heb ik eens eerder vastgesteld, is helemaal niet erg, zolang ik blijf ademhalen blijf ik ook leven en stop ik met ademhalen doet voor mij niets er meer toe.....

Groet, Anne W
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Is er gedacht aan veiligheid?
Hoe gaat het met ongelukken op het spoor?

Bijvoorbeeld een auto die met pech op de overweg staat of een voetganger die van het perron is gevallen?
Een machinist kan hier op in spelen, maar hoe doet zo'n ragv dat?
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
De "test" RAGV van de Universiteit van Aken is uitgerust met een radar, op hun demofilm stopt de RAGV ook als er iemand voor gaat staan.

Ik zal eens vragen of dat filmpje ergens op internet staat, ik heb even gegoogeld maar dat is een speld in een hooiberg denk ik.

Groet, Anne W
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Toch iets gevonden, http://www.ifs.rwth-aachen.de/index.html , ga naar "über uns" en dan naar "ausstattung" en dan naar de cargomover.

Groet, Anne W
Re: Containers flexibel over het spoor?
het is wel jammer dat het spoor achterblijft kwa aantallen . Maar dat komt denk ik ook doordat het spoor niet erg flexibel is . En om het spoor flexibel te maken zou er VEEEEL meer spoor moeten komen met een heleboel los en laadplaatsen / terminals , en dat is erg duur . Dus dat is de reden denk ik dat het niet wat gaat worden , het is gewoon financieel niet aantrekkelijk . En wat zou de kosten zijn voor 1 wagen en dat per container . Technisch zou het allemaal wel kunnen geen probleem denk ik , maar de kosten die het meebrengt  8o. Ook als je bedenkt dat voor elke treinbeweging ook een X bedrag aan prorail betaald moet worden en dat weer per container  :?.

En zijn we stiekem ook niet bang dat er straks helemaal geen machinisten meer nodig zijn  8o.

Nee leuk plan , maar financieel niet haalbaar .
Groetjes Reint
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Beste Reint,

Wat zouden de kosten zijn van een verdubbeling (of verdrievoudiging) van de hele A15 en een stuk van de A12 (van Rotterdam tot de grens naar Duitsland)?

Voorspelling: op de hele lange termijn (maak ik niet meer mee en jij misschien ook wel niet), zijn er geen machinisten meer nodig....., ook geen chauffeurs meer overigens.

Groet, Anne W

Re: Containers flexibel over het spoor?
Anne

De kosten voor een verdubbeling van snelwegen zijn ook hoog heel hoog , maar overal liggen wegen je kunt bijna overal komen over de weg dus er al flexibiliteit. Dat op sommige stukken de weg aangepast moet worden , dat wordt doorberekend aan alle weg gebruikers dus  ook aan jou en mij .
En voor het spoor aan wie worden daar de kosten gepresenteerd , ik denk aan de investeerders/vervoerder die een terminal willen bouwen , en prorail voor het spoor die het weer doorberekend aan de vervoerders (gaat je treinkaartje weer omhoog :? ?) het rollend materieel is ook voor de investeerders/vervoerders. Dus een zeer beperkt clubje zijn denk ik .

Groetjes reint
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Beste Reint,

Hoe flexibel is het huidige containertransport over het spoor in vergelijking met het huidige containertransport over de weg?

Groet, Anne W
Re: Containers flexibel over het spoor?
Citaat van: treintje op zondag 26 oktober 2014, 12:50:38
het is wel jammer dat het spoor achterblijft kwa aantallen . Maar dat komt denk ik ook doordat het spoor niet erg flexibel is . En om het spoor flexibel te maken zou er VEEEEL meer spoor moeten komen met een heleboel los en laadplaatsen / terminals , en dat is erg duur .

En NS / Prorail hebben de afgelopen jaren veel losplaatsen gesloten....

Citaat van: Anne W op zondag 26 oktober 2014, 13:02:07
Wat zouden de kosten zijn van een verdubbeling (of verdrievoudiging) van de hele A15 en een stuk van de A12 (van Rotterdam tot de grens naar Duitsland)?

Naar verhouding niet zoveel. Bij de aanleg van de betuweroute is reeds rekening gehouden met een verbreding van de A15. De A15 wordt doorgetrokken naar de A12 bij Zevenaar (links of rechts), daar praten ze al 40 jaar over. Het laatste stukje A12 vanaf Ede naar Arnhem wordt binnenkort gedaan. Vanaf Duiven naar de grens zal met de aanleg van de A15 meegenomen worden.

Citaat van: Anne W op zondag 26 oktober 2014, 13:02:07
Voorspelling: op de hele lange termijn (maak ik niet meer mee en jij misschien ook wel niet), zijn er geen machinisten meer nodig....., ook geen chauffeurs meer overigens.

Dat is een inkoppertje....  ;)

Citaat van: treintje op zondag 26 oktober 2014, 13:23:45
En voor het spoor aan wie worden daar de kosten gepresenteerd , ik denk aan de investeerders/vervoerder die een terminal willen bouwen , en prorail voor het spoor die het weer doorberekend aan de vervoerders (gaat je treinkaartje weer omhoog :? ?)

Je betaalt via de belastingen net zo hard mee aan het spoor en de waterwegen als aan de weg. Dus maak je maar geen illusie daarin. Aan de tig miljard van de betuweroute heb je behoorlijk mogen bijdrage  :D

Groet Ronald.
Re: Containers flexibel over het spoor?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
RAGV... Originele naam. Rail Automated Guided Vehicle?

Ik denk dat dit zeker in de havens haalbaar is. Veel schepen moeten langs verschillende terminals om enkele containers af te leveren, een ontzettend grote belasting voor schepen en terminals. Door de inzet van AGV's tussen de terminals zou een schip op 1 plaats meerdere terminals kunnen bedienen. Belangrijk voor deze RAGV's is denk ik dat de blokken flexibeler worden, hetgeen onder ETCS/ERTMS Level 3 prima zou moeten kunnen. Je zou onder ETCS geen statische blokken meer hebben, maar flexibele. Daarmee zou de beperking voor korte treintjes ook wegvallen. ETCS biedt in theorie de mogelijk om een meter van je voorganger te rijden, iets dat met dit soort treintjes prima zou moeten kunnen.

Grappig trouwens, ik ben met mijn eindproject voor mijn studie bezig, hierna afstudeerstage, en heb er ook voor gekozen met AGV's aan de gang te gaan. Niet zo uitgebreid, ik vind het stukje communicatie achter dit spul interessanter en daar zit voor mij meer educatie in, maar wel leuk.
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Beste Laurent,

RAGV: bijna goed: Automated moet Automatic zijn.

Het kan zijn dat het voor jou, en voor de werkgroep, nuttig-zinvol is om eens met elkaar te praten, op de website www.ragv.nl vind je een contactformulier.

Ik heb me nooit verdiept in, en zal dat ook niet doen, in de beveiligingssystemen, maar wat jij zegt over ETCS sluit naadloos aan op mijn verhaal over "Den Bosch-Geldermalsen".

Groet, Anne W

Re: Containers flexibel over het spoor?
Hallo Anne

De vraag hoe flexibel het wegvervoer is t.o.v. van het spoor .
Lijkt me niet zo moeilijk , met een vrachtwagen kun je je container in de berm van van de weg lossen op (bijna) elke plaats want kijk maar om je heen, je ziet overal containers staan op bouwplaatsen bij boeren als extra stal overal waar een vrachtwagen kan komen kun je een container lossen . Bij het spoor heb ik nog nooit een container naast het spoor gezien gebracht en gelost door een trein  ;) . op spoor emplacementen worden ook nooit 1 of 2 containers gelost , gewoon denk ik dat dat te duur is om een trein om te laten rijden voor 1 container  die ergens waar het kan van de trein getrokken moet worden . en voor een RAGV heb je vaak de beperking dat op emplacementen zijn voorzien van hand of pompwissels  :? (wie gaan die bedienen.)

Je betaalt via de belastingen net zo hard mee aan het spoor en de waterwegen als aan de weg. Dus maak je maar geen illusie daarin. Aan de tig miljard van de betuweroute heb je behoorlijk mogen bijdrage  :D     Dan praat je over de aanleg van spoor . De terminals waar containers gelost kunnen worden ECT terminal bijvoorbeeld is door een investeerder gefinancierd  . Alleen de spoor aansluiting is belastinggeld . 8)

En met de nieuwere beveiligingssystemen ETCS ERTMS  zou het wellicht mogelijk zijn , MAAR voordat op al het spoor wat in Nederland ligt van toepassing is ben je ook weer jaren verder . We rijden nu ook op het spoor met verschillende oude beveiligingssystemen rond Zoals atb 1 Generatie atb vv en hoe oud zijn die al wel niet :?

En als ik naar de praktijk kijk. Als ik weet dat er een container naar mijn bedrijf toe komt wil ik dat ie zo min mogelijk wordt overgepakt van het ene voertuig naar het andere , wat ook weer geld kost en kans op schade vermissing. En als ik hem dan ook nog moet ophalen op een emplacement   :( Dan kun je denk ik sneller met een vrachtwagen een container laten ophalen bij terminal . Maar dit is mijn mening.

Groetjes reint




Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Beste Reint,

In principe heb je gelijk op één ding na: als de wegen uit Rotterdam straks helemaal verstopt zitten komt er helemaal geen container meer aan in de "berm van de weg".

Twee filmpjes van de demo op de Spoorparade, gefilmd met een telefoon





Groet, Anne W
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
bovendien zal het een dure container worden bij afleveren, daar elke handeling(wissels verleggen) of elkebeweging die plaatsgrijpt dient betaald te worden ! Bovendien worden hier als het ware slots voorzien om een trein die niet van NMBS(hier) en NS(Ned)is om het net te berijden !

Groeten Peter ;)
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Beste Peter,

Wat denk je dat een container transporteren heeft gekost als hij een paar dagen in de haven blijft staan, daarna een paar dagen op een rangeerterrein rond Rotterdam, daarna een paar dagen op een rangeerterrein in de buurt van de ontvanger (en misschien onderweg nog wel een paar dagen op een rangeerterrein ergens)?

Het bovenstaande is er de hoofdoorzaak van dat er zo weinig containers over het spoor gaan, niet alleen in vergelijking met de weg, maar ook in vergelijking met de rijn- en binnenvaart.

Groet, Anne W
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
Anne, er is iets van, maar die zelfrijdende wagons gaan ook geld kosten en dat zal ook doorgerekend worden ! De kosten die aangerekend worden zullen dan ook vele keren duurder zijn dan een gehele trein met bv 40 of 60 containers(naargelang de grootte). De verhandelingsprijs kan dan ook 10,20,30 of meer duurder worden. De vraag of alles op het spoor dan (on)veiliger zal worden is ook de vraag, containers worden door de band voor langere tijd gehuurd en mits het aantal worden die ook goedkoper bij afsluiten kontakt of dat zou je op zijn minst kunnen denken ! wat doen je dan als je één (enkele)20voet container naar één bestemming moet vervoeren dan verdubbeld nog eens die vervoersprijs !

Groeten Peter ;)

PS even doorstreept wat er teveel stond !  :?
Re: Containers flexibel over het spoor?
Hallo Anne

Het idee is goed hoor, en er zullen zeker geinteresseerden voor zijn . Wat nog een idee zou kunnen zijn om ze bijvoorbeeld in de haven bij elkaar te laten komen en er daar 1 trein van maken en dat ze dan naar een bepaalde richting rijden . Waar ze dan weer uit elkaar gaan en hun eigen weg verder volgen .Dit scheelt denk ik omdat je dan maar 1 keer een pad hoeft aan te vragen voor een langer stuk. Dit zou kunnen werken voor bedrijven die een spoor aansluiting (in de buurt) hebben. Maar dan nog zou het financieel niet aantrekkelijk zijn. Spoorvervoer is duurder dan weg vervoer en zolang dat zo blijft  :-( .Pas wanneer het wegvervoer zodanig verstoord is en de kosten daar ook oplopen , dan zal men naar alternatieven Zoals dit onderwerp gaan zoeken . Maar als het wegvervoer dusdanig verstoord is dan zal denk ik eerst de weg verbreedt worden. immers als het wegvervoer ontregelt wordt dan worden er veel meer takken van het bedrijfsleven gepakt dan alleen de containers . Dus is het meer een maatschappelijk probleem het wegvervoer .

Maar het is zeker goed dat er nu al over nagedacht wordt , het container vervoer zal alleen nog maar toenemen , en in de havens zelf zal het sneller rendabel zijn . als ze daar bijvoorbeeld met een terminaltrekker met laad/los eenheid gaan werken . En als het allemaal nog milieu vriendelijk kan  :thumbup:

Groetjes Reint
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
en dan het veiligheidsaspect ? Containerwagons door het gewone spoorverkeer, er gebeuren nu al al dan  niet kleine ongevallen wat staat er ons dan te wachten !
Groeten Peter ;)
Re: Containers flexibel over het spoor?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Containers flexibel over het spoor?
n korte opmerking: er wordt nu onderscheid gemaakt tussen bijv. 1 trein met 40 containers of 40x 1 container.
Maar is ook dit niet flexibel? Maak een trein zolang het kan, en om de zoveel tijd splitst de laatste af, wanneer die ergens anders heen moet.


Verder is het de vraag hoe de ontwikkeling van de automatische auto gaat. Op het moment dat ook vrachtwagens zelfstandig kunnen rijden,
gaan die ook veel efficiënter op pad. Dan kunnen r heel wat meer op hetzelfde stukje weg.
Re: Containers flexibel over het spoor?
Leuk en mooie verhalen , maar ik geloof hier wel in.
Als je afgelopen week het nieuws hebt gehoord , wat de file rond de A15 ons jaarlijks kost , dat kost het bedrijfs leven miljoenen.
Nu zijn ze aardig bezig met de verbreding in en rond Rotterdam , en er gaan de komende jaren gelukkig nog veel meer gebeuren rond de stad.
Maar dit zelfde hebben we ook mee gemaakt op de container terminal van ECT op de maasvlakte , waar alles vrijwel zonder tussen komst van mensen geheel automatisch loopt.
Toen men met dat plan kwam zei men ook , dat word het niet.....nee , maar het is er nu wel.
En ik denk dat dit plan er over enkele jaren ook zeker gaat komen , en dan misschien wel niet met 1 container , maar met 2 of 3 tegelijk , ook in het goederen vervoer is dit nu reeds mogelijk dat men 3 a 4 containers tegelijk kan vervoeren , en straks zijn er al 2 vrachtwagens die gekoppeld aan elkaar gaan rijden dmv een chauffeur dan heb je 4-6-8 containers die tegelijk door 1 chauffeur van a naar b word gebracht , dus ik zie in dit plan best een toekomst.
Want nog langer naar andere oplossingen gaan zoeken is immers zinloos. Die zijn er gewoon niet.
Als het vervoer over de weg komende jaren gaat verdubbelen , moeten er andere oplossingen gevonden worden. Waarvan ik denk dat dit zeker een toekomst zal hebben en krijgen.
En wie weet , worden er wat meer inhaal spoortjes gemaakt , is weer goed voor de werk gelegenheid.

Mvg: Alex
Re: Containers flexibel over het spoor?
Zo is het Alex, vernieuwing wordt altijd vooraf gegaan door commentaar
en zoals een BN'er eens heeft gezegd : elk nadeel heb zun voordeel  :P